Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 13728
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Herman »

Valcke schreef: 28 jan 2025, 12:16 Zeker ligt dit impliciet in de doop- en belijdenisvragen opgesloten. Maar bij voorafgaande openbare en ergerlijke zonden (evt. uitmondend in een openbare veroordeling door de wereldlijke rechter en detentie) is het onbestaanbaar dat hier ook niet expliciet belijdenis van gedaan wordt tegenover de kerkenraad. En andersom dient een kerkenraad dit ook bij de betrokkene aan de orde te stellen en enig onderzoek te doen naar iemands verleden. Dat maken ook de voorbeelden uit de Schrift duidelijk, evenals de verklaring die Calvijn geeft. Wanneer iemand tot het opzienersambt komt, dient dit eveneens aan de orde te komen, volgens de vereisten in onder meer 1 Timotheüs 3. Daartoe behoort ook vs. 7: 'En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid en in den strik des duivels.'
Het kan zijn dat jij dat onbestaanbaar vind, maar dat vind de gereformeerde kerk dus niet.

Ook 1 Timotheus 3 wordt herhaaldelijk in verband gebracht met deze casus, maar dan gaat het m.i. om het goede getuigenis nadat iemand tot bekering is gekomen en niet ervoor.
Valcke
Berichten: 7889
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Valcke »

Herman schreef: 28 jan 2025, 12:23
Valcke schreef: 28 jan 2025, 12:16 Zeker ligt dit impliciet in de doop- en belijdenisvragen opgesloten. Maar bij voorafgaande openbare en ergerlijke zonden (evt. uitmondend in een openbare veroordeling door de wereldlijke rechter en detentie) is het onbestaanbaar dat hier ook niet expliciet belijdenis van gedaan wordt tegenover de kerkenraad. En andersom dient een kerkenraad dit ook bij de betrokkene aan de orde te stellen en enig onderzoek te doen naar iemands verleden. Dat maken ook de voorbeelden uit de Schrift duidelijk, evenals de verklaring die Calvijn geeft. Wanneer iemand tot het opzienersambt komt, dient dit eveneens aan de orde te komen, volgens de vereisten in onder meer 1 Timotheüs 3. Daartoe behoort ook vs. 7: 'En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid en in den strik des duivels.'
Het kan zijn dat jij dat onbestaanbaar vind, maar dat vind de gereformeerde kerk dus niet.

Ook 1 Timotheus 3 wordt herhaaldelijk in verband gebracht met deze casus, maar dan gaat het m.i. om het goede getuigenis nadat iemand tot bekering is gekomen en niet ervoor.
Sorry hoor, Herman, ik heb uit Calvijn het tegendeel al aangetoond. Idem uit bv. Matth. 3:6: 'belijdende hun zonden'.
Dat is méér dan een 'ja' antwoord op een vraag uit het formulier.

En inderdaad moet het gaan om het goede getuigenis ná iemands bekering. Maar waarachtige bekering impliceert wel belijdenis.
Nogmaals: ik zeg niets over deze casus. Ik houd het graag 'algemeen'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 13728
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Herman »

Valcke schreef: 28 jan 2025, 12:26 Sorry hoor, Herman, ik heb uit Calvijn het tegendeel al aangetoond. Idem uit bv. Matth. 3:6: 'belijdende hun zonden'.
Dat is méér dan een 'ja' antwoord op een vraag uit het formulier.

En inderdaad moet het gaan om het goede getuigenis ná iemands bekering. Maar waarachtige bekering impliceert wel belijdenis.
Nogmaals: ik zeg niets over deze casus. Ik houd het graag 'algemeen'.
Ik ben het niet met je eens, en ik hou met het recht voor aan mijn mening vast te houden en tegelijkertijd in gesprek te zijn. Een opmerking als 'sorry Herman' is buitengewoon vervelend en onnodig.

Mattheus 3:16 zegt niets over het specificeren van de beleden zonden, dus dat lijkt me geen argument.

De vraag die ik vanuit de kerkelijke formulieren meeneem is dat deze een algemene belijdenis van zonden formuleert, maar geen specificatie als 'deze broeder doet nu belijdenis van het geloof, nadat hij belijdenis van zonden heeft gedaan ten aanzien van de geboden 1 tot en met 10 van de wet'. Want ja, in zijn eertijds leefde hij de zondag niet na (4e gebod), vloekte hij zo nu en dan (3e gebod), was hij atheist (1e gebod), had hij een boeddha beeld in huis (2e gebod), enz enz.

Calvijn zal ik eropna moeten lezen. Want over wat voor mensen spreekt hij daar?

