Beroepingswerk discussie [7]

Forummer

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef: 26 jul 2025, 13:46
Forummer schreef: 26 jul 2025, 12:38
MGG schreef: 26 jul 2025, 12:23
Hoe komt het dat mensen met hun doopbelofte in combinatie met de kerk waar zij lid zijn worstelen? In de regel verandert een kerk binnen een periode waarin kinderen opgroeien niet radiaal.
Omdat mensen bij het volwassen worden zelf na gaan denken. Vaak volgt zo'n periode ook bij het opgroeien van de kinderen, omdat de verantwoording gevoeld wordt. Worstelingen ontstaan vaak op plaatsen waar het evangelie niet onvoorwaardelijk gebracht wordt. Eerder had men dat niet door of nam men het voor lief, na (meestal veelvuldig) zelfstandig nadenken komt men tot inzicht dat er een voorwaardelijk aanbod van genade is, en volgt de worsteling of men mag blijven, weg mag of weg moet. Dat zijn vaak ingrijpende, zorgvuldige processen. De veelvuldig gebruikte frames dat vertrekkers het gewoon makkelijker willen hebben, kloppen in mijn waarneming meestal niet.
Soms vullen we zelf de reden in waarom anderen een gemeente verlaten. Dat is menselijk en begrijpelijk, maar het blijft vaak een eigen invulling en niet de werkelijkheid. Waar hoor je nu het vaakst dat vertrekkers "gewoon een makkelijkere weg" willen gaan? Juist in de Gereformeerde Gemeenten en verwante richtingen. Waarom? Omdat het daar geestelijk gezien moeilijk is.

Het is goed om stil te staan bij wat we eigenlijk bedoelen met “moeilijk” en “makkelijk”. Moeilijk is: wanneer alles van de mens afgesneden wordt, wanneer het Woord ons confronteert met ons verloren bestaan. Waar de prediking benadrukt dat er een wonder moet gebeuren: de wedergeboorte, het werk van God in een zondaarshart. Het is een boodschap die ons waarschuwt dat we onszelf gemakkelijk kunnen bedriegen, dat alleen God zalig maakt, door genade alleen.

Dat klinkt moeilijk, en dat is het ook.

Daartegenover zijn er kerken, vaak niet eens zo ver weg van de GG, waar men zegt: “Het wonder hoeft niet meer te gebeuren, het is al gebeurd op Golgotha. God biedt het nu aan in het evangelie. Het enige wat jij hoeft te doen, is het aannemen in geloof.” De nadruk ligt daar op vertrouwen in Gods beloften en het aanvaarden van Zijn aanbod.

Dat klinkt makkelijker, nietwaar?

En zo zie je dat velen die vertrekken, inhoudelijk van een moeilijkere naar een makkelijkere geloofsbeleving gaan. Vaak schuiven ze daarna nog verder op, richting de evangelische beweging. Dat is geen oordeel, maar een waarneming.

De vraag is of die verschuiving voortkomt uit een eerlijke, geestelijke worsteling, of uit een mensmiddelpuntige worsteling. Daarom wens ik zulke zoekers, twijfelaars en worstelaars een ander soort worsteling toe: de worsteling van Jakob, die riep: “Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent” (Genesis 32:27). Een worsteling met God Zelf, die leidt tot echte ontmoeting en echte vrede.
Veel inlegkunde van jouw kant (daar deed je toch niet aan?).

Ik vul niet in, ik geef weer wat ik in mijn omgeving waargenomen heb en waarneem. En dat is toch echt meestal een eerlijke, geestelijke worsteling. Dat sluit niet uit dat anderen andere waarnemingen kunnen hebben. Het veelgehoorde "rechts erin, links eruit" (wat ik persoonlijk dan weer niet herken) moet toch ook ergens vandaan komen, al komt het op mij over dat je het in je vorige posting toch als frame gebruikt. Voel je je gedrongen om iets tegenover mijn post te zetten? Hoeft niet hoor, je mag mijn waarneming gewoon laten bestaan...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef: 26 jul 2025, 14:09 Als er een ''geestelijke doorbraak' mag plaatsvinden en iemand de Heere Jezus leert kennen in al Zijn gaven, kan er grote verwarring ontstaan als er aan deze geloofsdaad geknibbeld wordt waardoor er (opnieuw) duisternis ontstaat.
Wanneer er dan ook nog regelmatig via de preekstoel allerlei gestalten gepredikt worden die dan juist niet het ware geloof blijken te bezitten, terwijl de Bijbel daar anders over schrijft, komen deze personen in een geweldige gewetensnood. Want hebben dan mensenwoorden of Gods woorden gezag en dienen gehoorzaamd te worden?
Wil zo'n persoon het dan gemakkelijker hebben of juist helderder als hij/zij vertrekt?

