Ik begrijp niet wat je daar niet van begrijpt. Dat is toch volkomen helder?Henk J schreef: ↑08 aug 2025, 08:50Wat ik oprecht niet begrijp aan het betoog van de man uit Lelystad dat de CGK volgens hem nauwer is geworden. Er is nooit ruimte geweest in de CGK voor vrouwelijke ambtsdragers, er is uitgesproken niet te heersen over andermans geweten maar dat is een andere zaak dan het kerkelijk goedkeuren van het bevestigen van vrouwelijke ambtsdragers. Dan kun je toch niet zeggen dat er vroeger meer ruimte was en dat de rechterflank nu opeens die ruimte in wil perken? Dan wil je volgens mij gewoon niet onder ogen zien dat jouw acties het kerkverband onder grote spanning brengen. Wel zien we dat de tegenstanders nu een streep wil trekken terwijl de voorstanders nu juist tijd wil rekken. Dat heeft alles te maken met de menselijke verwachting dat er steeds meer mensen voorstander worden van vrouw in het ambt en zodoende krijgen de voorstanders vanzelf een meerderheid.DDD schreef: ↑07 aug 2025, 11:43 https://www.rd.nl/artikel/1116575-droev ... r-hun-kerk
Met een herinnering aan de droevige scheuring in mijn eigen kerkelijke gemeente. Pijnlijk allemaal.
Je kunt dat alleen niet begrijpen als je de context van een samenleving niet meeweegt. In de jaren 50 waren er ook in de Gereformeerde Kerken en in de Hervormde Kerk nog geen vrouwelijke ambtsdragers.
Het is overduidelijk dat de hoogleraren aan de TUA wat conservatiever zijn geworden dan in de jaren 70-90. Het is ook duidelijk dat de synode van de CGK altijd samenwerking met GKV en NGK heeft gestimuleerd, omdat men zich daar in meerderheid geestelijk in herkende.
Dat is nu niet meer in meerderheid het geval, en dat leidt tot problemen als die er nu zijn.
Je kunt je dan niet beperken tot de besluiten die wel en niet zijn genomen, omdat die afhangen van een meerderheid. Maar het was mijns inziens een redelijke verwachting van de gemeenten in de linkerflank dat er inmiddels wel vrouwelijke ambtsdragers zouden zijn.
Wat je daar dan verder van vindt, is vers twee. Maar dat je zijn gedachte hierover niet begrijpt, begrijp ik niet.