Ik weet zo niet meer wat u bedoelde. Als alles wankelt blijft de Kerk over. De levende Kerk.Refojongere schreef: ↑11 jun 2025, 22:58Beste DIA, lukt het je om nog te reageren op het tweede deel van mijn bericht van 6 juni, 23.25?-DIA- schreef: ↑10 jun 2025, 22:44 Net zoals bij ons zijn er ook in andere plaatsen appélavonden gehouden met als thema "Een vreemde vreemde wereld".
Overal is het forum (of het panel) verschillend. Maar in grote lijnen wel te vergelijken zoals het ook bij ons was.
Eigenlijk wel jammer dat er geen opname van de bij ons gehouden avond beschikbaar is.
Maar hier van Katwijk aan Zee en Middelharnis
Katwijk:
https://www.youtube.com/watch?v=kbaLMqCKUrM&t=1184s
en van
Middelharnis:
https://www.youtube.com/watch?v=T-RpEs8WPvA&t=1816s
Maar ik zie, en daarom was deze appélavond er ook, dat we er goed erg in moeten hebben in welke tijd we leven, en wat dit ons heeft te zeggen. We hebben op te merken hoe alles wankelt.
Waarschijnlijk bent u wat jonger, en het is jongeren eigen dat ze a. jonger zijn, en daardoor, meestal b. meer toekomstgericht denken. Ouderen kunnen langer terugzien en kunnen meer vergelijken en kijken niet zo ver meer vooruit, wat deze wereld betreft. Als wij nu eens van de ene op de andere dag van 1962 in 2025 waren terechtgekomen? Wat zouden we dan niet denken? Ik meen dat iemand het al opmerkte: Dit lijkt apocalyptisch. Jongeren zijn hier meer mee opgegroeid, en zien minder de grote contrasten. Ook speelt vanzelf meer welke kerkelijke achtergrond we hebben. Wij hebben altijd onder een klemmende en ernstige prediking vertoeft. Wie een in en iets ander klimaat is opgegroeid heeft hier vaak ook minder weet van.
Ik weet nog heel goed hoe ik in de jaren '60 dacht dat het einde van alle dingen nabij was. We zagen toen al de tekenen. Dat wat begin jaren '60, en in feite nog vóór de seksuele revolutie plaatsvond. Ook de tijd van de grote veranderingen in de popmuziek kenden we nog niet. Popgroepen als The Beatles en Rolling Stones die een revolutionere opgang zouden maken moesten nog opstaan, en mensen als Elvis Presley kenden we ook niet. Ja, in feite leefden we heel anders: we hadden, zoals toen nog veel reformatorische christenen, geen radio, geen tv, geen internet. Het nieuws kwam tot ons via de krant.