Fietshelm ja of nee

Draag jij /ga jij een fietshelm dragen

Peiling loopt tot 19 sep 2025, 10:55

ja, ik ben 60+
1
6%
ja, ik ben 18-60
6
33%
ja ik ben <18
0
Geen stemmen
nee ga ik nooit doen!
3
17%
alleen als het verplicht wordt
5
28%
ik denk er nog over na
3
17%

Totaal aantal stemmen: 18

J.C. Philpot

Re: Fietshelm ja of nee

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: Gisteren, 11:54
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 11:42 Als ik in Duitsland zie, hoe fietsers daar buiten de bebouwde kom op een rijstrook rijden samen met auto's die 100 rijden, dan lijkt me een fietshelm daar zeer gewenst.

In Nederland met zijn aparte fietspaden, goede fietsinfrastructuur en automobilisten die die gewend zijn aan fietsers, ga ik als 40er geen fietshelm dragen.

Voor senioren die een snelle e-bike rijden, lijkt het me wel veiliger. Als ik die leeftijd mag behalen, dan zal ik het in overweging nemen.
Een helm helpt toch alleen als je valt? Bij een auto die met 50 over je heen rijdt, ben je sowieso overleden, daar helpt een helm niet bij.
Als je door een auto geraakt wordt, is de kans groot dat je ten val komt.

Niet elk incident met een auto, betekend dat de auto over de fietser heenrijdt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb je helemaal gelijk in. Vooralsnog is de kans groter dat ik mijn pols breek dan mijn hoofd ergens tegenaan vliegt, maar goed. Ik vind een helm toch een prettig idee.

En voor mensen die menen dat een helm strijdig is met Gods voorzienigheid kan ik weinig begrip opbrengen. Waarom zou een dak boven je hoofd dan niet strijdig zijn met Gods voorzienigheid? En bovendien is de mens ook niet geschapen met twee wielen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Hier in Zwitserland is een helm dragen heel normaal voor alle leeftijden, en waar ik eerst op zijn Hollands dacht: 'dat is overdreven', krijg ik nu juist de kriebels als ik in Nederland fietsers zie zonder omdat ik het zo onveilig vind. Mijn mening over de fietshelm is dan ook absoluut gedraaid en ik ga zelf nooit meer fietsen zonder, ook niet even naar de brievenbus of andere kleine dingetjes.

Nederland heeft een fantastische fietsinfrastructuur maar er kunnen altijd factoren zijn waar je geen invloed op hebt: een kluitje wielrenners die je per ongeluk aantikken, eikeltjes op het pad (zoals Chris terecht opmerkt) waardoor je een stoeprandje raakt of andere omstandigheden waar je zelf echt niet altijd de controle over hebt.

Bij veiligheid vind ik leeftijd persoonlijk geen rol spelen. Het is waar dat ouderen kwetsbaarder zijn maar in mijn optiek dient elk hoofd beschermd te worden - ook de eigenwijze - , of je nu in de dertig bent of al wat meer belegen.
dré

Bericht door dré »

Sinds een paar maanden fiets ik met een helm. Je rijdt al snel rond de 25 km. Heb de gevolgen van een val gezien bij iemand die nu in een verpleeghuis zit.
Na een week is het heel normaal om met helm te fietsen.
dré
--------

Credo in unum Deo
ZWP

Bericht door ZWP »

Edelweiss schreef: Gisteren, 13:14 eikeltjes op het pad
Ik vind niet dat we ons moeten verlagen tot het gebruik van scheldwoorden…

:nananere

Ontopic: op een ebike, mkb of racefiets met, anders zonder.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: Gisteren, 13:09 Daar heb je helemaal gelijk in. Vooralsnog is de kans groter dat ik mijn pols breek dan mijn hoofd ergens tegenaan vliegt, maar goed. Ik vind een helm toch een prettig idee.

En voor mensen die menen dat een helm strijdig is met Gods voorzienigheid kan ik weinig begrip opbrengen. Waarom zou een dak boven je hoofd dan niet strijdig zijn met Gods voorzienigheid? En bovendien is de mens ook niet geschapen met twee wielen.
Ik woon in een omgeving met veel behoudende mensen. Die vinden een fietshelm niet strijdig met voorzienigheid maar die vinden het gewoon werelds.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ZWP schreef: Gisteren, 13:22
Edelweiss schreef: Gisteren, 13:14 eikeltjes op het pad
Ik vind niet dat we ons moeten verlagen tot het gebruik van scheldwoorden…

:nananere

(...)
Ik wilde voorzichtig zijn met het omschrijven van fatbikers maar ik val nu alsnog door de fietsmand :haha
Bertiel

Bericht door Bertiel »

KDD schreef: Gisteren, 13:35
DDD schreef: Gisteren, 13:09 Daar heb je helemaal gelijk in. Vooralsnog is de kans groter dat ik mijn pols breek dan mijn hoofd ergens tegenaan vliegt, maar goed. Ik vind een helm toch een prettig idee.

