Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Vandaag, 08:56
pierre27 schreef: Vandaag, 08:51
GG links schreef: Vandaag, 08:42
MGG schreef: Gisteren, 23:55

Historisch gezien hoort de GGiN bij de GG. De rechterflank gaat in uiterlijke zaken zoals kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten de linkerflank achteraan. Je moet zulke dingen wel willen zien.
Als dat links is heb je het mis.
Eens, dat zijn geen zaken die bepaald iets van de linkerflank zouden zijn. Ik denk dan vooral aan de hoofdbedekking van de vrouw/meisje in de eredienst in de zogenoemde linkerflankgemeenten. Dat weet jij vanuit jouw gemeente het beste. Dat vind ik ronduit zorgelijk!
Staan we in Houten zo bekend dat er geen hoedjes meer gedragen worden ?
Een toenemend aantal meisjes en vrouwen die tijdens de eredienst geen hoofdbedekking op hebben. Dat is feitelijk!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GG links

Bericht door GG links »

pierre27 schreef: Vandaag, 09:05
GG links schreef: Vandaag, 08:42

Als dat links is heb je het mis.
Eens, dat zijn geen zaken die bepaald iets van de linkerflank zouden zijn. Ik denk dan vooral aan de hoofdbedekking van de vrouw/meisje in de eredienst in de zogenoemde linkerflankgemeenten. Dat weet jij vanuit jouw gemeente het beste. Dat vind ik ronduit zorgelijk!
Een toenemend aantal meisjes en vrouwen die tijdens de eredienst geen hoofdbedekking op hebben. Dat is feitelijk!
[/quote.
Klopt. Maar het grootste gedeelte 90% nog wel hoor. De kerkenraad heeft opgeroepen verdraagzaam naar elkaar te zijn hierin. Maar legt geen verbod op of zo. Gelukkig maar.
GG links

Bericht door GG links »

HHR schreef: Vandaag, 09:04 GG Links weet met zijn opstelling als "verdediger van de linkerflank van de GG" zelfs de linkerflankers nog van zich te vervreemden. :bobo
Ik verdedig mij niet. Dat hoeft helemaal niet. Ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt te zeggen. Ben jij een linkerflanker ? Misschien in mijn ogen wel niet. Maar het al of niet een hoedje dragen vind ik een middelmatige zaak.
CvdW

Bericht door CvdW »

GG links schreef: Vandaag, 09:06
pierre27 schreef: Vandaag, 09:05

[/quote.
Klopt. Maar het grootste gedeelte 90% nog wel hoor. De kerkenraad heeft opgeroepen verdraagzaam naar elkaar te zijn hierin. Maar legt geen verbod op of zo. Gelukkig maar.
Dit speelt niet alleen in Houten. In verschillende plaatsen in Zeeland is dit voor mij een bekend fenomeen. Wellicht is er goed dat een deel van GG naar GGiN gaat en een ander deel van GG naar PKN.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik denk dat jouw 90% een overmoedige aanname is. Enfin ik denk dat dit dus echt een kenmerk van de linkerflank in de GG (aan het worden)is. En dat anderen dit afdoen als uiterlijkheden laat ik even links liggen.
JanRap

Bericht door JanRap »

MGG schreef: Gisteren, 23:55
GG links schreef: Gisteren, 19:48
pierre27 schreef: Gisteren, 19:42
GG links schreef: Gisteren, 19:11
Actief vervreemd ? Als dat zo zou zijn dan was ik allang weggeweest. Ik blijf GG 'er zolang ik dit voor mijzelf kan verantwoorden.
Toch kan dit actief vervreemden wel gezien worden door anderen ondanks dat dit niet de bedoeling zou zijn...
Toch denk ik dat, historisch gezien, de rechterflank zich meer van links vervreemd dan andersom. Dat zie je in de aanname van studenten, en bijvoorbeeld de hang naar eenwording met de GGiN. Zolang links en rechts naast elkaar kan bestaan is dat helemaal prima maar dan moet er wel een onderling vertrouwen zijn en links niet helemaal in de hoek gezet wordt.
Historisch gezien hoort de GGiN bij de GG. De rechterflank gaat in uiterlijke zaken zoals kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten de linkerflank achteraan. Je moet zulke dingen wel willen zien.
@MGG, Als belangstellend en meelevend (ex - GG ) buitenstaander durf ik een vraag te stellen. Doen we met de termen links en rechts niet te veel aan etikettenplakkerij? Zijn wij in staat om een gemeente te beoordelen? Is het onze opdracht? Hebben we niet het voorbeeld in de brieven van Openbaring dat het oordeel over een gemeente alleen aan de Heere toekomt? En dat wij er vreselijk naast kunnen zitten omdat we alleen maar aan kunnen zie wat voor ogen is? Moeten we ook hier weer niet terug naar onze belijdenissen om te leren wat de kentekenen van de ware kerk zijn? Ik lees daar niets over kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten. En is het feit dat we ons druk maken over bijkomende zaken ( adiafora) als kleding, rijden op zondag, verzekeren en inenten geen bewijs van geestelijke armoede?
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: Vandaag, 08:35
Job schreef: Vandaag, 07:57
HHR schreef: Gisteren, 22:12
Job schreef: Gisteren, 17:25

Er is één uiterste deel van een flank niet vertegenwoordigd, maar dat is dan ook het deel dat zich actief vervreemdt van het kerkverband. Anders doet, anders spreekt, anders kleedt, anders leeft en merkbaar vaak anders wil.

Ik zal me er ongetwijfeld niet mee mogen bemoeien van je , maar dat zij dan maar zo.
Maar dit klopt echt niet. Je ziet in de loop der jaren dat de gematigde GG van ds Verhage, ds Vergunst, ds JW Kersten, ds de Gier, ds Boogaard etc steeds meer een stellige GG geworden is die zich isoleert van anderen, en zich daardoor ook vervreemd van de gematigde stroom binnen de GG , die dan al snel 'links' genoemd wordt incl de hele rits afkeuringen die jij hier noemt. Echt kwalijk m.i.

Vergis je niet. Zelfs ds GH Kersten was 'progressief' in zijn tijd. Ook in ogen van een groot deel van de GG. (Te Schriftuurlijk, te maakbaar/ organiseren, school= domineesfabriek) Desondanks waardeerden ze hem zeer. Die mildheid naar de flanken is de GG echt kwijtgeraakt.
Ik ken je standpunt. Wat eerder vermeende mild- en verdraagzaamheid betreft verwijs ik je naar de boeken van ds. Golverdingen.
Maar nu eens even omdraaien: op een schaal van 0 tot 10, hoe mild en verdraagzaam ben jijzelf richting beide flanken - iets wat je van predikanten voor 100% verwacht?
De boeken van Golverdingen ken ik heel goed.
Jij beweert heel stellig iets over verhoudingen en een flank binnen de GG die mi feitelijk onjuist is je gaat er niet op in, maar kopt hem dan opeens persoonlijk terug. Vreemd.
Dat was geen discussietruc. We hebben de degens al zo vaak gekruist dat ik er weinig meer aan toe te voegen heb. Ik vroeg me alleen in alle oprechtheid af hoe verdraagzaam een kritische groep is richting de rechterflank, want de discussie gaat meestal in omgekeerde richting. Je kunt je afvragen waar de stelligheid door komt, wat is de kip, wat is het ei? Hebben ambtsdragers misschien reden om de oude palen wat steviger in te graven?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Christus is losgemaakt van de zichtbare verschijningsvorm van de kerk. Christus is voorbehouden aan een beperkte groep waargelovigen, waar ook, naar men zegt, een scheidslijn doorloopt. Dat heeft gevolgen voor een ruime aanbieding van het heil in Christus, omdat Christus, zoals de Schrift ons leert, iedereen nodigt om te komen en te drinken van het water dat eeuwig is en te rusten aan Zijn hart, vol van lankmoedigheid en nederigheid.

Omdat bovenstaande een droevig gevolg is van alle kerkscheuringen sinds de reformatie worden vermeende oude palen stevig ingegraven. Waarom? Uit angst. Een afsnijdende, nu rechtzinnig genoemde prediking ging in oude dagen altijd gepaard met de meest ruime nodiging om de toevlucht tot Christus te nemen. Nu strijdt men om uiterlijke, oude palen. Echter, wat is nodig? Terug naar het Woord. Terug naar Christus. Deze Christus moet weer betekenis krijgen, niet achter een dam aan voorwaarden, maar onbekommerd, voor zondaren. Dat zal de redding zijn van de kerk, waar de Gereformeerde Gemeenten kleine, ineenschrompelende onderdeeltjes van zijn. De kerk zal bloeien als een roos als er een directe verbinding is met de Bron.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zoals wijlen dominee Stelwagen (als ik het goed heb) eens zei: toen we christelijk inruilden voor reformatorisch, toen ging het fout
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: Vandaag, 11:34 zoals wijlen dominee Stelwagen (als ik het goed heb) eens zei: toen we christelijk inruilden voor reformatorisch, toen ging het fout
Juist, dat interview is een monument: https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: Vandaag, 11:41
Bertiel schreef: Vandaag, 11:34 zoals wijlen dominee Stelwagen (als ik het goed heb) eens zei: toen we christelijk inruilden voor reformatorisch, toen ging het fout
Juist, dat interview is een monument: https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
Dank! Ik had het nog nooit gelezen. Maakt grote indruk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR

Bericht door HHR »

Mooie post Ad.
En zeer lezenswaardig artikel!
pierre27

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: Vandaag, 12:00 Mooie post Ad.
En zeer lezenswaardig artikel!
Ik kan het helaas niet lezen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik denk dat hier een grote waarheid in is.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ik denk dat de er een klein smaldeel in de GG is die achter het gedachtegoed van ds. Gert van den Brink staat.
Veelal - hoeft niet altijd - gaat dit ook gepaard met uiterlijkheden waar hier over gesproken wordt.
Geen hoed, dragen van broeken door vrouwen etc. Het grote GG-deel herkent zich hier totaal niet in.
Plaats reactie