Welk boek ben jij nu aan het lezen?

helma

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Bodie Thoene; De kronieken van Sion.

Ik heb het maar weer eens gepakt om de ontstaansgeschiedenis van Israël nog eens te overdenken.
Indrukwekkende serie.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ledeboerianen en kruisgezinden. Een kerkhistorische studie over het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten (1834- 1927).
Drs.H A Hofman
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dodo

Bericht door Dodo »

Het leven van Pi.
Heel bekend boek, ik was er ooit in begonnen maar kwam niet verder dan het begin. Nu werd het me warm aanbevolen, dus ik zal doorbijten. Het begin is nogal filosofisch. Wel interessant. Hoe belangrijk is vrijheid voor dieren? Zou een olifant of leeuw liever in een goede dierentuin leven dan in vrijheid in Afrika?
ZWP

Bericht door ZWP »

Dodo schreef: 05 sep 2025, 11:55 Het leven van Pi.
Heel bekend boek, ik was er ooit in begonnen maar kwam niet verder dan het begin. Nu werd het me warm aanbevolen, dus ik zal doorbijten. Het begin is nogal filosofisch. Wel interessant. Hoe belangrijk is vrijheid voor dieren? Zou een olifant of leeuw liever in een goede dierentuin leven dan in vrijheid in Afrika?
Ben benieuwd wat je na het volledig doorlezen er van vindt!
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Ik ga het boek van Packer over God kennen lezen.
Wat vinden jullie van dit boek?
Het lijkt wel erg dogmatisch
Bertiel

Bericht door Bertiel »

yes, je kan er heel veel van leren, zonder dat het taai als leer wordt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bertiel schreef:yes, je kan er heel veel van leren, zonder dat het taai als leer wordt
Een. Mooi boek
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marijn_M schreef: 08 sep 2025, 13:59 Ik ga het boek van Packer over God kennen lezen.
Wat vinden jullie van dit boek?
Het lijkt wel erg dogmatisch
Mooi en toegankelijk. Ik heb het gelezen in het engels om dat wat bij te spijkeren in voorbereiding op mijn studie theologie.
Dodo

Bericht door Dodo »

ZWP schreef: 05 sep 2025, 13:28
Dodo schreef: 05 sep 2025, 11:55 Het leven van Pi.
Ben benieuwd wat je na het volledig doorlezen er van vindt!
Ik heb het uit. Soort van. Het eerste gedeelte vond ik in z'n geheel niet bijster boeiend, op wat stukjes na. Zijn gedachten over vrijheid van dieren zijn interessant, en als hij kennismaakt met het christendom heeft hij ook een bijzondere kijk daarop. Zoals (denk ik) iemand er naar kijkt die nog nooit iets heeft gehoord over het christendom. God, die Zijn Zoon opoffert? Hoe is dat mogelijk?
Maar daarna heeft de hoofdpersoon bij de Islam en het boeddhisme ook grote spirituele ervaringen, en uiteindelijk is hij alledrie: christen, moslim en boeddhist. Ik weet niet, ik vond het lastig.
Daar komt bij, je weet dat het uitdraait op die reddingsboot met een tijger er in. Dus daar zit je steeds op te wachten. Wanneer gaat dat nou komen.
Uiteindelijk gebeurt dat dan. En dan vind ik het verhaal heel akelig worden. Meerdere dieren in de boot, narigheid, ik wil dat allemaal niet lezen en in mijn hoofd krijgen. En de film hoef ik zeker niet te zien. Vervolgens landt hij op een bizar eiland, ook al materiaal voor nachtmerries.
Ik ben er op een gegeven moment wat vlugger doorheen gegaan. Ik had geen zin om het aandachtig te lezen.
Ik blijf ook hangen op praktische details. Hoe kan een vrachtschip in een paar minuten zinken? Hoe kwamen die dieren er uit? Die zaten toch in kooien? En waarom dan die verschillende soorten, als het nou alle tijgers of alle grote apen waren geweest, maar juist verschillende soorten. Hoe kan het dat de hoofdpersoon pas de derde dag dorst krijgt? En dan pas de tijger ontdekt? Die dieren moesten toch ook eten en drinken? En hun behoefte doen? En waarom was hij tijdelijk blind?
En dan komt aan het eind het onderzoek, met de Japanners. Wat is waarheid? Het eerste verhaal? Of toch het tweede? Ik heb geen idee.
Ik vond het geen prettig boek. Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom het zo'n enorm succes was. (maar misschien mis ik een paar filosofische genen?)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Heiligmaking - JC Ryle
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie