bedankt voor je eerlijkheid
Eerlijk gezegd vind ik dat een hele rare gedachte. Alsof de eigen kerk de enige en juiste weg tot zaligheid is. Deze gedachte heb ik al nooit gehad en door mijn indertijd oecumenische huwelijk ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat Gods wereldwijde kerk vele malen groter is dan het West-Europese reformatorische gedachtegoed.
Helma, jij bent dan ook één van de enigen hier die geen sneren uitdeelt naar je vroegere kerkverband of over allerlei hedendaagse mensen en gebeurtenissen heen blijft strijden voor jouw gelijk rondom je vertrek. Dat siert je en het helpt mij om begrip of tenminste respect voor je afwegingen te hebben. Ik ervaar vaak dat het bevuilen van het eigen nest en het aannemen van een slachtofferrol de gesprekken over kerkelijke overstappen vertroebelen en het decimeert het begrip ervoor. Dan is het gewoon best lastig om onbevangen naar de verhalen te luisteren.helma schreef: ↑27 feb 2025, 12:51 Ik heb beide kanten ervaren. Verdriet en afwijzing. Het geeft niet. Ik begrijp allebei.
De rotte appel opmerking heb ik destijds niet heel serieus genomen; dat had wel met de zender ervan te maken. Maar zo af en toe komt het terug in je gedachten. Als er een soort karikatuur voorbijkomt over vertrekkers die alleen maar linkser en lichter willen.
Wellicht zijn ze er. Ik herken mezelf daar niet in.
Maar het kan nog komen natuurlijk.
ik quote: denk je het daar te horen...
Dat is toch een terechte vraag die je krijgt? Of mag die ook al niet meer gesteld worden?
Vertrekkers als Helma zijn niet zeldzaam. Je hoort ze alleen niet. Ook niet hier op het forum.TSD schreef:Dat is toch een terechte vraag die je krijgt? Of mag die ook al niet meer gesteld worden?
Vertrekkers a la Helma zijn zeldzaam, ik ken ze meer van het kaliber uit de post van wfloor. Een plaatselijke PKN dominee zei eens bijna exact hetzelfde.
En nee, ik ben geen hartenkenner, maar de uiterlijke veranderingen zijn toch wel veelzeggend.
En natuurlijk zijn er ook anderen, vertrekkers waar pijn zit om wat voor reden dan ook, iedereen over 1 kam scheren is ook weer niet nodig.
Laat ik ik het dan beperken tot mijn huidige gemeente: Ik ken er nauwelijks.Maanenschijn schreef: ↑27 feb 2025, 15:09Vertrekkers als Helma zijn niet zeldzaam. Je hoort ze alleen niet. Ook niet hier op het forum.TSD schreef:Dat is toch een terechte vraag die je krijgt? Of mag die ook al niet meer gesteld worden?
Vertrekkers a la Helma zijn zeldzaam, ik ken ze meer van het kaliber uit de post van wfloor. Een plaatselijke PKN dominee zei eens bijna exact hetzelfde.
En nee, ik ben geen hartenkenner, maar de uiterlijke veranderingen zijn toch wel veelzeggend.
En natuurlijk zijn er ook anderen, vertrekkers waar pijn zit om wat voor reden dan ook, iedereen over 1 kam scheren is ook weer niet nodig.
De ervaringen en opmerkingen die Helma heeft gehoord zijn helaas niet zeldzaam. Maar dat wordt door de 'stillen' vaak zwijgend en met pijn aangehoord.
Ces’t la tone…TSD schreef: ↑27 feb 2025, 14:50Dat is toch een terechte vraag die je krijgt? Of mag die ook al niet meer gesteld worden?
Vertrekkers als Helma zijn niet zeldzaam. Je hoort ze alleen niet. Ook niet hier op het forum.
Dank je wel.Maanenschijn schreef: ↑27 feb 2025, 15:09Vertrekkers als Helma zijn niet zeldzaam. Je hoort ze alleen niet. Ook niet hier op het forum.TSD schreef:Dat is toch een terechte vraag die je krijgt? Of mag die ook al niet meer gesteld worden?
De ervaringen en opmerkingen die Helma heeft gehoord zijn helaas niet zeldzaam. Maar dat wordt door de 'stillen' vaak zwijgend en met pijn aangehoord.
Hoewel ik niet wil generaliseren is dat wel een beetje typisch voor zowel vertrekkers als blijvers en dat lijkt me wel cultureel bepaald door de kerk- en waarheidsvisie van de Gergem. Maar neem dit inzicht aub niet al te zwaar op.
Ik vind bovenstaande dan ook weer een zuur plasje.Job schreef: ↑27 feb 2025, 16:14
Als dat zo is, mogen degenen die hier altijd maar weer een zuur plasje komen doen over de (leiding van) de Gereformeerde Gemeenten - en impliciet komen melden dat zijzelf gelijk hadden en houden in hun visie - het zich best eens aantrekken dat zij zo beeldbepalend zijn voor vertrekkers. Net als wfloor ken ik ze buiten het forum ook. Gemene deler is het grote eigen gelijk en het graag spuwen in het oude nest. Hun houding gaat ten koste van mensen die in ootmoed en stilte de weg van vertrek kozen, misschien wel beseffend dat waar er twee het oneens zijn, er altijd wel bij twee een gebrek te vinden is.
Ik wil daar echt wel oog voor hebben. Het is duidelijk dat het niet 'zomaar' gaat. Maar ik heb in het algemeen (niet specifiek bij jou) toch een hekel aan de eenzijdigheid in woordkeuze vaak: het is voor ons verdrietig, wij hebben veel meegemaakt.