Dobbelstenen/Godsvoorzienigheid

rekcor

Bericht door rekcor »

MV schreef:Alcoholisme en prostitutie is allebei zonde!
Hohoho, ik had het niet over alcoholisme, maar over het drinken van alcohol in het algemeen. Onze Oosteuropese broeders en zusters keuren het drinken van 1 glas bier al af...
MV schreef:Zonde is niet persoonsgebonden!
Hohoho, ik heb het wel over die dingen die niet direct in de 10 geboden staan (Monopoly spelen bijvoorbeeld).

Vriendelijk verzoek om mijn post wel goed te lezen MV!
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:
Hohoho, ik had het niet over alcoholisme, maar over het drinken van alcohol in het algemeen. Onze Oosteuropese broeders en zusters keuren het drinken van 1 glas bier al af...
Hohoho, ik heb het wel over die dingen die niet direct in de 10 geboden staan (Monopoly spelen bijvoorbeeld).

Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd).

Dat komt hierdoor!.
Dit klopt m.i. niet
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

MV schreef:
rekcor schreef:

Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd).

Dat komt hierdoor!.
Dit klopt m.i. niet
zie Rom 14:5, 6, 14 en 23
rekcor

Bericht door rekcor »

Paulus schreef:5. De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. (...)

13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. (...)

22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
wim

Bericht door wim »

MV schreef: Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd).

Dat komt hierdoor!.
Dit klopt m.i. niet
En als dat niet klopt. Wie heeft er dan gelijk? Wiens inzicht over wat wel of niet zonde is, is maatgevend?
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:
Paulus schreef:5. De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. (...)

13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. (...)

22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
Als het over middelmatige zaken gaat: ja!
Marnix

Bericht door Marnix »

MV schreef:
rekcor schreef:
MV schreef:Waar ligt de grens??
Volgens mij is dit grenzeloos!
Hoor ik daar iemand "Christelijke Vrijheid" roepen?

Misschien is het heel lastig, maar los van het direct overtreden van de 10 geboden zijn zonden heel persoonlijk.

Hiermee bedoel ik: voor mij kan iets zonde zijn, wat voor jou totaal geen zonde is (en omgekeerd). Daarom moet iedere Christen bij zichzelf onderzoeken wat zijn/haar eigen afgoden, verleidingen etc zijn.

Wist je dat Oost-Europese Christenen het drinken van alcohol bijna net zo verwerpelijk vinden als het bezoeken van een prostituee? Logisch, alcoholisme is een levensgroot probleem in Oost Europa. Hier speelt het wat minder, maar is Mammon weer veel sterker aanwezig.

Samenvatting: je kunt - buiten de bijbelse geboden - geen algemene regels opstellen die voor alle christenen gelden.
Oeverloos!

Op allerlei manier te intepreteren!

Zonde is zonde

Alcoholisme en prostitutie is allebei zonde!

Zonde is niet persoonsgebonden!
Het raakt Gods eer!

We moeten het niet vanuit de mens, maar vanuit God benaderen!
En dat gebeurt juist niet. Er wordt niet vanuit God geredeneerd, maar puur vanuit menselijke gewenning en tradities. Omdat men niet vanuit God redeneert heeft men moeite met neutrale popmuziek, met vrouwen die broeken dragen en met het spelen van een spelletje mens-erger-je-niet.

Als de kerk dat soort regeltjes gaat verzinnen en op basis daarvan tucht gaat toepassen op hen die die regels overtreden, misbruikt ze verantwoordelijkheid die ze heeft gekregen om de tucht uit te voeren waar nodig, en is er wel degelijk sprake van farizees / wettisch gedrag.

Je hoeft als kerk echt niet alles maar goed te keuren.. het is niet zo dat je als kerk niks meer daarover zou kunnen zeggen, want de bijbel is er duidelijk genoeg over... alleen daarnaast zijn er allerlei andere regeltjes bedacht die niet geboden van God zijn, maar ethische regeltjes die de kerk op basis van eigen kerkcultuur / traditie erbij heeft verzonnen, en die mag je mensen niet opleggen alsof het Gods wil zou zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

MV schreef:Als het over middelmatige zaken gaat: ja!
Juist, en wat zijn middelmatige zaken? Mijns inziens die zaken die niet direct in strijd zijn met de tien geboden.
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
Eppie schreef:
MV schreef:Helaas liggen de meningen over vrije tijds besteding zover bij mij vandaan dat ik hier tijd te kort voor heb om hierover verder te debatteren.

Jammer dat mijn mening in deze nogal bespottelijk wordt neergezet.

Blijkbaar zijn standpunten die vroeger Bijbels gefundeerd waren nu tot middelmatige zaken uitgeroepen, en worden degenen die daar nog steeds achterstaan gezien als Farizeers.

Dien of God of de mammon!

Laat duidelijk zijn dat het slaafs volgen van de regeltjes de mens niet zalig maakt.

Alleen, waarom God onnodig onteren

Ik weet het, Uiterlijke zaken maken collegea in de gezinthe altijd prikkelbaar!

Ik vindt het persoonlijk alleen terecht als hier ook de vinger bij wordt gelegd!
Mv verwoordt hier een mening die wel meer voorkomt, niks mis mee, niet geheel mijn mening. Waar ik wel mijn vragen over heb, is dat die groep mensen die dezelfde mening [let wel in mijn omgeving en ik wil niet generaliseren] hebben niet op mij over komen dat zij actief het koninkrijk van God zoeken, wat toch als zijnde het belangrijkste overkomt.
Absoluut mee eens!
Alleen sluit het niet zoeken van Gods Koninkrijk het zoeken naar een levenswandel overeenkomstig Gods Woord niet uit. Als je maar in het oog houdt dat dit de zaligheid niet is!

Wij zoeken van nature het Koninkrijk van God ook niet actief. Zonder kracht van de Heilige Geest zullen we deze ook niet in de rechte weg zoeken!
Wat die laatste zin nou aan de discussie bij draagt????

Verder mag ik me niet meer met de discussie bemoeien heb ik begrepen. Ik vind het een waardeloze discussie. De argumenten als ze al worden gebruikt overtuigen mij in het geheel niet. en wat er vroeger allemaal gebeurde is niet daarom ook maar mijn leidraad, stel je voor, dan zou ik donker gekleurde afrikanen als apen of als tweederangs mensen moeten gaan zien.

In het licht van Romeinen 14 vind ik het prima dat mensen dit voor zichzelf niet doen. Hun argumentatie kan ik niet volgen, maar begrijpen wat dat met Gods voorzienigheid te maken heeft kan ik niet. Maar ga mij niet dingen opleggen waar de bijbel niet over schrijft. Ik eigen me graag deze christelijke vrijheid toe.

Ik ben wel benieuwd als dit niet onder Romeinen 14 valt, wat daar dan wel onder valt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Jakob schreef:Ik vind het een waardeloze discussie
Op zich begrijp ik je . wel, maar voor MV (en met MV wellicht nog anderen) zijn het wel belangrijke zaken.

Tenslotte gaat het nu om de vraag: wat is christelijke vrijheid precies? MV denkt heel sterk in termen van regels en wetten, terwijl anderen - jij en ik bijvoorbeeld - een 'vrijere' opvatting hebben.

Al met al vind ik het geen waardeloze discussie.
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:
Jakob schreef:Ik vind het een waardeloze discussie
Op zich begrijp ik je . wel, maar voor MV (en met MV wellicht nog anderen) zijn het wel belangrijke zaken.

Tenslotte gaat het nu om de vraag: wat is christelijke vrijheid precies? MV denkt heel sterk in termen van regels en wetten, terwijl anderen - jij en ik bijvoorbeeld - een 'vrijere' opvatting hebben.

Al met al vind ik het geen waardeloze discussie.
MV denkt niet in wetten en regels.
MV denkt aan leven tot Gods eer. Vroeger werd dat aangeduid met "een nauw leven", of "nauwe concientie". Blijkbaar waren de overwegingen van Gods volk volgens Jacob hersenschimmen.
Ik betreur de tton van Jacon in deze discussie.
Hou de ogen open voor het verleden! Het was niet alles zinloos vroom gepraat. Veelal was er meer praktiserende heiligmaking als tegenwoordig!

Het gaat uiteraard niet om de uitdrukkingen zelf, maar om de inhoud.

Jacob veegt werkelijk het hele oude gereformeerde geloofsleven hiermee van tafel. Jammer!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Beste MV,

Bedoel je met 'oude gereformeerde geloofsleven' het gezelschapsleven van begin 20e eeuw, of is het 'oude gereformeerde geloofsleven' voor breder en overstijgt het de muren van de afgescheiden kerken en wordt dat 'oude gereformeerde geloofsleven' ook buiten onze landsgrenzen gevonden?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
rekcor

Bericht door rekcor »

MV schreef:Veelal was er meer praktiserende heiligmaking als tegenwoordig!
Naast dat het geen correct Nederlands is, moet je deze stelling wel echt onderbouwen met voorbeelden waaruit dat dan blijkt MV. Je zegt namelijk nogal wat.

Daarnaast is de opmerking nogal suggestief (en daarom reageert Jacob denk ik zo fel): alsof het spelen van Monopoly enzo iets is waar 'Gods volk' zich verre van moet houden. Nogmaals: dit kun je vinden, maar dan moet je echt met duidelijke, bijbelse argumenten komen.

Zelf (ik spreek maar voor mezelf) probeer ik heel nauw te leven, vraag ik met alles af wat Jezus zou doen in mijn plaats. Maar ik kan me niet vinden in wat jij noemt: 'het oude gereformeerde leven'. Het 'oude gereformeerde leven' is ook helemaal niet normatief! Het gaat erom wat God van ons vraagt in 2006!

P.S. Daarmee keur ik dit oude gereformeerde leven overigens niet af: in die tijd, in die situatie was die manier van leven wellicht de beste.
plebe

Bericht door plebe »

Gods Geest is nog onverminderd machtig heilig te maken. Da's wat anders dan ons DHZ-gepruts. Uit eigen beweging dingen doen en laten-da's uit het vlees!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
MV

Bericht door MV »

rekcor schreef:
MV schreef:Veelal was er meer praktiserende heiligmaking als tegenwoordig!
Naast dat het geen correct Nederlands is, moet je deze stelling wel echt onderbouwen met voorbeelden waaruit dat dan blijkt MV. Je zegt namelijk nogal wat.

Daarnaast is de opmerking nogal suggestief (en daarom reageert Jacob denk ik zo fel): alsof het spelen van Monopoly enzo iets is waar 'Gods volk' zich verre van moet houden. Nogmaals: dit kun je vinden, maar dan moet je echt met duidelijke, bijbelse argumenten komen.

Zelf (ik spreek maar voor mezelf) probeer ik heel nauw te leven, vraag ik met alles af wat Jezus zou doen in mijn plaats. Maar ik kan me niet vinden in wat jij noemt: 'het oude gereformeerde leven'. Het 'oude gereformeerde leven' is ook helemaal niet normatief! Het gaat erom wat God van ons vraagt in 2006!

P.S. Daarmee keur ik dit oude gereformeerde leven overigens niet af: in die tijd, in die situatie was die manier van leven wellicht de beste.
M.i. heb ik in mijn vorige topics een duidelijk beeld geschetst van mijn mening.
Mij heb je Monopoly niet af horen keuren. Ik heb geprobeerd niet op deatails in te gaan.

Mijn kernboodschap is:

Verantwoorde vrijetijdsbesteding krijgt een steeds breder karakter.

De ruimte die een Christen anno 2006 zich permiteerd wordt steeds groter.

De "refozuil" verbleekt. Een ontspannen en prettig leven staat veelal boven een heilig leven.

Zonde is nu een bediscuseerbaar begrip.

en verder.........
Helaas worden mijn topics veelal als belachelijk betempeld.....op een REFO forum

PS: Denk niet dat ik mezelf inn deze discussie als heilige zie.
Ik vindt het alleen belangrijke signalen om te bespreken!
Plaats reactie