Ik ben blij dit te lezen Huisman. Ook mooi te merken hoe het er bij jullie aan toe gaat.huisman schreef: ↑Vandaag, 16:05De waarachtige zelfbeproeving is persoonlijk. Maar de het avondmaal is bij uitstek ook een gemeenschapsmaaltijd en geen particuliere bezigheid. Je ziet juist dat het daar vaak mis gaat. Paulus wijst daarop in 1 Korinthe 11 : 17-20.en verder. In het naslagwerk over het Heilig Avondmaal (Bij brood en beker https://www.boekenstek.nl/a-53157768/bo ... -en-beker/ ) wijst wijlen prof. J.P Versteeg hier nadrukkelijk op. Als de gemeenschap binnen een gemeente verstoord is mag er geen avondmaal gevierd worden tot dat de gemeenschap weer hersteld is. Zo ook persoonlijk. Als er iets zit tussen twee avondmaalgangers moeten zij dit eerst goedmaken of anders afblijven.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 15:33Dat is een mooie aanvulling. Maar het zal toch een heel stuk verder moeten onderling dan alleen dat moment, nl 'Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.'. Dat is geen momentopname toch?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 15:24Het is toch ook een hartelijk verbonden weten met de mede aanzittenden, door gesprekken voor/na, door herkenning van de emotie van het moment, door het besef onderdeel te zijn van het Lichaam van Christus, door samen te lezen, te zingen aan tafel…Zeeuw schreef: Vertel eens: hoe oefen jij op dat moment precies die gemeenschap uit?
Ik kom niet verder dan vriendelijk knikken naar anderen of iemand bv voor laten gaan.
In mijn ervaring zijn inderdaad juist de gesprekken ervoor, erna. Dat je weet van iemands worsteling, die dan toch of juist niet aan mag gaan. Waarna je contact met elkaar hebt etc de momenten van verbinding.
Samen lezen en zingen zijn zaken die ook op andere momenten gebeuren en samenbinden. Het moment van het avondmaal is toch, als je de 3 vragen van de beproeving leest echt persoonlijk.
Wellicht heeft Huisman er een aanvulling op?
Daarom is ook aanstotende kleding voor een avondmaalganger zeer ongepast. En nee je hoeft van mij niet in een zwart pak maar ook niet in een korte broek op teenslippers.
Ik denk dat helaas het Heilig Avondmaal voor velen verworden is tot een strikt persoonlijke zaak waar niemand iets over mag zeggen. Dan hebben we weinig begrepen van de prachtige en Bijbelse passage in ons formulier waar ik eerder de eerste woorden van citeerde.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
in de HHK gaan mensen ook niet in korte broek aan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tal van discussies o.a. hier geven er blijk van dat er soms totaal verschillend naar thema's als geloof, bevinding enzz..wordt gekeken. Daar doelde ik op bij geen herkenning en wat erbij komt. Concreet, mijn vrienden die mogen getuigen van het Leven in Hem gevonden te hebben die hebben in de verste verte geen behoefte aan ondersteuning van geloofstoerusting terwijl anderen er wellicht niet zonder kunnen.Forummer schreef: ↑Vandaag, 11:27Kun of wil je dat wat verder uitwerken, dat er weinig tot geen herkenning is in geloofsbelevingen? En wat bedoel je met "wat erbij komt" ?pierre27 schreef: ↑Vandaag, 10:21Om op je laatste zinnen in te gaan, ik denk niet dat het "Komt, luistert toe, gij God-gezinden, Gij, die den HEER van harte vreest, Hoort, wat mij God deed ondervinden, Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest '' grotendeels verdwenen is. Wel denk ik met jou dat en het forum niet altijd de veilige omgeving is om erover te spreken maar ook dat weinig tot geen herkenning is in geloofsbelevingen en wat erbij komt.Forummer schreef: ↑Vandaag, 10:14Opvallend dat je op deze vraag nauwelijks reacties krijgt.
We mogen niet naar vervolging verlangen, maar als ik naar de vervolgde kerk kijk stellen ze daar wel andere prioriteiten.
Als we hier bevraagd worden op persoonlijk geloof staat de wagen al snel stil. Dat kán zijn omdat dit forum niet als een veilige omgeving wordt ervaren om daarover te spreken, maar het kan ook zijn omdat dit persoonlijk geloof er gewoonweg niet is.
Het komt regelmatig voor dat ik met iemand die leeft buiten onze gezindte veel diepere en mooiere gesprekken voer over God en persoonlijk geloof dan met OSMers. Onder ons is het "Komt, luistert toe, gij Godgezinden, Gij, die den HEER van harte vreest, Hoort, wat mij God deed ondervinden, Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest" wel grotendeels verdwenen.
Ik vind het serieus moeilijk dat ik met anderen meestal beter over God en het geloof kan spreken dan oa mijn eigen familie.
Dat veronderstel ik ook niet, alhoewel ik denk dat dit een kwestie van tijd is.
- Maanenschijn
Ik denk inderdaad dat er een verschil zal zijn. Enkele plaatselijke gebruiken daar gelaten zal er in HHK gemeenten meer ruimte zijn voor diversiteit.pierre27 schreef:Zou het verschil in kerkverband hier ook niet een rol in spelen? Ik kan me voorstellen dat er een verschil is bij het HA bij de OGG en de HHK.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
dan zal het 30 jaar later wel in de OGG volgen, ook daar ontkom je niet aan de tijdsgeest en lopen ze ook niet meer in kuitbroek en steek
-
Stel dat dat wel zou gebeuren, zou je daar dan moeite mee hebben?
Volgens mij wil je het ergens niet snappen he.
Bij ons zie ik het wel eens. Ik vind het niet gepast, maar zie wel neer kledingstukken die ik niet gepast vind.
Dat zijn veel woorden, maar geen antwoord op mijn vraag. Die was: Vertel eens: hoe oefen jij op dat moment precies die gemeenschap uit?huisman schreef: ↑Vandaag, 16:05De waarachtige zelfbeproeving is persoonlijk. Maar de het avondmaal is bij uitstek ook een gemeenschapsmaaltijd en geen particuliere bezigheid. Je ziet juist dat het daar vaak mis gaat. Paulus wijst daarop in 1 Korinthe 11 : 17-20.en verder. In het naslagwerk over het Heilig Avondmaal (Bij brood en beker https://www.boekenstek.nl/a-53157768/bo ... -en-beker/ ) wijst wijlen prof. J.P Versteeg hier nadrukkelijk op. Als de gemeenschap binnen een gemeente verstoord is mag er geen avondmaal gevierd worden tot dat de gemeenschap weer hersteld is. Zo ook persoonlijk. Als er iets zit tussen twee avondmaalgangers moeten zij dit eerst goedmaken of anders afblijven.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 15:33Dat is een mooie aanvulling. Maar het zal toch een heel stuk verder moeten onderling dan alleen dat moment, nl 'Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.'. Dat is geen momentopname toch?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 15:24Het is toch ook een hartelijk verbonden weten met de mede aanzittenden, door gesprekken voor/na, door herkenning van de emotie van het moment, door het besef onderdeel te zijn van het Lichaam van Christus, door samen te lezen, te zingen aan tafel…Zeeuw schreef: Vertel eens: hoe oefen jij op dat moment precies die gemeenschap uit?
Ik kom niet verder dan vriendelijk knikken naar anderen of iemand bv voor laten gaan.
In mijn ervaring zijn inderdaad juist de gesprekken ervoor, erna. Dat je weet van iemands worsteling, die dan toch of juist niet aan mag gaan. Waarna je contact met elkaar hebt etc de momenten van verbinding.
Samen lezen en zingen zijn zaken die ook op andere momenten gebeuren en samenbinden. Het moment van het avondmaal is toch, als je de 3 vragen van de beproeving leest echt persoonlijk.
Daarom is ook aanstotende kleding voor een avondmaalganger zeer ongepast. En nee je hoeft van mij niet in een zwart pak maar ook niet in een korte broek op teenslippers.
Ik denk dat helaas het Heilig Avondmaal voor velen verworden is tot een strikt persoonlijke zaak waar niemand iets over mag zeggen. Dan hebben we weinig begrepen van de prachtige en Bijbelse passage in ons formulier waar ik eerder de eerste woorden van citeerde.
- Maanenschijn
Het zijn wel zaken waar ik regelmatig over na denk. Ik heb wat contacten met behoudende batistengemeenten in Duitsland, en verder naar het oosten. Het lijkt er soms op dat men daar in kleding meer ‘kuis’ zijn dan ons refo’s. En dan doel ik niet op kleur, stof of schoenen, maar vooral over bedekking van ledematen en accentuering van het lichaam.
Het bijbels kleden heeft wat mij betreft veel minder met kleur, stof of soort schoenen te maken, maar veel meer met bedekking en accenten. Ook voor mannen: is het wel nodig dat onze jongens met strakke shirtjes rondlopen om hun sportschool-abonnement te showen? Ik vind dat ook in ons gezin met een rijtje jeugd wel een terugkerend onderwerp. In dat kader probeer ik toch wat meer op dit soort aspecten te wijzen dan op wel- of geen spijkerbroek/sneakers.
Dat is ook het geval met het deelnemen aan de sacramenten: daar geldt wat mij betreft het zelfde voor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Leg uit
Op persoonlijke vragen ga ik niet in. Daar is een forum totaal ongeschikt voor dus probeer ik meestal Schrift en belijdenis (deze keer ons avondmaalsformulier) te laten spreken. Daar ligt ook veel meer vastheid in dan in een verhaaltje van mij.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 16:30Dat zijn veel woorden, maar geen antwoord op mijn vraag. Die was: Vertel eens: hoe oefen jij op dat moment precies die gemeenschap uit?huisman schreef: ↑Vandaag, 16:05De waarachtige zelfbeproeving is persoonlijk. Maar de het avondmaal is bij uitstek ook een gemeenschapsmaaltijd en geen particuliere bezigheid. Je ziet juist dat het daar vaak mis gaat. Paulus wijst daarop in 1 Korinthe 11 : 17-20.en verder. In het naslagwerk over het Heilig Avondmaal (Bij brood en beker https://www.boekenstek.nl/a-53157768/bo ... -en-beker/ ) wijst wijlen prof. J.P Versteeg hier nadrukkelijk op. Als de gemeenschap binnen een gemeente verstoord is mag er geen avondmaal gevierd worden tot dat de gemeenschap weer hersteld is. Zo ook persoonlijk. Als er iets zit tussen twee avondmaalgangers moeten zij dit eerst goedmaken of anders afblijven.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 15:33Dat is een mooie aanvulling. Maar het zal toch een heel stuk verder moeten onderling dan alleen dat moment, nl 'Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, altezamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.'. Dat is geen momentopname toch?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 15:24
Het is toch ook een hartelijk verbonden weten met de mede aanzittenden, door gesprekken voor/na, door herkenning van de emotie van het moment, door het besef onderdeel te zijn van het Lichaam van Christus, door samen te lezen, te zingen aan tafel…
.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.