Ongetwijfeld veranderen er ook andere dingen (uiterlijk b.v.) bij het veranderen van kerkverband, ik zeg voorzichtig; helaas...
Het klinkt misschien wat dubbel, maar in deze geldt ook, waar je mee om gaat, word je mee besmet.
Begrijpelijk dat dat voor de achterblijvers vraagtekens oproept, maar soms is het goed om daar naar te vragen. Het antwoord zou je kunnen verrassen.
Mooie post, herkenbaar. Je maakt een onderscheid tussen 'makkelijker' en 'helderder'. Ik gebruikte het eerste woord omdat deze term gebruikt werd in de post waar ik op reageerde. Niet alles is ook over één kam te scheren. Mijn punt is meer: de GG is het 'moeilijkste' kerkverband in de zin zoals ik het beschreef. Ik heb daar geen waarde aan gegeven overigens. Ik zou bijvoorbeeld 'moeilijk' en 'makkelijk' in mijn vorige post willen verenigen. Ik denk dat ik dan heel Bijbels denk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Vrouwke schreef: 26 jul 2025, 14:22 @Ad Anker

Je pleit ervoor dat mensen tot een onmiddelijke zekerheid komen wanneer je zegt:

"ik wens zoekers, twijfelaars en worstelaars een eerlijke, geestelijke worsteling toe: de worsteling van Jakob, die riep: “Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent” (Genesis 32:27). Een worsteling met God Zelf, die leidt tot echte ontmoeting en echte vrede."

Maar uiteindelijk zullen ze het daarmee ook niet kunnen doen. En zullen ze toch ook moeten leren leven door het kale geloof op de beloften. De middelijke zekerheid. Die weg is misschien juist wel moeilijker. Want dat betekend geloven tegen alles wat we in onszelf waarnemen in.
Dank voor de citaten! Ik denk niet dat ik pleit voor onmiddellijke zekerheid. De uitkomst van de worsteling is dat Jakob gezegend werd, een nieuwe naam kreeg en zo verder kon. (Het is wel een echt GG voorbeeld als zijnde een voorbeeld van de nadere weldaad van de bewuste rechtvaardiging, maar dat terzijde)
Het is zo wat Olevianus zegt: het geloof rust niet op het gevoel maar op de beloften.
wfloor

Bericht door wfloor »

Johannes 3:16 schreef: 26 jul 2025, 06:21
Fred schreef: 25 jul 2025, 19:22
Rido91 schreef: 24 jul 2025, 21:43
Michaels schreef: 24 jul 2025, 20:07
Dat vraag ik mij ook af.
Waarschijnlijk gaat W.J. op ’t Hof aanstaande zondag gewoon voor om 18.30 uur. Ik baseer die aanname op het feit dat Driedorp op dit moment niet in het RD Kerkdienstenoverzicht staat van donderdag, terwijl dat normaal gesproken wel het geval is. Ook op de website Kerktijden.nl staat bij 27 juli dat de dienst 18.30 u. is geannuleerd. https://www.kerktijden.nl/zoeken/?query ... namequery=
Ik denk dat de avonddienst op kerktijden geannuleerd staat omdat ds Lohuis om 15.30 voor hoopt te gaan ipv 18:30. En daarnaast staan er voor ds op t Hof de komende zondagen ook al geplande preekbeurten elders op het rooster die hij, naar ik aan mag nemen, niet gaat annuleren omdat hij nu weer in Driedorp voor mag gaan
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... kerkenraad
Er zijn zondag 4 diensten in Driedorp, waarvan 2 met ds. Op 't Hof.
In het ND staat dat de ds. denkt alleen de kerk in te komen. Bij zijn ontslag beriep hij zich op het gereformeerd kerkrecht. Maar volgens datzelfde recht moeten de ambten aanwezig zijn.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

wfloor schreef: 26 jul 2025, 14:46
Johannes 3:16 schreef: 26 jul 2025, 06:21
Fred schreef: 25 jul 2025, 19:22
Rido91 schreef: 24 jul 2025, 21:43

Ik denk dat de avonddienst op kerktijden geannuleerd staat omdat ds Lohuis om 15.30 voor hoopt te gaan ipv 18:30. En daarnaast staan er voor ds op t Hof de komende zondagen ook al geplande preekbeurten elders op het rooster die hij, naar ik aan mag nemen, niet gaat annuleren omdat hij nu weer in Driedorp voor mag gaan
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... kerkenraad
Er zijn zondag 4 diensten in Driedorp, waarvan 2 met ds. Op 't Hof.
In het ND staat dat de ds. denkt alleen de kerk in te komen. Bij zijn ontslag beriep hij zich op het gereformeerd kerkrecht. Maar volgens datzelfde recht moeten de ambten aanwezig zijn.
Dan is het geen kerkdienst maar een bijbellezing.
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 26 jul 2025, 10:26 @Job was Van de Zwaag trouw aan het Woord toen hij zijn bezwaren tegen de leer van de Gereformeerde Gezindte op schrift stelde?
Ik heb zijn werk niet gelezen Helma, vind het lastig er wat over te zeggen. Uit interviews en dergelijke meen ik een oprechte intentie waar te nemen, maar dat is geen antwoord op je vraag. Wat is de vraag achter je vraag? Dit? -> 1) hij was trouw aan het Woord > 2) een deel van de huidige Gereformeerde Gemeenten zijn dat bewezen niet > 3) mensen die vertrekken met dezelfde bezwaren als Vd Zwaag zijn dus ook trouw aan het Woord.?
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Ad Anker schreef: 26 jul 2025, 14:39
Vrouwke schreef: 26 jul 2025, 14:22 @Ad Anker

Je pleit ervoor dat mensen tot een onmiddelijke zekerheid komen wanneer je zegt:

"ik wens zoekers, twijfelaars en worstelaars een eerlijke, geestelijke worsteling toe: de worsteling van Jakob, die riep: “Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent” (Genesis 32:27). Een worsteling met God Zelf, die leidt tot echte ontmoeting en echte vrede."

Maar uiteindelijk zullen ze het daarmee ook niet kunnen doen. En zullen ze toch ook moeten leren leven door het kale geloof op de beloften. De middelijke zekerheid. Die weg is misschien juist wel moeilijker. Want dat betekend geloven tegen alles wat we in onszelf waarnemen in.
Dank voor de citaten! Ik denk niet dat ik pleit voor onmiddellijke zekerheid. De uitkomst van de worsteling is dat Jakob gezegend werd, een nieuwe naam kreeg en zo verder kon. (Het is wel een echt GG voorbeeld als zijnde een voorbeeld van de nadere weldaad van de bewuste rechtvaardiging, maar dat terzijde)
Het is zo wat Olevianus zegt: het geloof rust niet op het gevoel maar op de beloften.
Kun je echt behouden zijn zolang je ‘rust op de belofte’ maar nog niet gekomen bent tot Hem? Ben benieuwd hoe jullie dit zien, ook in het licht van wat Olevianus zegt over de beloften.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Geloven houdt in dat je jezelf toevertrouwt aan Christus. Dat betekent dat je vertrouwt op de beloften van God. Wie gelooft, klemt zich vast aan wat de Heere ons zegt in Zijn Woord.

https://aanbodvangenade.nl/blog/grond-e ... id-geloof/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Vrouwke schreef: 26 jul 2025, 16:28 Geloven houdt in dat je jezelf toevertrouwt aan Christus. Dat betekent dat je vertrouwt op de beloften van God. Wie gelooft, klemt zich vast aan wat de Heere ons zegt in Zijn Woord.

https://aanbodvangenade.nl/blog/grond-e ... id-geloof/
Een iegelijk die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk die zondigt, die heeft Hem niet gezien en heeft hem niet gekend. 1 Joh. 3 vers 6. Samen met Psalm 119 (Hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting de ganse dag) zijn dat heel moeilijke teksten. Wie is er die niet zondigt! Toch is het geloof het middel waarop we de belofte in het Evangelie mogen eigenen, die God soeverein (zonder enige verdienste van ons) aan ons aanbiedt. Onlangs preekte een dominee bij ons daaruit, vanuit 1 Joh. 2 vers 6. Dus Marijn, het geloven in de belofte en het rusten op Hem is wat mij betreft hetzelfde. Dus in alle strijd, worsteling en gebrek vastklemmen aan het Woord, zoals Vrouwke zegt. En gedurig zelfonderzoek staat niet lijnrecht tegenover zekerheid.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 26 jul 2025, 12:35 Daar ben ik het niet mee eens. In de GG bijvoorbeeld kan dat best verschil maken, als je ineens een dominee van de rechter- of juist linkerflank krijgt. Wat dacht je van de overstap van ds. H. Rijksen naar ds. A. Moerkerken?

Dan ga je van gematigd bond naar GGiN.
Dat vind ik geen radicaal verschil en beide passen prima binnen het Bijbelse kader. Als zulke verschillentjes al reden tot vertrek zijn, dan is het aantal kerkverbanden in Nederland geen overbodig luxe.
helma

Bericht door helma »

Job schreef:
helma schreef: 26 jul 2025, 10:26 @Job was Van de Zwaag trouw aan het Woord toen hij zijn bezwaren tegen de leer van de Gereformeerde Gezindte op schrift stelde?
Ik heb zijn werk niet gelezen Helma, vind het lastig er wat over te zeggen. Uit interviews en dergelijke meen ik een oprechte intentie waar te nemen, maar dat is geen antwoord op je vraag. Wat is de vraag achter je vraag? Dit? -> 1) hij was trouw aan het Woord > 2) een deel van de huidige Gereformeerde Gemeenten zijn dat bewezen niet > 3) mensen die vertrekken met dezelfde bezwaren als Vd Zwaag zijn dus ook trouw aan het Woord.?

Nee, er zijn mensen die achter het boek van van de Zwaag staan/stonden en toch trouw blijven/bleven aan de gemeente waartoe zij behoren. Om welke reden dan ook. Ook al zijn ze het met de prediking niet (altijd) eens. Die zal ik niet betichten van 'niet trouw zijn aan Gods Woord'. Anderzijds noem ik/zie ik ook niet alle vertrekkers als trouw aan het Woord.
Iedere vertrekker zal ook zo zijn/haar motivatie hebben. Ik hoop in elk geval dat de keus in biddend opzicht voor de Heere gedaan is.

De vraag achter de vraag zou inderdaad zijn of vertrekkers inderdaad trouw kúnnen zijn aan Gods Woord. Zonder dat je impliceert dat blijvers dat niet zijn.

Als je het boek wel zou lezen zou je misschien voorzichtiger zijn in je bewoordingen over vertrekkers.

Ik schaar me zowel achter de posting van Maanenschijn als die van Terri. Die van beiden vind ik heel herkenbaar. Ik zou daar in een persoonlijk gesprek best wat over willen delen; maar niet online.
MGG

Bericht door MGG »

Forummer schreef: 26 jul 2025, 12:38
MGG schreef: 26 jul 2025, 12:23
Hoe komt het dat mensen met hun doopbelofte in combinatie met de kerk waar zij lid zijn worstelen? In de regel verandert een kerk binnen een periode waarin kinderen opgroeien niet radiaal.
Omdat mensen bij het volwassen worden zelf na gaan denken. Vaak volgt zo'n periode ook bij het opgroeien van de kinderen, omdat de verantwoording gevoeld wordt. Worstelingen ontstaan vaak op plaatsen waar het evangelie niet onvoorwaardelijk gebracht wordt. Eerder had men dat niet door of nam men het voor lief, na (meestal veelvuldig) zelfstandig nadenken komt men tot inzicht dat er een voorwaardelijk aanbod van genade is, en volgt de worsteling of men mag blijven, weg mag of weg moet. Dat zijn vaak ingrijpende, zorgvuldige processen. De veelvuldig gebruikte frames dat vertrekkers het gewoon makkelijker willen hebben, kloppen in mijn waarneming meestal niet.
Naar mijn idee hoor je voor belijdenis en wederom bij trouwen jezelf goed te bezinnen.

Dat vertrekkers vaak naar een kerk gaan waar het makkelijker is, volgt uit de cijfers. De motieven kunnen goed zijn, maar het is een feit dat het vaker naar links dan naar rechts is. Dat telt voor reformatorische kerken maar volgens evangelische mensen uit mijn straat is het bij hun ook zo.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

helma schreef: 26 jul 2025, 17:35 Ik schaar me zowel achter de posting van Maanenschijn als die van Terri. Die van beiden vind ik heel herkenbaar. Ik zou daar in een persoonlijk gesprek best wat over willen delen; maar niet online.
Even nieuwsgierig, wat vind je van mijn postings?
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 26 jul 2025, 13:03
MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 26 jul 2025, 08:44
Job schreef: 25 jul 2025, 16:24…..
Ik weet niet of het in dit topic nog passend is, of verplaatst moet worden, maar hier mijn (beetje erg) uitgebreide reactie op Job: (willen de moderatoren het verplaatsen naar een geschikte plek eventueel?)

Ik (Maanenschijn) vroeg:
schreef: 1 Welke eed of eden worden er verbroken als je naar een andere kerk of kerkverband gaat? Want het verbreken van een eed of meineed is geen lichtvaardige beschuldiging.

Als verduidelijking:

2 Als ik bij de doop beloof mijn kind op te voeden in de ‘leer in de christelijke kerk die alhier’ geleerd wordt: is het onderwerp dan de ‘kerk alhier’ of de ‘leer’? 3 En als ik met mijn kinderen blijf bij die christelijke leer, heb ik dan beloofd dat ik mijn opvoeding en kerkgang niet ‘aldaar’ mag voortzetten?

4 En waar vind ik het onderscheid daarin tussen de lokatie (alhier) en het kerkverband?

5 Wil je ter onderbouwing van je stelling die eden eens op een rijtje zetten en daarbij aangeven waar bij verlaten van je kerk die verbreekt?
Job schreef als antwoord:
schreef: Ik heb je vragen genummerd.

1 "Verklaart gij dat gij den leer van onzen kerk welken gij gehoord, geleerd en beleden hebt, houdt voor de enigen zaligmakenden leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?" (Belijdenis, uit mijn hoofd dus er kunnen foutjes in zitten)? En de doop, zoals je al aanhaalt.

2 Die worden in verband met elkaar aangehaald toch? Het gaat om de Waarheid van Gods Woord (waarachtig en volkomen!), die vervolgens a) in de artikelen des geloofs begrepen zijn b) en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt. Een drieslag die niet te scheiden is, m.i.

3 Nee, maar je hebt onderschreven dat de leer de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is. Dan moet je uiterst goede redenen hebben om onder die leer vandaan te gaan naar een gemeente in dezelfde stad of in hetzelfde dorp. Maar weinig argumenten die ik hier en om me heen hoor, voldoen wat mij betreft. Dan gaat het me totaal niet om de juistheid van de prediking in de gemeente waar men naartoe gaat.

4 Dat heb ik al grotendeels beantwoord. Accentverschillen zijn er altijd binnen een kerkverband, liggingsverschillen ook. Binnen de bandbreedte van de Schrift moet dat kunnen. Ik kan alleen voor mijn eigen kerkverband spreken, de GG. Ik erken dat de bandbreedte op lijkt te rekken, maar ik zou vermoedelijk nog steeds in elke gemeente mijn jawoord kunnen geven op dat punt, onder de ene prediking wellicht iets bezwaarder dan onder de andere. De Ene Naam tot zaligheid, de twee wegen en de drie stukken komen volgens mij overal nog terug.

5 Zie 1.
Daarna schreef ik, Maanenschijn:
schreef: Dan zal ik reageren op jouw antwoorden in relatie op de doopvraag:

- of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?

En op de vragen van Voetsius (want ik denk dat jij deze vragen als uitgangspunt neemt):

Vraag 1
Verklaart en erkent gij, dat gij de leer van onze kerken, voor zover gij die geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift?
Vraag 2
Belooft gij, dat gij door Gods genade in de belijdenis van die zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin leven en sterven?
Vraag 3
Belooft gij, dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd door Christus' hulp en genade, godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en uw belijdenis met goede werken versieren?
Vraag 4
Belooft gij, dat gij u wilt onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, indien het kwam te gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij in leer of zeden u mocht te buiten gaan?
Als eerste:
ik waardeer zeer een discussie over dit onderwerp. Het is namelijk een vraag die ook in gezinnen (ons gezin) wel aan de orde komt. Want deze discussie kan zich niet beperken tot het wisselen van kerk en kerkgenootschap van hele gezinnen, maar ook voor individuele mensen/kinderen die verhuizen of door huwelijk naar een andere kerk gaan. Daar zal straks ook mijn eerste stelling over gaan.

Ik heb de vragen van Voetius en de doopvragen (omdat doop en belijdenis als eedzwering de grondslag vormt voor de stelling/mening van Job) er bij gezet om een gezamenlijke grondslag te hebben waarover we praten. Niets is zo vervelend om met elkaar te discussiëren vanuit een verschillend uitgangspunt.

Nu dan het eerste punt, in jouw reactie punt 2:
De drieslag
(Job): de Waarheid van Gods Woord (waarachtig en volkomen!), die vervolgens a) in de artikelen des geloofs begrepen zijn b) en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.
(Antw. Maanenschijn): Deze drieslag zien we inderdaad bij zowel de doop als bij belijdenis doen terug. Het is dus een belangrijke combinatie. Ik leg in deze zin de nadruk de leer , waarbij de inhoud van die leer nader is uitgewerkt in de artikelen des geloofs en die in de plaatselijke kerk ook verkondigd wordt. En als je de zinnen in de doopvragen en in de vragen van Voetius rustig en aandachtig leest, zie je dat ook terug. Dat het onderwerp van de belofte ook de leer is, is terug te zien in een combinatie van de vragen 1 en 3 bij Voetius. Hier kun je mijns inziens niet lezen dat je bij de (plaatselijke) kerk blijft, maar bij de leer. Dat zou ook niet kunnen. Ook in de tijd van de doopbelofte en Voetius was er ‘kerkverkeer’. Over landsgrenzen, door verhuizing en huwelijk. Want als je stelt dat ‘alhier’ bepalend is, (dat kan toch niet anders gelezen worden dan plaatselijk) is verhuizing of vertrek door huwelijk eveneens niet mogelijk. Daarom is mijn conclusie: Je hebt je belooft bij de leer te houden, die is uitgewerkt in de artikelen des geloofs en waarin je bent onderwezen (alhier).

Dan ga ik naar jouw punt 3 van je antwoord:
Daar kan ik wel kort over zijn: dat zijn we eens. Je moet goede redenen hebben om van kerk (of kerkgenootschap) te wisselen. De eis van de zuivere leer blijft altijd staan, want dat heb je beloofd. Belooft bij te blijven, belooft je kinderen in op te voeden. Een (plaatselijke) kerk zoeken die met die leer een loopje neemt is mijns inziens dan ook eedbreuk. Het kan zijn dat jij in je omgeving geen oprechte worstelaars tegen komt die bijvoorbeeld moeite hebben om hun kinderen in de plaatselijke gemeente te laten opgroeien. Ik kom die wel tegen. Die juist met hun doopbelofte worstelen. Ik begrijp uit jouw forumgeschiedenis dat je vooral mensen tegenkomt die uit de kerk gegaan zijn ‘om het wat makkelijker’ te hebben. Die kom ik ook wel tegen, maar in minderheid. Dat keurt ook mogelijk onze mening hierin. Voor mij is bepalend dat, ongeacht de naam van het kerkgebouw en denominatie de prediking voluit passend is binnen de Bijbelse leer, uitgewerkt in de 3vE. En daar je kinderen (als je die hebt gekregen) kunnen opgroeien.

Ik denk dat ik daarmee ook de overige punten hebt beantwoord. Het is weer een heel verhaal geworden. Ik heb dus samenvattend willen aantonen:

- De vragen zijn opgesteld in een tijd dat er kerkverkeer was, plaatselijke en internationaal;
- er geen onderscheid is tussen alhier (met daarin alle kerken van de zelfde denominatie) of aldaar vanuit het beloofde;
- De nadruk valt op de leer, zoals alhier geleerd wordt en vervat is in de artikelen des geloofs;
- Het kan passen bij de doopbelofte om je kinderen daarin breder te laten onderwijzen op een andere plaats;
- Of je zelf op een andere plaats te vervoegen onder die leer;
- Dat afwijken van die leer eedbreuk is.
Een voorbeeld:

Ik ken in mijn omgeving een geval waarin toen een aanstaand echtpaar de keuze maakte voor één van de twee kerkverbanden (die verschillend waren). Hun kinderen zijn in dat verband gedoopt, terwijl de kerkelijke opvoeding voor hun kinderen zeer beperkt is: denk aan voornamelijk leesdiensten in oud-Nederlands, geen jeugdwerk, een vorm van catechisatie die minder of niet aansluit bij de jeugd. Zelfs de doopzitting is niet veel meer (allen de vader hoeft te komen) dan een administratieve sessie.
Degene die niet in een dergelijke gemeente is opgegroeid, die in eigen jeugd juist tegenovergesteld heeft meegemaakt, ervaart dat het lid zijn van die gemeente spanning geeft met de belofte om hun kinderen godzalig (te doen en te laten) opvoeden.

En juist ook in dit geval wordt het argument: ‘je hebt beloofd in deze kerk te blijven door oa de doop’ stevig neer gezet. De kerkverlating van het kerkgenootschap van de ene (bij hun huwelijk) is blijkbaar ondergeschikt aan het nu eventueel verlaten van het kerkverband van de ander. Bij mij wringt dat.
Bij huwelijk moet je iets en hoor je weloverwogen samen een keus te maken.

Ik snap dat het wringt en wil de rol van familie en gewoonte niet uitsluiten. Toch is mijn eerste gedachten, wist je dat voor het trouwen dan niet?
Het is als tegenover een school gaan wonen en verbaasd zijn dat je 5 dagen in de week veel scholieren ziet. Het is anders als je tegenover een weiland woont en daar later een school gebouwd wordt.
MGG

Bericht door MGG »

Terri schreef: 26 jul 2025, 14:09 Als er een ''geestelijke doorbraak' mag plaatsvinden en iemand de Heere Jezus leert kennen in al Zijn gaven, kan er grote verwarring ontstaan als er aan deze geloofsdaad geknibbeld wordt waardoor er (opnieuw) duisternis ontstaat.
Wanneer er dan ook nog regelmatig via de preekstoel allerlei gestalten gepredikt worden die dan juist niet het ware geloof blijken te bezitten, terwijl de Bijbel daar anders over schrijft, komen deze personen in een geweldige gewetensnood. Want hebben dan mensenwoorden of Gods woorden gezag en dienen gehoorzaamd te worden?
Wil zo'n persoon het dan gemakkelijker hebben of juist helderder als hij/zij vertrekt?

Ongetwijfeld veranderen er ook andere dingen (uiterlijk b.v.) bij het veranderen van kerkverband, ik zeg voorzichtig; helaas...
Het klinkt misschien wat dubbel, maar in deze geldt ook, waar je mee om gaat, word je mee besmet.
Begrijpelijk dat dat voor de achterblijvers vraagtekens oproept, maar soms is het goed om daar naar te vragen. Het antwoord zou je kunnen verrassen.
Een terecht punt Terri.

Iemand die bij ons lid was zei dat hij nooit tegen een TV kijken was. Uit respect voor de kerk en de verwachting van de omgeving had hij geen TV. In zijn nieuwe kerk is TV bezit geen issue en nu heeft hij er een. Zijn gedachten zijn niet veranderd, maar de context. Achterblijvers kunen zeggen zie je hij is weg en schaft direct een TV aan.

Niet invullen voor een ander blijft het beste uitgangspunt.
Plaats reactie