Seksueel misbruik

ejvl

Re: Seksueel misbruik

Bericht door ejvl »

HHR schreef: Gisteren, 11:53 Misbruik is misbruik.
Fout is fout. En ja er moet gerechtigheid zijn.
Maar heel veel zaken kennen nu eenmaal nuances. Maar dat mag niet gezegd worden blijkbaar.
Dat ligt er ook aan hoe je het bekijkt. Als een 8 of 15 jarige zich heel bewust aan iemand opdringt (er van uit gaande dat iemand weet dat zo iemand minderjarig is) of zelfs vraagt het te doen, vind ik dat nog geen nuance. Helemaal niet zelfs.
Het is inderdaad wel zo dat we allemaal kunnen vallen in deze zonden, helaas wel, maar wat de omstandigheden ook zijn, uitdagend gekleed, volwassen uiterlijk of het zelfs aanbied, dan nog vind ik dat geen nuance bij minderjarige personen.
ejvl

Bericht door ejvl »

MGG schreef: Gisteren, 14:02

Waarom niet? Op zijn kwetsbare punt zou ik hem geen verantwoordelijkheid durven geven, maar de door jou genoemde punten kunnen prima.

Iemand die veroordeeld is voor fraude maak je geen penningmeester, maar kan prima de tuin van de kerk onderhouden. Zo telt dat voor alle overtredingen.
Dat vind ik ook. Hij zou best organist kunnen zijn na schuldbelijdenis en na z'n straf uitgezeten te hebben als hij schuldig wordt gevonden.
In de praktijk werkt dit alleen niet zo. Gevallenen worden vaak met de nek aangekeken en kunnen het simpelweg vergeten binnen de ons-soort-mensen. Wat dat betreft kun je ook het kaf van het koren onderscheiden natuurlijk. Als christen horen we ook vergevingsgezind te zijn als er schuldbelijdenis en straf is voldaan, wel allereerst met alle aandacht voor de slachtoffers natuurlijk. Die staan bovenaan vind ik.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef: Gisteren, 14:28
MGG schreef: Gisteren, 14:02

Waarom niet? Op zijn kwetsbare punt zou ik hem geen verantwoordelijkheid durven geven, maar de door jou genoemde punten kunnen prima.

Iemand die veroordeeld is voor fraude maak je geen penningmeester, maar kan prima de tuin van de kerk onderhouden. Zo telt dat voor alle overtredingen.
Dat vind ik ook. Hij zou best organist kunnen zijn na schuldbelijdenis en na z'n straf uitgezeten te hebben als hij schuldig wordt gevonden.
In de praktijk werkt dit alleen niet zo. Gevallenen worden vaak met de nek aangekeken en kunnen het simpelweg vergeten binnen de ons-soort-mensen. Wat dat betreft kun je ook het kaf van het koren onderscheiden natuurlijk. Als christen horen we ook vergevingsgezind te zijn als er schuldbelijdenis en straf is voldaan, wel allereerst met alle aandacht voor de slachtoffers natuurlijk. Die staan bovenaan vind ik.
Inderdaad Eindeloos erover dooremmeren wat hullie en zullie doen en hoe het hoort is daar onderdeel van.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ad Anker schreef: Gisteren, 14:10
Zita schreef: Gisteren, 13:53 De vraag is meer of je hem, als hij zijn zonden beleden heeft, naast je aan de avondmaalstafel wilt hebben. Of met hem samen Bijbelstudie wilt doen op een kring, en bidden.
Ik dit echt een vraag? Ik verbaas me erover. Natuurlijk wil ik dat.
Er werd gevraagd of iemand wel weer volwaardig lid van een gemeente kon worden. Toen werd jeugdwerk genoemd. Nee, dat is geen goed idee. Maar dat is niet de kern van gemeente-zijn. Natuurlijk moet je iemand die zijn zonden belijdt en laat weer aan de tafel nodigen. En natuurlijk moet zo iemand welkom zijn op de Bijbelkring. En als je dat niet wilt, moet je jezelf afvragen of je zelf wel een christen bent. Omdat je zelf ook als zondaar leeft van vergeving.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: Gisteren, 08:09
Ad Anker schreef: Gisteren, 08:00
merel schreef: Gisteren, 07:28 Een willekeurig ander kan na het uitzitten van zijn straf ergens anders een nieuw leven opbouwen. Deze man raakt alles kwijt. Ook kerkelijk zal hij nergens meer onderdak vinden.
Zou het niet? Zal er geen ruimte zijn voor vergeving?

Homo, misbruik, gevangenisstraf, misschien TBS; hoe gaat men daar in de gemiddelde kerk mee om?
Dat kan per kerk verschillen. Bij ons is een incestpleger na zijn straf te hebben uitgezeten weer in de gemeente opgenomen. GG aan de rand vd Veluwe...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
HHR schreef: Gisteren, 10:57 Onzin. Ik praat niets goed.
Ouderen moeten wijzer zijn.
Maar je wil niet weten hoe uitdagend jongeren kunnen zijn.
Ik ken meiden van 13 , die doen en zich kleden als een 18 jarige, waar Wim op een zwak moment zelfs voor zou kunnen vallen.

En heb je kids van 15?
Dan weet je ook hoe volwassen ze op bepaalde terreinen al zijn.
Op bepaalde vlakken (met name fysiek) is iemand van 15 jaar al een heel stuk op weg richting de volwassenheid. De ontwikkeling van de hersenen loopt echter door tot tenminste het 25e levensjaar. Tijdens de puberteit zijn de hersenen dus nog volop in ontwikkeling. Dat maakt dat iemand van 15 jaar, veel minder goed als een volwassene de consequenties van bepaalde keuzes kan inschatten. Daar komt ook veel roekeloos gedrag van deze leeftijdsgroep vandaan.

Daarom is het vanuit mijn optiek toch goed dat kinderen van 15 jaar wettelijk dezelfde status en bescherming genieten, als kinderen van 8 jaar. Als je misbruik maakt van iemand, die de consequenties nog niet helemaal kan doorzien, vind ik het terecht dat er van een slachtoffer gesproken wordt. Dit gebeuren zal voor slachtoffers gevolgen hebben, die het hele leven meegaan.

En tegelijkertijd is iemand van 15 ook verantwoordelijk voor zijn daden. Wat mij betreft laten we die beide kanten naast elkaar staan.
Ook op reformatorische middelbare scholen zijn er echt 14/15 jarige jongens die een meisje chanteren en dwingen tot seksuele handelingen en de daad.
Ook zijn er meisjes die zich vrijwillig 'aanbieden'.Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Waarbij het af te vragen is in hoeverre het 'vrijwillig' is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef: Gisteren, 14:42
Zita schreef: Gisteren, 13:53 De vraag is meer of je hem, als hij zijn zonden beleden heeft, naast je aan de avondmaalstafel wilt hebben. Of met hem samen Bijbelstudie wilt doen op een kring, en bidden.
Er werd gevraagd of iemand wel weer volwaardig lid van een gemeente kon worden. Toen werd jeugdwerk genoemd. Nee, dat is geen goed idee. Maar dat is niet de kern van gemeente-zijn. Natuurlijk moet je iemand die zijn zonden belijdt en laat weer aan de tafel nodigen. En natuurlijk moet zo iemand welkom zijn op de Bijbelkring. En als je dat niet wilt, moet je jezelf afvragen of je zelf wel een christen bent. Omdat je zelf ook als zondaar leeft van vergeving.
Dat laatste ben ik met je eens.
Maar niet dat jeugdwerk, zondagsschool, catechisatie, enz. niet tot de kern van de gemeente hoort. Juist wel. Het onderwijs aan kinderen en jongeren neemt ook in de Bijbel een belangrijke plaats in.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mooi! Eens!
merel

Bericht door merel »

Aan de andere kant moet je daarbij ook niet naïef zijn en deze persoon toch het jeugdwerk laten doen. Daarnaast moet je je ook afvragen of deze persoon in dezelfde gemeente kan blijven als waar de eventuele slachtoffers zitten.

Ik ken iemand waar misbruik heeft plaatsgevonden in de familie. Deze persoon heeft met slachtoffer en dader over de gebeurtenissen gesproken. Voor alle festiviteiten binnen het gezin van die persoon wordt slachtoffer eerst gevraagd en dan wordt de dader verzocht niet te komen. Pas als slachtoffer niet komt, is dader welkom.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Of hoe zou je reageren als een pedofiel die in de buurt heeft huisgehouden weer terug wil komen in de straat?

Hier in het dorp wordt eigenrichting toegepast. Onlangs nog bij een opa die zijn 2 verstandelijk beperkte kleinzonen heeft misbruikt.
Te goor voor woorden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Uit meerdere reacties begrijp ik dat God het niet goed heeft laten beschrijven in de Bijbel.
We moeten iemand vergeven, maar op de plaats terug kan voor de dader niet.
Is het tijd om praktische christenen te worden?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef: Gisteren, 17:11
Dat laatste ben ik met je eens.
Maar niet dat jeugdwerk, zondagsschool, catechisatie, enz. niet tot de kern van de gemeente hoort. Juist wel. Het onderwijs aan kinderen en jongeren neemt ook in de Bijbel een belangrijke plaats in.
Zeker! Maar het persoonlijk bijdragen daaraan is niet noodzakelijk om toch een volwaardig lid van de gemeente te zijn. Soms liggen je talenten elders. En soms zijn de omstandigheden of het verleden er niet naar. Hetzelfde zou ik zeggen voor een vader die in het gezin vroeger nogal eens tikken uitdeelde. Die man moet je - ook al heeft hij zijn schuld beleden aan zijn vrouw en kinderen en hebben zij hem vergeven - niet de tienerclub laten leiden. Een ernstig dyslectische of stotterende ouderling laat je ook geen preken lezen, terwijl die preken toch een onderdeel van de kernactiviteiten van de gemeente zijn.
En ja, het zal in veel gevallen van ernstig seksueel grensoverschrijdend gedrag beter zijn dat dader en slachtoffer niet in dezelfde gemeente zitten, zelfs niet als er vergeving is geweest. In dat geval kan de dader maar beter verhuizen, en wel open kaart spelen naar zijn nieuwe kerkenraad.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

CvdW schreef: Gisteren, 18:28 Uit meerdere reacties begrijp ik dat God het niet goed heeft laten beschrijven in de Bijbel.
We moeten iemand vergeven, maar op de plaats terug kan voor de dader niet.
Is het tijd om praktische christenen te worden?
Hoe zie je dat voor je met bijvoorbeeld een Benno L of Robert M?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 18:23 Of hoe zou je reageren als een pedofiel die in de buurt heeft huisgehouden weer terug wil komen in de straat?

Hier in het dorp wordt eigenrichting toegepast. Onlangs nog bij een opa die zijn 2 verstandelijk beperkte kleinzonen heeft misbruikt.
Te goor voor woorden.
Dat is toch een heel andere kwestie. Het ging hier om een gevallen christen na berouw en schuldbelijdenis.
Plaats reactie