De verwarring ontstond juist doordat als gast hier reageerde op jouw post met dezelfde ervaring terwijl hij/zij niet kan afleiden in welke dienst jij bent geweest. Dat is bijzonderGedachtespinsel schreef: ↑28 jul 2025, 23:38 Sorry voor deze communicatie.Was niet handig van me hierop te reageren.
Ieder zijn eigen postings.
Dat het toch nog maar tot eer van Zijn Naam mag strekken.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Hoe was je zondag [2]?
Volgens mij bedoelt de tweevoudige spreker dat het niet de fout meer van de predikant is als de luisteraars zich niet bekeren.
Maar het is wel een wat wonderlijke en onaangename uitdrukking. Alsof het dan jouw probleem niet meer is.
Maar het is wel een wat wonderlijke en onaangename uitdrukking. Alsof het dan jouw probleem niet meer is.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Nog nooit van deze opmerkelijke uitdrukking gehoord, terwijl ik de tale Kanaäns toch zeker wel beheers.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Deze uitdrukking behoort toch wel echt tot de tale Kanaäns, mijns inziens. Daarom kunnen er nog wel beperkte betekenisnuances zijn, maar ik denk dat huisman het goed heeft weergegeven.
Re: Hoe was je zondag [2]?
40 jaar geleden was ik drie, vandaarhuisman schreef: ↑29 jul 2025, 18:51Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Bertiel schreef: ↑29 jul 2025, 19:0740 jaar geleden was ik drie, vandaarhuisman schreef: ↑29 jul 2025, 18:51Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Heldere uitleg van huisman, nooit van deze uitdrukking gehoord. Het vrijmaken van de gemeente door de predikant werd door 'als gast hier'/ ' gedachtespinsel' beschreven als iets heel bijzonders maar een predikant zou zich, als ik deze uitleg volg, toch in elke preek moeten vrijmaken van een gemeente lijkt mij ?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Paulus’ uitspraak in Handelingen 20 is eerder een afsluitende verklaring over zijn hele bediening, niet een voorschrift voor elke preek. Tenminste, als ik het lees is het een afscheidsrede. De principiële verantwoordelijkheid waar hij het over heeft, die geldt voor de hele bediening van de apostel. Waar hij ook is.Rido91 schreef: ↑29 jul 2025, 20:52 Heldere uitleg van huisman, nooit van deze uitdrukking gehoord. Het vrijmaken van de gemeente door de predikant werd door 'als gast hier'/ ' gedachtespinsel' beschreven als iets heel bijzonders maar een predikant zou zich, als ik deze uitleg volg, toch in elke preek moeten vrijmaken van een gemeente lijkt mij ?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5222
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ezechiël 3:16 Het gebeurde na verloop van zeven dagen dat het woord van de HEERE tot mij kwam:
17. Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen.
18. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.
19. Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered.
20. En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
21. Maar u, als u de rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondigt, en hij inderdaad niet zondigt, zal hij zeker in leven blijven omdat hij gewaarschuwd is, en hebt ú uw leven gered.
17. Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen.
18. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.
19. Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered.
20. En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
21. Maar u, als u de rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondigt, en hij inderdaad niet zondigt, zal hij zeker in leven blijven omdat hij gewaarschuwd is, en hebt ú uw leven gered.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dank voor de uitleg.Bertiel schreef: ↑29 jul 2025, 19:0740 jaar geleden was ik drie, vandaarhuisman schreef: ↑29 jul 2025, 18:51Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
Ik ben ongeveer dezelfde leeftijd als Bertiel

De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ezechiël 3 geldt niet letterlijk voor dominees, maar het principe wél: als je een bediening hebt waarin je mensen onderwijst of geestelijk leidt, draag je ook verantwoordelijkheid om de waarheid te spreken — inclusief waarschuwingen. Een dominee hoeft denk ik niet in elke preek te waarschuwen, maar draagt wel geestelijke verantwoordelijkheid voor zijn hele bediening — of hij mensen trouw en zuiver heeft geleid.Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 jul 2025, 22:47 Ezechiël 3:16 Het gebeurde na verloop van zeven dagen dat het woord van de HEERE tot mij kwam:
17. Mensenkind, Ik heb u aangesteld tot wachter over het huis van Israël. Wanneer u uit Mijn mond een woord hoort, moet u hen namens Mij waarschuwen.
18. Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.
19. Maar u, als u de goddeloze waarschuwt en hij zich niet van zijn goddeloosheid en van zijn goddeloze weg bekeert, zal hij in zijn ongerechtigheid sterven, maar u hebt uw leven gered.
20. En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
21. Maar u, als u de rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondigt, en hij inderdaad niet zondigt, zal hij zeker in leven blijven omdat hij gewaarschuwd is, en hebt ú uw leven gered.
In Ezechiël spreekt God van buitenaf tot één profeet.
In het NT woont de Heilige Geest in ieder echte gelovige. Dat betekent: de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij een dominee, maar de gemeente zélf wordt geestelijk verantwoordelijk gemaakt. IK bedoel, in Ezechiël waarschuwt één profeet het volk. In het NT zijn alle gelovigen elkaars wachters. De Geest overtuigt, leidt en bewaart. De dominee dient dat proces, maar niet als enige verantwoordelijke.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Rein zijn van iemands bloed is mijns inziens niet hetzelfde als afstand van iemand nemen.
Zich vrijmaken van de ander is naar mijn idee niet bijbels. Dat probeerde Kain. Maar je verantwoordelijkheid verstaan hebben, dat kan wel. Al zou ik eerlijk gezegd als ik dominee was ook daar met grote terughoudendheid over spreken. Wanneer is een preek nou echt goed (genoeg). Zo goed, dat hij niemand ten onrechte een voorwendsel geeft om zich niet te bekeren? Dat er niets verkeerd gezegd is. Dat de preek niet onnodig saai is waardoor een jongere onnodig afdwaalt? Dat alle relevante toepassingen zijn gemaakt, zonder de tekst te laten buikspreken? Dat het gaat om wat er staat, niet om wat de dominee graag kwijt wil?
Ik denk dat een goede dominee best mag weten dat hij goed gepreekt heeft, maar dan met alle mitsen en maren die daarbij horen.
Nee, over dominees die menen zich vrij te maken van hun luisteraars, maak ik me zeer bezorgd. Nu ging het hier om een luisteraar, dat scheelt. Al pleit ik er niet voor dat een dominee wakker ligt van iedere domme of onhandige uitspraak, want het is ook niet mogelijk om drie kwartier het woord te voeren en alles precies goed te zeggen.
Zich vrijmaken van de ander is naar mijn idee niet bijbels. Dat probeerde Kain. Maar je verantwoordelijkheid verstaan hebben, dat kan wel. Al zou ik eerlijk gezegd als ik dominee was ook daar met grote terughoudendheid over spreken. Wanneer is een preek nou echt goed (genoeg). Zo goed, dat hij niemand ten onrechte een voorwendsel geeft om zich niet te bekeren? Dat er niets verkeerd gezegd is. Dat de preek niet onnodig saai is waardoor een jongere onnodig afdwaalt? Dat alle relevante toepassingen zijn gemaakt, zonder de tekst te laten buikspreken? Dat het gaat om wat er staat, niet om wat de dominee graag kwijt wil?
Ik denk dat een goede dominee best mag weten dat hij goed gepreekt heeft, maar dan met alle mitsen en maren die daarbij horen.
Nee, over dominees die menen zich vrij te maken van hun luisteraars, maak ik me zeer bezorgd. Nu ging het hier om een luisteraar, dat scheelt. Al pleit ik er niet voor dat een dominee wakker ligt van iedere domme of onhandige uitspraak, want het is ook niet mogelijk om drie kwartier het woord te voeren en alles precies goed te zeggen.