Er werd weer een mooie nieuwe blog geplaatst
https://aanbodvangenade.nl/blog/algemee ... erzoening/
op de nieuwe site over het aanbod van genade.
https://aanbodvangenade.nl/
Aanbod van Genade
Aanbod van Genade
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Re: Aanbod van Genade
De schrijver van die website doet nu ook mee aan het beantwoorden van vragen op RefoWeb:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... an-genade/
”Geen aanbod betekent: menselijke logica boven de Bijbel plaatsen, de gereformeerde belijdenissen loslaten, lijdelijkheid bevorderen, de grond voor het geloof weghalen en mensen weghouden bij Christus”
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... an-genade/
”Geen aanbod betekent: menselijke logica boven de Bijbel plaatsen, de gereformeerde belijdenissen loslaten, lijdelijkheid bevorderen, de grond voor het geloof weghalen en mensen weghouden bij Christus”
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Re: Aanbod van Genade
Het woord zelf is eigenlijk best vaag. Aanbod van Genade.
Hoe zou je het uitleggen aan iemand buiten de kerk, bijvoorbeeld aan een zoekende niet-gelovige?
Wordt het heil, de genade, dan ‘aangeboden’, zoals een voorstel waar je op in kunt gaan — of wordt iemand die een preek hoort werkelijk ‘geroepen’, zoals je dat in de Bijbel telkens ziet:
Bekeert u… Kom tot Mij… Laat u behouden…?
De Bijbel spreekt niet over een aanbieding zoals wij dat woord gebruiken, maar over een levende, directe oproep van God Zelf.
Waar komt het begrip "aanbod van genade" vandaan?
En waar wordt er in de Bijbel genade aangeboden door iemand die het Evangelie verkondigt.
Is het iets wat aangeboden wordt?
Of wordt iemand geroepen tot iets of Iemand?
Hoe zou je het uitleggen aan iemand buiten de kerk, bijvoorbeeld aan een zoekende niet-gelovige?
Wordt het heil, de genade, dan ‘aangeboden’, zoals een voorstel waar je op in kunt gaan — of wordt iemand die een preek hoort werkelijk ‘geroepen’, zoals je dat in de Bijbel telkens ziet:
Bekeert u… Kom tot Mij… Laat u behouden…?
De Bijbel spreekt niet over een aanbieding zoals wij dat woord gebruiken, maar over een levende, directe oproep van God Zelf.
Waar komt het begrip "aanbod van genade" vandaan?
En waar wordt er in de Bijbel genade aangeboden door iemand die het Evangelie verkondigt.
Is het iets wat aangeboden wordt?
Of wordt iemand geroepen tot iets of Iemand?
Re: Aanbod van Genade
In de prediking wordt Christus aan de hoorders aangeboden, samen met de heilsbeloften van het Evangelie c.q. het verbond der genade.Marijn_M schreef: ↑Gisteren, 13:47 Het woord zelf is eigenlijk best vaag. Aanbod van Genade.
Hoe zou je het uitleggen aan iemand buiten de kerk, bijvoorbeeld aan een zoekende niet-gelovige?
Wordt het heil, de genade, dan ‘aangeboden’, zoals een voorstel waar je op in kunt gaan — of wordt iemand die een preek hoort werkelijk ‘geroepen’, zoals je dat in de Bijbel telkens ziet:
Bekeert u… Kom tot Mij… Laat u behouden…?
De Bijbel spreekt niet over een aanbieding zoals wij dat woord gebruiken, maar over een levende, directe oproep van God Zelf.
Waar komt het begrip "aanbod van genade" vandaan?
En waar wordt er in de Bijbel genade aangeboden door iemand die het Evangelie verkondigt.
Is het iets wat aangeboden wordt?
Of wordt iemand geroepen tot iets of Iemand?
Dit gaat verder dan een 'oproep': de beloften worden daadwerkelijk aan de hoorders voorgesteld als verkrijgbaar in Christus.
Dit betekent echter zeker niet dat iemand van nature het vermogen bezit om hierop in te gaan.
Dit aanbod vinden we in vele plaatsen in de Bijbel, ook in de prediking van Christus Zelf.
Al staat het woord 'aanbod' als zodanig niet in de Bijbel, de zaak zelf wordt ons op vele plaatsen bekendgemaakt.
Daarnaast staat ook het woord 'aannemen' in deze context in de Bijbel, idem het woord verwerpen, enzovoort. Deze woorden impliceren duidelijk een voorafgaande schenking of aanbod.
De Schrift gebruikt hiervoor o.a. het woord 'geven': 'maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel' (Joh. 6:32); daar spreekt Christus tot allen die Hem hoorden, ook tot de farizeeën. Als Christus Zelf over 'geven' spreekt, is het zeer duidelijk dat dit veel meer inhoudt dan een oproep.
Dit zijn trouwens vragen die mannen als Thomas Boston en de beide Erskine's (maar ook vele anderen) uitgebreid behandeld hebben. Ik zou daarom ook naar hun geschriften willen verwijzen.
Re: Aanbod van Genade
Zou je zo het uitleggen aan iemand buiten de kerk?Valcke schreef: ↑Gisteren, 15:11In de prediking wordt Christus aan de hoorders aangeboden, samen met de heilsbeloften van het Evangelie c.q. het verbond der genade.Marijn_M schreef: ↑Gisteren, 13:47 Het woord zelf is eigenlijk best vaag. Aanbod van Genade.
Hoe zou je het uitleggen aan iemand buiten de kerk, bijvoorbeeld aan een zoekende niet-gelovige?
Wordt het heil, de genade, dan ‘aangeboden’, zoals een voorstel waar je op in kunt gaan — of wordt iemand die een preek hoort werkelijk ‘geroepen’, zoals je dat in de Bijbel telkens ziet:
Bekeert u… Kom tot Mij… Laat u behouden…?
De Bijbel spreekt niet over een aanbieding zoals wij dat woord gebruiken, maar over een levende, directe oproep van God Zelf.
Waar komt het begrip "aanbod van genade" vandaan?
En waar wordt er in de Bijbel genade aangeboden door iemand die het Evangelie verkondigt.
Is het iets wat aangeboden wordt?
Of wordt iemand geroepen tot iets of Iemand?
Dit gaat verder dan een 'oproep': de beloften worden daadwerkelijk aan de hoorders voorgesteld als verkrijgbaar in Christus.
Dit betekent echter zeker niet dat iemand van nature het vermogen bezit om hierop in te gaan.
Dit aanbod vinden we in vele plaatsen in de Bijbel, ook in de prediking van Christus Zelf.
Al staat het woord 'aanbod' als zodanig niet in de Bijbel, de zaak zelf wordt ons op vele plaatsen bekendgemaakt.
Daarnaast staat ook het woord 'aannemen' in deze context in de Bijbel, idem het woord verwerpen, enzovoort. Deze woorden impliceren duidelijk een voorafgaande schenking of aanbod.
De Schrift gebruikt hiervoor o.a. het woord 'geven': 'maar Mijn Vader geeft u het ware Brood uit den hemel' (Joh. 6:32); daar spreekt Christus tot allen die Hem hoorden, ook tot de farizeeën. Als Christus Zelf over 'geven' spreekt, is het zeer duidelijk dat dit veel meer inhoudt dan een oproep.
Dit zijn trouwens vragen die mannen als Thomas Boston en de beide Erskine's (maar ook vele anderen) uitgebreid behandeld hebben. Ik zou daarom ook naar hun geschriften willen verwijzen.
Re: Aanbod van Genade
- Ik heb het geprobeerd aan jou uit te leggen. In je reactie lag namelijk een ontkenning opgesloten.
- Bij iemand die niet bekend is met de Bijbel en de wezenlijke inhoud van het Evangelie, zul je eerst met deze zaken moeten beginnen. Zo begin je bij een buitenstaander ook niet met een verklaring van bv. het verschil tussen uitwendige en inwendige roeping, als iemand überhaupt niets van de Bijbel weet.
- Kortom: ik vind deze vraag niet zo zinnig. Daarom ging ik alleen in op het andere deel van je post.
- Bij iemand die niet bekend is met de Bijbel en de wezenlijke inhoud van het Evangelie, zul je eerst met deze zaken moeten beginnen. Zo begin je bij een buitenstaander ook niet met een verklaring van bv. het verschil tussen uitwendige en inwendige roeping, als iemand überhaupt niets van de Bijbel weet.
- Kortom: ik vind deze vraag niet zo zinnig. Daarom ging ik alleen in op het andere deel van je post.
Re: Aanbod van Genade
Om het met de woorden George Cutting te zeggen:
"God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.
God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit evangelie aan te nemen en te geloven in Jezus Christus.
Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord."
Nog korter samengevat: het aanbod van genade aannemen = het Evangelie aannemen = tevreden zijn met datgene waarmee God tevreden is.
"Bent u tevreden met Mijn Lam, dan ben Ik tevreden met u" (Kohlbrugge).
"God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.
God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit evangelie aan te nemen en te geloven in Jezus Christus.
Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord."
Nog korter samengevat: het aanbod van genade aannemen = het Evangelie aannemen = tevreden zijn met datgene waarmee God tevreden is.
"Bent u tevreden met Mijn Lam, dan ben Ik tevreden met u" (Kohlbrugge).