1. Dat zou heel wat scheuringen geven in bestaande, behoudende gemeenten. De één wil dan beslist naar de GG; de ander naar de HHK; een derde wil hoe dan ook CGK zijn. Kortom: om de chaos niet nog groter te maken is dit nu bijna nergens een optie, althans als je plaatselijke gemeenten zoveel mogelijk één wilt laten blijven.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 13:51Waarom niet aansluiten bij andere kv (HHK, GG) waar ik niets over hoor ipv het oprichten van een nieuw kv waarover ik wwel pagina's vol zie verschijnen die vooral uitleggen dat het geen nieuw kv is maar de hkv en de wettige voortzetting vam de oude kv want de ander .....weer heel veel tekst ..... enzovoort.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:46Goed, zou je dan je rechtstreeks vraag nog één keer kunnen stellen?Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 13:36 De wollige blblabla gaat maar door...... Alles is erop gericht om aan te tonen dat de ander fout zit.
De vraag die ik telkenmale stel - en wordt ontweken - waar "rechts' de legitimatie vandaan haalt dat zondigen van de ander eigen, nieuwe zonde, zal legitimeren.
Dat was de vraag die ik aan @Evangelist stelde waarna @Huisman weer met een "ja maar hunnie" betoog komt. Dat vroeg ik niet.
En juist dat laatste,.dat onwijken van de vraag, maakt het zo wrang. De indruk dat het enkel een Jehu's ijver is word, ondanks herhaald vragen, niet weggenomen.
2. De discussie over de wettige voortzetting vind ik niet zo zinvol of interessant. Wel kun je zeggen dat gemeenten die zich in alles binnen de genoemde vierslag bewegen, zich niet hoeven te verdedigen over de vraag of ze CGK zijn.
3. Dat er een scheuring gaat plaatsvinden, is wel duidelijk. Het gaat om de vraag, hoe om te gaan met afwijkende gemeenten? En kun je verantwoordelijkheid blijven dragen voor afwijkingen die tegen de Schrift ingaan? Afgescheidenen zijn immers geen hervormden.
4. Dat het op den duur wenselijk is dat er herverkaveling plaatsvindt, hoeft geen betoog. Doorgaans komt er echter veel vlees en wereld bij en lukt dat toch maar moeizaam.
5. Het bestaan van een kerkverband is een middel; geen doel. Als het voor het grote doel helpt om kerkverbanden op te heffen, dan moet dat gebeuren. Maar je zult altijd een ander bovenplaatselijk niveau nodig hebben.