JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:17
-DIA- schreef: ↑Gisteren, 00:23
DDD schreef: ↑21 aug 2025, 23:09
-DIA- schreef: ↑21 aug 2025, 23:05
We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.
Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.
Ik ga dan ook niet verder met reageren, dat geeft enkel druk en naarheid.
Nog een preek als toegift, over Romeinen 8, maar hier de verzen 12-30
De preek over het eerste deel van Romeinen 8 kan ik niet meer terugluisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0650001986
@DIA, Ik vond bij Ryle ( uitleg Joh.10:1 ) een citaat dat misschien woorden geeft aan wat u bedoelt over de gave van het onderscheiden?: ''We zien ook een bijzondere tekening van ware christenen. Zij zijn schapen die de stem van de Herder horen. En kennen, en ze zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen maar van hem vlieden omdat zij de stem van de vreemde niet kennen.
Dit kan dwaasheid lijken voor de wereld.
Er is een geestelijk instinct in de ware gelovigen dat hen in het algemeen in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. De zorgelozen mogen geen verschil zien tussen leraar en leraar, predikatie en predikatie, het armste schaap van Christus zal de dingen die verschillen onderscheiden hoewel niet altijd in staat om uit te leggen waarom. Laten we ons wachten dit geestelijk instinct niet te verachten. Wat een spottende wereld ook zal willen zeggen, het is een bijzonder kenmerk van de inwoning van de Heilige Geest. 1 Joh.2:20: Gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen''
Ryle zegt het in het Engels iets anders: “There is a spiritual instinct in
most true believers, which generally enables them to distinguish between true and false teaching…”
Dit is mijn vertaling uit het engelstalig boek:
Wij zien bovendien in deze verzen een zeer leerzaam beeld van ware christenen. Zij worden vergeleken met schapen die de stem van de Herder horen, die stem kennen, en Hem volgen. Zij zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen, maar van hem vluchten, want zij kennen de stem van vreemden niet.
Wat in deze woorden geleerd wordt, is iets zeer merkwaardigs, en het kan voor de wereld wel als “dwaasheid” lijken. Er is een geestelijk instinct bij de meeste ware gelovigen, dat hen gewoonlijk in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. Wanneer zij onzuivere godsdienstige onderwijzing horen, is er iets in hen dat zegt: “Dit is verkeerd.” Wanneer zij de ware waarheid horen zoals die in Jezus is, is er iets in hun hart dat antwoordt: “Dit is juist.” De zorgeloze man van de wereld ziet misschien helemaal geen enkel verschil tussen prediker en prediker, preek en preek. Het armste schaap van Christus zal in de regel “de dingen die verschillen onderscheiden,” hoewel hij soms niet in staat is uit te leggen waarom. Laten wij ons hoeden dit geestelijk instinct te verachten. Wat een spottende wereld er ook van mag zeggen, het is een van de bijzondere kenmerken van de inwoning van de Heilige Geest. Als zodanig wordt het uitdrukkelijk genoemd door Johannes, wanneer hij zegt: “Gij hebt een zalving van de Heilige, en gij weet alle dingen.” (1 Joh. 2:20.)