Beroepingswerk discussie [7]

Ad Anker
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Dat is de klassieke reactie: we zoeken mensen (dominees zelfs!) die ook die stap maakten, waar we vervolgens vanuit onze rechtzinnigheid niets van mogen zeggen, dus pas op! Vervolgens is dat een geruststelling om helma's stelling te bagatelliseren en daarmee minder serieus te nemen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 27 feb 2025, 12:07 Dat is de klassieke reactie: we zoeken mensen (dominees zelfs!) die ook die stap maakten, waar we vervolgens vanuit onze rechtzinnigheid niets van mogen zeggen, dus pas op! Vervolgens is dat een geruststelling om helma's stelling te bagatelliseren en daarmee minder serieus te nemen.
Juist. Ik zat laatst aan een casus te denken (die me nu niet te binnen schiet - dat is maar beter ook) en toen dacht ik aan de waarschuwing van Jezus over de huurling en de herder.
CvdW

Bericht door CvdW »

helma schreef: 27 feb 2025, 11:43
Ad Anker schreef:
helma schreef: 27 feb 2025, 10:04 Het zijn de lastigste mensen die een kerkverband verlaten.
Oftewel, de rotte appels vallen het eerst af.
Soms komen er hele wijze uitspraken langs. Eentje om over na te denken.
Het werd mij ooit toegevoegd en ik heb het ook nog onthouden Afbeelding
Afbeelding is niet te zien.
Hoe kan ik deze zichtbaar krijgen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 27 feb 2025, 12:12
Ad Anker schreef: 27 feb 2025, 12:07 Dat is de klassieke reactie: we zoeken mensen (dominees zelfs!) die ook die stap maakten, waar we vervolgens vanuit onze rechtzinnigheid niets van mogen zeggen, dus pas op! Vervolgens is dat een geruststelling om helma's stelling te bagatelliseren en daarmee minder serieus te nemen.
Juist. Ik zat laatst aan een casus te denken (die me nu niet te binnen schiet - dat is maar beter ook) en toen dacht ik aan de waarschuwing van Jezus over de huurling en de herder.
ik ben de laatste die zegt dat ik rechtzinnig ben.
Maar het verwijt wordt in o.a. de GG enkel over links gemaakt, over rechts horen we niemand.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 27 feb 2025, 12:15 ik ben de laatste die zegt dat ik rechtzinnig ben.
Maar het verwijt wordt in de GG enkel over links gemaakt, over rechts horen we niemand.
Het interessante is dat sommige HHK's massa's GG-ers toelaten in hun gemeente, in de GG is dat toch anders. Er komt wat over uit de OGG (met correspondentieband) en de GGiN (waar historische wel een band ligt). Toetreders uit linksere kerken is volgens mij veel summierder. En dat zal niet heel negatief benaderd worden inderdaad. Toetreden tot een goeie kerk kun je immers ook weer niet afkeuren, toch?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

En... Het is toch logisch dat binnen een kerk men denkt daar te verkeren onder de waarheid die naar de godzaligheid is. Dan is het toch logisch dat vertrekkers voor pijn zorgen en toetreders tot vreugde?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

je impliceert hiermee dat de HHK dat niet is.
Daarnaast zijn er in gemeentes met grote instroom vanuit de GG voordat iemand daadwerkelijk lid wordt er een hele procedure doorlopen.
Dat is niet zomaar een gesprekje en dan klaar.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 27 feb 2025, 12:22 je impliceert hiermee dat de HHK dat niet is.
Daarnaast zijn er in gemeentes met grote instroom vanuit de GG voordat iemand daadwerkelijk lid wordt er een hele procedure doorlopen.
Wat niet is?
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 27 feb 2025, 12:15
Herman schreef: 27 feb 2025, 12:12
ik ben de laatste die zegt dat ik rechtzinnig ben.
Maar het verwijt wordt in o.a. de GG enkel over links gemaakt, over rechts horen we niemand.
Behalve mij dan toch zeker;-) Ik ben helemaal niet blij met mensen die eigenmachtig ons kerkverband komen 'versterken'.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 27 feb 2025, 12:20 En... Het is toch logisch dat binnen een kerk men denkt daar te verkeren onder de waarheid die naar de godzaligheid is. Dan is het toch logisch dat vertrekkers voor pijn zorgen en toetreders tot vreugde?
de terminologie rechts erin, links eruit klinkt niet echt heel veel verdriet door, zeker ook niet de rotte appel opmerking die richting Helma werd gemaakt
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: 27 feb 2025, 12:23
Bertiel schreef: 27 feb 2025, 12:22 je impliceert hiermee dat de HHK dat niet is.
Wat niet is?
een goeie kerk
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 27 feb 2025, 12:20 En... Het is toch logisch dat binnen een kerk men denkt daar te verkeren onder de waarheid die naar de godzaligheid is. Dan is het toch logisch dat vertrekkers voor pijn zorgen en toetreders tot vreugde?
Behalve dan, dat die toetreders een belangrijke oorzaak zijn van het vertrek van anderen, die wel in het kerkverband horen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 27 feb 2025, 12:25
de terminologie rechts erin, links eruit klinkt niet echt heel veel verdriet door, zeker ook niet de rotte appel opmerking die richting Helma werd gemaakt
Dat is wel wat je regelmatig ziet. Maar even heel simpel en nuchter: ik verkeer in een gemeente met massavertrek: dat is toch verdrietig. Mij doet dat best pijn. Ik wil niet dat ze allemaal weggaan, ik wil dat ze blijven en dat we samen een gemeente kunnen vormen. En ja, ik heb wat doorschieters gezien van HHK richting evangelisch. Ik heb soms ook echt wel begrip voor vertrek en ik besef ook dat ik niet in een volmaakte gemeente zit. Laat onverlet dat het alzo niet zou moeten zijn.

Je opmerking over de HHK richting mij deel ik niet. Ik impliceer niets over dat kerkverband, ik zou niet durven.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

en waarin blijkt dit verdriet dan? ik ben ook opgeschoven, heb weinig verdriet gehoord, behalve onbegrip en stevige afkeur vanuit de kerkenraad
helma

Bericht door helma »

Ik heb beide kanten ervaren. Verdriet en afwijzing. Het geeft niet. Ik begrijp allebei.
De rotte appel opmerking heb ik destijds niet heel serieus genomen; dat had wel met de zender ervan te maken. Maar zo af en toe komt het terug in je gedachten. Als er een soort karikatuur voorbijkomt over vertrekkers die alleen maar linkser en lichter willen.
Wellicht zijn ze er. Ik herken mezelf daar niet in.
Maar het kan nog komen natuurlijk.
Plaats reactie