Kijk, is toch goede reclame geweest! Want er komen hier inderdaad soms best nuttige dingen langs. Daar kunnen dominees soms nog wel wat van leren.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 19:24 Ja, onze dominee heeft inderdaad gezegd dat Refoforum het afvoerputje van de Refo-nederland was. Toen werd ik nieuwsgierig en heb heb sindsdien zo nu en dan op forum gekeken. Vind dat er goeie gesprekken plaatsvinden!
Wat is je ergste blunder?
Re: Wat is je ergste blunder?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Ja, maar tis ook de manier waarop het gerbracht op. Je had vroeger nog zulke oudere predikanten doe soms ook wel krasse uitspraken kon doen, maar dat kwam toch uit een andere inborst. Laat ik het maar zo zeggen.
Ik hoorde het uit de mond van een emeritus. Dus inderdaad ouder iemand. Maar dan nog..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
De preken Moet aanhoren??!! Dat is nog al wat!!De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 19:42 Ja, ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen?
Steeds vaker schiet mij 1 kor 13 te binnen als ik de preken moet aanhoren. Vind volgende heel toepasselijk: "1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. 2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets."
Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen, inderdaad!
Nou, soms worden er gewoon hele vreemde en onbijbelse dingen gezegd vanaf de kansel hoor...
Zodat je jezelf af en toe echt afvraagt: zou echt iedereen dit voor zoete koek slikken?
Men blijft in ieder geval allemaal keurig in de banken zitten..
Zodat je jezelf af en toe echt afvraagt: zou echt iedereen dit voor zoete koek slikken?
Men blijft in ieder geval allemaal keurig in de banken zitten..
Ik ben trouwens nog nooit in Rijssen ter kerke gegaan. Dus daar kan ik niets van zeggen.
Het beste kan je in zo'n situatie de kerkelijke weg bewandelen.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 19:42 Ja, ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen?
Steeds vaker schiet mij 1 kor 13 te binnen als ik de preken moet aanhoren. Vind volgende heel toepasselijk: "1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. 2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets."
Eerst een gesprek met die 'predikant'.
Mocht hij zich niet bekeren, dan een gesprek samen met een ander lid. Daarna via de kerkenraad.
-
De preken Moet aanhoren??!! Dat is nog al wat!!
[/quote]
Misschien is dat niet helemaal goed uitgedrukt.. Maar zo voelt het eigelijk wel
Ik merk dat oudere generaties, dan heb ik het over 50+, vaak alles wel goed vinden wat er van kansel klinkt. De generaties daaronder staan er wel anders in. Ze nemen het minder automatisch over en denken wel goed
[/quote]
Ik merk dat oudere generaties, dan heb ik het over 50+, vaak alles wel goed vinden wat er van kansel klinkt. De generaties daaronder staan er wel anders in. Ze nemen het minder automatisch over en denken wel goed
-
Ja, dat schijnen mensen wel te doen.. Maar het moet wel mogelijk zijn.. Ik weet van mensen waarbij al vrij snel tuchtmaatregelen aan de orde kwamen, terwijl er helemaal niet inhoudelijk gesprek is geweest. Gewoon een brief op de mat. Voelt dan niet veilig om die weg te bewandelen.Tiberius schreef: ↑15 apr 2025, 20:08Het beste kan je in zo'n situatie de kerkelijke weg bewandelen.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 19:42 Ja, ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen?
Mocht hij zich niet bekeren, dan een gesprek samen met een ander lid. Daarna via de kerkenraad.
Dan zo snel mogelijk wegwezen.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 20:15Ja, dat schijnen mensen wel te doen.. Maar het moet wel mogelijk zijn.. Ik weet van mensen waarbij al vrij snel tuchtmaatregelen aan de orde kwamen, terwijl er helemaal niet inhoudelijk gesprek is geweest. Gewoon een brief op de mat. Voelt dan niet veilig om die weg te bewandelen.Tiberius schreef: ↑15 apr 2025, 20:08Het beste kan je in zo'n situatie de kerkelijke weg bewandelen.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 19:42 Ja, ik maak me er eigenlijk best wel zorgen over. Waar gaat het allemaal naar toe in Rijssen?
Wat vind je er zelf van om niet met die man te praten maar zijn uitspraak hier openlijk te kritiseren terwijl hij zich niet kan verantwoorden? Pot/ketel.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 20:12
Inderdaad, Job!! Over afvoerputje gesproken.
Ik kan er slecht tegen, dat er op deze manier een dominee in een kwaad daglicht wordt gezet! Vooral omdat ik juist ook onder jongeren het tegen gestelde hoor, van wat jij zegt. Dus echt niet alleen 50+. En ik het zelf ook zeer eens ben met de preken. En zo oud ben ik nog niet.
Nou, ik begrijp dat wel.
Als er gelijk tuchtmaatregelen in beeld komen, word je vanzelf wat voorzichtiger.
Ik weet dat er rigide kerkenraden zijn, die dat doen.
Als er gelijk tuchtmaatregelen in beeld komen, word je vanzelf wat voorzichtiger.
Ik weet dat er rigide kerkenraden zijn, die dat doen.
-
Ik snap wel dat het lastig kan zijn.. maar als je zulke dingen bespreekbaar zou maken en er komt vrij snel tuchtmaatregelen enzo voor de dag, dan is het dat best lastig. Vooral als je zelf niet direct weg wil uit je eigen kerkverband.Job schreef: ↑15 apr 2025, 20:23Wat vind je er zelf van om niet met die man te praten maar zijn uitspraak hier openlijk te kritiseren terwijl hij zich niet kan verantwoorden? Pot/ketel.De Rijssenaar schreef: ↑15 apr 2025, 20:12
Verder doet hij de uitspraken ook gewoon in openbaar. Dus hij kan zich prima verantwoorden. Er wordt ook over gesproken in Rijssen.. Dus tis gewoon bij iedereen bekend..