Persoonlijk vind ik het kijken naar entertainment waarbij je weet dat Gods naam niet gebruikt wordt zoals het moet geen grijs gebied. O.a. daarom ga ik ook niet naar een voetbalwedstrijd terwijl met het spel niks mis is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 09:13Ik kan mij niet herinneren dat er in Wie is de Mol gevloekt werd, in elk geval gebeurt dat dan niet vaak. Ik zie dat hetzelfde als dat ik op straat loop en iemand vloekt. Moet ik dan de hele dag thuis blijven omdat het gevaar groot is dat ik iemand hoor vloeken als ik buitenshuis kom?MGG schreef: ↑Vandaag, 09:04Een TV is puur een ding waar bij goed gebruik niks mis mee is. Het gevaar van slecht of discutabel gebruik is in mijn ogen groot. Daarom wil ik geen tv in huis halen. Niet direct principieel, maar ik zou niet weten hoe een TV een toevoeging is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 08:56Oke, helder. Dan heb ik jouw standpunt verkeerd ingeschat, het is voor jou dus meer een kwestie van dat je er geen behoefte aan hebt dan iets principieels?MGG schreef: ↑Vandaag, 08:00
De TV functie gebruik ik niet op mijn smartphone. Ik zou daarom niet weten wat een TV toevoegt. Oké in coronatijd kon je de dominee beter via een TV zien dan op een laptopscherm.
Ik ben niet principieel tegen een TV. Dezelfde reden waarom wij geen TV hebben, pas ik ook toe op het gebruik gan mijn telefoon. Je laatste alinea gaat dus niet op.
Ik ben benieuwd wat jij en andere kijken. Zitten daar programma's zoals Boer Zoekt Vrouw bij of is het puur een kerkdienst volgen en af en toe wat nuttigs kijken?
Het lijkt erop dat het argument is, ja maar een smartphone is nog gevaarlijker. Ik zou zeggen beperk dat gevaar dan.
En wat betreft je vraag wat ik kijk: ik kijk zelden live, maar ik kijk met name talkshows van links tot rechts (en dan alleen de items die ik interessant vindt, met name politiek) interviews en documentaires over maatschappelijke onderwerpen. Af en toe ook wat entertainment zoals bijvoorbeeld Wie is de Mol, Flikken Maastricht, etc. maar ik kijk vooral informatief . Met programma's over liefde als Boer zoekt vrouw en B&B vol liefde heb ik niks dus dat zit er niet bij.
En ik gebruik het scherm daarnaast ook dikwijls voor Youtube om christelijke muziek te zien en luisteren, af en toe preken (maar die luister ik ook wel vaak zonder beeld) , interviews met predikanten (zoals bijv de serie nu op het kanaal van Evangelie Herauten)
Om dezelfde reden kijk ik weinig YouTube. Ik ken mezelf en weet dat ik al snel veel tijd verspil of uit nieuwsgierigheid dingen kijk waar mogelijk in gevloekt wordt. Helaas is dat bij Wie is de Mol het geval. Hoe zie jij vloeken in programma's of uitzendingen in verhouding tot hoe ernstig God het misbruik van zijn naam neemt? In het OT stond daar zelfs de doodstraf op.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zeker, maar je weet van tevoren niet dat er gevloekt wordt, net zoals dat je dat ook niet van tevoren weet als je buiten op straat loopt en iemand vloekt. Zelfs als je bijvoorbeeld een podcast hoort van de EO waarin een niet christelijk persoon wordt geïnterviewd kan er gevloekt worden door die persoon. Of dat je een spel doet (zoals Wie is de mol is) met onchristelijke mensen en iemand vloekt. Vermijd je dan ook elk contact waarin een risico bestaat dat je een vloek hoort?MGG schreef: ↑Vandaag, 12:44Persoonlijk vind ik het kijken naar entertainment waarbij je weet dat Gods naam niet gebruikt wordt zoals het moet geen grijs gebied. O.a. daarom ga ik ook niet naar een voetbalwedstrijd terwijl met het spel niks mis is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 09:13Ik kan mij niet herinneren dat er in Wie is de Mol gevloekt werd, in elk geval gebeurt dat dan niet vaak. Ik zie dat hetzelfde als dat ik op straat loop en iemand vloekt. Moet ik dan de hele dag thuis blijven omdat het gevaar groot is dat ik iemand hoor vloeken als ik buitenshuis kom?MGG schreef: ↑Vandaag, 09:04Een TV is puur een ding waar bij goed gebruik niks mis mee is. Het gevaar van slecht of discutabel gebruik is in mijn ogen groot. Daarom wil ik geen tv in huis halen. Niet direct principieel, maar ik zou niet weten hoe een TV een toevoeging is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 08:56
Oke, helder. Dan heb ik jouw standpunt verkeerd ingeschat, het is voor jou dus meer een kwestie van dat je er geen behoefte aan hebt dan iets principieels?
En wat betreft je vraag wat ik kijk: ik kijk zelden live, maar ik kijk met name talkshows van links tot rechts (en dan alleen de items die ik interessant vindt, met name politiek) interviews en documentaires over maatschappelijke onderwerpen. Af en toe ook wat entertainment zoals bijvoorbeeld Wie is de Mol, Flikken Maastricht, etc. maar ik kijk vooral informatief . Met programma's over liefde als Boer zoekt vrouw en B&B vol liefde heb ik niks dus dat zit er niet bij.
En ik gebruik het scherm daarnaast ook dikwijls voor Youtube om christelijke muziek te zien en luisteren, af en toe preken (maar die luister ik ook wel vaak zonder beeld) , interviews met predikanten (zoals bijv de serie nu op het kanaal van Evangelie Herauten)
Om dezelfde reden kijk ik weinig YouTube. Ik ken mezelf en weet dat ik al snel veel tijd verspil of uit nieuwsgierigheid dingen kijk waar mogelijk in gevloekt wordt. Helaas is dat bij Wie is de Mol het geval. Hoe zie jij vloeken in programma's of uitzendingen in verhouding tot hoe ernstig God het misbruik van zijn naam neemt? In het OT stond daar zelfs de doodstraf op.
Overigens gaf je eerder in een ander topic aan dat je naar een podcast (napleiten) luisterde waarin werd gevloekt. Ik citeer:
Toen ben je dus blijkbaar ook niet meteen gestopt met luisteren na het horen van een vloek. Of gelden er voor podcasts andere regels dan voor TV?Napleiten (nog wel. Pas werd er gevloekt. Het voordeel van journalistieke podcasten is dat het taalgebruik meestal keurig is)
-
Volgens mijn collega wordt in elke WIDM Gods naam op een andere manier gebruikt dan ik dat zou doen. Of dat nu hard vloeken is of stopwoordjes zijn weet ik niet. Een risico dat, heb je altijd, maar dat vind ik heel anders dan weten dat er gevloekt gaat worden. Het verbaast mij dat Gods naam vaak zoveel minder waarden lijkt te hebben dan de naam van onze aardse vader.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 13:08Zeker, maar je weet van tevoren niet dat er gevloekt wordt, net zoals dat je dat ook niet van tevoren weet als je buiten op straat loopt en iemand vloekt. Zelfs als je bijvoorbeeld een podcast hoort van de EO waarin een niet christelijk persoon wordt geïnterviewd kan er gevloekt worden door die persoon. Of dat je een spel doet (zoals Wie is de mol is) met onchristelijke mensen en iemand vloekt. Vermijd je dan ook elk contact waarin een risico bestaat dat je een vloek hoort?MGG schreef: ↑Vandaag, 12:44Persoonlijk vind ik het kijken naar entertainment waarbij je weet dat Gods naam niet gebruikt wordt zoals het moet geen grijs gebied. O.a. daarom ga ik ook niet naar een voetbalwedstrijd terwijl met het spel niks mis is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 09:13Ik kan mij niet herinneren dat er in Wie is de Mol gevloekt werd, in elk geval gebeurt dat dan niet vaak. Ik zie dat hetzelfde als dat ik op straat loop en iemand vloekt. Moet ik dan de hele dag thuis blijven omdat het gevaar groot is dat ik iemand hoor vloeken als ik buitenshuis kom?MGG schreef: ↑Vandaag, 09:04
Een TV is puur een ding waar bij goed gebruik niks mis mee is. Het gevaar van slecht of discutabel gebruik is in mijn ogen groot. Daarom wil ik geen tv in huis halen. Niet direct principieel, maar ik zou niet weten hoe een TV een toevoeging is.
Overigens gaf je eerder in een ander topic aan dat je naar een podcast (napleiten) luisterde waarin werd gevloekt. Ik citeer:
Toen ben je dus blijkbaar ook niet meteen gestopt met luisteren na het horen van een vloek. Of gelden er voor podcasts andere regels dan voor TV?Napleiten (nog wel. Pas werd er gevloekt. Het voordeel van journalistieke podcasten is dat het taalgebruik meestal keurig is)
Zoals ik toen al zei nog wel, omdat Gods naam misbruikt werd en ik het gevoel kreeg dat het vaker zou gebeuren. Als dat eenmalig gebeurt, weeg ik dat anders dan als het elke aflevering of met grote regelmaat gebeurt.
Het is mij niet opgevallen dat er in WIDM gevloekt werd, zeker niet elke aflevering. Daarnaast weet je ook niet van tevoren (net als in het dagelijkse leven) wanneer er gevloekt wordt. Het is niet zo dat er van de programmamakers een x aantal keer per uitzending gevloekt moet worden, als dat zo zou zijn zou dat voor mij ook een ander verhaal zijn. Het is natuurlijk volkomen afhankelijk wie er meedoet aan WIDM, als een deelnemer alleen maar zou vloeken zou ik dat seizoen ook niet meer afkijken.MGG schreef: ↑Vandaag, 13:56Volgens mijn collega wordt in elke WIDM Gods naam op een andere manier gebruikt dan ik dat zou doen. Of dat nu hard vloeken is of stopwoordjes zijn weet ik niet. Een risico dat, heb je altijd, maar dat vind ik heel anders dan weten dat er gevloekt gaat worden. Het verbaast mij dat Gods naam vaak zoveel minder waarden lijkt te hebben dan de naam van onze aardse vader.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 13:08Zeker, maar je weet van tevoren niet dat er gevloekt wordt, net zoals dat je dat ook niet van tevoren weet als je buiten op straat loopt en iemand vloekt. Zelfs als je bijvoorbeeld een podcast hoort van de EO waarin een niet christelijk persoon wordt geïnterviewd kan er gevloekt worden door die persoon. Of dat je een spel doet (zoals Wie is de mol is) met onchristelijke mensen en iemand vloekt. Vermijd je dan ook elk contact waarin een risico bestaat dat je een vloek hoort?MGG schreef: ↑Vandaag, 12:44Persoonlijk vind ik het kijken naar entertainment waarbij je weet dat Gods naam niet gebruikt wordt zoals het moet geen grijs gebied. O.a. daarom ga ik ook niet naar een voetbalwedstrijd terwijl met het spel niks mis is.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 09:13
Ik kan mij niet herinneren dat er in Wie is de Mol gevloekt werd, in elk geval gebeurt dat dan niet vaak. Ik zie dat hetzelfde als dat ik op straat loop en iemand vloekt. Moet ik dan de hele dag thuis blijven omdat het gevaar groot is dat ik iemand hoor vloeken als ik buitenshuis kom?
Zoals ik toen al zei nog wel, omdat Gods naam misbruikt werd en ik het gevoel kreeg dat het vaker zou gebeuren. Als dat eenmalig gebeurt, weeg ik dat anders dan als het elke aflevering of met grote regelmaat gebeurt.
Het spelletje Wie is de Mol is op zich een erg leuk concept, verstoppertje/spoorzoekertje op een hoger/ander niveau, maar ik ben toch echt gestopt om het te kijken vanwege het vloeken...
In het heetst van de (wed)strijd vliegen ze je continu om de oren. Maar goed, misschien is dat niet altijd zo, dat weet ik niet.
Een andere vraag; was het vroeger onbestaanbaar dat er op tv/media gevloekt werd? Ik weet dat niet ( geen tv bezitter).
Oh... en heel erg off-topic
In het heetst van de (wed)strijd vliegen ze je continu om de oren. Maar goed, misschien is dat niet altijd zo, dat weet ik niet.
Een andere vraag; was het vroeger onbestaanbaar dat er op tv/media gevloekt werd? Ik weet dat niet ( geen tv bezitter).
Oh... en heel erg off-topic

Her gaat mij er niet om om je klem te zetten maar je ageert tegen het hebben van de verschillende devices. Maar die heb jezelf ook. Je leeft toch niet onder een steen? Dat ze de tv niet gebruiken dat zegt iedereen.Job schreef: ↑Vandaag, 00:00Jep maar jammer, daar kun je me niet klem mee zettenGG links schreef: ↑Gisteren, 20:57Heb jij een smartphone ?Job schreef: ↑Gisteren, 19:34Hier sluit ik me bij aan. Vind het onvoorstelbaar dat het hebben staan van een tv-scherm, YouTubescherm of hoe het ook maar genoemd wordt hier wordt goed gepraat. Goede stimulans voor het gezin om lekker met schermen bezig te zijn want papa en mama vinden het immers ook prima.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 09:46 Helemaal met Maanenschijn eens. Alle opvoedingskundige-instanties, artikelen in het RD, ja zelfs in seculiere media (!), melden ons dat we als samenleving (en dat geldt nog meer voor christenen) meer aan mediaopvoeding en verantwoord mediagebruik moeten doen. En vanuit de bijbel valt dat nog veel meer over te zeggen.
Dus dan mag daar zeker op het huisbezoek het gesprek over gaan. Ik kan me er echt niets bij voorstellen als bijbelgetrouwe christenen het daarmee oneens zijn (behalve als deze personen in een bubble leven waar alles er net zo als 100 jaar geleden aan toegaat).. Ik ken weinig zaken waar (digitale en analoge) tv's anders voor worden gebruikt dan voor vermaak. En het klinkt misschien onhaalbaar, maar het streven hier is om de smartphone enkel voor praktische zaken te gebruiken als WhatsApp, Signal, agenda, bellen, RD lezen. Oke, en refoforummen is dubieus qua snijvlakken praktisch/vermaak/nut, dat geef ik toe.