Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

BSH

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door BSH »

Ds. P.D.J. Buijs op refoweb schreef:Zo is uitgesproken onder het punt ‘Kerk-zijn’ (onderdeel van het totale besluit): “Dat gemeenten die besluiten en uitspraken van meerdere vergaderingen naast zich neerleggen en tegelijk stellen dat ze van harte onderdeel willen blijven uitmaken van de Christelijke Gereformeerde Kerken iets onmogelijks uitspreken, dat dit gezien moet worden als het opzeggen van vertrouwen in de wijze waarop we als kerken gezamenlijk de wil van de Heere zoeken en als in strijd met de belofte zich te voegen naar besluiten van meerdere vergaderingen, en dat in een dergelijke situatie het onontkoombaar is om te spreken over zonde en de noodzaak van vermaan en bekering;”
Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -optreden/
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Refojongere schreef: 08 jul 2025, 19:51 Ds. Egas ontkent dat hij schuld heeft aan de ontstane situatie. Hij heeft zich altijd aan alle afspraken gehouden.
Ziehier precies mijn bezwaar tegen de groep Rijnsburg, hoe goed ik ook probeer om ze te begrijpen en mij in hun situatie te verplaatsen. Ds. Van der Rhee schrijft over Rijnsburg dat ze zich beroepen op Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten en dat ze zich daar "altijd en in alles" aan gehouden hebben. Dat kan gewoon niet waar zijn en ds. J.L. de Jong wijst daar ook op in een hoofdredactioneel artikel in de laatste Wekker. Hij vraagt zich af of er wel één gemeente is van de 181 die zich altijd en in alles aan die vierslag heeft gehouden. Hij geeft een duidelijk voorbeeld waaruit blijkt dat de rechterflank ook wel zijn eigenheid heeft.

Dat ze zich aan alle synodebesluiten houden mag waar zijn, dat is voor die flank ook niet zo moeilijk. Er wordt namelijk niets opgedrongen. De NBV21 is bijvoorbeeld vrijgegeven, maar niemand is verplicht om die te gebruiken. Maar als je praat over de kerkorde, dan wordt het al moeilijker te geloven. En dat is helemaal het geval bij de belijdenis. En als gemeente je altijd en in alles gehouden aan de Schrift? Ik geloof er niets van. Hoe is de houding van de rechterflank ten opzichte van onze overheid? Waarom gaat het op een synode nooit over recht en gerechtigheid in de maatschappij? Hoe verhoudt de rechterflank zich ten opzichte van alle voorschriften in het OT?

Ze hebben gelijk als het gaat om de synodebesluiten, maar daar houdt het dan ook op. Ook de rechterflank is niet onfeilbaar.
MidMid

Bericht door MidMid »

Middenrefo schreef: 11 jul 2025, 21:01 Ze hebben gelijk als het gaat om de synodebesluiten, maar daar houdt het dan ook op. Ook de rechterflank is niet onfeilbaar.
Mwah, die durf ik best te betwisten.
Art. 61 Niemand kan tot het avondmaal des Heren worden toegelaten dan die overeenkomstig de regeling van de plaatselijke kerk belijdenis des geloofs heeft afgelegd en getuigenis heeft van een godvruchtige wandel. Dit geldt ook voor hen die uit zusterkerken komen.
1. Niemand mag erkend worden voor een lidmaat van de kerk van Christus dan op belijdenis des geloofs, en geenszins ten gevolge van het van buiten leren van enige waarheden. (1836)
2. De synode spreekt uit dat op grond van Gods Woord en de belijdenisgeschriften van de kerk een levend geloof als eis van God bij het afleggen van geloofsbelijdenis gevorderd moet worden. Zij erkent nochtans dat de mens niet kan zien wat in het hart van de belijder voor God is, zodat de kerk niet meer van de belijder eist dan wat de mond belijdt, indien het leven zulks niet tegenspreekt. (1913)
3. Belijdenis afleggen betekent belijdenis des geloofs doen en niet van de waarheid zonder meer. Daarom geldt bij het doen van belijdenis dezelfde maatstaf als bij de voorbereiding voor het heilig avondmaal. Een kerkenraad die bij het afnemen van en toelaten tot de openbare belijdenis tevreden is met de verklaring van een historisch geloof, is in strijd met de uitspraken van Gods Woord en de grondslagen van de gereformeerde leer. Met beslistheid verwijst de synode naar de uitspraken van 1574, 1836, 1879 en 1913. Zij dringt er bij de kerken ten ernstigste op aan dat beleefd worde het onlosmakelijk verband tussen het afleggen van belijdenis des geloofs en het gebruik van de sacramenten.
Met name sub. 3 speelt nog steeds een rol in onze kerken. Daar worden overigens ferme bewoordingen gebruikt...
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij in ieder geval een belangrijker synodebesluit dan dat over de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente.

Dank voor het delen.
Middenrefo

MidMid schreef: 11 jul 2025, 23:10
Middenrefo schreef: 11 jul 2025, 21:01 Ze hebben gelijk als het gaat om de synodebesluiten, maar daar houdt het dan ook op. Ook de rechterflank is niet onfeilbaar.
Mwah, die durf ik best te betwisten.
Art. 61 Niemand kan tot het avondmaal des Heren worden toegelaten dan die overeenkomstig de regeling van de plaatselijke kerk belijdenis des geloofs heeft afgelegd en getuigenis heeft van een godvruchtige wandel. Dit geldt ook voor hen die uit zusterkerken komen.
1. Niemand mag erkend worden voor een lidmaat van de kerk van Christus dan op belijdenis des geloofs, en geenszins ten gevolge van het van buiten leren van enige waarheden. (1836)
2. De synode spreekt uit dat op grond van Gods Woord en de belijdenisgeschriften van de kerk een levend geloof als eis van God bij het afleggen van geloofsbelijdenis gevorderd moet worden. Zij erkent nochtans dat de mens niet kan zien wat in het hart van de belijder voor God is, zodat de kerk niet meer van de belijder eist dan wat de mond belijdt, indien het leven zulks niet tegenspreekt. (1913)
3. Belijdenis afleggen betekent belijdenis des geloofs doen en niet van de waarheid zonder meer. Daarom geldt bij het doen van belijdenis dezelfde maatstaf als bij de voorbereiding voor het heilig avondmaal. Een kerkenraad die bij het afnemen van en toelaten tot de openbare belijdenis tevreden is met de verklaring van een historisch geloof, is in strijd met de uitspraken van Gods Woord en de grondslagen van de gereformeerde leer. Met beslistheid verwijst de synode naar de uitspraken van 1574, 1836, 1879 en 1913. Zij dringt er bij de kerken ten ernstigste op aan dat beleefd worde het onlosmakelijk verband tussen het afleggen van belijdenis des geloofs en het gebruik van de sacramenten.
Met name sub. 3 speelt nog steeds een rol in onze kerken. Daar worden overigens ferme bewoordingen gebruikt...
Dat bedoel ik ook. Dit schaarde ik onder 'kerkorde', maar je kunt het inderdaad ook tot de 'synodebesluiten' rekenen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MidMid schreef: 11 jul 2025, 23:10 Met name sub. 3 speelt nog steeds een rol in onze kerken. Daar worden overigens ferme bewoordingen gebruikt...
Ik ervaar dit als een schot hagel in rechtse richting. Geen fraaie actie. En het stoelt ook op een verkeerde beoordeling van de gang van zaken in dergelijke gemeenten.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Herman schreef: 11 jul 2025, 23:48
MidMid schreef: 11 jul 2025, 23:10 Met name sub. 3 speelt nog steeds een rol in onze kerken. Daar worden overigens ferme bewoordingen gebruikt...
Ik ervaar dit als een schot hagel in rechtse richting. Geen fraaie actie. En het stoelt ook op een verkeerde beoordeling van de gang van zaken in dergelijke gemeenten.
Het is duidelijk dat middenrefo en MidMid niet op de reactie van prof Den Hertog ingaan als het gaat om het Schriftgezag.

De vraag naar de belijdenis des geloofs is geen kwestie van Schriftgezag, maar de vraag over wat is bekering.

Het zou zomaar kunnen zijn dat in linkse kring kerkenraden historisch geloof voor waar geloof aanzien en in rechtse kring andersom. Dat maakt het zo lastig af en toe.
Middenrefo

Dat kan ik me van ds. J. L. de Jong als hoofdredacteur van De Wekker niet voorstellen.
Middenrefo

Refojongere schreef: Gisteren, 01:55 De vraag naar de belijdenis des geloofs is geen kwestie van Schriftgezag, maar de vraag over wat is bekering.
Dus in de rechterflank zijn de vragen wat is een waar geloof en wat is bekering geen kwestie van Schriftgezag?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het feit dat die vragen er links niet zijn, dat tart juist het schriftgezag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Middenrefo

Bertiel schreef: Gisteren, 09:39 Het feit dat die vragen er links niet zijn, dat tart juist het schriftgezag
Ik hoor niet bij de linkerflank, maar hoor wel predikanten uit die hoek en ik kan je vertellen dat die vragen er wel degelijk zijn.
Maar wat was je antwoord op mijn vraag?
DDD

Bericht door DDD »

Want? Het zou fijn zijn als je dit nog wat toelicht. Schetst de schrijver een verkeerd beeld als hij stelt dat in sommige BHP-gemeenten de kerkenraad niet streeft naar een één-op-één-verbinding tussen belijdenis en avondmaal?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Gisteren, 09:42 Schetst de schrijver een verkeerd beeld als hij stelt dat in sommige BHP-gemeenten de kerkenraad niet streeft naar een één-op-één-verbinding tussen belijdenis en avondmaal?
Inderdaad. Daar komt het op neer. Dus kerkenraden streven daarnaar, maar zijn zich er tegelijk van bewust dat niet ieder belijdend lid de vrijmoedigheid heeft om aan te gaan. Als je bijvoorbeeld ook publicaties rondom dit thema leest van Wisse en Van der Meiden, dan zie je die band ook voortdurend gelegd worden. Die mannen hebben nog steeds veel gezag bij rechts, niet bij links overigens.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: Gisteren, 10:20
DDD schreef: Gisteren, 09:42 Schetst de schrijver een verkeerd beeld als hij stelt dat in sommige BHP-gemeenten de kerkenraad niet streeft naar een één-op-één-verbinding tussen belijdenis en avondmaal?
Inderdaad. Daar komt het op neer. Dus kerkenraden streven daarnaar, maar zijn zich er tegelijk van bewust dat niet ieder belijdend lid de vrijmoedigheid heeft om aan te gaan. Als je bijvoorbeeld ook publicaties rondom dit thema leest van Wisse en Van der Meiden, dan zie je die band ook voortdurend gelegd worden. Die mannen hebben nog steeds veel gezag bij rechts, niet bij links overigens.
Precies. Het is een frame die ik op talloze meerdere vergaderingen gehoord heb. Is daar ook altijd weerlegt. Ze hebben blijkbaar geen idee hoe pastoraal het in behoudende gemeenten toegaat bij de toelating tot het doen van geloofsbelijdenis.

Gewoon een trucje om af te leiden dat het Schriftgezag zeer in geding is bij de ongehoorzaamheid van de linkerflank. De Schrift is duidelijk over homoseksuele relaties en dat heeft de GS ook duidelijk in haar besluiten verwoord. Als je daar van afwijkt ben je niet alleen ongehoorzaam aan synodebesluiten maar aan Gods Woord.

De beste vraag aan prof. den Hertog was waarom hij met zijn kerkbesef geen lid van de PKN is. Daar kwam een verwarrend en stamelend betoog op wat je geen antwoord kunt noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

huisman schreef: Gisteren, 10:56
Herman schreef: Gisteren, 10:20
Precies. Het is een frame die ik op talloze meerdere vergaderingen gehoord heb. Is daar ook altijd weerlegt. Ze hebben blijkbaar geen idee hoe pastoraal het in behoudende gemeenten toegaat bij de toelating tot het doen van geloofsbelijdenis.

Gewoon een trucje om af te leiden dat het Schriftgezag zeer in geding is bij de ongehoorzaamheid van de linkerflank. De Schrift is duidelijk over homoseksuele relaties en dat heeft de GS ook duidelijk in haar besluiten verwoord. Als je daar van afwijkt ben je niet alleen ongehoorzaam aan synodebesluiten maar aan Gods Woord.

De beste vraag aan prof. den Hertog was waarom hij met zijn kerkbesef geen lid van de PKN is. Daar kwam een verwarrend en stamelend betoog op wat je geen antwoord kunt noemen.
Het is geen trucje, het is een spiegel. De rechterflank kan het weerleggen, net zoals de linkerflank dat doet bij hun standpunten. In beide gevallen moet je een eigen draai geven aan synodebesluiten, een specifieke hermeneutiek hanteren en een bepaalde interpretatie geven van de belijdenis. Feit blijft dat het niet Christelijk Gereformeerd is om iemand toe te laten tot het doen van openbare geloofsbelijdenis als die persoon vooraf aangeeft (nog) geen Heilig Avondmaal te kunnen of willen vieren. De linkerflank zal ook zeggen dat ze heel pastoraal omgaan met homostellen. Is pastoraat een alternatief voor trouw aan de vierslag?

Wat betreft de vraag aan prof. Den Hertog; hij is geen woordvoerder van een groep en is inderdaad vaak warrig. Als die vraag aan mij gesteld zou worden dan zou ik zeggen dat ik opgegroeid ben in één van de oudste CGK gemeenten, als kind al met plezier mee ging naar de schooldag, gevormd ben door CGK predikanten van heel verschillende ligging, mij tot in mijn tenen Christelijk Gereformeerd voel, dat de grote verschillen juist de kracht zijn van de CGK, zolang in de CGK geen vrijzinnigheid ruimte heeft, zoals wel in de PKN en dat niemand het recht heeft om voor mij te bepalen of ik wel echt CGK ben. En dat laatste is wel wat er voortdurend gebeurt.
Plaats reactie