Op pelgrimsroute bij een uiteenvallend kerkverband...
(als ik me een kwinkslag mag veroorloven).
Ja, dit is een discussieforum. Dus je kunt allerlei soorten van reacties krijgen. Net zo breed als in een gemiddelde gemeente, zeg maar.
Jazeker. We zijn hier een volle week (tot maandag)Tiberius schreef: ↑Gisteren, 13:28In Cochem? Daar hopen wij binnenkort een paar dagen heen te gaan.huisman schreef: ↑Gisteren, 12:54Welke harde koers? De vraag is nu bij welk deel jullie gemeente wil horen? Hoe wil je CGK zijn.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:53Wij wilden als waarnemer gaan, maar dat is nu niet meer aan de orde. Onze gemeente voelt zich niet prettig bij de harde koers van de laatste tijd.
Terwijl ik dit post zit ik heerlijk in de zon tijdens een mooie wandeling langs de Moezel dus tot vanavond.
Geweldig.Mr. De Hek: „Ook ik vrees Gods Woord meer dan een juridische notitie. Maar Gods Woord zegt niets over de juridische status van een kerkverband en onze notitie wel."
Precies DDD. Er waren de volgende meerderheidsbesluiten.DDD schreef: ↑Gisteren, 15:29 Citaat van de dag:
Geweldig.Mr. De Hek: „Ook ik vrees Gods Woord meer dan een juridische notitie. Maar Gods Woord zegt niets over de juridische status van een kerkverband en onze notitie wel."
De opmerkingen van ds. L. A. den Butter zijn zo overduidelijk onjuist: "Het kerkrecht voorziet er niet in." Het is te vrezen dat hij zelf niet eens beseft dat het anders is. Het kerkrecht voorziet in meerderheidsbesluiten, en er is geen meerderheid voor het standpunt van de bezwaarden om een aantal kerken uit het kerkverband te zetten.
Natuurlijk kun je dan met een deel opnieuw beginnen, maar het idee dat je dan hetzelfde kerkverband blijft, kan alleen in het hart van een theoloog opklimmen.
Met alle respect, maar dan begrijp je hun punt niet. Zij stellen het kerkrecht functioneert nog prima, behalve op het punt van de roepende kerk. Dat besluit is - naar hun overtuiging - nietig.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:52Precies DDD. Er waren de volgende meerderheidsbesluiten.DDD schreef: ↑Gisteren, 15:29 Citaat van de dag:
De opmerkingen van ds. L. A. den Butter zijn zo overduidelijk onjuist: "Het kerkrecht voorziet er niet in." Het is te vrezen dat hij zelf niet eens beseft dat het anders is. Het kerkrecht voorziet in meerderheidsbesluiten, en er is geen meerderheid voor het standpunt van de bezwaarden om een aantal kerken uit het kerkverband te zetten.
Natuurlijk kun je dan met een deel opnieuw beginnen, maar het idee dat je dan hetzelfde kerkverband blijft, kan alleen in het hart van een theoloog opklimmen.
1. Rondom thema homoseksualiteit.
2. Over vrouw en ambt.
3. Geen roepende kerk aanwijzen.
Door de toegelaten ongehoorzaamheid aan de eerste 2 meerderheidsbesluiten is duidelijk dat het kerkrecht niet meer functioneert is de CGK.
Natuurlijk begrijp ik best dat mr. Hek en dr. Zondag met hun juridische kunde naar de problematiek kijken. Ze zullen juridisch ook best gelijk hebben maar het helpt geen sikkepit omdat het kerkrecht in de CGK niet meer functioneert.
Het gaat denk ik niet om het eigen gelijk, maar om wat ik eerder schreef: er is in het afgelopen jaar zoveel onwaarachtigheid gedebiteerd en vertrouwen geschonden, dat nogal wat gemeenten rond Rijnsburg er geen vertrouwen meer in hebben dat ‘het netjes regelen via de classes’ nu wel echt gaat gebeuren. Daar komt inmiddels grote vermoeidheid bij dat er nog steeds predikanten en kerkenraden zijn die eerst (!) een goed gesprek willen aangaan over alles wat op de GS reeds uitgebreid besproken is. Die WIL is er niet meer, omdat dit gesprek niets gaat opleveren. We liggen inhoudelijk zover uiteen dat we elkaar niet meer begrijpen, en ook niet meer kunnen naderen. Als je nu nog steeds blijft zeggen dat ons kerkverband prima functioneert op een paar dingen na, dan leef je op de maan. Er vallen predikanten qua gezondheid uit, omdat ze kerkelijke vergaderingen niet meer trekken. Er wordt getraineerd, er worden spelletjes gespeeld, er wordt niet meer vermaand; en waar het gebeurt, gebeurt er daarna niets.MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:36 Maar zou je juist om die midden gemeenten het niet fatsoenlijk en via de juiste weg willen regelen?
Diverse bijdragers hier aan de discussie maken het verwijt te weinig invoelend te zijn qua gewetensnood in de rechterflank. Die neem ik ter harte.
Maar Rijnsburg doorzetten, met inderdaad dreiging op scheuren trekken in het midden omdat je dit via een foutieve route doet, geeft nood in het midden.
Laten de kerken anders dan Rijnsburg ruimte maken voor een behandelen in de ordentelijke weg.
Maar laten de kerken van Rijnsburg dan stoppen met de eigengemaakte route, die midden kerken in de problemen brengt.
Een scheiding goed regelen, doe je niet eenzijdig, maar enkel en alleen door samen om tafel te gaan zitten met alle partijen.
En p.s. voor mij is het niet juist om deze notitie te omschrijven als poging 'de juridische zwarte piet bij Rijnsburg c.s. te leggen'. Ik was blij verrast met de notitie. Voor mij kwam die onverwacht en uit compleet onverdachte hoek. Feitelijk geschreven en met emotionele afstand tot het geheel. Als dit niet voldoet, naar wie en wat luisteren Rijnsburg c.s. dan wel? Van buiten, ben ik nog geen enkel geluid tegengekomen, die zegt 'Rijnsburg de route die jullie kiezen, is de juist'. Of is het eigen gelijk in dezen heilig geworden?
Dit is onvolledig.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:52Precies DDD. Er waren de volgende meerderheidsbesluiten.DDD schreef: ↑Gisteren, 15:29 Citaat van de dag:
2. Over vrouw en ambt.
Door de toegelaten ongehoorzaamheid aan de eerste 2 meerderheidsbesluiten is duidelijk dat het kerkrecht niet meer functioneert is de CGK.
Natuurlijk begrijp ik best dat mr. Hek en dr. Zondag met hun juridische kunde naar de problematiek kijken. Ze zullen juridisch ook best gelijk hebben maar het helpt geen sikkepit omdat het kerkrecht in de CGK niet meer functioneert.
Ik neem je niets kwalijk want je bent duidelijk niet goed op de hoogte. Punt 4 is nu juist het bewijs dat het kerkrecht kapot is in de CGK. Vermaan gebeurt in classis A maar in classis B weigert men te vermanen zelfs na toegekende appels en opdracht van de P.S. om hun kerkordelijke taak te doen. Er is dus een grote rechtsongelijkheid tussen verschillende classes.DDD schreef: ↑Gisteren, 16:41Dit is onvolledig.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:52Precies DDD. Er waren de volgende meerderheidsbesluiten.DDD schreef: ↑Gisteren, 15:29 Citaat van de dag:
2. Over vrouw en ambt.
Er waren de volgende meerderheidsbesluiten:
2. Over vrouw en ambt.
4. Niet anders dan via vermaan en gesprek ingrijpen bij afwijken van het besluit inzake 1 en 2.
Los daarvan: 3 is in strijd met de kerkorde, dat is overduidelijk. Ik denk zelfs dat een deel van de stemmers geen idee had wat er gebeurde, en dat het meer een proteststem was.
Het kerkrecht functioneert wel, alleen is de rechterflank het met besluit 4 niet eens. En daarom begint deze voor zichzelf. Maar dat kan natuurlijk niet met een beroep op besluit 3. Daarvoor zou immers een hele wijziging van de kerkorde nodig zijn.
Je slaat denk ik de spijker op z'n kop.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:31Het gaat denk ik niet om het eigen gelijk, maar om wat ik eerder schreef: er is in het afgelopen jaar zoveel onwaarachtigheid gedebiteerd en vertrouwen geschonden, dat nogal wat gemeenten rond Rijnsburg er geen vertrouwen meer in hebben dat ‘het netjes regelen via de classes’ nu wel echt gaat gebeuren. Daar komt inmiddels grote vermoeidheid bij dat er nog steeds predikanten en kerkenraden zijn die eerst (!) een goed gesprek willen aangaan over alles wat op de GS reeds uitgebreid besproken is. Die WIL is er niet meer, omdat dit gesprek niets gaat opleveren. We liggen inhoudelijk zover uiteen dat we elkaar niet meer begrijpen, en ook niet meer kunnen naderen. Als je nu nog steeds blijft zeggen dat ons kerkverband prima functioneert op een paar dingen na, dan leef je op de maan. Er vallen predikanten qua gezondheid uit, omdat ze kerkelijke vergaderingen niet meer trekken. Er wordt getraineerd, er worden spelletjes gespeeld, er wordt niet meer vermaand; en waar het gebeurt, gebeurt er daarna niets.MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:36 Maar zou je juist om die midden gemeenten het niet fatsoenlijk en via de juiste weg willen regelen?
Diverse bijdragers hier aan de discussie maken het verwijt te weinig invoelend te zijn qua gewetensnood in de rechterflank. Die neem ik ter harte.
Maar Rijnsburg doorzetten, met inderdaad dreiging op scheuren trekken in het midden omdat je dit via een foutieve route doet, geeft nood in het midden.
Laten de kerken anders dan Rijnsburg ruimte maken voor een behandelen in de ordentelijke weg.
Maar laten de kerken van Rijnsburg dan stoppen met de eigengemaakte route, die midden kerken in de problemen brengt.
Een scheiding goed regelen, doe je niet eenzijdig, maar enkel en alleen door samen om tafel te gaan zitten met alle partijen.
En p.s. voor mij is het niet juist om deze notitie te omschrijven als poging 'de juridische zwarte piet bij Rijnsburg c.s. te leggen'. Ik was blij verrast met de notitie. Voor mij kwam die onverwacht en uit compleet onverdachte hoek. Feitelijk geschreven en met emotionele afstand tot het geheel. Als dit niet voldoet, naar wie en wat luisteren Rijnsburg c.s. dan wel? Van buiten, ben ik nog geen enkel geluid tegengekomen, die zegt 'Rijnsburg de route die jullie kiezen, is de juist'. Of is het eigen gelijk in dezen heilig geworden?
Als het midden en links nu werkelijk de dingen netjes willen doen, is er echt een gezamenlijke verklaring nodig: wij gaan meewerken aan ontvlechting in twee verbanden, waarbij we de gezamenlijke verantwoordelijkheden goed borgen. Zo lang die WIL er niet is, gaat het op een harde scheuring aan, waarbij Rijnsburg inderdaad alles gaat kwijtraken.
Mijn vraag aan @Middenrefo en @MidMid is: hoe kijken jullie daar tegenaan? Want jullie klagen over een verharde toon. Maar de werkelijkheid is dat een goede gesprekstoon kennelijk niet tot het inzicht heeft geleid dat dit kerkverband in z’n huidige samenstelling gaat stoppen. En dat alle pogingen om dat synodaal netjes te regelen, zijn gestrand op ONWIL. Rijnsburg is niet begonnen omdat men zo graag buiten de lijntjes heeft willen kleuren; integendeel! Men wil kerkelijk en confessioneel voortzetten wat de CGK vanuit 1892 is geweest en behoort te zijn. Als dat juridisch buiten de huidige CGK moet, dan moet dat. Daarbinnen wordt het kennelijk niet meer gedragen. (Dat was feitelijk al zichtbaar op het convent in 2024, waar 60% ondanks woordbreuk en afwijkingen gewoon met elkaar door wilde. Die 30% werd als onverdraagzaam weggezet.) Mijn analyse is dat de rechterflank al zo lang vanalles heeft moeten slikken, dat de rek eruit is. De juridische insteek van Broeksterwoude en De Hek/Zondag leidt ertoe dat de polarisatie wordt aangewakkerd, en de rechterflank zich zal verenigen en inderdaad alles zal gaan opgeven en vertrekken. Maar wil links en midden het daarop aan laten komen?
Bedankt. Dat maakt ook de pijn uit. Ik deel een kerkelijke geschiedenis met @MidMid en @Middenrefo en voel mij dus intens aan hen verbonden. Toch maak ik andere keuzes die er op uitlopen dat wij waarschijnlijk in een ander kerkverband terecht komen.. Ik kan door mijn verstaan van de Schrift die keuze niet anders maken. Met geen mogelijkheid.
Lastig die namen die tegen elkaar aanschuren… Hoewel ik mij bij die verhardende toon zoals Middenrefo aangaf wel iets kan voorstellen. Als ik op LinkedIn een bericht zie langskomen van een ds. waarin de TUA aan de schandpaal gaat, doet dat voor mij geen goed. Eveneens wekt de halsstarrigheid in het erkennen dat er fouten zijn gemaakt en dat de gekozen weg van een eigen convent dé oplossing niet gaat geven, bij mij vervreemding.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:31Het gaat denk ik niet om het eigen gelijk, maar om wat ik eerder schreef: er is in het afgelopen jaar zoveel onwaarachtigheid gedebiteerd en vertrouwen geschonden, dat nogal wat gemeenten rond Rijnsburg er geen vertrouwen meer in hebben dat ‘het netjes regelen via de classes’ nu wel echt gaat gebeuren. Daar komt inmiddels grote vermoeidheid bij dat er nog steeds predikanten en kerkenraden zijn die eerst (!) een goed gesprek willen aangaan over alles wat op de GS reeds uitgebreid besproken is. Die WIL is er niet meer, omdat dit gesprek niets gaat opleveren. We liggen inhoudelijk zover uiteen dat we elkaar niet meer begrijpen, en ook niet meer kunnen naderen. Als je nu nog steeds blijft zeggen dat ons kerkverband prima functioneert op een paar dingen na, dan leef je op de maan. Er vallen predikanten qua gezondheid uit, omdat ze kerkelijke vergaderingen niet meer trekken. Er wordt getraineerd, er worden spelletjes gespeeld, er wordt niet meer vermaand; en waar het gebeurt, gebeurt er daarna niets.MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:36 Maar zou je juist om die midden gemeenten het niet fatsoenlijk en via de juiste weg willen regelen?
Als het midden en links nu werkelijk de dingen netjes willen doen, is er echt een gezamenlijke verklaring nodig: wij gaan meewerken aan ontvlechting in twee verbanden, waarbij we de gezamenlijke verantwoordelijkheden goed borgen. Zo lang die WIL er niet is, gaat het op een harde scheuring aan, waarbij Rijnsburg inderdaad alles gaat kwijtraken.
Mijn vraag aan @Middenrefo en @MidMid is: hoe kijken jullie daar tegenaan? Want jullie klagen over een verharde toon. Maar de werkelijkheid is dat een goede gesprekstoon kennelijk niet tot het inzicht heeft geleid dat dit kerkverband in z’n huidige samenstelling gaat stoppen. En dat alle pogingen om dat synodaal netjes te regelen, zijn gestrand op ONWIL. Rijnsburg is niet begonnen omdat men zo graag buiten de lijntjes heeft willen kleuren; integendeel! Men wil kerkelijk en confessioneel voortzetten wat de CGK vanuit 1892 is geweest en behoort te zijn. Als dat juridisch buiten de huidige CGK moet, dan moet dat. Daarbinnen wordt het kennelijk niet meer gedragen. (Dat was feitelijk al zichtbaar op het convent in 2024, waar 60% ondanks woordbreuk en afwijkingen gewoon met elkaar door wilde. Die 30% werd als onverdraagzaam weggezet.) Mijn analyse is dat de rechterflank al zo lang vanalles heeft moeten slikken, dat de rek eruit is. De juridische insteek van Broeksterwoude en De Hek/Zondag leidt ertoe dat de polarisatie wordt aangewakkerd, en de rechterflank zich zal verenigen en inderdaad alles zal gaan opgeven en vertrekken. Maar wil links en midden het daarop aan laten komen?