Hoeveel van de aangesloten gemeenten wel of niet naar de classisvergadering gaan weet ik niet. Maar niet gaan heeft gevolgen. Als de classis volgens de regels van de kerkorde belegd wordt dan is deze wettig en legitiem. Ga je dan als gemeente bewust niet in op de uitnodiging, dan plaats je jezelf daarmee buiten het verband.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:00En wat is de wettigheid van de besluiten die genomen worden nu je blijkbaar aan besluiten van meerdere vergaderingen geen gehoor hoeft te geven? Wat je ook niet verteld is dat bij de classes vergaderingen die wel doorgaan er diverse kerkenraden niet meer aanwezig zijn. Soms tot bijna de helft van de gemeenten.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:16 Even een nieuw sub-onderwerp in dit topic; de classis. Veel classes, waarschijnlijk alle, hadden al een roepende kerk aangewezen voor de najaarsvergadering. De eerste stukken zijn al voorbereid, data gepland, etc. Ik weet van een aantal classes die gewoon gaan vergaderen, of zelfs al een extra vergadering hebben gehad. Het lijkt erop dat in 9 van de 13 classes de najaarsvergadering doorgaat. De rest discussieert nog over de wettigheid.
Persoonlijk vind ik dat de classes moeten vergaderen. Het is een kerkordelijke plicht die los staat van de vraag of er door de GS een roepende kerk is aangewezen. De lokale kerk is de basis van ons kerkverband en die organiseren zich in classes. Ze zijn daarin niet afhankelijk van de GS. Hetzelfde geldt voor de particuliere synodes, die kunnen zelfs een nieuwe GS bijeenroepen.
Verder heeft de kerkenraad van Rijnsburg zich gedrongen gevoeld als roepende kerk van de laatste GS om te doen wat de GS uitsprak. Dat de plaatselijke kerkenraden nu aan zet zijn.
Dat de plaatselijke kerkenraden nu aan zet zijn betekent ook dat ze een classisvergadering kunnen beleggen volgens de bestaande procedures. Wat Rijsburg doet is in elk geval nieuw.