Ik vind je allesbehalve een sukkelkaar !JanRap schreef: ↑03 jul 2025, 18:34@GG links, U stelt een heel moeilijke vraag. U vraagt: moet je blijven in een gemeente waar zo over het geloof gesproken wordt? en u stelt terecht: het gaat toch over het geloof in de Heere Jezus? Uw vraag stelt u naar aanleiding van het feit dat ik ooit GGers opriep om te blijven waar ze waren. De kern van de prediking zou ik misschien nog iets anders omschrijven dan u. Zou stellen: Het gaat in de prediking om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Daar zullen ook predikanten die moeite hebben met het oproepen tot geloof zich in herkennen. Maar u merkt dat ik vastloop. Hier kom ik niet uit. Ik weet het niet. Er spelen ook psychische dingen mee. Ben al krap 50 jaar uit de GG in Ned. en denk daar nog dagelijks over na. Heb het nooit helemaal kunnen verwerken. Ik heb er lieve familie, en toch spelen 50 jaar na dato nog steeds de verschillen een rol. Zij zijn bang dat ik er te gemakkelijk over denk. En ze weten dat ik met hun theologie moeite heb. De verschillen kun je niet bespreken want men vindt dat al snel vijandig. En daar kwam de HSV nog bij waar men zeer, zeer wantrouwend tegenover staat. Sorry GG links, het is een onduidelijke post geworden. Maar als ik me niet vergis heeft u wel een beetje geduld met zulke sukkelaars als mij.GG links schreef: ↑03 jul 2025, 15:21Waarom vind jij/u dat je in een gemeente moet blijven als er zo over het geloof gesproken wordt ? Dat is toch onbijbels ? Ik reageer hiermee op een posting van eerder waarin u al het goeds wat we binnen de GG hebben benadrukt. Eerbied voor de ambten etc. Het gaat uiteindelijk toch om het geloof in Jezus ? Alle goede zaken ten spijt ?JanRap schreef: ↑03 jul 2025, 15:05@ Pierre 27, Het lijkt me niet goed om denominaties te noemen. Kan wel een algemeen voorbeeld geven. Het zijn denominaties waar je vaak hoort: ' Tegenwoordig zeggen ze: Je moet in de Heere Jezus geloven'. We snappen denk ik allemaal wel een beetje dat achter zo'n uitspraak een zekere bezorgdheid schuil gaat dat men lichtvaardig in de Heere Jezus gelooft, of zelf de eerste stap zou moeten zetten. Of de kennis van de ellende overslaat. Toch wordt uit het oog verloren dat het Evangelie gepreekt moet worden met bevel van geloof en bekering. En zo kan het gebeuren dat het woord 'geloof ' wordt verdacht. En we kunnen zwart op wit nakijken in de kleine kerkgeschiedenis dat er predikanten of docenten aan theologische opleidingen zijn, en geweest zijn, die hun studenten verbieden om de gemeente op te roepen om te geloven. Nog een voorbeeld
uit mijn jeugd: Wij wisten als catechisanten beter wat het geloof niet was, en welk geloof de toets niet kon doorstaan, dan wat het geloof nu wel was. Waarom? Precies: Omdat de nadruk in het onderwijs lag op zelfbedrog en op het waarschuwen tegen wat men lichtvaardig geloven noemde.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
U zegt nog al wat. U bent niet onder de indruk van gemeentes met een groot aantal Avondmaalgangers. Wat is veel ? De helft of 100% ?. De 3000 op de 1e pinksterdag maken u ook niet onder de indruk ?pierre27 schreef: ↑03 jul 2025, 17:21Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.GG links schreef: ↑03 jul 2025, 15:03Kijk naar het aantal Avondmaalgangers binnen een gemeente en dan kun je snel de conclusie trekken waar geloof als verdacht gezien wordt. Of verdacht gemaakt wordt.pierre27 schreef: ↑03 jul 2025, 13:56Waaruit maak jij op dat Adagio het geloof verdacht maakt? Is dat omdat hij vraagtekens plaatst bij de werkwijze van Geloofstoerusting? Verder ben ik benieuwd naar die kerkelijke dominaties die het woord geloof als verdacht zien.JanRap schreef: ↑03 jul 2025, 11:48 @Adagio, U probeert de term ' Geloofstoerusting' verdacht te maken. Herkenbaar hoor. Ik ken kerkelijke denominaties waar zelfs het woord 'geloof' verdacht wordt gemaakt.
En nog wat: u citeert Zefanja 3 vers 12 maar half. Er volgt nog: 'die zullen op de Naam des HEEREN vertrouwen' SV. En leest u ook eens de kanttekeningen bij dit vers. Dat is, gering en veracht bij de wereld, en door Gods genade nochtans rijk gemaakt in het geloof en andere geestelijke gaven. Lastig voor u, maar onze voorvaderen spraken rustig over 'rijk in het geloof'. Onze vaderen zaten wellicht volgens u ook al fout met hun volgorde. Ze beginnen met het geloof. Ik ben bang dat het u anders geleerd is. En nog wat: de grootste fout van Kuyper was niet de veronderstelde wedergeboorte, daar had hij oude papieren voor. Je komt ( niet uitgewerkt als dogma trouwens) het tegen bij Ursinus, Calvijn, Voetius en vele anderen. Het verschil was dat Kuyper deze leer dreef en doordramde. Dat hebben onze vaderen nooit gedaan. Zij spraken over een 'houden voor'. Een 'semen regenerationis' bij kinderen van gelovige ouders. De grote fout van Kuyper was dat hij een cultuuroptimist was. Hij dacht met zijn wedergeboren mensen en zijn verbondskinderen de cultuur wel aan te kunnen. Zijn latere volgelingen sloten een huwelijk met de cultuur, omarmden die met zeer kwalijke gevolgen. Laten we uitkijken niet in dezelfde fout te vervallen.
Houten is geen Jeruzalem...GG links schreef: ↑Gisteren, 09:50U zegt nog al wat. U bent niet onder de indruk van gemeentes met een groot aantal Avondmaalgangers. Wat is veel ? De helft of 100% ?. De 3000 op de 1e pinksterdag maken u ook niet onder de indruk ?pierre27 schreef: ↑03 jul 2025, 17:21Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
en wat als het niet zo is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ik heb er sowieso vragen bij, ja, als het goed is, is het een jawoord over het geloofd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Waar slaat dat nou weer op.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 11:05Houten is geen Jeruzalem...GG links schreef: ↑Gisteren, 09:50U zegt nog al wat. U bent niet onder de indruk van gemeentes met een groot aantal Avondmaalgangers. Wat is veel ? De helft of 100% ?. De 3000 op de 1e pinksterdag maken u ook niet onder de indruk ?pierre27 schreef: ↑03 jul 2025, 17:21Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.
Maar goed zal wel aan mij liggen.
pierre27 schreef: ↑Gisteren, 11:05Houten is geen Jeruzalem...GG links schreef: ↑Gisteren, 09:50U zegt nog al wat. U bent niet onder de indruk van gemeentes met een groot aantal Avondmaalgangers. Wat is veel ? De helft of 100% ?. De 3000 op de 1e pinksterdag maken u ook niet onder de indruk ?pierre27 schreef: ↑03 jul 2025, 17:21
Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.
Is de God van toen veranderd? Kwamen mensen in de Bijbel anders tot geloof dan nu?
Een verschil is dan ook wel of je belijdenis van de leer of van het geloof aflegt. In (hersteld) hervormde gemeenten is dit belijdenis van het geloof en is dus de avondmaalsgang een gevolg van de belijdenis die je aflegt, anders kun je geen belijdenis doen en is het dus veel minder vanzelfsprekend dat iedereen automatisch rond zn 20e belijdenis aflegt maar de avondmaalsgang is wel vanzelfsprekender na het afleggen van belijdenis. In veel afgescheiden gemeenten ligt dit anders en is het vanzelfsprekend dat iedereen die ervoor kiest om naar naar de kerk te blijven gaan belijdenis doet maar er weinigen van hen deelnemen aan het Avondmaal
Hoeveel avondmaalsgangers heb je dan bijvoorbeeld in een gemiddelde GG van 500 leden?
Ik heb echt geen idee namelijk.
Ik heb echt geen idee namelijk.
Nou, ik schat het aantal (veel) lager in. Dat is nu juist de bottleneck: velen hebben geen vrijmoedigheid om aan te gaan, terwijl er vaak wel een goddelijk en kerkelijk recht is. De drempel in veel gemeenten is erg hoog (gelegd).
Laatst gewijzigd door Gerardus2 op 04 jul 2025, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
In onze HHK gaan 25 à 30 gemeenteleden aan het avondmaal op de 400 leden. Is dat veel, of is dat weinig? Het doet verdriet als je er zoveel achter ziet blijven, maar het diepste probleem is niet opgelost door dan maar iedereen aan te laten gaan. Er is bekering tot God nodig. Ik denk ook dat het niet zo veel zin heeft om een "normaal" vast te stellen. In de ene gemeente kan er significant meer geestelijk leven aanwezig zijn dan in een andere gemeente.
Je zou iedereen gunnen aan het avondmaal te mogen deelnemen op goede gronden. Maar de realiteit is dat niet iedereen het ware geloof deelachtig is, en op de juiste wijze belijdenis heeft gedaan.
Wat ik wel belangrijk vindt is hoe er aangegaan wordt, of afgebleven wordt. Wat mij betreft is een automatisme de dood in de pot. Automatisch afblijven zonder een worsteling om genade, en zonder dat er de vraag gesteld wordt: "waarom kan ik niet aangaan"? Of automatisch aangaan vanwege dat "het zo hoort als je belijdenis hebt gedaan", of omdat "natuurlijk geloof ik". Zonder het besef van onwaardigheid en verlorenheid, en de toevluchtneming als rechteloze zondaar tot de borggerechtigheid van Christus. Beide automatismen zijn uit den boze.
Je zou iedereen gunnen aan het avondmaal te mogen deelnemen op goede gronden. Maar de realiteit is dat niet iedereen het ware geloof deelachtig is, en op de juiste wijze belijdenis heeft gedaan.
Wat ik wel belangrijk vindt is hoe er aangegaan wordt, of afgebleven wordt. Wat mij betreft is een automatisme de dood in de pot. Automatisch afblijven zonder een worsteling om genade, en zonder dat er de vraag gesteld wordt: "waarom kan ik niet aangaan"? Of automatisch aangaan vanwege dat "het zo hoort als je belijdenis hebt gedaan", of omdat "natuurlijk geloof ik". Zonder het besef van onwaardigheid en verlorenheid, en de toevluchtneming als rechteloze zondaar tot de borggerechtigheid van Christus. Beide automatismen zijn uit den boze.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jul 2025, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield