Rido91 schreef: ↑12 aug 2025, 18:20
MGG schreef: ↑12 aug 2025, 18:11
Rido91 schreef: ↑12 aug 2025, 17:48
Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.
Als zij alleen niet geschikt wordt bevonden vanwege het feit dat ze er niet zo SGP uitziet en een spijkerbroek draagt en een MBO opleiding heeft is dat wel erg plat. Bij menig lijst zie je doorgaans dat hoe verder men naar onderen gaat op de lijst des te minder ervaren mensen er staan. Een op zn minst onverkiesbare plek voor haar zou dus niet meer dan redelijk zijn lijkt mij. Ervaring genoeg!
In Vlissingen doet Lilian het goed. Lokaal is qua niveau en hoeveelheid lees- en denkwerk amper vergelijkbaar met de 2e kamer.
Het punt is dat je met een kwart van de kiesdeler al een zetel krijgt. Zij zou dan waarschijnlijk in plaats van Flach in de 2e kamer komen. Nog los van geslacht en haar houding lijkt mij dit onwenselijk.
Het is waar dat er een verschil tussen lokale en landelijke politiek zit maar andere kandidaten voor lijsten van partijen worden ook geselecteerd op basis van hun lokale prestaties in gemeenteraden/colleges dus waarom zou het verschil tussen lokake en landelijke politiek bij haar opeens wel een punt zijn? Of zij in plaats van Flach in de kamer zou komen is nog maar de vraag. Een 4e zetel voor de SGP lijkt mij waarschijnlijker in het geval dat er een vrouw op de lijst wordt gezet, dan kan dus ook Flach in de Kamer blijven.
Vind je dat alle populaire politici , waarbij het een risico is dat ze met voorkeurstemmen zouden kunnen worden gekozen, niet op de SGP lijst zouden moeten worden gezet omdat het gevaar is dat meneer Flach dan niet meer de Kamer in kan?
Ik vind de huidige SGP kamerleden vrij kleurloze figuren, alleen al wat dat betreft zou ik het toejuichen als er iemand als Lilian Janse op de lijst zou komen.
Ik vind het niet speciaal bij haar een punt. Los van lokale resultaten moet bekeken worden of iemand de capaciteit heeft om kamerlid te worden.
Joost Eerdmans deed het lokaal een stuk beter dan landelijk. De veroodeelde Jos van Rey is lokaal een ster, maar landelijk kreeg hij ondanks media aandacht voordat hij verdacht was al onvoldoende voorkeurstemmen.
Die 4e zetel is vooral iets voor de peilingen. De afgelopen keren kwam de SGP heel wat stemmen te kort. De huidige nummer 4 heeft trouwens op lokaal niveau ook goede zier gemaakt. De SGP ging van 3 naar 6 zetels en hij doet het ook als wethouder goed. Ik zie niet in waarom Lilian geschikter zou zijn. Het enige wat haar 'beter' maakt, is haar geslacht. Lilian doet het in Vlissingen goed, maar ik geloof niet dat zij geschikter is als kamerlid.
Bij de SGP is het risico dat iemand met voorkeurstemmen een zetels wegsnoept bijna nihil. Landelijk is het nog nooit gebeurt. In het verleden is het behulp van ds. Malen en andere wel geprobeerd. Ik weet niet of het overal zo is, maar in onze gemeente moeten de kandidaten de lijst respecteren. Persoonlijk vind ik dat heel verstandig anders krijg je binnen de campagne een campagne om voorkeurstemmen.