Positief topic over de GGIN

FlyingEagle

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door FlyingEagle »

JanRap schreef: 25 jul 2025, 07:35
Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof.
Beste JanRap, waar hebt u dit bij ds. Kersten gelezen?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 08:52 Dat is onzin. Dit gaat niet over iets aanschaffen dit gaat over je zijn.
Als Mein Kamp zou worden genoemd zou je die ook eerst doorlezen.
Nu staat dit wel in lijn met de zes stellingen vande GG(iN)
Wat bedoel je met die laatste zin?
Michaels

Bericht door Michaels »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 08:52 Dat is onzin. Dit gaat niet over iets aanschaffen dit gaat over je zijn.
"Dat begrijp ik, je hebt zeker een punt dat het hier niet gaat om het aanschaffen van iets, maar om het benoemen van je identiteit of overtuiging. Toch gebruikte ik die vergelijking niet letterlijk, maar meer als een manier om aan te geven dat sommige begrippen — zoals ‘atheïst’ — geladen kunnen zijn, en dat we soms woorden gebruiken zonder precies te overzien hoe anderen ze interpreteren.

In reformatorische kring roept het woord atheïst vaak sterke associaties op, zoals 'Godloochenaar', ook al bedoel jij dat misschien helemaal niet zo zwaar. Het ging mij er vooral om dat het verstandig kan zijn om bewust te kiezen welke woorden je gebruikt in communicatie met mensen voor wie zulke termen gevoelig liggen. Niet omdat jij iets fout doet, maar omdat het helpt het gesprek open en respectvol te houden."
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mein Kampf op één lijn met de dogmatiek van Kersten?? :bobo
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

JanRap schreef: 25 jul 2025, 07:35
Vrouwke schreef: 24 jul 2025, 21:38
CBG schreef: 24 jul 2025, 21:24
Konijntje schreef: 24 jul 2025, 19:48 www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

Mooi dat de GGinNed een evangelisatiemedewerker gaat benoemen!

De locatie verbaast mij dan wel enigszins. In een dorp vol met kerken en kerkmeester zou een evangelisatiepost eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Er viel me ook iets anders op in het artikel: De 4 formulieren van enigheid inclusief De Gereformeerde Dogmatiek van ds Kersten.
...een lid van de GGiN dat solliciteert moet volgens de vacaturetekst behalve de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid ook ”De gereformeerde dogmatiek” van ds. G.H. Kersten onderschrijven. Waarom? Ouderling (...) : „Zodat er geen onduidelijkheid ontstaat over wat we bedoelen met „van harte achter de leer van de GGiN staan”...
@ Vrouwke, Het lijkt mij ten enen male onmogelijk om de dogmatiek van ds. G.H. Kersten te onderschrijven naast de Drie Formulieren van Enigheid. Het zal een lastige exercitie worden om het mooie en positieve initiatief in Barneveld theologisch te onderbouwen aan de hand van genoemde dogmatiek. Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof. Hoe kun je dan in Barneveld de boodschap van het Evangelie brengen met bevel van geloof en bekering?
Bij het artikel in het RD staat een foto met folders van het evangeliesatiehuis. Daarop is nadrukkelijk te lezen: ZO WORD JE BEKEERD

Dat laat al wat zien van hoe men dit aanpakt..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Vrouwke schreef: 25 jul 2025, 09:23 Bij het artikel in het RD staat een foto met folders van het evangeliesatiehuis. Daarop is nadrukkelijk te lezen: ZO WORD JE BEKEERD
Ach ach. Een Barneveldse kerkelijke gemeente gehoorzaamt aan het bevel om te zaaien aan alle wateren, Refoforum is er als de kippen bij om de duivel de ruimte te geven dit initiatief negatief in te kleuren. Een hele nare bijwerking van dit forum, wat mij betreft.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef: 25 jul 2025, 09:15 Mein Kampf op één lijn met de dogmatiek van Kersten?? :bobo
Waar heb ik dat gezegd. Het gaat erover dat een boek waarmee je je identificeert beter kent dan de algemene voorwaarden van bol.com
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 25 jul 2025, 09:34
Vrouwke schreef: 25 jul 2025, 09:23 Bij het artikel in het RD staat een foto met folders van het evangeliesatiehuis. Daarop is nadrukkelijk te lezen: ZO WORD JE BEKEERD
Ach ach. Een Barneveldse kerkelijke gemeente gehoorzaamt aan het bevel om te zaaien aan alle wateren, Refoforum is er als de kippen bij om de duivel de ruimte te geven dit initiatief negatief in te kleuren. Een hele nare bijwerking van dit forum, wat mij betreft.
Een kerk met waarheidsclaim zal altijd de wind van voren krijgen. Zeker met dat soort teksten.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

FlyingEagle schreef: 25 jul 2025, 09:08
Wat bedoel je met die laatste zin?
De zes leerstellingen die je moet onderschrijven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 09:34
Tiberius schreef: 25 jul 2025, 09:15 Mein Kampf op één lijn met de dogmatiek van Kersten?? :bobo
Waar heb ik dat gezegd. Het gaat erover dat een boek waarmee je je identificeert beter kent dan de algemene voorwaarden van bol.com
Ok, ik schrok al.
helma

Bericht door helma »

Ik ben er pas langsgekomen en er stond een boekentafel buiten waar voor jong en oud boeken lagen om gratis mee te nemen. (Vrijwillige vergoeding mocht). Bijzonder vriendelijke mensen. Ik vond het een warm ontvangst. Ze vroegen of ik bekend was met de Bijbel.
Ik vond het een heel positieve ervaring waar ik blij van werd.

pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 25 jul 2025, 09:34
Heel wonderlijk ja, omdat we het zo goed weten...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@ Helma

Dat is heel mooi om te lezen. Ik ben ook blij met het initiatief en met alle evangelisatiewerk wat er overal gedaan wordt.

Dat neemt niet weg dat ik grote zorgen heb om de koers van de rechterflank van onze gezindte. En iets van die redenen tot zorg, kwam in het RD artikel weer duidelijk naar voren.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Konijntje schreef: 24 jul 2025, 19:48 www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

Mooi dat de GGinNed een evangelisatiemedewerker gaat benoemen!

De locatie verbaast mij dan wel enigszins. In een dorp vol met kerken en kerkmeester zou een evangelisatiepost eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Een prima locatie juist. Getuigen (wat evangeliseren is) begint in je eigen omgeving.

Al weet ik niet precies wat je met een kerkmeester bedoelt; die functie ken ik niet.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het gat omheen evangelisatie medewerker. Die heeft geen bevoegdheid om buiten de gemeente te evangeliseren :nonnon
Plaats reactie