Zoals iemand al zei: heerlijk zo'n eenvoudig wereldbeeld!Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 08:27 Dat de HAMAS cijfers onzin zijn weet elk weldenkend mens. Mij boeit het verder niet. Proportionaliteit (uitgelegd als 1 dode bij mij mag vergolden worden met 1 dode bij jouw, wat proportionaliteit niet betekend) is een wat moeilijk begrip wat zich slecht verenigt met doen wat nodig is.
Onafhankelijke instanties zijn er verder niet veel en de VS - als enige echte vriend - doet het juiste!
Als je alleen al nagaat door welke wapens er hoeveel ton aan bommen op Gaza zijn gegooid, weet je al dat er veel mensen zijn omgekomen. Israël kennende hopelijk veel Hamas-strijders, maar zoals bekend ook heel wat neven-schade en slachtoffers.
Daarnaast zijn er wel wat meer objectieve bronnen die spreken over grote aantallen doden dan alleen de cijfers van Hamas.
Ik bedoel met 'proportionaliteit' helemaal niet 1 dode om 1 dode zoals jij suggereert, maar gewoon het begrip dat geweld tijdens een gewapend conflict in verhouding moet staan tot het beoogde militaire voordeel. Dat lijkt me inmiddels een zeer legitieme vraag.
Ook vriend VS had behoorlijke kritiek op de aanval in Qatar gisteren, aangezien Qatar ook een soort vriend is van de VS en dit de kans op vrede/wapenstilstand (die Trump op zijn naam wil schrijven) kleiner maakt.