Erdee
Re: Erdee
Het is een gevoelig onderwerp, in die zin dat het pijnlijk is. Maar toch niet perse iets waar mensen zich voor zouden kunnen schamen?
Het is vrij duidelijk of je wel of geen kinderen hebt, en afgezien van een enkeling, is dat niet vaak een bewuste keuze.
Het is vrij duidelijk of je wel of geen kinderen hebt, en afgezien van een enkeling, is dat niet vaak een bewuste keuze.
Het is een mooi artikel. Een groepje vrouwen die samen overdenken vanuit de Bijbel over kinderloosheid en ervaringen uitwisselen.Konijntje schreef: ↑17 jul 2025, 18:19 Een mooi artikel in het RD:
www.rd.nl/artikel/1114769-als-ik-bid-om ... -ik-huilen
Ik vind het knap dat deze vrouwen zo open zijn in de krant over een gevoelig onderwerp. Ik kan mij goed voorstellen dat je als kinderloos echtpaar het moeilijk hiermee hebt. Zeker in kerken waar veel gezinnen zitten. Wat mij (positief) opviel, was dat bijeenkomsten niet alleen staan in het teken van ervaringen uitwisselingen, maar ook in het teken van een geopende Bijbel.
Als echtpaar is het ook goed om daar samen over te denken.
Nee, mensen hoeven zich daar zeker niet voor te schamen.
Ik doelde meer op dat het voor veel mensen lastig is om gevoelens (kwetsbaarheid) kenbaar te maken voor groot publiek. Ik vind dat dapper.
www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Spelen er oudere organisten in jullie gemeente? Wat zijn jullie ervaringen?
Als kind ging ik wel eens tijdens vakanties naar de evangelisatiepost GG van Emmen. Daar speelde een oude baas. Volgens mij op cijfertjes. Het ging vrij houterig en traag, maar goed, waarschijnlijk speelde hij bij gebrek aan beter
Als kind ging ik wel eens tijdens vakanties naar de evangelisatiepost GG van Emmen. Daar speelde een oude baas. Volgens mij op cijfertjes. Het ging vrij houterig en traag, maar goed, waarschijnlijk speelde hij bij gebrek aan beter
- Maanenschijn
Bij ons speelt ook een oude(re) organist. Een uitstekend en vaardig organist. Maar door zijn leeftijd ook wat eigenzinnig en ik verdenk hem er van dat hij wat doof begint te worden. De trompet en mixtuur zijn zijn lievelingsregisters inmiddels. Samen met het zwelpedaal op max.Konijntje schreef:www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Van de Duitse orgelbouwer Rudolf von Beckerath (1907-1976) is bekend dat in zijn laatste levensjaren de orgels die hij bouwde en intoneerde steeds scherper werden van klank. Geen wonder: hij hoorde de hoge tonen niet meer zo goed...Maanenschijn schreef: ↑28 jul 2025, 22:23Bij ons speelt ook een oude(re) organist. Een uitstekend en vaardig organist. Maar door zijn leeftijd ook wat eigenzinnig en ik verdenk hem er van dat hij wat doof begint te worden. De trompet en mixtuur zijn zijn lievelingsregisters inmiddels. Samen met het zwelpedaal op max.Konijntje schreef:www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
~~Soli Deo Gloria~~
Mooi verhaalMaanenschijn schreef: ↑28 jul 2025, 22:23Bij ons speelt ook een oude(re) organist. Een uitstekend en vaardig organist. Maar door zijn leeftijd ook wat eigenzinnig en ik verdenk hem er van dat hij wat doof begint te worden. De trompet en mixtuur zijn zijn lievelingsregisters inmiddels. Samen met het zwelpedaal op max.Konijntje schreef:www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Dat eigenzinnige herken ik wel: ik heb een tijd gespeeld in een verzorgingstehuis. Collega organisten waren op leeftijd en eigenzinnig.
Daarnaast worden sommige mensen op latere leeftijd milder, maar anderen juist tegenovergesteld.
Leuk weetje! En dat ook nog eens in de periode van de neo-barok....Hendrikus schreef: ↑28 jul 2025, 22:44Van de Duitse orgelbouwer Rudolf von Beckerath (1907-1976) is bekend dat in zijn laatste levensjaren de orgels die hij bouwde en intoneerde steeds scherper werden van klank. Geen wonder: hij hoorde de hoge tonen niet meer zo goed...Maanenschijn schreef: ↑28 jul 2025, 22:23Bij ons speelt ook een oude(re) organist. Een uitstekend en vaardig organist. Maar door zijn leeftijd ook wat eigenzinnig en ik verdenk hem er van dat hij wat doof begint te worden. De trompet en mixtuur zijn zijn lievelingsregisters inmiddels. Samen met het zwelpedaal op max.Konijntje schreef:www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Op oudere leeftijd bouwde Cavaille Coll een van zijn mooiste orgels (Rouen).
Het verhaal uit het RD moet wel worden gezien in de context van de liturgische praktijk ter plaatse. Iemand die geen noten kan lezen (en daar ook nog trots op is) kan niet functioneren in een gemeente waar men regelmatig onbekende liederen zingt. Zelfs een onbekende psalm, en dan ritmisch, zal al problemen geven. Of een gezang dat hij kent uit de oude Hervormde Bundel van 1938 en dat in het Liedboek of in Weerklank een gewijzigde of zelfs geheel andere melodie heeft gekregen: dat gaat niet werken als je geen noten kunt lezen.Konijntje schreef: ↑28 jul 2025, 21:35 www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Maar als het psalmbord beperkt blijft tot het handjevol veelgezongen psalmen, dan kun je je met zo'n organist nog een heel eind behelpen.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat lijkt me iets te kort door de bocht. Ik las het artikel ook. Hij kan iets spelen als hij het een keer hoort. Dus dan is één goede uitvoering op YouTube genoeg om het alsnog te kunnen spelen.
Los daarvan: je kunt natuurlijk alle psalmen uit je hoofd kennen. Ik kan ook nauwelijks noten lezen, maar ik kan wel het hele liedboek spelen, laat staan de psalmen.
Het heeft natuurlijk de voorkeur als een organist conservatorium deed, maar niet iedere kleine gemeente kan zo iemand vinden.
Los daarvan: je kunt natuurlijk alle psalmen uit je hoofd kennen. Ik kan ook nauwelijks noten lezen, maar ik kan wel het hele liedboek spelen, laat staan de psalmen.
Het heeft natuurlijk de voorkeur als een organist conservatorium deed, maar niet iedere kleine gemeente kan zo iemand vinden.
Dit is véél te kort door de bocht. Alsof de kerkelijke wereld verdeeld is in een aantal gemeenten waar ze álles willen zingen (dan vergeet je voor het gemak maar even dat veel van deze gemeenten inmiddels het orgel willen inruilen voor een bandje) en aan de andere kant een aantal gemeenten waar ze slechts een handjevol bekende psalmen zingen. Wat een ongelooflijke manier van generaliseren en wat doe je een groot deel van kerkelijk Nederland tekort.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 13:53Het verhaal uit het RD moet wel worden gezien in de context van de liturgische praktijk ter plaatse. Iemand die geen noten kan lezen (en daar ook nog trots op is) kan niet functioneren in een gemeente waar men regelmatig onbekende liederen zingt. Zelfs een onbekende psalm, en dan ritmisch, zal al problemen geven. Of een gezang dat hij kent uit de oude Hervormde Bundel van 1938 en dat in het Liedboek of in Weerklank een gewijzigde of zelfs geheel andere melodie heeft gekregen: dat gaat niet werken als je geen noten kunt lezen.Konijntje schreef: ↑28 jul 2025, 21:35 www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik
Maar als het psalmbord beperkt blijft tot het handjevol veelgezongen psalmen, dan kun je je met zo'n organist nog een heel eind behelpen.
En niet alleen zulke organisten hebben moeite met melodieën die zo nodig weer gewijzigd moeten worden. De praktijk van de zingende gemeente gaat er zeker niet op vooruit.
"Alsof de kerkelijke wereld verdeeld is in..." Dat maak jij ervan. Ik schets alleen twee uitersten, maar heb nergens beweerd dat daar niet een groot grijs gebied tussenin zit.Inwoner schreef: ↑Gisteren, 15:51 Dit is véél te kort door de bocht. Alsof de kerkelijke wereld verdeeld is in een aantal gemeenten waar ze álles willen zingen (dan vergeet je voor het gemak maar even dat veel van deze gemeenten inmiddels het orgel willen inruilen voor een bandje) en aan de andere kant een aantal gemeenten waar ze slechts een handjevol bekende psalmen zingen. Wat een ongelooflijke manier van generaliseren en wat doe je een groot deel van kerkelijk Nederland tekort.
En niet alleen zulke organisten hebben moeite met melodieën die zo nodig weer gewijzigd moeten worden. De praktijk van de zingende gemeente gaat er zeker niet op vooruit.
Over melodieën die "zo nodig weer gewijzigd moeten worden" zullen we het maar niet hebben, dat is een andere discussie. Maar gemeenten zijn heus niet dom en kunnen met een goede begeleiding echt wel iets aan- en afleren.
Ja, dat hoor je weleens beweren. Ik loop al een tijdje mee, maar ik ben ze nog niet tegengekomen die alles kunnen spelen wat ze een keer gehoord hebben.DDD schreef:Hij kan iets spelen als hij het een keer hoort. Dus dan is één goede uitvoering op YouTube genoeg om het alsnog te kunnen spelen.
Knap! Ik moet binnenkort gezang 945 uit het Liedboek spelen. Gelukkig werd dat vroegtijdig meegedeeld, dan kan er nog wat worden voorbereid.DDD schreef: Los daarvan: je kunt natuurlijk alle psalmen uit je hoofd kennen. Ik kan ook nauwelijks noten lezen, maar ik kan wel het hele liedboek spelen, laat staan de psalmen.
~~Soli Deo Gloria~~
Wat een onprettig getoonzet verhaal. Ik snap niet dat de redacteur het opscheppen niet wat aan banden legde in het artikel, of niet wat meer kritisch doorvroeg.Konijntje schreef: ↑28 jul 2025, 21:35 www.rd.nl/artikel/1115755-organist-sijl ... t-speel-ik