De SGP - een open partij

Henk J

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:00 Dat is niet relevant. Maar goed, we gaan zien wat dit electoraal doet. Het aantal stemmen op de SGP is al jaren dalende, en met deze lijn zal de ommekeer niet worden ingezet.
https://www.verkiezingsuitslagen.nl/par ... partij-sgp
Valt iets mee met die dalende lijn, als ik de Tweede Kamer verkiezingen zo vergelijk zie ik zo rond de 2,2% in de jaren 60 en 70, jaren 80 en 90 zo rond de 1,8, een dieptepunt in 2006 met 1,56% en daarna weer groei richting 2,09% in 2012, laatste verkiezing voor de Tweede Kamer was het 2,07%. Dus procentueel niet zo hoog als in de jaren 60 maar beter dan in de jaren 80 tot en met 2012. In absolute stemaantallen heeft de SGP het nog nooit zo goed gedaan maar dat is logisch gezien de bevolkingsgroei.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 13:13
MGG schreef: Vandaag, 12:14
Is de bron weer wat jij in je omgeving hoort? Volgens de Wikipedia pagina van de SGP is het onjuist. Bij de verkiezingen voor de EP haalde de SGP zelfs meer stemmen dan dat zij ooit gehaald hebben bij verkiezingen voor de 2e kamer.
Nee. Van 2,5% in de jaren '60 tot nu 2,1%. Nu met een sterke CDA-leider verwacht ik weer een percentage onder de 2%.

Het dieptepunt van 1,6% is nog niet lang geleden.
Een lager percentage van het totaal is iets heel anders dan minder stemmen. Ik neem aan dat ik jou het verschil tussen absoluut en relatief niet hoef uit te leggen.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: Vandaag, 13:34
Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:00 Dat is niet relevant. Maar goed, we gaan zien wat dit electoraal doet. Het aantal stemmen op de SGP is al jaren dalende, en met deze lijn zal de ommekeer niet worden ingezet.
https://www.verkiezingsuitslagen.nl/par ... partij-sgp
Valt iets mee met die dalende lijn, als ik de Tweede Kamer verkiezingen zo vergelijk zie ik zo rond de 2,2% in de jaren 60 en 70, jaren 80 en 90 zo rond de 1,8, een dieptepunt in 2006 met 1,56% en daarna weer groei richting 2,09% in 2012, laatste verkiezing voor de Tweede Kamer was het 2,07%. Dus procentueel niet zo hoog als in de jaren 60 maar beter dan in de jaren 80 tot en met 2012. In absolute stemaantallen heeft de SGP het nog nooit zo goed gedaan maar dat is logisch gezien de bevolkingsgroei.
De bevolkingsgroei komt voornamelijk door massamigratie. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de SGP het onder allochtonen net zo goed doet als onder autochtonen.
Job

Bericht door Job »

Ik hoop in elk geval dat het aantrekken van kiezers van buiten de traditionele achterban geen speerpunt is of wordt. We hebben al werk genoeg aan de verwatering van binnenuit. Liever klein en betrouwbaar en gewetensvol rechtstatelijk dan zo groot mogelijk met populistische tendensen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Job schreef: Vandaag, 14:33 Ik hoop in elk geval dat het aantrekken van kiezers van buiten de traditionele achterban geen speerpunt is of wordt. We hebben al werk genoeg aan de verwatering van binnenuit. Liever klein en betrouwbaar en gewetensvol rechtstatelijk dan zo groot mogelijk met populistische tendensen.
Helemaal mee eens. Laat de partij achterban maar vertegenwoordigen. En laat er voor andere mensen een andere partij zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie