Beroepingswerk discussie [7]

Ambtenaar

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 25 jul 2025, 19:01
Logisch toch?
Nee.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 19:34
MGG schreef: 25 jul 2025, 19:01
Bertiel schreef: 25 jul 2025, 18:56 De drie termijnen is iets wat in diverse kerken niet gehouden wordt
Logisch toch?
Nee
Want? Niemand houdt de originele DKO. Waarom is het vreemd dat kerken zich niet houden aan de regels van andere kerken? De HHK heeft bijvoorbeeld de HKO. Het zou vreemd zijn om te verwachten dat zij zich aan de DKO. De HHK heeft namelijk bewust niet voor de DKO gekozen.
DDD

Bericht door DDD »

Daar gaat het niet om. In vrijwel alle protestantse kerken van gereformeerde soort geldt wel een dergelijke bepaling. In de NGK, in de PKN, in de voormalige GKv, in de CGK volgens mij ook. In de GG ook, tot voor kort.

Dat mensen zich jarenlang op dit punt niets aan de kerkorde gelegen lieten liggen, doet daar niets aan af.

Het is een codificatie van een wanordelijke praktijk, die ook veel ellende en kerkverlating geeft, mijns inziens.

Problemen in de kerkenraad zijn voor veel mensen een stap naar kerkverlating.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 jul 2025, 20:17 Daar gaat het niet om. In vrijwel alle protestantse kerken van gereformeerde soort geldt wel een dergelijke bepaling. In de NGK, in de PKN, in de voormalige GKv, in de CGK volgens mij ook. In de GG ook, tot voor kort.

Dat mensen zich jarenlang op dit punt niets aan de kerkorde gelegen lieten liggen, doet daar niets aan af.

Het is een codificatie van een wanordelijke praktijk, die ook veel ellende en kerkverlating geeft, mijns inziens.

Problemen in de kerkenraad zijn voor veel mensen een stap naar kerkverlating.
Je draait ten opzichte wat je eerst zei. En het tweede deel lijkt een niet onderbouwde aanname. Het lijkt mij sterk dat het je lukt om aan te tonen dat de kerkverlating en ellende hoger is bij langere zittingsperiode.
DDD

Bericht door DDD »

Op welk punt draai ik?

Het tweede is een inschatting, inderdaad, niet meer of minder.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 jul 2025, 20:47 Op welk punt draai ik?

Het tweede is een inschatting, inderdaad, niet meer of minder.
Die periode ging over de periode van twee jaar. Nu heb je het opeens over een dergelijke bepaling
DDD

Bericht door DDD »

Of je nu kiest voor twee, drie of vier jaar, maakt geen principieel verschil, mijns inziens. Daar zie ik geen draaien in.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 jul 2025, 20:57 Of je nu kiest voor twee, drie of vier jaar, maakt geen principieel verschil, mijns inziens. Daar zie ik geen draaien in.
Het eerste bericht klopt niet en de uitleg wijkt ook af. Gezien ik geen gedachte kan lezen, probeer ik het bij de tekst te houden en daarin maak je een draai. Waarschijnlijk niet in wat je bedoelde, maar dat kan ik niet ruiken.

Volgens de originele DKO is het blijven verlengen een optie.
Laatst gewijzigd door MGG op 25 jul 2025, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik schreef niets verkeerd. Hooguit kon je denken dat ik doelde op een periode van twee jaar, terwijl ik het had over het beginsel dat een benoeming voor bepaalde tijd is.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 jul 2025, 21:07 Nou, ik schreef niets verkeerd. Hooguit kon je denken dat ik doelde op een periode van twee jaar, terwijl ik het had over het beginsel dat een benoeming voor bepaalde tijd is.
Die is een verwijswoord en verwijst naar mijn idee naar de 2 jaar. Ik kan moeilijk ruiken wat jij denkt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... lju_1jPCEQ

Ds Op t Hof gaat zondag voor….
Verstand zou met de jaren moeten komen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Waarom is het logisch dat niet aan de drie termijnen wordt gehouden?
Ik ga van principe uit dat God de bekwaamheid geeft. Meer of mindere mate. God bepaald.
Hier is een ouderling die aangeeft dat hij alleen bekwaam is. Door periodieke aftreding bescherm je zulke mensen voor deze zonde.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 21:35 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... lju_1jPCEQ

Ach, het is ds. Op 't Hof ten voeten uit. Hoor het hem zeggen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 21:35 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... lju_1jPCEQ

Deze vastberadenheid waardeer ik.

Ik denk aan de tempelreiniging.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 25 jul 2025, 21:42 Waarom is het logisch dat niet aan de drie termijnen wordt gehouden?
Ik ga van principe uit dat God de bekwaamheid geeft. Meer of mindere mate. God bepaald.
Hier is een ouderling die aangeeft dat hij alleen bekwaam is. Door periodieke aftreding bescherm je zulke mensen voor deze zonde.
Zijn alle kerkenraden die de oorspronkelijke DKO niet houden ongeschikt? (Herhaling)

Drie termijnen is ook maar een regel. Het is logisch dat alleen zij die zich geconformeert hebben zich aan de termijnen houden.
Plaats reactie