Ik woon in een omgeving met veel behoudende mensen. Die vinden een fietshelm niet strijdig met voorzienigheid maar die vinden het gewoon werelds.
wat een onzin
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD

Bericht door KDD »

Bertiel schreef: Gisteren, 13:45

wat een onzin
tja, ieder zijn ding. Dezelfde groep was, na extreme externe druk, begonnen met het plaatsen van een rood licht achterop hun paard en wagen voor de veiligheid 's nachts. Ze vonden dat te werelds, maar de bisschop stemde het ongeveer zo'n tien jaar geleden toe.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik moet er niet aan denken. Zeker niet op de gewone fiets, de kleine stukjes naar de winkels of zo. Maar ook op de elektrische, dan gaat het wat harder (ca 25-27), maar ik zou een helm bijzonder vervelend vinden.
Als ik zie hoeveel senioren er nu al een dragen, is een plicht helemaal niet nodig. De meeste mensen voelen kennelijk wel aan of ze er een nodig hebben.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dodo schreef: Gisteren, 14:03 Ik moet er niet aan denken. Zeker niet op de gewone fiets, de kleine stukjes naar de winkels of zo. Maar ook op de elektrische, dan gaat het wat harder (ca 25-27), maar ik zou een helm bijzonder vervelend vinden.
(...)
Mag ik vragen waarom? Heb je er vervelende ervaringen mee? Vind je het er niet leuk uit zien? Zit het niet prettig?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

KDD schreef: Gisteren, 13:50

wat een onzin
tja, ieder zijn ding. Dezelfde groep was, na extreme externe druk, begonnen met het plaatsen van een rood licht achterop hun paard en wagen voor de veiligheid 's nachts. Ze vonden dat te werelds, maar de bisschop stemde het ongeveer zo'n tien jaar geleden toe.
Maar wat bedoelen ze dan met 'werelds'? Een op zichzelf neutrale handeling die onkerkelijke mensen doen en daarom afgekeurd moet worden? Is het drinken van thee dan ook werelds? Of het dragen van jurken?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 10:57 Ja, ik draag een fietshelm als ik harder dan 25 fiets. Maar nu ik er aan gewend ben, zit ik er soms over te denken om er ook een mee te nemen op de vouwfiets. De gevolgen van schade aan je hoofd zijn enorm en ik werk voornamelijk met mijn hoofd en veel anders kan ik ook niet op dit moment.
Ik fiets op eigen kracht vanwege het klimaat. :OO3 Dus geen helm want ik tik hoogstens 15 km/u aan. Door de opkomst van e-bikes zie je (tot bezorgdheid van kinderen en huisartsen) dat er tot veel hogere leeftijd gefietst wordt. Enerzijds prima maar boven een bepaalde leeftijd ( 75+ ?) zou een snelheidsbegrenzer nog belangrijker zijn dan een helm.
Wij hebben jaren geleden een ernstig fietsongeluk (e-bike) in onze kennissenkring meegemaakt. Helaas met blijvend ernstig letsel. Er waren 2 fietsers bij betrokken (70+) Een helm had voor de één heel veel letsel kunnen voorkomen. De ander viel op zijn aangezicht met talloze breuken als gevolg. Denk dat daar een helm weinig had geholpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD

Bericht door KDD »

Zita schreef: Gisteren, 15:05
KDD schreef: Gisteren, 13:50
wat een onzin
Maar wat bedoelen ze dan met 'werelds'? Een op zichzelf neutrale handeling die onkerkelijke mensen doen en daarom afgekeurd moet worden? Is het drinken van thee dan ook werelds? Of het dragen van jurken?
De bisschop bepaalt wat wereldlijk is en wat toegestaan ​​is.
DDD

Bericht door DDD »

Is dit een grapje? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets meer uitsluit, er zijn wonderlijke mensen in Gods Koninkrijk. Er zijn ook grijze fietshelmen. Maar als het gaat om Amish dan verbaast het ook weer niet.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 aug 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie