verworpen

jacob

verworpen

Bericht door jacob »

Ik loop al enkele uren met een wel heel schokkend verhaal.

Er is een man die in een bejaardentehuis op zijn uiterste ligt. De man heeft geloof. Nee geen geloof dat hij bij Jezus straks zal zijn. Nee hij gelooft dat hij verworpen is. Het laat hem niet koud. Hij is in totale ontreddering. Hij heeft van God begrepen dat hij verworpen is. Maar hij bidt, maar zijn gebed is wel bitterder dan gal. Hij bidt om berusting in zijn verderf.

Toen ik dit hoorde viel er een steen in mijn maag. Wat moet deze man een angst hebben. En hoe komt het toch dat hij zo denkt. Ach ja satan plaagt hem, dat lijkt me wel duidelijk.

Ik hoor nog al eens om me heen dat mensen berusten in Gods uitverkiezing. Nog niet zolang geleden heb ik op dit forum daar iets over neer gezet. Maar dit gaat nog wel verder. Hij gelooft in zijn verderf. Daar is toch helemaal geen basis voor in de bijbel?

Als ik dit nu hoor dan moet ik onwillekeurig denken aan mensen die zeggen dat je je verlorenheid moet toestemmen en daarin berusten. Ik kan het niet anders als totale dwaasheid omschrijven. Misschien is dit nu wel zo iemand die dit letterlijk uitleeft.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het heeft geen bijbelse grond, al zit ik aan Saul te denken...
Mensen kunnen tijden voor gek gehouden worden. Bijv. met Hebr. 6. Deze mensen hebben geestelijke zorg heel hard nodig!

(Hebr. 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, [die, zeg ik,] wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.)
olfie

Bericht door olfie »

Het lijkt mij inderdaad dat hij zeer gekweld wordt.
Hoe kan iemand die van God verworpen is zich zorgen maken over zijn toestand.
Verworpenen zijn (mijns inziens) geestelijk dood, maar hoe zullen doden zich druk maken over hun toestand (Enigszins vrije aanhaling van ik dacht Spurgeon, ik heb het pas gelezen, maar kan het even niet terug vinden).
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Beste Jacob,

Zulke mensen kennen wij ook. Het is te vreselijk voor woorden.
We durven er eigenlijk zelden of nooit met anderen over te praten. Want het is eigenlijk niet te geloven. Maar het bestaat echt.
Ooit heb ik persoonlijk urenlang een gesprek gehad met een vrouw die precies dacht zoals jij van die man omschrijft.

Wekenlang ben ik toen uit mijn doen geweest.

Groet,
Houthakker.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat een verschrikkelijk verhaal!

Ik geloof niet dat God iemand in zijn leven laat weten dat hij verworpen is. Waarom leeft hij dan nog? Is dat geen genadetijd?

Saul, was hij verworpen als mens? of alleen als koning? Lees Calvijn eens over de zelfmoord van Saul.

Pas hoorde ik een preek van Prof. Maris, waarin hi jzei dat Jezus zelfs Judas nog genade aanbood, toen Hij aangaf te weten dat die Hem verraden zou. Hij gebruikte het allerliefste gebaar dat Hij had, dat van het Avondmaal. Dat was nog een allerlaatste uitnodiging aan Judas om zich te bekeren. Pas toen Judas bewust "nee" tegen Jezus zei, voer de duivel in hem en liet Jezus hem gaan.

Zolang iemand leeft, is er redding mogelijk. Laten we in Gods naam allemaal voor die man bidden!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

God verwerpt diegene, die Hem verwerpt.

Satan gebruikt óf een verkleinglas (ach, het valt allemaal wel mee) óf een vergrootglas (God heeft jou verworpen).

Zullen we vanavond allemaal bidden voor deze man?
Houthakker

Unionist schreef:Ik geloof niet dat God iemand in zijn leven laat weten dat hij verworpen is.
Dat klopt Unionist.
Maar deze mensen geloven zelf dat ze verworpen zijn.
Het is meer dan vreselijk.
Er valt haast niet aan te tornen, want ze zijn er zwaar van overtuigd.

Groet,
Houthakker.
Houthakker

jakobmarin schreef:God verwerpt diegene, die Hem verwerpt.
En dit geloven deze mensen dus absoluut niet.

Groet,
Houthakker.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het zou interessant zijn om te weten sinds wanneer deze man zo denkt en hoe hij zo is gaan denken.
Ook ben ik benieuwd hoe hij van God te weten is gekomen dat hij verworpen is. Waarom zou hij dat wel geloven en waarom zou hij niet geloven dat er genade is voor de grootste der zondaren?

Ik vind het merkwaardig dat hij berust in zijn ogenschijnlijk hachelijke lot, maar ik hoor niks over een belijden van zonde of schuld... Dat zou wel eens de drempel kunnen zijn...
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:Het zou interessant zijn om te weten sinds wanneer deze man zo denkt en hoe hij zo is gaan denken.
Ook ben ik benieuwd hoe hij van God te weten is gekomen dat hij verworpen is. Waarom zou hij dat wel geloven en waarom zou hij niet geloven dat er genade is voor de grootste der zondaren?

