Wat is je ergste blunder?

Job

Re: Wat is je ergste blunder?

Bericht door Job »

Ik zou ook tegen De Rijssenaar willen zeggen: je speelt met vuur. De vrede in je gemeente zet je ermee op het spel en de vrede in je geweten. Want joh, dat onderlinge kwebbelen berokkent zoveel schade. Als je het mogelijke (ik ben daar zeker niet van overtuigd) kwaad van je dominee zelf met kwaad meent te mogen bestrijden en dat zelfs rechtvaardigt, nou, ik weet het niet hoor, maar dan ben jij het allereerst zelf die huiswerk heeft.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

diana schreef: 15 apr 2025, 21:38
Tiberius schreef: 15 apr 2025, 21:03 Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar als ik lees wat hij er uit kraamt, lijkt me de kerkelijke weg het meest aanbevolen.
Nou, ik kan je verzekeren dat hij er niks "uitkraamt"... En weer wordt er gespeculeerd en geroddeld. Nu is dat wel een erg Rijssense gewoonte, moet ik zeggen. Want als je aan de ene kant ziek bent, ben je aan de andere kant al overleden. Dus een korreltje zout is in Rijssen wel op z'n plaats. Plus het beste voor de leden die het niet eens zijn en voor de gemeente is het het beste dat ze vertrekken!
Uitspraken van een dominee die hij in het openbaar doet is niet direct roddelen heh! Tis gewoon bekend, over de feiten is iedereen het eens. De een vindt het goed, de ander vind het slecht… zo gaat dat nu eenmaal. In politiek, in kerk op scholen etc
De Rijssenaar

MGG schreef: 15 apr 2025, 21:42 Leuke invulling van elkaars naasten goed gerucht bevorderen. Tegen de persoon zelfs niks zeggen, maar gezellig met het dorp roddelen. Het voordeel van zulke berichten is dat ik onze woonplaats extra waardeer.
Jah. Maar dominee of kerkenraad wordt ook gek als iedereen z’n mening komt geven of opheldering komt vragen. Zou geen doen zijn op gegeven moment…
Laatst gewijzigd door newton op 15 apr 2025, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
De Rijssenaar

Job schreef: 15 apr 2025, 21:49 Ik zou ook tegen De Rijssenaar willen zeggen: je speelt met vuur. De vrede in je gemeente zet je ermee op het spel en de vrede in je geweten. Want joh, dat onderlinge kwebbelen berokkent zoveel schade. Als je het mogelijke (ik ben daar zeker niet van overtuigd) kwaad van je dominee zelf met kwaad meent te mogen bestrijden en dat zelfs rechtvaardigt, nou, ik weet het niet hoor, maar dan ben jij het allereerst zelf die huiswerk heeft.
Ik noem geen namen.. deelde gewoon even een ervaring met een andere Rijssenaar (?).. Dusja, ik doe geen bizarre uitspraken. De oorzaak ligt bij degene die ze doet, niet bij anderen die er dan weer moeite mee hebben.
Job

Bericht door Job »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 21:57
Job schreef: 15 apr 2025, 21:49 Ik zou ook tegen De Rijssenaar willen zeggen: je speelt met vuur. De vrede in je gemeente zet je ermee op het spel en de vrede in je geweten. Want joh, dat onderlinge kwebbelen berokkent zoveel schade. Als je het mogelijke (ik ben daar zeker niet van overtuigd) kwaad van je dominee zelf met kwaad meent te mogen bestrijden en dat zelfs rechtvaardigt, nou, ik weet het niet hoor, maar dan ben jij het allereerst zelf die huiswerk heeft.
Ik noem geen namen.. deelde gewoon even een ervaring met een andere Rijssenaar (?).. Dusja, ik doe geen bizarre uitspraken. De oorzaak ligt bij degene die ze doet, niet bij anderen die er dan weer moeite mee hebben.
De uitspraak werd anders onmiddellijk herkend door een mede-gemeentelid van je.
Job

Bericht door Job »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 21:54
MGG schreef: 15 apr 2025, 21:42 Leuke invulling van elkaars naasten goed gerucht bevorderen. Tegen de persoon zelfs niks zeggen, maar gezellig met het dorp roddelen. Het voordeel van zulke berichten is dat ik onze woonplaats extra waardeer.
Jah. Maar dominee of kerkenraad wordt ook gek als iedereen z’n mening komt geven of opheldering komt vragen. Zou geen doen zijn op gegeven moment…
:bobo Weet even niet of ik moet lachen, huilen of de trollenmeldingslijn moet bellen.

::bye
De Rijssenaar

Job schreef: 15 apr 2025, 21:59
De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 21:57
De uitspraak werd anders onmiddellijk herkend door een mede-gemeentelid van je.
Moet je wel goed lezen heh! Ik was degene die het herkende. Daarna heb ik wel mijn zorgen geuit! Volgens mij moet dat kunnen.. Maarja misschien gaat dat wel te ver. Kweet het ook niet
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 21:54
Beter dan zulk gedrag. Het is ook Bijbelser en fatsoenlijker.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 15 apr 2025, 20:23
De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 20:12
Misschien is dat niet helemaal goed uitgedrukt.. Maar zo voelt het eigelijk wel

Ik merk dat oudere generaties, dan heb ik het over 50+, vaak alles wel goed vinden wat er van kansel klinkt. De generaties daaronder staan er wel anders in. Ze nemen het minder automatisch over en denken wel goed
Wat vind je er zelf van om niet met die man te praten maar zijn uitspraak hier openlijk te kritiseren terwijl hij zich niet kan verantwoorden? Pot/ketel.
Hoezo? Iedereen mag hier meepraten. Er is geen verbod voor predikanten.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

De Rijssenaar schreef: 15 apr 2025, 21:50
diana schreef: 15 apr 2025, 21:38
Tiberius schreef: 15 apr 2025, 21:03 Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar als ik lees wat hij er uit kraamt, lijkt me de kerkelijke weg het meest aanbevolen.
Nou, ik kan je verzekeren dat hij er niks "uitkraamt"... En weer wordt er gespeculeerd en geroddeld. Nu is dat wel een erg Rijssense gewoonte, moet ik zeggen. Want als je aan de ene kant ziek bent, ben je aan de andere kant al overleden. Dus een korreltje zout is in Rijssen wel op z'n plaats. Plus het beste voor de leden die het niet eens zijn en voor de gemeente is het het beste dat ze vertrekken!
Uitspraken van een dominee die hij in het openbaar doet is niet direct roddelen heh! Tis gewoon bekend, over de feiten is iedereen het eens. De een vindt het goed, de ander vind het slecht… zo gaat dat nu eenmaal. In politiek, in kerk op scholen etc
De preken zijn van vrijwel alle kerkverbanden uit Rijssen op internet na te luisteren, tot aan de (V)(O)GG(iN) aan toe. Dus dan zou ik graag een linkje van de betreffende preek ontvangen. Dan kunnen we hier hoor en wederhoor toepassen.

Vooralsnog vind ik dat hier ernstig tegen Zondag 43 wordt ingegaan.

Ik ben dus benieuwd of er een audiouitspraak is.
Terri

Bericht door Terri »

Volgens mij halen we de boel wat door elkaar.
De een beweert iets over een uitspraak van een dominee over een afvalputje, iemand anders heeft ook ervaringen in ( een andere kerk ) de kerk met bizarre voorbeelden.
Dus ophef over niks. Gewoon wat anonieme meldingen over wat uitspraken van een of meerdere dominees. Geen idee over wie het gaat. Er worden ook geen namen genoemd tenslotte.
Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel; niet reageren als je het een vervelend onderwerp vindt.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Als je zo'n boude uitspraak doet vanaf de kansel (waar die niet voor is bedoeld) moet je er ook niet heel gek van op kijken dat het wellicht hier besproken gaat worden. Als je in een grote gemeente zit is de kans tenslotte aanwezig dat er iemand onder de aanwezigen is die lid is van Refoforum. Kerkdiensten zijn ook vaak na te luisteren dus het zijn wel uitspraken die in het openbaar zijn gedaan. Of het wel of niet verstandig is om zulke uitspraken hier te bespreken is een tweede maar het is vooral niet verstandig om zulke uitspraken vanaf een kansel te doen
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik ben ook wel heel erg nieuwsgierig wat er nu weer in R. rondgaat. Ik hoop vanzelf dat het alles niet zo serieus is... Ook geen idee welke kerk het om gaat...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rido91

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: 15 apr 2025, 23:12 Ik ben ook wel heel erg nieuwsgierig wat er nu weer in R. rondgaat. Ik hoop vanzelf dat het alles niet zo serieus is... Ook geen idee welke kerk het om gaat...
Het was dus in elk geval niet jouw kerk, anders had je dat wel geweten ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 15 apr 2025, 23:12 Ik ben ook wel heel erg nieuwsgierig wat er nu weer in R. rondgaat. Ik hoop vanzelf dat het alles niet zo serieus is... Ook geen idee welke kerk het om gaat...
In ieder geval geen gelijkgestemde van wijlen ds. J. Veenendaal, want hij was altijd zeer positief over Refoforum.
Plaats reactie