Gereformeerde Gemeenten

Rido91

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

Hoed schreef: Vandaag, 00:07 Het is wel duidelijk dat jij nooit bij zulke avonden aanwezig bent geweest. Want dan begreep je direct wat ik net uit de doeken heb gedaan.
Rido91 schreef: Gisteren, 23:54 Er zijn helaas preken die niet tot geloof oproepen of waar deze oproep door zoveel mitsen en maren wordt omgeven dat de boodschap van het Evangelie volkomen verbleekt is: je moet eerst dit meegemaakt hebben, dan die ervaring hebben gehad. Dat heeft weinig meer met een oproep tot geloof te maken, hooguit een oproep tot zondekennis of het zoeken of je al wat kenmerken waarneemt bij jezelf . Gevolg is dat velen tot in de details kunnen vertellen hoe God een mens moet bekeren maar zich zelf niet bij Gods volk kunnen rekenen en de avondmaalstafels vrijwel leeg blijven
Kun je dit eens wat nader onderbouwen? Of is het meer een onderbuikgevoel?
Het ligt nogal gevoelig om uitgebreid een preek hier te gaan plaatsen ter onderbouwing (als je dat bedoeld) gezien de reacties de vorige keer dat dit gebeurde. Ik zou zeggen: lees de discussies terug die nog niet zolang geleden hierover zijn gevoerd.
En ik ben vaker bij zulke avonden geweest maar help mij even, wat is er mis met de entourage?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 23:09
-DIA- schreef: Gisteren, 23:05
DDD schreef: Gisteren, 23:04 Als het om de woorden Gods gaat, kunnen we niet snel kritisch genoeg zijn.

De gave van onderscheiding, noemt de apostel dat.
We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.

Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.
Ik ga dan ook niet verder met reageren, dat geeft enkel druk en naarheid.

Nog een preek als toegift, over Romeinen 8, maar hier de verzen 12-30
De preek over het eerste deel van Romeinen 8 kan ik niet meer terugluisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 0650001986
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoed

Bericht door Hoed »

Rido91 schreef: Vandaag, 00:17
Hoed schreef: Vandaag, 00:07 Het is wel duidelijk dat jij nooit bij zulke avonden aanwezig bent geweest. Want dan begreep je direct wat ik net uit de doeken heb gedaan.
Rido91 schreef: Gisteren, 23:54 Er zijn helaas preken die niet tot geloof oproepen of waar deze oproep door zoveel mitsen en maren wordt omgeven dat de boodschap van het Evangelie volkomen verbleekt is: je moet eerst dit meegemaakt hebben, dan die ervaring hebben gehad. Dat heeft weinig meer met een oproep tot geloof te maken, hooguit een oproep tot zondekennis of het zoeken of je al wat kenmerken waarneemt bij jezelf . Gevolg is dat velen tot in de details kunnen vertellen hoe God een mens moet bekeren maar zich zelf niet bij Gods volk kunnen rekenen en de avondmaalstafels vrijwel leeg blijven
Het ligt nogal gevoelig om uitgebreid een preek hier te gaan plaatsen ter onderbouwing (als je dat bedoeld) gezien de reacties de vorige keer dat dit gebeurde. Ik zou zeggen: lees de discussies terug die nog niet zolang geleden hierover zijn gevoerd.
En ik ben vaker bij zulke avonden geweest maar help mij even, wat is er mis met de entourage?
Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.
En verder de muzikale begeleiding, die vaak dicht in de buurt komt van festivalachtige sferen, soms nog met een discolicht er bij.

Tegenwoordig heb je ook van die praiseavonden in de open lucht, opmerkelijk genoeg vinden die zelfs plaats in hartje Veluwe. Ik schrik als ik zie wat en hoe dat gezongen wordt, met de armen in de lucht en vanuit een bepaalde emotie die niet meer gezond overkomt. Ik vind dat echt heel gevaarlijk.

Maar ik sluit me aan bij het bericht hierboven. Het is erg lastig om een discussie te voeren, omdat je steeds niet inhoudelijk ingaat op hetgeen wat ik zeg, maar telkens allerlei andere argumenten of jamaars in de discussie gooit. Eigenlijk zou ik de punten gewoon moeten nummeren, maar dat vind ik zo claimend overkomen. Dus ik laat het er verder maar weer bij. Wij samen worden het in ieder geval nooit eens, omdat we totaal verschillend er naar kijken en ik niet goed kan omgaan met allerlei stigma's en generalisaties.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hoed schreef: Gisteren, 23:50
Nee. De basis moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Je kunt niet ergens spreken als je weet dat er sprekers komen waarvan de visie op doop, verbond, belofte en de Evangelieverkondiging haaks staan op hetgeen waar je zelf voor staat. ?
wel typisch dat Philpot dan wel in leesdiensten gelezen wordt...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hoed schreef: Vandaag, 00:30 Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.
En verder de muzikale begeleiding, die vaak dicht in de buurt komt van festivalachtige sferen, soms nog met een discolicht er bij.
psalm 150 ook maar schrappen dan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JanRap

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: Vandaag, 00:23
DDD schreef: Gisteren, 23:04 Als het om de woorden Gods gaat, kunnen we niet snel kritisch genoeg zijn.

De gave van onderscheiding, noemt de apostel dat.
We kunnen verstandelijk onderscheiden, maar dat is toch wat anders dan geestelijk onderscheiden.
Nee, dat hoort heel nauw bij elkaar. Geestelijk onderscheiden gebeurt niet op basis van emoties.
Zeker niet, maar een geestelijk onderscheiden kan niet iedereen. Ik hoorde eens, sommigen die onbekeerd zijn kunnen iets onderscheiden. En vanzelf, het gaat ook niet buiten het verstand om, maar als het enkel uit de natuur of uit vleselijke emoties is geloof ik toch dat tekort is.

Ik merk weer dat het weinig zin heeft om weer verder te reageren. Het landt hier gewoon niet. Ik lijk daarmee een nogal een groot en hoogmoedig mensenkind, nietwaar? Wellicht dat sommigen dit ook niet anders kunnen zien, of misschien, dat kan ook, niet willen.

@DIA, Ik vond bij Ryle ( uitleg Joh.10:1 ) een citaat dat misschien woorden geeft aan wat u bedoelt over de gave van het onderscheiden?: ''We zien ook een bijzondere tekening van ware christenen. Zij zijn schapen die de stem van de Herder horen. En kennen, en ze zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen maar van hem vlieden omdat zij de stem van de vreemde niet kennen.
Dit kan dwaasheid lijken voor de wereld. Er is een geestelijk instinct in de ware gelovigen dat hen in het algemeen in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. De zorgelozen mogen geen verschil zien tussen leraar en leraar, predikatie en predikatie, het armste schaap van Christus zal de dingen die verschillen onderscheiden hoewel niet altijd in staat om uit te leggen waarom. Laten we ons wachten dit geestelijk instinct niet te verachten. Wat een spottende wereld ook zal willen zeggen, het is een bijzonder kenmerk van de inwoning van de Heilige Geest. 1 Joh.2:20: Gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen''
Rido91

Bericht door Rido91 »

Hoed schreef: Vandaag, 00:30
Rido91 schreef: Vandaag, 00:17
Liederen die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan, omdat het vaak alleen gaat over aanbidding, lofprijzing en zelden over de verlorenheid van de mens en kortstondigheid van het leven.

Tegenwoordig heb je ook van die praiseavonden in de open lucht, opmerkelijk genoeg vinden die zelfs plaats in hartje Veluwe. Ik schrik als ik zie wat en hoe dat gezongen wordt, met de armen in de lucht en vanuit een bepaalde emotie die niet meer gezond overkomt. Ik vind dat echt heel gevaarlijk.

Maar ik sluit me aan bij het bericht hierboven. Het is erg lastig om een discussie te voeren, omdat je steeds niet inhoudelijk ingaat op hetgeen wat ik zeg, maar telkens allerlei andere argumenten of jamaars in de discussie gooit. Eigenlijk zou ik de punten gewoon moeten nummeren, maar dat vind ik zo claimend overkomen. Dus ik laat het er verder maar weer bij. Wij samen worden het in ieder geval nooit eens, omdat we totaal verschillend er naar kijken en ik niet goed kan omgaan met allerlei stigma's en generalisaties.
Je mag wat mij betreft de punten nummeren, volgens mij heb ik overal antwoord op gegeven. Het is wat flauw dat je zegt dat ik telkens andere argumenten gebruik. Als je doelt op de vorige discussie zie ik inderdaad niet in hoe jij het symbool los kan zien van de betekenis. Jij ziet dat als een ander argument, voor mij zijn die zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden. En wat betreft deze discussie: ik heb genoeg preken gehoord waar ik bovenstaande op baseer. Dus nee, het is geen onderbuikgevoel.

Welke liederen die gezongen worden op zo'n avond kunnen de toets van Gods Woord niet doorstaan? Er zijn ook psalmen die niet spreken over de verlorenheid van de mens, moeten we die ook niet meer zingen (zoals ik sommige kerken ter rechterzijde al gebeurt) En waar in de Bijbel staat dat je geen andere kleur verlichting mag gebruiken dan wit/geel? Schrik je niet van de leegheid waarmee veel in rechtse kerken psalmen worden gezongen als: 'God heb ik lief want die getrouwe Heer ' terwijl nog niet eens een kwart van de gemeente God daadwerkelijk lief heeft?
R+ck

Bericht door R+ck »

Rido91 schreef: Gisteren, 23:37
Hoed schreef: Gisteren, 22:40
Ik weet ook een andere interkerkelijk initiatief, waar eerst ook predikanten/ambtsdragers uit de Gereformeerde Gemeenten spraken. Vervolgens komt er iemand langs met een baptistische doopvisie of een visie die totaal tegenstrijdig is als het gaat over doop, belofte of verbond, en dan jaag je dus deze ambtsdragers automatisch weg. Het is erg lastig als je een inleiding moet gaan houden terwijl de keer er voor een volledig tegengestelde Bijbelse toepassing is gemaakt. Dan krijg je het niet makkelijk in de vragenbeantwoording en dat kan dan soms zelfs leiden tot forse meningsverschillen, hete hoofden en koude harten.

Dus ik constateer, op basis van mijn eigen waarneming, dat er een grote kern van waarheid in zit.
Waarom is dat erg?
Als de spreker de keer erna met een degelijk verhaal komt met argumenten, bijbelteksten etc. moet hij de zaal toch ook kunnen overtuigen van zijn visie? En ook wat vragen kunnen beantwoorden? Vaak is men ter rechterzijde bang voor kritiek, men komt met een 'bevindelijk verhaaltje' en het geïnteresseerde publiek wat op zo'n avond komt wil graag horen of en hoe de spreker dit aan de Bijbel kan toetsen. Dus ook een kwestie van een goede voorbereiding dus lijkt mij
Nee. De basis moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Je kunt niet ergens spreken als je weet dat er sprekers komen waarvan de visie op doop, verbond, belofte en de Evangelieverkondiging haaks staan op hetgeen waar je zelf voor staat. Dat jij dat allemaal generaliseert tot een 'bevindelijk verhaaltje' en daarmee, wellicht onbedoeld, het stigma over de Gereformeerde Gemeenten weer bevestigt, is het ultieme voorbeeld van zoals dat ook gebeurt op zulk soort avonden. Want als anderen spreken, die dezelfde visie hebben op de Gereformeerde Gemeenten, zoals jij lijkt te hebben, worden zulke uitspraken die jij nu bezigt, ook gedaan. En dan soms nog vele malen stigmatiserender dan jij nu doet.

En dan spreek ik nog niet eens over de entourage, hé?
Hoe lees jij je Bijbel dan? De Heere Jezus preekte en onderwees in de tempel en in de synagogen (Mattheüs 4:23; Lucas 4:16-22), terwijl daar ook schriftgeleerden en Farizeeën waren die in leer en leven haaks stonden op Zijn boodschap. Toch richtte Hij geen eigen tempel of synagoge op, maar bleef Hij getuigen van de waarheid. Hij wist dat de Waarheid sterker is dan de dwaling, en Hij liet zich niet weerhouden door de aanwezigheid van mensen met een verkeerde visie.
De apostelen deden hetzelfde: ze spraken in de synagogen (Handelingen 17:1-3; Handelingen 18:4), waar Joden aanwezig waren die de Messias verwierpen. Paulus voerde daar uit de Schriften aan dat Jezus de Christus is. Dat leidde vaak tot discussie, soms tot fel verzet, maar ook tot bekeringen. Het is dus niet per se Schriftuurlijk om weg te lopen zodra er een tegengeluid klinkt; juist door het Woord te openen kan het licht van de waarheid schijnen (2 Timotheüs 4:2).
De Schrift roept ons wel op om dwaling te weerleggen (Titus 1:9), maar ook om dit te doen “met zachtmoedigheid” (2 Timotheüs 2:24-25). Het is dus mogelijk om in een interkerkelijke setting stevig te getuigen van de waarheid, zonder je eigen fundament los te laten.
Als we ons terugtrekken in een eigen kringetje om elke confrontatie met andere visies te vermijden, lijkt dat meer op de houding van de Farizeeën, die zichzelf afscheidden en zich reinigden van alles wat ‘anders’ was. Maar de Heere Jezus zocht juist het gesprek, de ontmoeting, en gaf onderwijs met gezag.

Daar komt nog bij: het Woord van God is krachtig en levend (Hebreeën 4:12). We hoeven dus niet bang te zijn dat een andere visie ons fundament wegneemt, zolang wij zelf staan op het Woord en dat Woord trouw verkondigen.
De Bijbel laat zien dat waarheid niet door isolement maar door getuigenis en onderwijs naar voren komt. Het gevaar van “hete hoofden en koude harten” is niet zozeer dat er verschillende meningen klinken, maar dat we zelf niet wandelen in de geest van Christus, Die “vol van genade en waarheid” was (Johannes 1:14).
pierre27

Bericht door pierre27 »

JanRap schreef: Vandaag, 08:17

@DIA, Ik vond bij Ryle ( uitleg Joh.10:1 ) een citaat dat misschien woorden geeft aan wat u bedoelt over de gave van het onderscheiden?: ''We zien ook een bijzondere tekening van ware christenen. Zij zijn schapen die de stem van de Herder horen. En kennen, en ze zijn als schapen die een vreemde niet zullen volgen maar van hem vlieden omdat zij de stem van de vreemde niet kennen.
Dit kan dwaasheid lijken voor de wereld. Er is een geestelijk instinct in de ware gelovigen dat hen in het algemeen in staat stelt te onderscheiden tussen ware en valse leer. De zorgelozen mogen geen verschil zien tussen leraar en leraar, predikatie en predikatie, het armste schaap van Christus zal de dingen die verschillen onderscheiden hoewel niet altijd in staat om uit te leggen waarom. Laten we ons wachten dit geestelijk instinct niet te verachten. Wat een spottende wereld ook zal willen zeggen, het is een bijzonder kenmerk van de inwoning van de Heilige Geest. 1 Joh.2:20: Gij hebt de zalving van de Heilige Geest en gij weet alle dingen''
Mooie opbouwende reactie. Hier doe jij DIA recht mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. En daar kan ik mij ook wel in vinden, hoewel ik toch graag zou oproepen om mild en voorzichtig te zijn. Vaak geven karakterologische botsingen al snel een onzuiverheid in het geestelijk onderscheidingsvermogen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Marijn_M schreef: Gisteren, 19:45
Konijntje schreef: Gisteren, 18:38
Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:19 Het was me inderdaad vreemd te moede om in Kazachstan van alle broeders een kus te krijgen. En nee, die was niet ergens op de wang…..
Ik vind het prettig dat dit gebruik in ons land is afgeschaft/ niet in gebruik is ;-)
Ik vind het jammer Juist .omdat ik meemaakte hoe mooi het was. In sommige kringen is het nog wel zo. Een prachtig teken van serieuze broeder- en zusterliefde. Dat je geen losse individu bent, maar familie in Christus.
Dat begrijp ik. Een kus op de mond zie/ ervaar ik als te intiem. Tegelijkertijd ontbreekt het in de kerkelijke gemeente wel eens aan de liefde tot elkaar. Wellicht ook doordat gemeenten vaak te groot zijn om elkaar echt te kennen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een kus op de mond zou ik ook te intiem vinden, en ongepast.

Op de wangen ben ik nog bereid te accepteren. Toen ik ooit in Roemenië op bezoek was, voelde ik me ook enigszins verplicht mee te gaan in dit gebruik, dat daar mannen elkaar met enkele kussen op de kaak begroeten.

Dan mannen en vrouwen elkaar begroeten (dus tussen de verschillende geslachten) met enkele kussen op de wangen, zoals dat hier weleens gebeurt, was daar echter absoluut not done. Mijn toenmalige reisgenoot maakte die fout op een bruiloft (waarna ik hem onwetende daarin volgde), toen we na de bruidegom op die manier begroet hadden, dit ook bij de bruid deden.

Gelukkig werden we niet uit de bruilofslocatie verwijderd door deze grote fout.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GG links

Bericht door GG links »

Bertiel schreef: Vandaag, 07:35
Nee. De basis moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Je kunt niet ergens spreken als je weet dat er sprekers komen waarvan de visie op doop, verbond, belofte en de Evangelieverkondiging haaks staan op hetgeen waar je zelf voor staat. ?
wel typisch dat Philpot dan wel in leesdiensten gelezen wordt...
En de visie op de doop van ds. Verschuure cs. verschilt ook nog al met de doopapvatting die eerste gebruikelijk was in de GG.
GG links

Bericht door GG links »

pierre27 schreef: Vandaag, 09:38

Mooie opbouwende reactie. Hier doe jij DIA recht mee.
Een geestelijk instinct ? Dat is heel verschillend bij de leden van de diverse kerkverbanden onder ons. We zijn geen kenner van het hart. Ik denk dat dit een buitengewone gave is die maar aan een beperkt aantal mensen gegeven is. Anders raak je verzuil in discussies wat de ware godsdienst inhoud. Een hoedje op, geen praisebijeenkomsten etc.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Een mooi citaat van Ryle. Toch roept dat bij mij wel de vraag op hoe het dan kan dat niet iedere waar gelovige datzelfde instinct heeft ontvangen (als het een gave van God is) Wat de ene ware gelovige voor de ware leer houdt is voor een andere de valse leer. Is een van de twee dan geen waar gelovige? Dus uiteindelijk schiet je er nog niet zoveel mee op
Plaats reactie