Beste Marnix,Marnix schreef:Maar heeft God houdt God dan geen rekening met de kracht van indoctrinatie, manipulatie, met psychische problemen die het geloven soms onmogelijk maken enzo? Ik haalde even zelfmoord er bij, is er dan ook geen sprake van onvoldoende vertrouwen?
Rond de gehele aarde leven mijarden (!) mensen die in de macht zijn van occultisme, atheisme, heidendom, indoctrinatie en manipulatie, die allemaal het geloven onmogelijk maken. En dat is heel ernstig. Als onze openstaande rekening niet door Christus is betaald, moeten we voor eigen rekening sterven. Dat geld voor ieder mens persoonlijk, want er is geen andere naam gegeven onder de hemelen door Wie wij zalig moeten worden.
Of zelfmoordenaars behouden kunnen zijn? Ik weet ik niet (een kind van God kan immers in de meest erge zonden vallen). Gelukkig is de bijbel hier niet duidelijk over (of mensen zouden massal zelfmoord gaan plegen, of er zou intens verdriet zijn bij nabestaanden). Laten we verder terughoudend zijn om personen waarbij het e.e.a. niet echt duidelijk is te oordelen. God kent de harten; en misschien dat de betreffende man (hoewel hij dit niet tegen anderen durft te zeggen) innerlijk wel tot de Here Jezus roep: "wees mij arme zondaar genadig".
Ik moet ook zo denken aan de volgende tekst:
21 Als Petrus dezen zag, zeide hij tot Jezus: Heere, maar wat zal deze?
22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kome, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.
Laten we maar niet te veel speculeren, en dat laatste stukje van die tekst in praktijk brengen.