Ik vind het merkwaardig dat hij berust in zijn ogenschijnlijk hachelijke lot, maar ik hoor niks over een belijden van zonde of schuld... Dat zou wel eens de drempel kunnen zijn...
Misschien wel een product van zijn tijd.......

Ik weet niet hoe het zo gekomen is hoor. Dus ik moet erg voorzichtig zijn.
Marnix

Re: verworpen

Bericht door Marnix »

jacob schreef:Ik loop al enkele uren met een wel heel schokkend verhaal.

Er is een man die in een bejaardentehuis op zijn uiterste ligt. De man heeft geloof. Nee geen geloof dat hij bij Jezus straks zal zijn. Nee hij gelooft dat hij verworpen is. Het laat hem niet koud. Hij is in totale ontreddering. Hij heeft van God begrepen dat hij verworpen is. Maar hij bidt, maar zijn gebed is wel bitterder dan gal. Hij bidt om berusting in zijn verderf.

Toen ik dit hoorde viel er een steen in mijn maag. Wat moet deze man een angst hebben. En hoe komt het toch dat hij zo denkt. Ach ja satan plaagt hem, dat lijkt me wel duidelijk.

Ik hoor nog al eens om me heen dat mensen berusten in Gods uitverkiezing. Nog niet zolang geleden heb ik op dit forum daar iets over neer gezet. Maar dit gaat nog wel verder. Hij gelooft in zijn verderf. Daar is toch helemaal geen basis voor in de bijbel?

Als ik dit nu hoor dan moet ik onwillekeurig denken aan mensen die zeggen dat je je verlorenheid moet toestemmen en daarin berusten. Ik kan het niet anders als totale dwaasheid omschrijven. Misschien is dit nu wel zo iemand die dit letterlijk uitleeft.
Hoe heeft God hem dit dan duidelijk gemaakt? Hoe weet hij zo zeker dat er voor Hem geen vergeving is? Denk hij dat hij de zonde tegen de Heilige Geest heeft gedaan of zo? of is hij inderdaad door Heb 6:6 tot deze conclusie gekomen? Ik zou er eens over doorpraten hoe hij zo zeker weet dat hij nooit vergeving zal krijgen... en met de bijbel in de hand hem toch proberen te laten zien dat er ook voor Hem verlossing mogelijk is... Of het helpt is de vraag, maar hoeveel tijd heb je toch om het tenminste te proberen?

Wel een vreselijk verhaal... ik heb medelijden met die man :|
jakobmarin

Re: verworpen

Marnix schreef:ik heb medelijden met die man :|
En dan te bedenken dat het zijn eigen schuld is....
Marnix

Bericht door Marnix »

Kan... maar ik onderschat dingen als indoctrinatie ook niet. Knielen op een bed violen heeft daar onder andere wel bij geholpen om de kracht van indotrinatie, of liever gezegd, de macht die de duivel via indoctrinatie uitoefent, niet meer te onderschatten... daarnaast hebben ook gesprekken met mensen die geloven maar twijfelen aan hun redding omdat ze maar moeten afwachten of ze zijn uitverkoren en zo, mensen die onzekerheid er in gestampt kregen en die houden, en waarbij praten vaak weinig zin heeft omdat ze door die indoctrinatie de bijbel door een zwarte bril lezen...

Ik sprak een poos geleden iemand die dacht dat hij de zonde tegen de Heilige Geest had gedaan en die beruste zich ook in zijn ondergang...

In ieder geval, kijk uit met zeggen: Het is je eigen schuld. Mensen zijn enorm te beinvloeden, als je jarenlang naar een bepaalde kerk gaat is de kans behoorlijk groot dat je zelf later ook echt achter de leer van die kerk komt te staan... en zo zijn er talloze situaties in te denken die deze man tot dit idee gebracht hebben.
jakobmarin

Marnix schreef: In ieder geval, kijk uit met zeggen: Het is je eigen schuld. Mensen zijn enorm te beinvloeden, als je jarenlang naar een bepaalde kerk gaat is de kans behoorlijk groot dat je zelf later ook echt achter de leer van die kerk komt te staan... en zo zijn er talloze situaties in te denken die deze man tot dit idee gebracht hebben.
Ja je hebt gelijk, ik had het beter anders kunnen verwoorden: 'en dan te bedenken dat het níet Gods schuld is...

Hoewel een mens altijd verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden, en dus ook onbekeerlijkheid.

En ambtsdragers hebben een enorme verantwoordelijkheid, en ik zie het rondom me ook, dat een bepaalde prediking mensen psychisch belast, en een vreemd zelfbeeld en Godsbeeld krijgen.
memento

Bericht door memento »

Laten we voor die man bidden. Dat is het enige nuttige wat we met dit verhaal kunnen....
Plaats reactie