Gereformeerde Gemeenten

Konijntje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

MGG schreef: Gisteren, 10:26
GG links schreef: Gisteren, 10:12
MGG schreef: Gisteren, 10:08
JvW schreef: Gisteren, 10:00
Ik zie 100x meer risico in die andere hardware dan in die tv. Als de tv aan staat kan iedereen meekijken, op de smartphones is het lekker privé. Onze kinderen vragen echt zelden of ze tv mogen kijken. De tv wordt meer gebruikt als groot youtube-scherm, bijvoorbeeld afgelopen zaterdag om mee te kijken met de Jij Daar avond in Goes.
Ik deel je mening dat een smartphone een groter gevaar is. Het verschil is dat een smartphone bijna onmisbaar is en je prima zonder tv kan. Zeker als je hem alleen gebruikt als groot YouTube scherm. Tegelijkertijd merk ik in mijn omgeving dat het lastig is om tv gebruik tot zulke zaken te beperken. Programma's zoals bijvoorbeeld boer zoekt vrouw en b&b vol liefde worden vaak ook gekeken.
Hoezo is een smartphone onmisbaar ? Als je wilt kun je nog prima uit de voeten. Zie Mark Rutte.
Voor mijn werk is het onmisbaar.

Privé zou het kunnen. Bankzaken en contacten kunnen via de computer. Geen internet is in theorie een optie. Dat zou wel betekenen dat ik moet stoppen met vrijwilligerswerk.
Praktisch gezien is een smartphone vrijwel onmisbaar. Voor mijn oma regel ik met regelmaat dingen, omdat ze geen smartphone. Inmiddels heb ik er eentje voor haar aangeschaft, maar op oude leeftijd is het vrij lastig om je nog die materie eigen te maken. Verder zal Mark Rutte ongetwijfeld een smartphone hebben gehad. Die boef gebruikte zijn Nokia met reden.

Overigens hoor ik in de kerk vrijwel nooit meer iets over de televisie. Vaker wordt gewaarschuwd voor de invloed van de smartphone. En terecht.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

GG links schreef: Gisteren, 18:10
Erskinees schreef: Gisteren, 17:48 Ik begrijp uit De Saambinder dat de Free Church of Scotland Continuing de GG heeft gevraagd om nauwer kerkelijk contact. Verblijvend, hopelijk wordt dit niet afgeschoten. Heb warme herinneringen aan bezoeken aan gemeenten in Schotland.
Geen idee wat nauwer kerkelijk contact inhoud. Met de NRCi n Amerika hebben we ook een kerkelijk verband maar het enige praktische is dat ze onze predikanten kunnen beroepen. Verder volgens mij niet. O ja, ze brengen altijd de hartelijke groeten over op de generale synode. Ik zou ëerst willen weten hoe ze daar invulling aan willen geven.
Ik zie het nut er ook niet van in. Uiteindelijk heeft ieder land zo zijn eigen cultuur. Probeer dan eerst maar eens in eigen land verbinding te zoeken. Te beginnen bij de HHK. En vooruit, er na de GGinNed ;-)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De kerken in Schotland zijn behoorlijk geïsoleerd en hebben lage ledenaantallen. Ze zouden kunnen profiteren van onze deputaatschappen, kerkelijke bladen en tijdschriften, kennis, jeugdwerkmaterialen, zendings- en evangelisatieprojecten etc. En tegenwoordig spreekt bijna iedereen in Nederland wel een woordje Engels, dus andersom is er ook vast wat te regelen.
Ogg

Bericht door Ogg »

Woensdag begint de synode. Wat staat er allemaal op de agenda? En er moet ook een nieuw moderamen komen denk ik?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Erskinees schreef: Gisteren, 17:48 Ik begrijp uit De Saambinder dat de Free Church of Scotland Continuing de GG heeft gevraagd om nauwer kerkelijk contact. Verblijvend, hopelijk wordt dit niet afgeschoten. Heb warme herinneringen aan bezoeken aan gemeenten in Schotland.

Je kunt op die website wel kijken wat voor soort kerk het is. Op YouTube zag ik dit: https://youtu.be/Qk_RsmKQv10?si=aa3-rJRDvq8R9F4K

Zou wel mooi zijn, samenwerking en eenheid is goed… maar vraag me af of een gedeelte van de dominees wel met deze diversiteit kan omgaan. Sommigen kunnen het nu al bijna niet in eigen kerkverband vanwege de “andere geloofsbeleving”. Dus heb eigenlijk weinig hoop dat ze hier meer samenwerking gaan zoeken als sommigen in eigen kerkverband dat al lastig vinden
newton

Bericht door newton »

Ogg schreef:Woensdag begint de synode. Wat staat er allemaal op de agenda? En er moet ook een nieuw moderamen komen denk ik?
Bij elke nieuwe synode wordt het moderamen opnieuw gestemd. In de praktijk worden vaak opnieuw gekozen. Dit keer zullen er in elk geval 3 mensen in het moderamen gekozen moeten worden die daar de laatste synode geen deel van uitmaakten. Ds. Mulder, ds Schreuder en ouderling K. H. de Heer zijn deze keer niet afgevaardigd.
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 09:46 Helemaal met Maanenschijn eens. Alle opvoedingskundige-instanties, artikelen in het RD, ja zelfs in seculiere media (!), melden ons dat we als samenleving (en dat geldt nog meer voor christenen) meer aan mediaopvoeding en verantwoord mediagebruik moeten doen. En vanuit de bijbel valt dat nog veel meer over te zeggen.

Dus dan mag daar zeker op het huisbezoek het gesprek over gaan. Ik kan me er echt niets bij voorstellen als bijbelgetrouwe christenen het daarmee oneens zijn (behalve als deze personen in een bubble leven waar alles er net zo als 100 jaar geleden aan toegaat).
Hier sluit ik me bij aan. Vind het onvoorstelbaar dat het hebben staan van een tv-scherm, YouTubescherm of hoe het ook maar genoemd wordt hier wordt goed gepraat. Goede stimulans voor het gezin om lekker met schermen bezig te zijn want papa en mama vinden het immers ook prima.
ejvl

Bericht door ejvl »

Job schreef:
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 09:46 Helemaal met Maanenschijn eens. Alle opvoedingskundige-instanties, artikelen in het RD, ja zelfs in seculiere media (!), melden ons dat we als samenleving (en dat geldt nog meer voor christenen) meer aan mediaopvoeding en verantwoord mediagebruik moeten doen. En vanuit de bijbel valt dat nog veel meer over te zeggen.

Dus dan mag daar zeker op het huisbezoek het gesprek over gaan. Ik kan me er echt niets bij voorstellen als bijbelgetrouwe christenen het daarmee oneens zijn (behalve als deze personen in een bubble leven waar alles er net zo als 100 jaar geleden aan toegaat).
Hier sluit ik me bij aan. Vind het onvoorstelbaar dat het hebben staan van een tv-scherm, YouTubescherm of hoe het ook maar genoemd wordt hier wordt goed gepraat. Goede stimulans voor het gezin om lekker met schermen bezig te zijn want papa en mama vinden het immers ook prima.
De praktijk is dat kinderen niet of nauwelijks kijken op een tv. Dat is het gevaar al even niet meer.
Smartphone, tablet, laptop, dat is het gevaar als dit veelvuldig gebeurt.
TV bestaat nauwelijks nog. Bijna alles is on demand.
Ik heb liever dat kinderen in een huiskamer via de tv kijken dan via een smartphone.
Of allebei niet natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

GG links

Bericht door GG links »

Job schreef: Gisteren, 19:34

Heb jij een smartphone ?
MGG

Bericht door MGG »

newton schreef: Gisteren, 19:12
Ogg schreef:Woensdag begint de synode. Wat staat er allemaal op de agenda? En er moet ook een nieuw moderamen komen denk ik?
Bij elke nieuwe synode wordt het moderamen opnieuw gestemd. In de praktijk worden vaak opnieuw gekozen. Dit keer zullen er in elk geval 3 mensen in het moderamen gekozen moeten worden die daar de laatste synode geen deel van uitmaakten. Ds. Mulder, ds Schreuder en ouderling K. H. de Heer zijn deze keer niet afgevaardigd.
Wat dat betreft is de eerste dag best boeiend.

@Ogg woensdag wordt geopend en lijst formaliteiten afgehandeld. Verder veel stemmingen waarbij de meeste voorspelbaar zijn. Persoon vind ik het wel interessant wie de voorzitter gaat worden en in hoeveel stemronde hij gekozen wordt.
Job

Bericht door Job »

GG links schreef: Gisteren, 20:57
Job schreef: Gisteren, 19:34

Heb jij een smartphone ?
Jep maar jammer, daar kun je me niet klem mee zetten ;). Ik ken weinig zaken waar (digitale en analoge) tv's anders voor worden gebruikt dan voor vermaak. En het klinkt misschien onhaalbaar, maar het streven hier is om de smartphone enkel voor praktische zaken te gebruiken als WhatsApp, Signal, agenda, bellen, RD lezen. Oke, en refoforummen is dubieus qua snijvlakken praktisch/vermaak/nut, dat geef ik toe.
Plaats reactie