Wij zijn een beetje met een verheven taal opgevoed, als het om uitdrukkingen als deze gaat.Refojongere schreef: ↑06 jun 2025, 20:33Beste DIA,-DIA- schreef: ↑06 jun 2025, 15:08U kon wel eens gelijk hebben, maar de woorden die Refojongere schreef waren zoals wij wel voelen niet verkeerd bedoeld.Posthoorn schreef: ↑06 jun 2025, 08:57Ik denk niet dat dit de reactie is waar -DIA- op zit te wachten.Refojongere schreef: ↑06 jun 2025, 08:19 Fijn dat je niet de enige bent DIA. Je bijdragen hebben altijd wat weg van de sombere Elia toen hij werd opgejaagd door Izebel. Die dacht ook dat hij alleen was.
De ene christen is nu eenmaal wat zwaarmoedig en nostalgisch, vroeger was alles beter. De fundamenten worden omgestoten.
De andere christen is wat meer blijmoedig en roemt in de fundamenten die vast staan.
Gelukkig had ds. Van Reenen het allebei. Laten de blijmoedigen de zwaarmoedigen te hulp komen en bemoedigen en de zwaarmoedigen hun hart kunnen luchten zoals Elia/DIA. Weest te allen tijde blij is waar we samen heen moeten.
Daarom dank, allen die niet negatief reageren. Ik ben ook niet negatief over de Kerk, wel over de tijd waarin wij samen leven. De Kerk blijft onveranderlijk maar de tijd en de mens veranderd.
Ik wist niet dat ik je met koninklijk meervoud moest aanspreken aangezien je spreekt over "zoals wij wel voelen".
Het zou denk ik ook wel mooi zijn als we van jou positieve bijdrages over de Kerk mogen ontvangen. We zijn er immers ook voor om elkaar als christenen te bemoedigen. Juist in een tijd waarin er afval is. Maar wellicht is een forum daar een minder geschikt middel voor?
Ik ben benieuwd?
Ik weet niet hoeveel predikers ik heb gehoord die zich evenzo uitdrukten. Hopelijk vallen wij daar niet over.
En nee, refoforum kan ik niet bepaald zien als een getuigenisforum. We zitten hier immers met
zulk een breedte dat we elkaar niet zouden verstaan, of we zou karikaturen van elkaar maken.
Het gaat dan wel over een ontdekkende waarheid waar de mens in zijn gevallen wezen wordt getekend.
Het is een heel grote zaak als je zelf iets mag vertellen zoals we zoveel hebben gehoord: Komt luistert toe.
Ik mis de mensen die zo jaloersmakend konden spreken. Het spreken met gezag en autoriteit, en niet in de zin van dat individuele denken zoals we nu zoveel horen: Ik denk dat... Ik zie dat zo... Nee er was een vaste belijdenis een eenheid die door de Geest was gewerkt. Het is er nog, maar, (neem me niet kwalijk) het is wel een zeldzaamheid geworden. Het tekent ook onze tijd: Vluchtig, individueel, kil, langs elkaar praten in plaats van met elkaar, enz. Wat dat betreft kan ik heel goed verstaan wat ook werd gehoord over een ‘nieuwe vreemde wereld’. Daar kon je echt letterlijk helemaal bijvallen, omdat je beleeft waarover deze zaken gaan.
Er is een boek die deze zaken ook naar voren brengt, dat we nu dingen zien gebeuren die in de hele bestaansgeschiedenis van deze aarde nooit zo zijn gezien. Waar als het ware alles op zijn kop staat.
Dit is het boek (heb het zelf nog niet):
https://www.jongbloedmedia.nl/product/e ... 0Romantiek.
Vat dit alsjeblieft niet op als klagen. Vat het liever op als een gemis van een realiteit die ik heb gekend.
En dan hoop ik dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zie dat ook anderen aandacht hieraan hebben geschonken. Vanzelf is dit niet helemaal zoals wij het hoorden, maar toch wel goed om zo eens te beluisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=TOiyJ4m0Zz4