Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bertiel

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
De GBS vergadert er nog over. De uitkomst lijkt me vrij voorspelbaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

MGG schreef: Vandaag, 08:35
Vrouwke schreef: Vandaag, 08:20 Volgens mij hebben we er nu allemaal een gebedspunt bij. Voor de HEERE is niets te wonderlijk..

🙏🏼
Of de verspilling van tijd en geld stopt? Persoonlijk bid ik niet voor vertalingen, maar om of Het Woord kracht doet.

Ik vind deze nieuwe vertaling overbodig, maar toch waardeer ik het. Eindelijk mensen die in plaats van klagen over andere vertalingen en de GBS het zelf proberen beter te doen.
- Het lijkt me in ieder geval geen kwaad kunnen om te bidden of dit niet tot verdere verdeeldheid zal leiden.

- En om wijsheid voor al die mensen die zich op welke wijze dan ook inzetten voor de (H)SV.

- En of de HEERE helpen wil om Zijn Woord te bewaren voor ons nageslacht.

Waarom zou het bij de HEERE onmogelijk zijn om al die initiatieven te koppelen en een betere vertaling een rijke en gezegende ingang in de reformatorische gezindte te geven? Hij is de God van wonderen. We moeten naar Boven kijken..!
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Misschien klinkt het een beetje pathetisch, maar ik zal blij zijn als de SV bevrijd wordt uit de knellende greep van de GBS. Alsof de SV van hén is.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:24 Misschien klinkt het een beetje pathetisch, maar ik zal blij zijn als de SV bevrijd wordt uit de knellende greep van de GBS. Alsof de SV van hén is.
Hoe zit het met de rechten dan bv? Ik lees dat Goedbloed het "verpatst" heeft aan de GBS?
Mag iedereen zomaar de laatste GBS editie pakken en die gaan "herzien" en daar een uitgever bij zoeken?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@Posthoorn
Ik kan me vandaag zomaar in jouw gedachtengang vinden ;)
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 08:48 De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
Ja, sommigen kunnen niet over hun eigen schaduw heen stappen. Tis een beetje het handelsmerk van de hoge heren van de GBS, dus ze gaan echt niet meewerken met mensen waar ze zich enorm tegen afzetten…
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bertiel schreef: Vandaag, 08:48 De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
Toch is dit vreemd. HSV afwijzen en met een ict'er oud NL gaan herzien naar hedendaags NL in 3 fasen wordt wel omarmt. Het klinkt als een AI project (gelet op de doorlooptijd is dit het ook denk ik). Geen taalkundigen cq theologen in stuurgroep. Wel NBG in stuurgroep, toch de bijbelverkwanselaar volgens reformatorische NL.

Vreemd allemaal. Heb wel heel erg veel vragen.

Ik zou het business model en de financiering (want dit kost geld) wel eens willen zien. Hoeft natuurlijk niet, dan weten we ook meer).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:28
Posthoorn schreef: Vandaag, 09:24 Misschien klinkt het een beetje pathetisch, maar ik zal blij zijn als de SV bevrijd wordt uit de knellende greep van de GBS. Alsof de SV van hén is.
Hoe zit het met de rechten dan bv? Ik lees dat Goedbloed het "verpatst" heeft aan de GBS?
Mag iedereen zomaar de laatste GBS editie pakken en die gaan "herzien" en daar een uitgever bij zoeken?
Ja, volgens mij heeft Jongbloed de rechten op de tekst van de SV overgedaan aan de GBS
Of niet? Hoe zit dat?
Ik elk geval zit men niet stil, maar ik geloof niet dat alle menselijk geknoei de Bijbel weer een plek geeft.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

-DIA- schreef: Vandaag, 09:44
Ja, volgens mij heeft Jongbloed de rechten op de tekst van de SV overgedaan aan de GBS
Of niet? Hoe zit dat?
Ik elk geval zit men niet stil, maar ik geloof niet dat alle menselijk geknoei de Bijbel weer een plek geeft.
Menselijk geknoei zou ik het niet noemen, dat zou je dan ook van de statenvertalers ook zeggen. Maar wat ik niet denk is dat ze jongeren ofzo meer gaan vast houden, dat moet vooral de inhoud doen. Maar een bijbelvertaling kan wel helpen denk ik.. tis ook verantwoordelijk van de huidige dominees en kerkleiders om te zorgen voor een bijbel die past in huidige taal. Denk dat zij dat moeten regelen en de bijbel niet als museumstuk bewaren zoals GBS doet
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:30
Ja, sommigen kunnen niet over hun eigen schaduw heen stappen. Tis een beetje het handelsmerk van de hoge heren van de GBS, dus ze gaan echt niet meewerken met mensen waar ze zich enorm tegen afzetten…
Des konings hart is in de hand des HEEREN als waterbeken. Hij neigt het tot al wat Hij wil.

Spreuken 21 vers 1
‭‭
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:37
Toch is dit vreemd. HSV afwijzen en met een ict'er oud NL gaan herzien naar hedendaags NL in 3 fasen wordt wel omarmt. Het klinkt als een AI project (gelet op de doorlooptijd is dit het ook denk ik). Geen taalkundigen cq theologen in stuurgroep. Wel NBG in stuurgroep, toch de bijbelverkwanselaar volgens reformatorische NL.

Vreemd allemaal. Heb wel heel erg veel vragen.

Ik zou het business model en de financiering (want dit kost geld) wel eens willen zien. Hoeft natuurlijk niet, dan weten we ook meer).
Het lijkt me dat de keuze voor het NBG wel degelijk verstandig is. Zij beschikken over de nodige kennis, licenties en software voor Bijbelvertalingen, iets wat ik betwijfel of Den Hertog of De Banier in huis hebben. Bovendien kunnen ze snel schakelen met een betrouwbare drukker voor hoge kwaliteit. De kwaliteit van de gedrukte BMU was immers ondermaats. Het is ook mogelijk dat De Banier of Den Hertog niet wilden samenwerken vanwege gevoeligheden binnen de rechterflank. In dat geval zijn de opties beperkt, en is het logisch om met het NBG samen te werken en gebruik te maken van hun expertise.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:51
-DIA- schreef: Vandaag, 09:44
Of niet? Hoe zit dat?
Menselijk geknoei zou ik het niet noemen, dat zou je dan ook van de statenvertalers ook zeggen. Maar wat ik niet denk is dat ze jongeren ofzo meer gaan vast houden, dat moet vooral de inhoud doen. Maar een bijbelvertaling kan wel helpen denk ik.. tis ook verantwoordelijk van de huidige dominees en kerkleiders om te zorgen voor een bijbel die past in huidige taal. Denk dat zij dat moeten regelen en de bijbel niet als museumstuk bewaren zoals GBS doet
Statenvertalers deden het niet samen met Roomsen. (Ik ga er niet van uit dat die veel invloed zouden hebben, maar waarom moet het weer samen met de Katholieke Bijbelstichting?)
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rido91

Bericht door Rido91 »

Het gaat nogal ingewikkeld worden als de GBS besluit om ook door te gaan met hun eigen vertaling en dat zal wel gebeuren neem ik aan.

Dan wordt het waarschijnlijk een wedstrijd wie het eerst klaar is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: Vandaag, 09:48 Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
Wie zegt dat dit niet zo is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie