Gereformeerde Gemeenten

Maanenschijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

De Rijssenaar schreef:
Erskinees schreef: Vandaag, 06:48
Tom schreef: Gisteren, 19:57 Ik heb grote moeite met het artikel van ds. Van Dieren in de Saambinder over uiterlijkheden. In zijn bijdrage wordt kritisch gesproken over zaken als een "spijkerbroek bij de Heilige Doop", "witte sneakers tijdens het Heilig Avondmaal", en zelfs de mogelijkheid dat ambtsdragers in de toekomst zonder stropdas verschijnen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de redactie heeft besloten dit stuk te plaatsen in een blad dat zou moeten samenbinden.

Zelf kerk ik in een rechtse behoudende gemeente, gelegen in een echt boerengebied, waar mensen zich eenvoudig maar netjes kleden. Bij de doop dragen vaders soms hun mooiste – en ja, ook nette – spijkerbroek. Want men is hier eenvoudig. Toch lijkt ds. Van Dieren daar geen ruimte voor te zien. En wat te denken van veel midden- en linksere gemeenten, waar het dragen van witte sneakers onder nette kleding, zoals pakken en jurken, heel gebruikelijk is? Het is simpelweg de mode onder jongere mensen wereldwijd en Bijbels gezien zie ik niets fouts....
Ja. Ongelofelijk dat de redactie dit geplaatst heeft. Mijn witte sneakers staan al klaar voor morgen.
Ja, waarom zou bijvoorbeeld een klassieke herenschoen wel mogen en een witte sneaker niet? Ik denk ook altijd: zou de Heere Jezus zijn discipelen ook op kleding hebben aangesproken? Toen waren er wel wat kledingwetten vanuit het oude testament. Dus op zich reden om dat te doen. Volgen mij staat daar niks over in de Bijbel. Wel had hij wat gezegd als kleding onkuis was misschien..

Maar sneakers zijn eigenlijk ook gewoon veel beter product dan klassieke schoenen. Ze lopen veel fijner, zijn mooier en gewoon makkelijk. Klassieke schoenen zijn soms ook pijnlijk als je stukken op loopt.
Staat er geen gewenst merk schoenen bij?

Ik draag alleen maar Van Bommels. Dan heb ik keus uit klassiek, sneakers of loafers... Probleem opgelost :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Dan zou het sluikreclame zijn. :)

Het gaat er mijns inziens om dat je in mooie of in ieder geval nette kleren naar de kerk komt.

De persoonlijke smaak van een predikant die met zijn hoofd in weet ik welke tijdsperiode leeft, kan daarvoor toch onmogelijk maatgevend zijn.

Ik snap niet dat iemand in de redactie dan niet bedenkt dat dit nog doldwazer is dan de bezwaren tegen een legging.

Vroeger was er een gezegde: alsof je bij de Koningin op bezoek gaat. Witte sneakers zouden dan perfect passen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 09:02 Als het je allemaal niet bevalt, word je toch gewoon lid van een andere kerk?
Warempel, hoe simpel kan de oplossing zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Vandaag, 09:25 [

Warempel, hoe simpel kan de oplossing zijn.
Precies.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Is het niet simpelweg een kwestie van smaak, persoonlijke definities (mooi, netjes etc.) en een kwestie wat gebruikelijk is in de lokale cultuur?

Ik vind persoonlijk sneakers echt niet mooier dan de klassieke schoen; witte sneakers onder een pak of nette jurk vind ik ondanks de mode een heel lelijke stijlfout, en sneakers naar de koning aantrekken vind ik echt not done. Dat geldt ook voor een bezoek naar het huis van de Koning.
(Ik denk overigens wel dat er in mijn visie inmiddels een flink cultuurverschil meespeelt tussen Nederland en Zwitserland.)
helma

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:Is het niet simpelweg een kwestie van smaak, persoonlijke definities (mooi, netjes etc.) en een kwestie wat gebruikelijk is in de lokale cultuur?

Ik vind persoonlijk sneakers echt niet mooier dan de klassieke schoen; witte sneakers onder een pak of nette jurk vind ik ondanks de mode een heel lelijke stijlfout, en sneakers naar de koning aantrekken vind ik echt not done. Dat geldt ook voor een bezoek naar het huis van de Koning.
(Ik denk overigens wel dat er in mijn visie inmiddels een flink cultuurverschil meespeelt tussen Nederland en Zwitserland.)
Toen ik in 2021 schoenen kocht voor een bruiloft zei de winkelbediende dat sinds corona de 'formelere' schoen aan het verdwijnen was. Mensen kozen voor een makkelijke schoen en de sneaker werd meer en meer ook onder stijlvolle kleding gedragen.
Daar was het assortiment al snel op aangepast.
En inderdaad zie je ook veel oudere mensen inmiddels sneakers dragen naar de kerk; al dan niet wit. Ik ben er wel blij mee, er pasen gewoon steunzolen in.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: Vandaag, 09:39
Edelweiss schreef:Is het niet simpelweg een kwestie van smaak, persoonlijke definities (mooi, netjes etc.) en een kwestie wat gebruikelijk is in de lokale cultuur?

Toen ik in 2021 schoenen kocht voor een bruiloft zei de winkelbediende dat sinds corona de 'formelere' schoen aan het verdwijnen was. Mensen kozen voor een makkelijke schoen en de sneaker werd meer en meer ook onder stijlvolle kleding gedragen.
Daar was het assortiment al snel op aangepast.
En inderdaad zie je ook veel oudere mensen inmiddels sneakers dragen naar de kerk; al dan niet wit. Ik ben er wel blij mee, er pasen gewoon steunzolen in.
Daar snij je een goed punt aan: corona heeft inderdaad invloed gehad.
Job

Bericht door Job »

Ik weet dat het vrij gebruikelijk dagelijks schoeisel is, maar dat ach en wee roepen alsof niemand begrijpt wat deze al wat oudere dominee bedoelt, dat vind ik toch flauw. Als je via Google zoekt naar een definitie van wat sneakers zijn, dan gaat het voortdurend over sportschoenen. Bijvoorbeeld: https://www.encyclo.nl/begrip/sneaker Een beetje meer verdraagzaamheid richting de wat oudere leeftijd die zich de ogen uitwrijft over hedendaagse ontwikkelingen kan geen kwaad. Verder heb ik het artikel nog niet gelezen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 09:56 Ik weet dat het vrij gebruikelijk dagelijks schoeisel is, maar dat ach en wee roepen alsof niemand begrijpt wat deze al wat oudere dominee bedoelt, dat vind ik toch flauw. Als je via Google zoekt naar een definitie van wat sneakers zijn, dan gaat het voortdurend over sportschoenen. Bijvoorbeeld: https://www.encyclo.nl/begrip/sneaker Een beetje meer verdraagzaamheid richting de wat oudere leeftijd die zich de ogen uitwrijft over hedendaagse ontwikkelingen kan geen kwaad. Verder heb ik het artikel nog niet gelezen.
Of deze predikant begrijpt het huidige tijdsgewricht met bijbehorend schoenenaanbod niet. En daarom slaat zijn bijdrage wat dit betreft als een tang op een varken.

En voor kwalitatieve leren veterschoenen betaal je tegenwoordig zeker €200, zelfs in de opruiming. Dat zal ook niet iedereen kunnen betalen.

Zelf ben ik een van de laatste der Mohikanen. Ik draag nooit sneakers naar mijn werk of naar de kerk.

Als simpele PKN-er voldoe ik wat dat betreft aan de Van Dierennorm.
Forummer

Bericht door Forummer »

Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.

Een wijze GG ouderling zei eens tegen mij: we moeten de wangestalten van Gods volk niet tot norm verheffen. Helaas zien we dit toch teveel gebeuren. Je leest dingen waar je je ogen bij uitwrijft...

En de invloed is zelfs hier merkbaar.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Job

Bericht door Job »

Zulke zaken mogen beslist geen hoofdzaak worden in de christelijke gemeente, tot zover eens. Dat een predikant wil waken bij de ernst (!) van de sacaramenten en het uitspreken van een jawoord voor Gods aangezicht, waardeer ik echter.

Ik vind dat bij reacties op zulke artikelen overigens veel duidelijk wordt over reageerders. De reacties zijn vaak erger/zondiger/veroordelender dan het artikel zelf. Alleen dat heeft men dan zelf niet in de gaten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar met je eerste alinea zullen veel reageerders het eens zijn. Een bepaalde vorm van netheid en eenvoud is in de kerkdiensten m.i. een mooi gebruik. Zeker bij de sacramenten. En het kan ook nog eens Bijbels onderbouwd worden. Persoonlijk vind ik het jammer dat we dit wat kwijtraken. Had deze predikant daar een stuk over geschreven, dan had ik heus daarmee kunnen instemmen. Maar dit wanstaltige niet-samenbindende tekstje in de Saambinder slaat de plank erg mis.
HHR

Bericht door HHR »

Job heeft het artikel nog niet gelezen. Maar heeft al wel kritiek op de kritiek. En op de personen die kritiek geven. :haha
:nonnon
MGG

Bericht door MGG »

Forummer schreef: Vandaag, 10:19 Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.

Een wijze GG ouderling zei eens tegen mij: we moeten de wangestalten van Gods volk niet tot norm verheffen. Helaas zien we dit toch teveel gebeuren. Je leest dingen waar je je ogen bij uitwrijft...

En de invloed is zelfs hier merkbaar.
Is jouw beeld niet verwrongen?

In zijn algemeenheid valt mij op dat het eigen gelijk en daaraan gekoppeld het gebed van de farizeeër 'O God: ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen...' springlevend is. Het zal mede door de tijdgeest zijn die ons en onze gezindte helaas niet voorbij gaat.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Forummer schreef: Vandaag, 10:19 Zo zie je maar weer dat er een compleet verwrongen beeld heerst over wat een leven met God inhoud.

Mooie uitspraak van die ouderling!

Betreffende predikant is wel heel hartelijk als je hem op straat of in de natuur tegenkom. Dus heeft zeker niet alleen minder fijne “gestalten”.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Plaats reactie