Fietshelm ja of nee
Fietshelm ja of nee
2 dingen die mij tot deze poll brengen.
De overheid gaat de fietshelm verplichten op elektrische fietsen voor kinderen <18 (2027).
Mijn zwager (58) heeft recent een val gehad met zijn e-bike waarbij hij een hersenschudding en een breukje in zijn nek heeft opgelopen. Zijn dochter is arts in een ziekenhuis en ziet regelmatig ernstige gevolgen van vallen met een e-bike.
Ikzelf ben 50+ en reis vrijwel dagelijks met de e-bike naar een van mijn werk(korte afstand). Ik denk er vaker over na maar ben geen 'voorloper'. Maar het ongeluk van mijn zwager laat mij toch wel erg sterk overwegen om toch een fietshelm te gaan kopen.
Ik vraag me wel af bij die plicht vanuit de overheid, waarom alleen bij kinderen en niet bij iedereen?
Ik weet dat @DDD ook veel gebruik maakt van de e-bike en dat @parsifal het volgens mij in Zweden gewend was.
Hoe denken jullie, maar ook de anderen, hier over?
De overheid gaat de fietshelm verplichten op elektrische fietsen voor kinderen <18 (2027).
Mijn zwager (58) heeft recent een val gehad met zijn e-bike waarbij hij een hersenschudding en een breukje in zijn nek heeft opgelopen. Zijn dochter is arts in een ziekenhuis en ziet regelmatig ernstige gevolgen van vallen met een e-bike.
Ikzelf ben 50+ en reis vrijwel dagelijks met de e-bike naar een van mijn werk(korte afstand). Ik denk er vaker over na maar ben geen 'voorloper'. Maar het ongeluk van mijn zwager laat mij toch wel erg sterk overwegen om toch een fietshelm te gaan kopen.
Ik vraag me wel af bij die plicht vanuit de overheid, waarom alleen bij kinderen en niet bij iedereen?
Ik weet dat @DDD ook veel gebruik maakt van de e-bike en dat @parsifal het volgens mij in Zweden gewend was.
Hoe denken jullie, maar ook de anderen, hier over?
Re: Fietshelm ja of nee
Ja, ik draag een fietshelm als ik harder dan 25 fiets. Maar nu ik er aan gewend ben, zit ik er soms over te denken om er ook een mee te nemen op de vouwfiets. De gevolgen van schade aan je hoofd zijn enorm en ik werk voornamelijk met mijn hoofd en veel anders kan ik ook niet op dit moment.
Net zoals in het begin een gordel omdoen (in de jaren 60 zaten die nog niet in de auto, tenminste de oudere) was een handeling die je je nog eigen moest maken en het voelde als opgesloten enz. En nu is het automatisme en zonder voelt niet veilig. 'T kan verkeren.
Zo wil ik dit ook met de helm, ( kan nog kleine stukjes fietsen) voor mij is het helemaal een must.
Mijn vriendin viel en heeft het overleeft, dat gelukkig wel, maar kan na 1,5 jaar nog steeds niet fietsen en lopen gaat moeizaam. Wat @DDD zegt, je hoofd is het centrum en is daar een hiaat, dan gaan er erg veel dingen niet meer goed.
Zo wil ik dit ook met de helm, ( kan nog kleine stukjes fietsen) voor mij is het helemaal een must.
Mijn vriendin viel en heeft het overleeft, dat gelukkig wel, maar kan na 1,5 jaar nog steeds niet fietsen en lopen gaat moeizaam. Wat @DDD zegt, je hoofd is het centrum en is daar een hiaat, dan gaan er erg veel dingen niet meer goed.
Ik draag hem meestal. Kleine moeite, goed voorbeeld voor de kinderen en in Zweden een keer aangereden door andere fiets (terwijl ik voorrang had) waarbij ik heel blij was dat mijn schedel niet de schade had die mijn helm had.
Het is echt een kleine moeite om wat extra veiligheid te krijgen.
Aan de andere kant, draag ik hem weer niet altijd bij korte afstanden of als ik even fiets van vrouw pak (dan heb ik helm niet direct voor grijpen en rij ik minder door).
Het is echt een kleine moeite om wat extra veiligheid te krijgen.
Aan de andere kant, draag ik hem weer niet altijd bij korte afstanden of als ik even fiets van vrouw pak (dan heb ik helm niet direct voor grijpen en rij ik minder door).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- J.C. Philpot
Als ik in Duitsland zie, hoe fietsers daar buiten de bebouwde kom op een rijstrook rijden samen met auto's die 100 rijden, dan lijkt me een fietshelm daar zeer gewenst.
In Nederland met zijn aparte fietspaden, goede fietsinfrastructuur en automobilisten die die gewend zijn aan fietsers, ga ik als 40er geen fietshelm dragen.
Voor senioren die een snelle e-bike rijden, lijkt het me wel veiliger. Als ik die leeftijd mag behalen, dan zal ik het in overweging nemen.
In Nederland met zijn aparte fietspaden, goede fietsinfrastructuur en automobilisten die die gewend zijn aan fietsers, ga ik als 40er geen fietshelm dragen.
Voor senioren die een snelle e-bike rijden, lijkt het me wel veiliger. Als ik die leeftijd mag behalen, dan zal ik het in overweging nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Als ik wielren doe ik de helm altijd op.
Op mijn normale fiets nooit.
Ik heb een keer gelezen dat er ook mensen zijn met principiële bezwaren tegen een helm. Dat ging toen over een vrouw op een bromfiets dacht ik.
Op mijn normale fiets nooit.
Ik heb een keer gelezen dat er ook mensen zijn met principiële bezwaren tegen een helm. Dat ging toen over een vrouw op een bromfiets dacht ik.
Een helm helpt toch alleen als je valt? Bij een auto die met 50 over je heen rijdt, ben je sowieso overleden, daar helpt een helm niet bij.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 11:42 Als ik in Duitsland zie, hoe fietsers daar buiten de bebouwde kom op een rijstrook rijden samen met auto's die 100 rijden, dan lijkt me een fietshelm daar zeer gewenst.
Op zich klopt dat, maar nu is het bijvoorbeeld het seizoen van de eikeltjes op het fietspad. Je hoeft er maar 1 verkeerd te raken en je gaat onderuit. Laatst op een rotonde waar ik niet vaak rijd nam ik ook mijn bocht niet goed en ging ik bijna, gelukkig lag er op die plek geen zand op het fietspad maar even verderop wel. Ik merk ook dat het me onzeker maakt, en daardoor ga je juist weer instabieler rijden dus ik denk dat het voor mij wel tijd wordt voor een helm. Ik heb sinds februari een nieuwe e-bike en deze kan aanzienlijk sneller dan mijn vorige, meestal rijd ik rond de 26 km/h.J.C. Philpot schreef:Als ik in Duitsland zie, hoe fietsers daar buiten de bebouwde kom op een rijstrook rijden samen met auto's die 100 rijden, dan lijkt me een fietshelm daar zeer gewenst.
Waarom wil je dan zo hard? Je kan toch ook 20 rijden? Ik rijd zelf ook hard, maar ik kan de bochten meestal nog goed nemen en een keer in de vijf jaar val ik denk ik, als er te veel zand ligt of het glad is. Maar het kan ook wat rustiger, toch?
Dat lijkt me dan voor jezelf en ook voor omstanders wel prettiger.
Ik overweeg om naar mijn nieuwe werk op de fiets te gaan en ben nog in dubio over de helm. Ik moet even een drempel over, maar het is zoveel veiliger.
Blijkbaar. Hetzelfde met de autogordel.
Het heeft met Gods voorzienigheid te maken.
Ik heb niet idee dat dit nog leeft onder christenen. Ik kan het artikel niet zo snel vinden.
Dat gaat vanzelf, ik rij met ondersteuning 3 a 4 uit 8, en wil zelf ook nog wel wat doen. Maar ik vind het ook prettig om snel thuis te zijn:)DDD schreef:Waarom wil je dan zo hard? Je kan toch ook 20 rijden? Ik rijd zelf ook hard, maar ik kan de bochten meestal nog goed nemen en een keer in de vijf jaar val ik denk ik, als er te veel zand ligt of het glad is. Maar het kan ook wat rustiger, toch?
Precies mijn overweging, maar denk dat ik morgen eens bij de fietsenwinkel ga kijkenmerel schreef:Ik overweeg om naar mijn nieuwe werk op de fiets te gaan en ben nog in dubio over de helm. Ik moet even een drempel over, maar het is zoveel veiliger.
Op de mtb, als ik er echt op uit ga, altijd een helm. Maar als ik gewoon ga fietsen, bv naar kerk oid: nee, zeker niet.