Ja, dat is wel een beetje maf. Die incasseer ik. Ik ga de Saambinder snel uit het folie halen.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja, wel logisch aan ene kant. Ministers dragen vaak ook geen sneakers.. En toen met die NAVO top was er ook een filmpje over een regeringsleider die in sneakers kwam. Dat viel dus wel op. Dus het is wel meer casual. Dus je zou dan wel kunnen zeggen: in kerk kom je met dingen van God in aanraking dus tis daarom goed dat je netjes gekleed gaat. Net zoals bij de koning of regeringsleidersJob schreef: ↑Gisteren, 10:25 Zulke zaken mogen beslist geen hoofdzaak worden in de christelijke gemeente, tot zover eens. Dat een predikant wil waken bij de ernst (!) van de sacaramenten en het uitspreken van een jawoord voor Gods aangezicht, waardeer ik echter.
Ik vind dat bij reacties op zulke artikelen overigens veel duidelijk wordt over reageerders. De reacties zijn vaak erger/zondiger/veroordelender dan het artikel zelf. Alleen dat heeft men dan zelf niet in de gaten.
Maar aan andere kant was Jezus ook wars van allerlei Godsdienstigheden. Hij waarschuwde voor farizeers die in bijzondere kleding liepen om gezien te worden door de mensen.. Dus kan me ook moeilijk voorstellen dat Jezus in deze tijd zou waarschuwen tegen sneakers.. Ik denk dat hij eerder zou breken met allerlei menselijke regels die als kenmerk van ware godsdienst zijn gemaakt
Ik neig zelf meer naar tweede, maar kan me ook wel voorstellen dat mensen denken zoals het eerste.. dat is ook wel logisch op zich
https://www.vanlieroutlet.com/cognac-gl ... h9EALw_wcBAmbtenaar schreef: ↑Gisteren, 10:04Of deze predikant begrijpt het huidige tijdsgewricht met bijbehorend schoenenaanbod niet. En daarom slaat zijn bijdrage wat dit betreft als een tang op een varken.Job schreef: ↑Gisteren, 09:56 Ik weet dat het vrij gebruikelijk dagelijks schoeisel is, maar dat ach en wee roepen alsof niemand begrijpt wat deze al wat oudere dominee bedoelt, dat vind ik toch flauw. Als je via Google zoekt naar een definitie van wat sneakers zijn, dan gaat het voortdurend over sportschoenen. Bijvoorbeeld: https://www.encyclo.nl/begrip/sneaker Een beetje meer verdraagzaamheid richting de wat oudere leeftijd die zich de ogen uitwrijft over hedendaagse ontwikkelingen kan geen kwaad. Verder heb ik het artikel nog niet gelezen.
En voor kwalitatieve leren veterschoenen betaal je tegenwoordig zeker €200, zelfs in de opruiming. Dat zal ook niet iedereen kunnen betalen.
Zelf ben ik een van de laatste der Mohikanen. Ik draag nooit sneakers naar mijn werk of naar de kerk.
Als simpele PKN-er voldoe ik wat dat betreft aan de Van Dierennorm.
https://www.hugoboss.com/nl/leren-derby ... knEALw_wcB
Zo erg is het ook weer niet. En als je voor 'mindere' kwaliteit gaat is er prima iets te vinden. Ik loop al 5 jaar op cognac kleur schoenen van de Scapino bv.
Mooie reactie! Het is een beetje lastig om vast te stellen wat nu wel of niet netjes gekleed is. Ik krijg soms ook de kriebels als er in de kerken of in gesprekken de nadruk veel bij uiterlijkheden ligt. Juist omdat ik ook ergens van een bepaalde persoonlijke stijl hou. Maar ik begrijp ook goed dat de gang naar de kerk niet zomaar iets is. We komen in Zijn huis, waar een bepaalde eerbied bij hoort. En dat is misschien lastig in kleding/schoeisel uit te drukken. Toch vind ik persoonlijk een ingetogen stijl toepasselijk maar ben ik aan de andere kant blij als die opgeschoten puber toch nog in de kerk komt met de voor die persoon kenmerkende kleding/schoeisel.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:20Ja, wel logisch aan ene kant. Ministers dragen vaak ook geen sneakers.. En toen met die NAVO top was er ook een filmpje over een regeringsleider die in sneakers kwam. Dat viel dus wel op. Dus het is wel meer casual. Dus je zou dan wel kunnen zeggen: in kerk kom je met dingen van God in aanraking dus tis daarom goed dat je netjes gekleed gaat. Net zoals bij de koning of regeringsleidersJob schreef: ↑Gisteren, 10:25 Zulke zaken mogen beslist geen hoofdzaak worden in de christelijke gemeente, tot zover eens. Dat een predikant wil waken bij de ernst (!) van de sacaramenten en het uitspreken van een jawoord voor Gods aangezicht, waardeer ik echter.
Ik vind dat bij reacties op zulke artikelen overigens veel duidelijk wordt over reageerders. De reacties zijn vaak erger/zondiger/veroordelender dan het artikel zelf. Alleen dat heeft men dan zelf niet in de gaten.
Maar aan andere kant was Jezus ook wars van allerlei Godsdienstigheden. Hij waarschuwde voor farizeers die in bijzondere kleding liepen om gezien te worden door de mensen.. Dus kan me ook moeilijk voorstellen dat Jezus in deze tijd zou waarschuwen tegen sneakers.. Ik denk dat hij eerder zou breken met allerlei menselijke regels die als kenmerk van ware godsdienst zijn gemaakt
Ik neig zelf meer naar tweede, maar kan me ook wel voorstellen dat mensen denken zoals het eerste.. dat is ook wel logisch op zich
Wat het artikel betreft, ik keek wie het schreef en herkende diens stijl, dat voor mij niet verbazingwekkend en ook niet tot ergenis leidend was. Ik denk dat het een (terecht) constaterend artikel is. Maar deze beste man zal moeten beseffen dat door de tijdgeest veel zaken blijvend veranderd zijn. In Uddel en in een aantal andere behoudende gemeenten is het nu eenmaal een andere cultuur dan in de minder behoudende gemeenten. Maar ook bij ons zie je helaas een verschuiving in stijl.
Tenslotte waardeer ik de Saambinder volledig;)
Laatst gewijzigd door pierre27 op 05 jul 2025, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Toen ik door genade God persoonlijk leerde kennen, bleek Hij héél anders dan mij altijd is voorgehouden. Ik ken dus de beide kanten, om het zo maar eens te zeggen.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:42Is jouw beeld niet verwrongen?Forummer schreef: ↑Gisteren, 10:19 Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.
Een wijze GG ouderling zei eens tegen mij: we moeten de wangestalten van Gods volk niet tot norm verheffen. Helaas zien we dit toch teveel gebeuren. Je leest dingen waar je je ogen bij uitwrijft...
En de invloed is zelfs hier merkbaar.
In zijn algemeenheid valt mij op dat het eigen gelijk en daaraan gekoppeld het gebed van de farizeeër 'O God: ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen...' springlevend is. Het zal mede door de tijdgeest zijn die ons en onze gezindte helaas niet voorbij gaat.
Ken jij Hem al persoonlijk?
Dat kan overigens heel goed op een andere manier dan het bij mij gegaan is, als ik er met anderen over spreek dan verwondert en verblijd het mij steeds weer hoezeer God precies weet wat jij, ik en de ander nodig hebben en daarmee aan te sluiten bij ons persoonlijk leven. Ik kan enorm genieten van al die verschillende verhalen, soms zomaar tijdens een 'toevallige' ontmoeting.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mooi bericht ook Pierre. Ik merk dat ik zelf behoorlijk hecht aan nette kleding naar kerk, maar...dat draag ik voor mijn werk over het algemeen ook. Dus ik wil tov mijn werk zeker niet underdressed naar kerk gaan. Voor anderen zal dit anders zijn. Ik zie die verschuiving ook en van mij hoeft het niet, maar ik kan er ook niet zoveel aan veranderen.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 13:19Mooie reactie! Het is een beetje lastig om vast te stellen wat nu wel of niet netjes gekleed is. Ik krijg soms ook de kriebels als er in de kerken of in gesprekken de nadruk veel bij uiterlijkheden ligt. Juist omdat ik ook ergens van een bepaalde persoonlijke stijl hou. Maar ik begrijp ook goed dat de gang naar de kerk niet zomaar iets is. We komen in Zijn huis, waar een bepaalde eerbied bij hoort. En dat is misschien lastig in kleding/schoeisel uit te drukken. Toch vind ik persoonlijk een ingetogen stijl toepasselijk maar ben ik aan de andere kant blij als die opgeschoten puber toch nog in de kerk komt met de voor die persoon kenmerkende kleding/schoeisel.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:20Ja, wel logisch aan ene kant. Ministers dragen vaak ook geen sneakers.. En toen met die NAVO top was er ook een filmpje over een regeringsleider die in sneakers kwam. Dat viel dus wel op. Dus het is wel meer casual. Dus je zou dan wel kunnen zeggen: in kerk kom je met dingen van God in aanraking dus tis daarom goed dat je netjes gekleed gaat. Net zoals bij de koning of regeringsleidersJob schreef: ↑Gisteren, 10:25 Zulke zaken mogen beslist geen hoofdzaak worden in de christelijke gemeente, tot zover eens. Dat een predikant wil waken bij de ernst (!) van de sacaramenten en het uitspreken van een jawoord voor Gods aangezicht, waardeer ik echter.
Wat het artikel betreft, ik keek wie het schreef en herkende diens stijl, dat voor mij niet verbazingwekkend en ook niet tot ergenis leidend was. Ik denk dat het een (terecht) constaterend artikel is. Maar deze beste man zal moeten beseffen dat door de tijdgeest veel zaken blijvend veranderd zijn. In Uddel en in een aantal andere behoudende gemeenten is het nu eenmaal een andere cultuur dan in de minder behoudende gemeenten. Maar ook bij ons zie je helaas een verschuiving in stijl.
Meningen van dominees mag men m.i. ook wel eens gewoon zo beschouwen. Een mening van een persoon op een bepaalde tijd en plaats.
Ik spreek nog wel eens met mensen die zich herkennen in Heman (Psalm 88) of de tollenaar achter in de tempel. Die zich herkennen in Jesaja 66 : 5 als bevende voor Zijn woord. Die je herkent als verbrijzeld en nederig van geest (Jesaja 57 : 15). Die een walging van zichzelf hebben vanwege hun gruwelen en ongerechtigheden (Ezechiël 36 : 31) Om nu hetzelfde dan jij te zeggen dat ik geniet van die gesprekken vind ik behoorlijk oppervlakkig uitgedrukt. Ik ben wel dankbaar voor deze gesprekken omdat je de werking van Gods Geest erin mag herkennen.Forummer schreef: ↑Gisteren, 13:50Toen ik door genade God persoonlijk leerde kennen, bleek Hij héél anders dan mij altijd is voorgehouden. Ik ken dus de beide kanten, om het zo maar eens te zeggen.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:42Is jouw beeld niet verwrongen?Forummer schreef: ↑Gisteren, 10:19 Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.
Een wijze GG ouderling zei eens tegen mij: we moeten de wangestalten van Gods volk niet tot norm verheffen. Helaas zien we dit toch teveel gebeuren. Je leest dingen waar je je ogen bij uitwrijft...
In zijn algemeenheid valt mij op dat het eigen gelijk en daaraan gekoppeld het gebed van de farizeeër 'O God: ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen...' springlevend is. Het zal mede door de tijdgeest zijn die ons en onze gezindte helaas niet voorbij gaat.
Dat kan overigens heel goed op een andere manier dan het bij mij gegaan is, als ik er met anderen over spreek dan verwondert en verblijd het mij steeds weer hoezeer God precies weet wat jij, ik en de ander nodig hebben en daarmee aan te sluiten bij ons persoonlijk leven. Ik kan enorm genieten van al die verschillende verhalen, soms zomaar tijdens een 'toevallige' ontmoeting.
In mijn optiek in de droefheid naar God wat minder makkelijk na te maken dan blijdschap en vreugde. Dat tweede associeer ik (te) vaak met de groei van het zaad op steenachtige plaatsen. (Terstond met vreugde ontvangt (Mattheüs 13 : 20) ) In de droefheid naar God zit vreugde en blijdschap. Hoop dat je het vat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Waar Huisman blijft steken, gaat Forummer verder. Jullie vullen elkaar mooi aan..
Tenenkrommend stuk van ds Van Dieren inderdaad
.
Ik begreep dat de gemeente van Spijkenisse niet meer iedere zondag in de ambten kan voorzien. Er is al enige tijd bijstand vanuit Rotterdam Zuidwijk. Het idee van beide gemeenten is dat de woordverkondiging zo lang mogelijk blijft doorgaan in Spijkenisse, ik vermoed dus dat Spijkenisse wellicht een afdeling wordt van Zuidwijk. Het wordt besproken op de volgende classisvergadering.

Ik begreep dat de gemeente van Spijkenisse niet meer iedere zondag in de ambten kan voorzien. Er is al enige tijd bijstand vanuit Rotterdam Zuidwijk. Het idee van beide gemeenten is dat de woordverkondiging zo lang mogelijk blijft doorgaan in Spijkenisse, ik vermoed dus dat Spijkenisse wellicht een afdeling wordt van Zuidwijk. Het wordt besproken op de volgende classisvergadering.
Mooie reactie. Gewoon to the point. Dat mensen zich aan de bijdrage van ds. van Dieren storen en de tenen zelfs krommen vind ik opmerkelijk. Nietemin het is wat het is.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 14:09Mooi bericht ook Pierre. Ik merk dat ik zelf behoorlijk hecht aan nette kleding naar kerk, maar...dat draag ik voor mijn werk over het algemeen ook. Dus ik wil tov mijn werk zeker niet underdressed naar kerk gaan. Voor anderen zal dit anders zijn. Ik zie die verschuiving ook en van mij hoeft het niet, maar ik kan er ook niet zoveel aan veranderen.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 13:19Mooie reactie! Het is een beetje lastig om vast te stellen wat nu wel of niet netjes gekleed is. Ik krijg soms ook de kriebels als er in de kerken of in gesprekken de nadruk veel bij uiterlijkheden ligt. Juist omdat ik ook ergens van een bepaalde persoonlijke stijl hou. Maar ik begrijp ook goed dat de gang naar de kerk niet zomaar iets is. We komen in Zijn huis, waar een bepaalde eerbied bij hoort. En dat is misschien lastig in kleding/schoeisel uit te drukken. Toch vind ik persoonlijk een ingetogen stijl toepasselijk maar ben ik aan de andere kant blij als die opgeschoten puber toch nog in de kerk komt met de voor die persoon kenmerkende kleding/schoeisel.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:20Ja, wel logisch aan ene kant. Ministers dragen vaak ook geen sneakers.. En toen met die NAVO top was er ook een filmpje over een regeringsleider die in sneakers kwam. Dat viel dus wel op. Dus het is wel meer casual. Dus je zou dan wel kunnen zeggen: in kerk kom je met dingen van God in aanraking dus tis daarom goed dat je netjes gekleed gaat. Net zoals bij de koning of regeringsleidersJob schreef: ↑Gisteren, 10:25 Zulke zaken mogen beslist geen hoofdzaak worden in de christelijke gemeente, tot zover eens. Dat een predikant wil waken bij de ernst (!) van de sacaramenten en het uitspreken van een jawoord voor Gods aangezicht, waardeer ik echter.
Meningen van dominees mag men m.i. ook wel eens gewoon zo beschouwen. Een mening van een persoon op een bepaalde tijd en plaats.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik ben het gewoon heel erg eens met ds. van Dieren. Ik heb het gelezen en had er geen afkeurende gedachten over. Als ik dit hier dan lees moet ik wel grinniken. Verontwaardiging, vrome ontboezemingen n a.v. zo'n stuk. Kom op mensen, willen we het niet begrijpen of begrijpen we het echt niet?
Kinderenen van God geven geen aanstoot, willen de minste zijn, zijn open over hun principes en hebben niet gelijk een stevige mening over iets waar ze eigenlijk wel wat van vinden.
Kinderenen van God geven geen aanstoot, willen de minste zijn, zijn open over hun principes en hebben niet gelijk een stevige mening over iets waar ze eigenlijk wel wat van vinden.
-
Bedoel je hier ds. van Dieren mee? Hij heeft blijkbaar een stevige mening over witte sneakers… Of mensen die juist vinden dat je daar dan weer geen stevige mening over moet hebben?
Nee, ds. van Dieren geeft aan wat hij vindt, vanuit de praktijk in de gemeenten die hij dient en diende. Ik herken dat volledig. Dus ik bedoel de mensen hier. Goed begrepen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 17:44Bedoel je hier ds. van Dieren mee? Hij heeft blijkbaar een stevige mening over witte sneakers… Of mensen die juist vinden dat je daar dan weer geen stevige mening over moet hebben?

Toch is dat erg cultureel bepaald. En per gemeente anders.
Wat hier netjes is kan in China als aanstootgevend worden beschouwd.
Er zijn ook gemeenten waar er over gesproken wordt als iemand in grijs kostuum aan gaat ipv zwart.
En een nette rode rok is nog altijd te verkiezen boven een te korte zwarte rok.
Ik ga trouwens al jaar en dat met nette schoenen naar kerk. En ik heb nog nooit avondmaalgamgers bij ons gezien op sneakers. Ook geen doopouders.
Wat hier netjes is kan in China als aanstootgevend worden beschouwd.
Er zijn ook gemeenten waar er over gesproken wordt als iemand in grijs kostuum aan gaat ipv zwart.
En een nette rode rok is nog altijd te verkiezen boven een te korte zwarte rok.
Ik ga trouwens al jaar en dat met nette schoenen naar kerk. En ik heb nog nooit avondmaalgamgers bij ons gezien op sneakers. Ook geen doopouders.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik vat het. Misschien moet je wat minder associëren (meen ik echt!). Je kunt namelijk vanachter een toetsenbord niet doorgronden hoe 'terstond' iemands blijdschap is, of dat deze al even geworteld is. De vreugde en blijdschap horen namelijk onlosmakelijk bij het geloof, en al naar gelang van iemands karakter zal dit vaker of minder vaak te merken zijn.huisman schreef: ↑Gisteren, 14:55Ik spreek nog wel eens met mensen die zich herkennen in Heman (Psalm 88) of de tollenaar achter in de tempel. Die zich herkennen in Jesaja 66 : 5 als bevende voor Zijn woord. Die je herkent als verbrijzeld en nederig van geest (Jesaja 57 : 15). Die een walging van zichzelf hebben vanwege hun gruwelen en ongerechtigheden (Ezechiël 36 : 31) Om nu hetzelfde dan jij te zeggen dat ik geniet van die gesprekken vind ik behoorlijk oppervlakkig uitgedrukt. Ik ben wel dankbaar voor deze gesprekken omdat je de werking van Gods Geest erin mag herkennen.Forummer schreef: ↑Gisteren, 13:50Toen ik door genade God persoonlijk leerde kennen, bleek Hij héél anders dan mij altijd is voorgehouden. Ik ken dus de beide kanten, om het zo maar eens te zeggen.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:42Is jouw beeld niet verwrongen?Forummer schreef: ↑Gisteren, 10:19 Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.
In mijn optiek in de droefheid naar God wat minder makkelijk na te maken dan blijdschap en vreugde. Dat tweede associeer ik (te) vaak met de groei van het zaad op steenachtige plaatsen. (Terstond met vreugde ontvangt (Mattheüs 13 : 20) ) In de droefheid naar God zit vreugde en blijdschap. Hoop dat je het vat.
Ook van zulke gesprekken als jij noemt kan ik genieten. Zeker als je de gelegenheid krijgt om erover door te praten en door te vragen. Vaak herken je er het werk van Gods Geest in, zoals je terecht opmerkt.
Overigens is het voor mij een bewuste keuze om vanuit die blijdschap te posten. De andere kant -die er ook zeker bij hoort- is al meer dan genoeg aanwezig op dit forum. En iedere gelovige maakt verschillende periodes door. Groei heet dat. Tegelijkertijd zijn er ook periodes van weer dieper wortelen in het Fundament. Met soms moeilijkheden en vragen. Maar die breng ik bij God en niet bij de mensen. Ook niet als me dat waardering of goedkeuring van mensen zou opleveren. Daar draait dit leven namelijk niet om.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant