verworpen
Ik las laatst een in een boek van iemand die de tekst in haar hart gekregen had: Uit uw geen vrucht meer in der eeuwigheid.. En er was geen ds of ouderling die haar van deze gedachte af kon brengen. Maar toch mocht er een moment komen dat de weg voor haar geopend werd..
Dit was mijn gedachte die op kwam toen ik de posting las.. Desondanks een schrijnend iets..
Dit was mijn gedachte die op kwam toen ik de posting las.. Desondanks een schrijnend iets..
Wat ook erg onlogisch op mij overkomt is het vragen om berusting.
Voor welke periode denkt die man 'iets' te hebben aan die zogenaamde rust of berusting.
Misschien zal hij nog 3 maanden leven. Wat zijn 3 maanden berusting ten opzichte van de eeuwigheid die daarop volgt?
Of denkt hij in de eeuwigheid te kunnen doorgaan met berusten?
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Groet,
Houthakker.
Voor welke periode denkt die man 'iets' te hebben aan die zogenaamde rust of berusting.
Misschien zal hij nog 3 maanden leven. Wat zijn 3 maanden berusting ten opzichte van de eeuwigheid die daarop volgt?
Of denkt hij in de eeuwigheid te kunnen doorgaan met berusten?
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Groet,
Houthakker.
- ndonselaar
- Contacteer:
We moeten heel erg voorzichtig zijn met het woord 'verworpen'.olfie schreef:Het lijkt mij inderdaad dat hij zeer gekweld wordt.
Hoe kan iemand die van God verworpen is zich zorgen maken over zijn toestand.
Verworpenen zijn (mijns inziens) geestelijk dood, maar hoe zullen doden zich druk maken over hun toestand (Enigszins vrije aanhaling van ik dacht Spurgeon, ik heb het pas gelezen, maar kan het even niet terug vinden).
Alle mensen, of we nu straks ingaan of buiten moeten blijven, zijn geestelijke doden. Tenminste tot het moment van de wedergeboorte / het geloof.
Hm maar wat Spurgeon zegt, als deze man zich wel druk maakt om zijn toestand, hoe zit het dan met de verwerping? De bijbel zegt dat de Geest ons overtuigt.... maar kan het zijn dat mensen zo zijn gemanipuleerd, gebrainwashed of wat dan ook dat ze wel geloven in Jezus als Verlosser, maar niet voor hen... terwijl Hij dat wel is? Ik vind dat nog wel een lastig punt, hangt het antwoord op de vraag of iemand gered wordt of verloren gaat, af van of iemand zelf denkt dat ie gered wordt of niet? Misschien zeggen we daar nog net iets te makkelijk "ja" op?ndonselaar schreef:We moeten heel erg voorzichtig zijn met het woord 'verworpen'.olfie schreef:Het lijkt mij inderdaad dat hij zeer gekweld wordt.
Hoe kan iemand die van God verworpen is zich zorgen maken over zijn toestand.
Verworpenen zijn (mijns inziens) geestelijk dood, maar hoe zullen doden zich druk maken over hun toestand (Enigszins vrije aanhaling van ik dacht Spurgeon, ik heb het pas gelezen, maar kan het even niet terug vinden).
Alle mensen, of we nu straks ingaan of buiten moeten blijven, zijn geestelijke doden. Tenminste tot het moment van de wedergeboorte / het geloof.
Beste Marnix,Marnix schreef:Hm maar wat Spurgeon zegt, als deze man zich wel druk maakt om zijn toestand, hoe zit het dan met de verwerping? De bijbel zegt dat de Geest ons overtuigt.... maar kan het zijn dat mensen zo zijn gemanipuleerd, gebrainwashed of wat dan ook dat ze wel geloven in Jezus als Verlosser, maar niet voor hen... terwijl Hij dat wel is? Ik vind dat nog wel een lastig punt, hangt het antwoord op de vraag of iemand gered wordt of verloren gaat, af van of iemand zelf denkt dat ie gered wordt of niet? Misschien zeggen we daar nog net iets te makkelijk "ja" op?
De Heilige Geest overtuigt inderdaad, maar Hij maakt Zijn werk wel af. Hij wijst de vernederde zondaar namenlijk op Christus alleen. De duivel kan ook overtuigen, het verschil is dat de duivel wanhopig maakt en wijsmaakt dat er geen hoop meer is. Kijk maar aan Judas. Judas besefte zijn zonde, en kreeg ellendekennis, maar het dreef hem tot zelfmoord.
Juist, nu zijn we er.
Het ergste van alles in deze verhalen is de zonde van het ongeloof.
Het negeren van Jezus Christus en Zijn werk.
Het negeren van Jezus.
Dat is het allerergste wat een mens kan doen.
En de vormen waarin dat allemaal gebeurt, kunnen verschillen.
Zo zijn er ook weer uitersten. Maar de kern is gelijk: ONGELOOF.
De ergste zonde.
Groet,
Houthakker.
Het ergste van alles in deze verhalen is de zonde van het ongeloof.
Het negeren van Jezus Christus en Zijn werk.
Het negeren van Jezus.
Dat is het allerergste wat een mens kan doen.
En de vormen waarin dat allemaal gebeurt, kunnen verschillen.
Zo zijn er ook weer uitersten. Maar de kern is gelijk: ONGELOOF.
De ergste zonde.
Groet,
Houthakker.
- FlyingEagle
het bewust afwijzen van Gods genade? Volgens mij is de zonde tegen de Heilige Geest Zijn werk als duivelswerk voorstellenBreekijzertje schreef:De zonde tegen de Heilige Geest is het zeer bewust afwijzen van Gods genade terwijl je beter weet.olfie schreef:Houthakker, je bent het toch wel met me eens dat de zonde tegen de HG de ERGSTE zonde is?![]()
Maar ik snap je betoog.
Dat de Geest zijn werk afmaakt, daarvan ben ik overtuigd.Dathenum schreef:Beste Marnix,Marnix schreef:Hm maar wat Spurgeon zegt, als deze man zich wel druk maakt om zijn toestand, hoe zit het dan met de verwerping? De bijbel zegt dat de Geest ons overtuigt.... maar kan het zijn dat mensen zo zijn gemanipuleerd, gebrainwashed of wat dan ook dat ze wel geloven in Jezus als Verlosser, maar niet voor hen... terwijl Hij dat wel is? Ik vind dat nog wel een lastig punt, hangt het antwoord op de vraag of iemand gered wordt of verloren gaat, af van of iemand zelf denkt dat ie gered wordt of niet? Misschien zeggen we daar nog net iets te makkelijk "ja" op?
De Heilige Geest overtuigt inderdaad, maar Hij maakt Zijn werk wel af. Hij wijst de vernederde zondaar namenlijk op Christus alleen. De duivel kan ook overtuigen, het verschil is dat de duivel wanhopig maakt en wijsmaakt dat er geen hoop meer is. Kijk maar aan Judas. Judas besefte zijn zonde, en kreeg ellendekennis, maar het dreef hem tot zelfmoord.
We komen denk ik weer op een gevoelig punt uit. Dat de Geest zijn werk afmaakt, komt dat altijd in dit leven al volledig tot uiting, of kan dat ook na dit leven het geval zijn. Even van de hier beschreven situatie uitgaande is dus de vraag die in mijn ronddwaalt: Deze man gelooft dat Jezus voor de zonden van mensen gestorven is, dus ook in Jezus als Heer en verlosser gelooft... gelooft dat Jezus niet voor Hem stierf.... Kan het zijn dat hij sterft en ontdekt dat Jezus ook Hem heeft verlost?
Wat een beetje in dezelfde lijn ligt is hoe het zit met mensen die zelfmoord plegen. Je haalt hier al even Judas aan, die uit wanhoop zelfmoord pleegt. Er zijn echter ook christenen die zelfmoord plegen, hoe zit het met hen? Gaan ze verloren omdat ze het hier niet meer zien zitten, omdat ze hier geen hoop meer hebben, en ze die als christenen wel zouden moeten hebben? Daarover is in het verleden al veel discussie geweest, en verschillen de meningen nog steeds.
De duivelen geloven ook dat Jezus voor de zonden van de mensen gestorven is (Jac. 2:19 - Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; De duivelen geloven het ook, en zij sidderen.). Het is dus geen automatisme dat als mensen geloven dat Jezus voor de zonden van de mensheid is gestorven, zij ook behouden zijn. Nodig is dat mensen hun toevlucht nemen tot Zijn volbrachte werk, en op Hem hun vertrouwen stellen. Ik ken de betreffende man niet, maar als ik het verhaal zo lees ontbreekt het hem aan het laatste. Uiteraard weten we gelukkig niet wat er nog meer allemaal in het hart van de betreffende man afspeeld, hoewel we daar niet zonder meer vanuit mogen gaan.Marnix schreef: Even van de hier beschreven situatie uitgaande is dus de vraag die in mijn ronddwaalt: Deze man gelooft dat Jezus voor de zonden van mensen gestorven is, dus ook in Jezus als Heer en verlosser gelooft...
Beste Olfie,olfie schreef:Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar het grote verschil is wel dat er voor de duivelen geen weg van behoud meer is. Dus of je heb gelijk kan stellen op die manier aan de mens...?.. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik bedoelde niet te zeggen dat er geen weg tot behoud meer is, maar dat geloven dat Jezus voor de zonden van de mensheid is gestorven niet genoeg is.
Ja dat begreep ik, en daar ben ik het ook mee eens.
Ik reageerde alleen omdat jij schreef dat de duivelen ook geloven dat Hij voor de zonden van de mensen gestorven is, ik bedoelde dus te zeggen dat het vergelijk tussen duivelen en mensen nogal moeilijk te trekken is, maar ik begrijp dat je dat vergelijk dus ook niet wilde trekken.
Ik reageerde alleen omdat jij schreef dat de duivelen ook geloven dat Hij voor de zonden van de mensen gestorven is, ik bedoelde dus te zeggen dat het vergelijk tussen duivelen en mensen nogal moeilijk te trekken is, maar ik begrijp dat je dat vergelijk dus ook niet wilde trekken.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Maar heeft God houdt God dan geen rekening met de kracht van indoctrinatie, manipulatie, met psychische problemen die het geloven soms onmogelijk maken enzo? Ik haalde even zelfmoord er bij, is er dan ook geen sprake van onvoldoende vertrouwen?Dathenum schreef:De duivelen geloven ook dat Jezus voor de zonden van de mensen gestorven is (Jac. 2:19 - Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; De duivelen geloven het ook, en zij sidderen.). Het is dus geen automatisme dat als mensen geloven dat Jezus voor de zonden van de mensheid is gestorven, zij ook behouden zijn. Nodig is dat mensen hun toevlucht nemen tot Zijn volbrachte werk, en op Hem hun vertrouwen stellen. Ik ken de betreffende man niet, maar als ik het verhaal zo lees ontbreekt het hem aan het laatste. Uiteraard weten we gelukkig niet wat er nog meer allemaal in het hart van de betreffende man afspeeld, hoewel we daar niet zonder meer vanuit mogen gaan.Marnix schreef: Even van de hier beschreven situatie uitgaande is dus de vraag die in mijn ronddwaalt: Deze man gelooft dat Jezus voor de zonden van mensen gestorven is, dus ook in Jezus als Heer en verlosser gelooft...