Natuurlijk kan er andersom óók een gewetensprobleem zijn.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:51Dat getuigt dan weer van weinig respect van die gemeenten voor zulke predikanten. Zo bevorder je gesloten kansels. Ieder geval niet zo hervormd. Maargoed, dit is kennelijk het meer rechtlijnige CGK denken. Andersom is er geen gewetensprobleem, dus dat is geen vergelijking.MidMid schreef: ↑Gisteren, 19:39 Ik zou zeggen nee. Niet als hij ingaat op een uitnodiging van een gemeente waar er een andere keus gemaakt is qua liturgie. Andersom gebeurt het toch ook niet dat een predikant bij een gemeente die enkel 150, 1773 enkele gezangen en SV als standaard heeft toch anders doet?! Ook niet wanneer hij principiële ruimte of zelfs de plicht ziet het psalmen, lofzangen en geestelijke liederen na te streven.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dit is gewoon de feiten benoemen. Ik weet van diverse gemeenten die er zijn geweest om te luisteren. Gemeenten die nadien hebben aangegeven verder niet in dit spoor mee te willen gaan. En dat waren juist gemeenten die nu de diversiteit brachten. Denk dat het eerlijk is dit erbij te zeggen. Want als die wegvallen, wordt Rijnsburg minder breed dan op het eerste oog gehoopt werd.
Dat is niet framen, dat is de feitelijkheid van dit moment weergeven.
Mij continu zaken in de mond leggen, dat is framen.
-
Het andere Nunspeet is door het ontstaan van Ichthus en instroom vanuit o.a. de GerGem wel naar rechts verschoven. Maar zullen zich zeker nog wel midden noemen.huisman schreef: ↑Vandaag, 12:33Duidelijk dank! Maar je begrijpt dat bv het andere Nunspeet zich ook een middengemeente voelt. Daarom is het begrip midden gemeente m.i. amper te gebruiken.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:21 Zelf denk ik dat de opbouw van de CGK inderdaad vaak van buiten maar ook binnenshuis verschillend bekeken wordt.
Onze kerken zijn ontzettend breed.
Eigenlijk zijn alleen de flanken redelijk duidelijk te markeren.
Dit betreft aan de ene flank de gemeenten die zich verwant weten met BhP.
De andere flank wordt gevormd door samenwerkingsgemeenten en een enkele CGK zoals bijv. Zwolle.
Het midden is vervolgens wat daar tussen zit.
Maar ook daar heb je dan weer flanken.
Vaak vindt daar dan de indeling plaats op basis van liturgische keuzes.
Vooral welke Bijbelvertaling de kanselbijbel heeft en niet zozeer of er psalmen, maar veelmeer welke berijming er wordt gezongen zijn daarin markers voor indeling.
Voor mij is een midden gemeente te herkennen aan:
Veelal HSV als kanselbijbel, het zingen van psalmen en liederen. Waarbij men het zingen van de psalmen niet vastpint op één enkele berijming.
Voor mij kom je dan uit bij gemeenten als Nunspeet-Ichthus, Hattem, Bennekom, Utrecht-West, Maarssen, Zwijndrecht, Zierikzee, ed.
Daar zit voor mij het midden.
Eens met MidMid. De discussie is gepolariseerd, dat is heel erg. Maar het spreken vanuit een eigen perspectief moet je niet steeds wegzetten als framen. Dan doe je of je eigen perspectief absoluut is.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:39Dit is gewoon de feiten benoemen. Ik weet van diverse gemeenten die er zijn geweest om te luisteren. Gemeenten die nadien hebben aangegeven verder niet in dit spoor mee te willen gaan. En dat waren juist gemeenten die nu de diversiteit brachten. Denk dat het eerlijk is dit erbij te zeggen. Want als die wegvallen, wordt Rijnsburg minder breed dan op het eerste oog gehoopt werd.
Dat is niet framen, dat is de feitelijkheid van dit moment weergeven.
Mij continu zaken in de mond leggen, dat is framen.
huisman ziet dat helder, zie ik. HHR zal het oprecht bedoelen, maar ik vind zelf juist dat hij framet.
Bennekom zingt volgens mij de psalmen wel alleen uit de oude berijming. Gemeenten die ik verder als midden zou willen aanmerken: Nijkerk, Veenendaal Pniël, Urk-Ichtus, Aalten,Almelo,Nieuw-Vennep,Beverwijk-Westzaan,Baarn,Putten, Oud-Beijerland, Spijkenisse, ''s-Gravenzande, Biezelinge,Goes,Bunschoten, Eemdijk,Maassluis, Dordrecht-zuid,Harderwijk,Heerde,Opperdoes,Ridderkerk,Capelle aan de ijssel.MidMid schreef: ↑Vandaag, 12:21 Zelf denk ik dat de opbouw van de CGK inderdaad vaak van buiten maar ook binnenshuis verschillend bekeken wordt.
Onze kerken zijn ontzettend breed.
Eigenlijk zijn alleen de flanken redelijk duidelijk te markeren.
Dit betreft aan de ene flank de gemeenten die zich verwant weten met BhP.
De andere flank wordt gevormd door samenwerkingsgemeenten en een enkele CGK zoals bijv. Zwolle.
Het midden is vervolgens wat daar tussen zit.
Maar ook daar heb je dan weer flanken.
Vaak vindt daar dan de indeling plaats op basis van liturgische keuzes.
Vooral welke Bijbelvertaling de kanselbijbel heeft en niet zozeer of er psalmen, maar veelmeer welke berijming er wordt gezongen zijn daarin markers voor indeling.
Voor mij is een midden gemeente te herkennen aan:
Veelal HSV als kanselbijbel, het zingen van psalmen en liederen. Waarbij men het zingen van de psalmen niet vastpint op één enkele berijming.
Voor mij kom je dan uit bij gemeenten als Nunspeet-Ichthus, Hattem, Bennekom, Utrecht-West, Maarssen, Zwijndrecht, Zierikzee, ed.
Daar zit voor mij het midden.
Laatst gewijzigd door Pjotr92 op 06 sep 2025, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Akkoord, maar dan is jouw conclusie dus ook voorbarig richting Rijnsburg dat het allemaal onbuigzame niet meedenkende mensen zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:08Namen verwacht ik ook niet. Maar vond de conclusie van @Refojongere te voorbarig.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:22Die vraag kan ik beantwoorden in het algemeen (ook specifiek maar dat doe ik niet) Een groot deel van Rijnsburg bestond uit ambtsdragers die een vergelijkbare positie in de CGK hebben zoals de laatste 4 namen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 09:10Of eerst beginnen met de vraag of laatste twee in Rijnsburg waren...Refojongere schreef: ↑Vandaag, 08:35
Wellicht moet je dan ook iets minder massief over Rijnsburg spreken...
Nog los van of het zo is gezegd, is het ook goed wel te blijven onderscheiden tussen @Middenrefo en @MidMid. Al zal ik niet ontkennen dat zijn denken vaak raakt aan dat van mij. Hoewel ik hem als persoon verder niet ken, zouden we zomaar bij elkaar in de kerk kunnen zitten.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 12:57Akkoord, maar dan is jouw conclusie dus ook voorbarig richting Rijnsburg dat het allemaal onbuigzame niet meedenkende mensen zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:08Namen verwacht ik ook niet. Maar vond de conclusie van @Refojongere te voorbarig.
-
Ik heb het gezegd over het behoudende deel van de CGK, in de context van gastpredikanten die weigeren zich ook maar iets aan te passen aan de gemeente waar ze uitgenodigd worden. Al die predikanten zijn onderdeel van Rijnsburg. Van een klein aantal predikanten die deel uitmaken van Rijnsburg weet ik dat ze wat flexibeler zijn. Als Rijnsburg wat transparanter zou zijn wie er deelnemen en wat ze precies voorstaan op het gebied van liturgie, kanselruil, etc., dan zou dat veel beter zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:09Nog los van of het zo is gezegd, is het ook goed wel te blijven onderscheiden tussen @Middenrefo en @MidMid. Al zal ik niet ontkennen dat zijn denken vaak raakt aan dat van mij. Hoewel ik hem als persoon verder niet ken, zouden we zomaar bij elkaar in de kerk kunnen zitten.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 12:57Akkoord, maar dan is jouw conclusie dus ook voorbarig richting Rijnsburg dat het allemaal onbuigzame niet meedenkende mensen zijn.
Dat komt wellicht ook nog wel de komende tijd of na 3 oktober?
Lijkt mij wijs dat vooraf te doen. Anders vraag je midden gemeenten ergens in te stappen waarvan je de bestemming niet weet en wordt het voor een dergelijke gemeente ook lastig, zo niet ondoenlijk, om het gekozen beleid uit te leggen richting de gemeente.
-
Precies wat MidMid zegt. Probeer je eens voor te stellen hoe je als kerkenraad op een gemeenteavond de mensen goed moet informeren en vragen beantwoorden over Rijnsburg; dat lukt gewoonweg niet goed. Dit zijn beslissingen die je als kerkenraad nooit mag nemen zonder de gemeente te horen.
-
Het lijkt erop dat ze het onderling niet eens kunnen worden. Oosterbroek heeft voor het overleg al aangegeven dat hij het eens is met de rechter. Ik denk dat Buijs ook geneigd is om het advies van de rechter op te volgen, zeker na de adviezen van hun kerkrechtelijke adviseurs.
Ik denk dat aansluiten ook nog wel na 3 oktober zal kunnen. Maar ik snap wat je zegt. Maar wil bijvoorbeeld een ds. Den Butter geen antwoorden geven op dit soort vragen?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:56Precies wat MidMid zegt. Probeer je eens voor te stellen hoe je als kerkenraad op een gemeenteavond de mensen goed moet informeren en vragen beantwoorden over Rijnsburg; dat lukt gewoonweg niet goed. Dit zijn beslissingen die je als kerkenraad nooit mag nemen zonder de gemeente te horen.
-
Dat is op 27 juni al volstrekt duidelijk gemaakt. De ruimte is niet anders dan voor 27 juni, namelijk binnen de bandbreedte van Schrift, belijdenis, kerkorde en GS-besluiten.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Je bedoelt dat vragen over liturgie ed niet heel logisch zijn omdat het al duidelijk is?Evangelist schreef: ↑Vandaag, 20:04Dat is op 27 juni al volstrekt duidelijk gemaakt. De ruimte is niet anders dan voor 27 juni, namelijk binnen de bandbreedte van Schrift, belijdenis, kerkorde en GS-besluiten.