Geen vaccinatie pluimvee bible belt

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tja, dat de vogelgriep een héél ánder verhaal is, gaat er bij mij niet in: niet alleen je vee is in gevaar, maar jijzelf óók als je tenminste dagelijks met vee omgaat.

Waar stond ook alweer in de Schrift (tenminste een afgeleide daarvan) dat je jezelf niet in gevaar mag brengen??????

Dús, zou je daaruit weer af kunnen leiden dat je je mag laten inenten of dat je je op andere wijzen mag voorzien van de nodige ziektekostenverzekeringen danwel sociale verzekeringen.

Want doe je dat niet, dan begeef jij je in een gevaarvolle situatie, want als je door ziekte of maatschappelijke danwel economische omstandigheid zonder medicijnen of inkomen, loopt je lijf én je leven dus direct gevaar.

Maar wie voor zich het inenten of verzekeren op welk vlak dan ook afwijst, die kan ik evenzeer goed begrijpen, hoewel ik het er niet mee eens ben.
Als je het zo bekijkt is het inderdaad weer een ander verhaal, ik weet ook niet de argumenten om niet in te enten.

Mijn mening gaf ik alleen omdat ik het minder vergaand en ingrijpend vind om dieren in te enten, dan mensen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:
Erasmiaan schreef:
Vogelgriep is overigens niet achteraf te bestrijden en kan dodelijk zijn, dus mag je dan inenten weigeren? Dan begeef je jezelf ook in gevaar toch?
Ik voor mij vind vogelgriep en het daarmee samenhangende inenten een ander verhaal, dan bij mensen. Je begeeft jezelf niet in gevaar maar je vee. Ik zou niet weten wat ik zelf zou doen. Ook niet over het al dan niet inenten van mezelf.
Tja, dat de vogelgriep een héél ánder verhaal is, gaat er bij mij niet in: niet alleen je vee is in gevaar, maar jijzelf óók als je tenminste dagelijks met vee omgaat.

Precies.

En dat je jezelf niet moedwillig in gevaar mag brengen staat volgens mij in de Heidelbergse Cathechismus, de zondag over het zesde gebod.
Waar stond ook alweer in de Schrift (tenminste een afgeleide daarvan) dat je jezelf niet in gevaar mag brengen??????

Dús, zou je daaruit weer af kunnen leiden dat je je mag laten inenten of dat je je op andere wijzen mag voorzien van de nodige ziektekostenverzekeringen danwel sociale verzekeringen.

Want doe je dat niet, dan begeef jij je in een gevaarvolle situatie, want als je door ziekte of maatschappelijke danwel economische omstandigheid zonder medicijnen of inkomen, loopt je lijf én je leven dus direct gevaar.

Maar wie voor zich het inenten of verzekeren op welk vlak dan ook afwijst, die kan ik evenzeer goed begrijpen, hoewel ik het er niet mee eens ben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik voor mij vind vogelgriep en het daarmee samenhangende inenten een ander verhaal, dan bij mensen. Je begeeft jezelf niet in gevaar maar je vee. Ik zou niet weten wat ik zelf zou doen. Ook niet over het al dan niet inenten van mezelf.
Ehm, je vergeet dat deze vorm van vogelgriep ook op mensen kan overslaan en dan levensbedreigend kan zijn. In totaal zijn er tot nu toe in ieder geval 60 doden gevallen door de vogelgriep, en het is niet ondenkbaar dat dat de komende maanden nog behoorlijk gaat oplopen.
Jij maakt een karikatuur van het niet inenten. De Heere beschaamd dat vertrouwen ook vaak niet, het geloofsvertrouwen van Christenen die ik ken, die zich niet hebben laten inenten.
Ik twijfel niet aan het geloofsvertrouwen van die mensen. Ik geef alleen aan dat geloofsvertrouwen nog geen reden is om jezelf in gevaar te brengen, om risico's op ziekten bijvoorbeeld maar wat te verhogen.

[knip]
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Weghalen, die laatste posting, Marnix.
Een dergelijke blasfemische mop kan absoluut niet op een refoforum, en zeker niet om het geloof in de voorzienigheid belachelijk te maken.

[Edit]
Dank je
[/Edit]
refo

Bericht door refo »

Ff voor mijn beeld dat ik van de problematiek heb:

Volgens mij is het 'ophokken' of 'inenten'. Toch?
De gewetenskwestie komt dan toch niet in beeld? Of je moet ook gemoedsbezwaren hebben tegen kippenhokken.

Overigens een vreemd iets dat geweten. Het ene geweten zegt dat inenten goed is, althans niet slecht. Eens anders geweten zegt dat het iets tegen God is. Het ene geweten is het andere niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Weghalen, die laatste posting, Marnix.
Een dergelijke blasfemische mop kan absoluut niet op een refoforum, en zeker niet om het geloof in de voorzienigheid belachelijk te maken.

[Edit]
Dank je
[/Edit]
Volgens mij heb je de boodschap van de mop nog niet helemaal begrepen. De voorzienigheid wordt er niet belachelijk mee gemaakt, integendeel, het gaat mij er juist om dat we Gods voorzienigheid niet belachelijk te maken door zelf te gaan bepalen wat die voorzienigheid omvat... Ziekte valt volgens sommigen binnen Gods voorzienigheid.... maar vaccinaties blijkbaar niet, waarom zou inenten, of verzekeren om een ander voorbeeld te noemen, anders nog een probleem zijn?

Je kan ook in de voorzienigheid geloven en die ontzettend serieus nemen, en toch verkeerde keuzes maken... Dat wilde ik duidelijk maken. Als er iemand overlijdt aan een ziekte omdat hij/zij zich niet wilde inenten moeten we dat niet op de voorzienigheid van God afschuiven, maar ook op onze eigen keuzes...
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:Ff voor mijn beeld dat ik van de problematiek heb:

Volgens mij is het 'ophokken' of 'inenten'. Toch?
De gewetenskwestie komt dan toch niet in beeld? Of je moet ook gemoedsbezwaren hebben tegen kippenhokken.

Overigens een vreemd iets dat geweten. Het ene geweten zegt dat inenten goed is, althans niet slecht. Eens anders geweten zegt dat het iets tegen God is. Het ene geweten is het andere niet.
Ophokken en inenten mag.... in ieder geval:

Ophokken is verplicht.
Inenten is niet verplicht (men heeft rekening gehouden met mensen die dat niet willen)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:

[Edit]
Dank je
[/Edit]
Volgens mij heb je de boodschap van de mop nog niet helemaal begrepen.
Jawel hoor. Ik vond alleen die mop niet het geschikte medium om die boodschap duidelijk te maken.

Het volgende stukje maakt de boodschap duidelijk op een refoforum-compatible manier:
Marnix schreef:Je kan ook in de voorzienigheid geloven en die ontzettend serieus nemen, en toch verkeerde keuzes maken... Dat wilde ik duidelijk maken.
refo

Bericht door refo »

Blasfemisch is wat anders. Dat was de 'mop' zeker niet. Eigenlijk deed de Heere Jezus ook zo'n verhaal in de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:

[Edit]
Dank je
[/Edit]
Volgens mij heb je de boodschap van de mop nog niet helemaal begrepen.
Jawel hoor. Ik vond alleen die mop niet het geschikte medium om die boodschap duidelijk te maken.

Het volgende stukje maakt de boodschap duidelijk op een refoforum-compatible manier:
Marnix schreef:Je kan ook in de voorzienigheid geloven en die ontzettend serieus nemen, en toch verkeerde keuzes maken... Dat wilde ik duidelijk maken.
Voorbeelden werken vaak een stuk beter...... omdat ze theorie praktisch maken zeg maar. Net zoiets als in gelijkenissen inderdaad... Het enige waar ik me wat bij kan voorstellen is dat mensen moeite hebben met het "Petrus bij de hemelpoort-idee".

Dat mensen gelijk hun wenkbrauwen fronsen bij zoiets vind ik opmerkelijk, want dat God bij een overstroming mensen ook dmv een reddingsboot wil redden is toch iets wat we allemaal wel geloven?

Waarom wordt bij hier dan Godslastering ten laste gelegd? Ik vind dit een nogal grove en onterechte beschuldiging waar ik niet blij mee ben, dus misschien kan ik per PB een toelichting hierover ontvangen....
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Marnix, beeldspraak kan heel nuttig zijn, maar de vorm en inhoud van de beelden zijn wat ons betreft niet grenzeloos. Vandaar de aanpassing van je posting. Daar komt verder geen discussie over, op dit forum gebruiken we deze beelden niet.

Nu verder graag on-topic, mensen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik vind dit een nogal grove en onterechte beschuldiging waar ik niet blij mee ben, dus misschien kan ik per PB een toelichting hierover ontvangen....
Is onderweg.
Pim schreef:Nu verder graag on-topic, mensen.
Okay
Plaats reactie