De doopvragen in de Vroege Kerk concentreren zich op de breuk met het verleden en op het afzweren van de zonden, meer dan het belijden van de zonden. Dar zie je dus de positieve wending van het begrip bekering.
Job
Berichten: 4292
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Job »

Herman schreef: 28 jan 2025, 12:20
Job schreef: 28 jan 2025, 12:13 Maar ben je het er wel mee eens wanneer er iets is waar (blijkbaar) een heel eiland over smoest, maar vooral: waar je vooral zelf diep schuldbesef over hebt, waarvan je weet dat Gods Naam erdoor gelasterd kan worden en de Boodschap ontkracht, en nóg groter: waarvoor je royaal schoonwassing hebt mogen krijgen in het Bloed, dat je dan niet royaal genoeg kunt zijn in het openlijk belijden van je schuld? Dat er nu bij niemand bekend is of er daadwerkelijk berouw is geweest, mits de zaken echt gebeurd zijn, dat vind ik een veeg teken. Het enige wat nu openlijk bekend geworden is, is het onwel worden bij de rechtbank. Maar ook daar kun je ook nog alle kanten mee op.

Ik meen dat openlijke zonden waarmee naasten geschaad zijn of waar op zijn minst opschudding over is of kan ontstaan, openlijk beleden dienen te worden, helemaal als je het Woord wilt gaan bedienen. Je moet dan ontdaan willen zijn van alle verdenking en van elke ruis, zelfs als het kerkordelijk niet zou hoeven. Nog niet eens voor jezelf, maar omwille van je Koning. En als je toch vergeving hebt gekregen...och, wat geeft het dan nog niet om zelf niets te hoeven worden? Dan vind je toch álles in je Koning?
De eerste alinea bevat een gevoelsargument. Daar kan ik weinig mee.

De tweede alinea: Ik spreek vanuit het kader van iemand die in de wereld heeft geleefd en bij de kerk wordt gevoegd. Dan vraag ik een andere belijdenis , dan van iemand die kerkelijk belijdend lid is en zich in deze of gene openbare zonde is komen te ontgaan. Dat onderscheidt is dus terug te zien in de kerkelijke formulieren, maar ook in de mate waarin Paulus spreekt over de zonden waar men eertijds in heeft gewandeld. Dan komt er niet nog even een roede overeen, er wordt zelfs een keer 'vergoelijkend' over gedaan, omdat het zonden zijn die in onwetendheid zijn gedaan.
Ds. Blok belijdt al in zijn jonge jaren getrokken te zijn. Ik vind het enerzijds mild en procedureel correct van je overkomen dat je deze argumenten bezigt, tegelijk snap ik er niets van. Alsof we als we vergeving hebben ontvangen gaan afwegen: hm, de schuldbelijdenis zat al een beetje verpakt in de belijdenisvraag, dus het is wel afgedaan zo. God is mild in het schuldvergeven, dat maakt volgens mij ook royaal in het schuldbelijden wanneer je ook maar iemand een grammetje pijn hebt gedaan of een zweem van schuld rond jezelf hebt hangen. Zijn we daar te groot voor?

Bovendien, maar ik val in herhaling, hier wist een eiland van en zijn medemensen mee gemoeid geweest.
Job
Berichten: 4292
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Job »

Ineens doet het me er trouwens aan denken dat er hier herhaaldelijk minachtend is gedaan over dat ik meerdere keren sorry zei over fouten van mij hier. Het zet me ineens aan het denken. Is sorry zeggen of kwaad belijden soms een teken van zwakte geworden voor sommigen binnen onze gezindte waarbij we zorgvuldig gaan zitten kijken op hoeveel we terug moeten komen en waarop niet?

Dat staat haaks op de Bijbel en is een gevaarlijk pad.
DDD
Berichten: 32409
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door DDD »

Nee. Zelfinzicht is een van de heldere kenmerken van het werk van de Geest.

Ik ben heel benieuwd naar de bronnen van Herman. Ik heb het idee dat wat Valcke zegt, veel dichter bij de Bijbel blijft, maar ik sluit niet uit dat in de gereformeerde traditie andere gewoonten waren.

Voor mij is de goede getuigenis wel een belangrijk bijbels criterium, in ieder geval.

Los daarvan denk ik dat je de trekkingen in de jonge jaren wel moet duiden in een schema waarin van alles en nog wat aan bijzonders gebeurt voordat iemand opnieuw geboren is, laat staan ook bewust opnieuw geboren is.
Hendrien
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Hendrien »

Ik blijf het ongemakkelijk vinden dat iemand zijn eigen levensbeschrijving heeft voorbereid en toch zeer belangrijke zaken uit zijn leven weglaat. Je merkt alleen al op Refoforum dat deze zaken nu nog heel gevoelig liggen. Hij had beter helemaal geen levensbeschrijving voor kunnen bereiden en de familie had verstandig gedaan om het niet uit te geven. Ook al is alles vergeven door God en de mensen, verzwijgen is niet mogelijk.
Valcke
Berichten: 7889
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Valcke »

Herman schreef: 28 jan 2025, 12:36
Valcke schreef: 28 jan 2025, 12:26 Sorry hoor, Herman, ik heb uit Calvijn het tegendeel al aangetoond. Idem uit bv. Matth. 3:6: 'belijdende hun zonden'.
Dat is méér dan een 'ja' antwoord op een vraag uit het formulier.

En inderdaad moet het gaan om het goede getuigenis ná iemands bekering. Maar waarachtige bekering impliceert wel belijdenis.
Nogmaals: ik zeg niets over deze casus. Ik houd het graag 'algemeen'.
Ik ben het niet met je eens, en ik hou met het recht voor aan mijn mening vast te houden en tegelijkertijd in gesprek te zijn. Een opmerking als 'sorry Herman' is buitengewoon vervelend en onnodig.

Mattheus 3:16 zegt niets over het specificeren van de beleden zonden, dus dat lijkt me geen argument.

De vraag die ik vanuit de kerkelijke formulieren meeneem is dat deze een algemene belijdenis van zonden formuleert, maar geen specificatie als 'deze broeder doet nu belijdenis van het geloof, nadat hij belijdenis van zonden heeft gedaan ten aanzien van de geboden 1 tot en met 10 van de wet'. Want ja, in zijn eertijds leefde hij de zondag niet na (4e gebod), vloekte hij zo nu en dan (3e gebod), was hij atheist (1e gebod), had hij een boeddha beeld in huis (2e gebod), enz enz.

Calvijn zal ik eropna moeten lezen. Want over wat voor mensen spreekt hij daar?

De doopvragen in de Vroege Kerk concentreren zich op de breuk met het verleden en op het afzweren van de zonden, meer dan het belijden van de zonden. Dar zie je dus de positieve wending van het begrip bekering.
O.k. prima. Mijn inleidende woorden kwamen uit de stellige bewering dat "de gereformeerde kerk" deze belijdenis niet vraagt. Dan lijkt het alsof je mijn eerdere post niet gelezen hebt. Bij het ongemak daarover gebruik ik dan inderdaad het woord 'sorry'.

Laat ik nog enkele opmerkingen hierover maken (n.b. los van casus!):

1. Bij een ware bekering hoort ook een ware belijdenis van zonden. Bij de openbare belijdenis bij de doop kan dit zeker in gewone gevallen in algemene bewoordingen, zoals in het formulier.

2. Echter, het formulier van de H. Doop is niet het startpunt. Daar gaat wel een onderzoek van de kerkenraad aan vooraf als het goed is. En Calvijn wijst er ook ook op dat zo'n onderzoek vereist is. In dat onderzoek zal degene die aangeeft gedoopt te willen worden, als het goed is in eigen woorden over zijn bekering spreken. En daar zal dan ook in eigen woorden iets terugkomen van een belijdenis over voorgaande zonden. Het beantwoorden van de formuliervragen in het openbaar volgt hierop en is hiervan het sluitstuk.

3. Ik begrijp niet hoe bij zo'n persoonlijk verschijnen voor de kerkenraad en het spreken over de bekering en de belijdenis die daarbij gedaan wordt, eventuele openbare zonden die ergernis gegeven hebben, geheel gepasseerd zouden kunnen of moeten worden. Dat is naar mijn overtuiging ook volstrekt niet iets wat de gereformeerde kerk zou moeten voorstaan of wat haar praktijk zou moeten zijn. Dat gebeurde niet bij de personen die door Johannes de Doper gedoopt werden, evenmin bij de apostel Paulus. Bij Paulus wist Ananias terdege van zijn voorgaand leven; toen de waarachtigheid van zijn bekering gebleken was (en in dit geval ook aan Ananias geopenbaard), zal de apostel ook zeker de behoefte gehad hebben om zijn zonden en waar berouw over zijn voorgaand leven te belijden. Deze belijdenis doet hij daarna in zijn brieven en toespraken nog vele malen.

4. M.b.t. de punten die je noemt: Matth. 3:6 zegt: 'belijdende hun zonden'. Het woordje 'hun' mogen we zeker wel persoonlijk opvatten. Hoe dan ook waren er in die tijd geen formulieren, dus het is m.i. vrij evident dat het hier gaat om een persoonlijke belijdenis, met inbegrip van persoonlijke zonden.

5. M.b.t. de kerkelijke formulieren: daar ben ik op ingegaan. Het formulier voor de doop aan de volwassenen gaat over de kerkelijke handeling voor de gemeente. Het vormt ook het sluitstuk van het eerdere contact tussen degene die zich wil laten dopen en de kerkenraad. Daarvóór zal de kerkenraad een zeker onderzoek moeten laten plaatsvinden, waarbij de persoonlijke bekering en persoonlijke belijdenis van de betrokkene aan de orde is geweest. M.i. is dat zeker gereformeerd en is het ook de praktijk die mensen als Calvijn en anderen voorstonden.

6. Nogmaals: ik spreek niet over deze casus. Want dit kan allemaal in deze casus gebeurd zijn. Daar heb ik geen weet van en daar doe ik dus ook zeker geen uitspraak over.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 jan 2025, 13:43, 4 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 32409
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij ook.

@Hendrien: Wij weten natuurlijk niet helemaal zeker of hij het zelf ook heeft weggelaten. Er zijn in de familie en bij de uitgever ook stappen gezet. De uitgever heeft in ieder geval reden gezien het boek uit de handel te halen, of althans niet meer aan te bieden.

Wij weten het gewoon niet. Dat is een heel onbevredigende toestand, wat mij betreft, maar goed. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat de doofpot het christelijke antwoord is in zulke gevallen.
Inwoner
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 28 jan 2025, 13:38 Dat lijkt mij ook.

@Hendrien: Wij weten natuurlijk niet helemaal zeker of hij het zelf ook heeft weggelaten. Er zijn in de familie en bij de uitgever ook stappen gezet. De uitgever heeft in ieder geval reden gezien het boek uit de handel te halen, of althans niet meer aan te bieden.

Wij weten het gewoon niet. Dat is een heel onbevredigende toestand, wat mij betreft, maar goed. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat de doofpot het christelijke antwoord is in zulke gevallen.
In het kader van deze discussie sluit ik me graag aan bij wat ds. Belder hierover schrijft:

https://www.rd.nl/artikel/1093515-heb-i ... e-fout-was

citaat: Is het christelijk om andermans vuile plunje buiten te hangen? Vooral nu verdachten zich niet meer kunnen weren. Bovendien zijn velen van hen –men zegt 80 procent– nooit veroordeeld. Gaat de publieke opinie dat nu alsnog doen…?

In de uitleg van het negende gebod –gij zult geen vals getuigenis spreken– worden wij geacht de eer en het goed gerucht van onze naaste hoog te houden, zelfs te bevorderen. Dat doende denken we om én vanuit hem of haar. Wat verspreid ik over hen, ook na hun sterven? In 1 Korinthe 13 schrijft Paulus dat de liefde fouten en misstappen van de naaste niet aan de grote klok hangt maar bedekt. Ik heb het nog steeds specifiek over informatie uit oorlogsdossiers.

Wie behoefte heeft om in die archieven te grasduinen, moet dat vooral doen, maar leg de doden niet op de gril van ons morele oordeel. Wie en wat dien ik ermee…? Soms is het beter doofpotten en beerputten dicht te houden en oude koeien in de sloot te laten liggen.
Hendrien
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Hendrien »

DDD schreef: 28 jan 2025, 13:38 Dat lijkt mij ook.

@Hendrien: Wij weten natuurlijk niet helemaal zeker of hij het zelf ook heeft weggelaten. Er zijn in de familie en bij de uitgever ook stappen gezet. De uitgever heeft in ieder geval reden gezien het boek uit de handel te halen, of althans niet meer aan te bieden.

Wij weten het gewoon niet. Dat is een heel onbevredigende toestand, wat mij betreft, maar goed. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat de doofpot het christelijke antwoord is in zulke gevallen.
Ja, dat zou ook zo kunnen zijn. Bedankt voor je aanvulling.
DDD
Berichten: 32409
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 28 jan 2025, 13:46
DDD schreef: 28 jan 2025, 13:38 Dat lijkt mij ook.

@Hendrien: Wij weten natuurlijk niet helemaal zeker of hij het zelf ook heeft weggelaten. Er zijn in de familie en bij de uitgever ook stappen gezet. De uitgever heeft in ieder geval reden gezien het boek uit de handel te halen, of althans niet meer aan te bieden.

Wij weten het gewoon niet. Dat is een heel onbevredigende toestand, wat mij betreft, maar goed. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat de doofpot het christelijke antwoord is in zulke gevallen.
In het kader van deze discussie sluit ik me graag aan bij wat ds. Belder hierover schrijft:

https://www.rd.nl/artikel/1093515-heb-i ... e-fout-was

citaat: Is het christelijk om andermans vuile plunje buiten te hangen? Vooral nu verdachten zich niet meer kunnen weren. Bovendien zijn velen van hen –men zegt 80 procent– nooit veroordeeld. Gaat de publieke opinie dat nu alsnog doen…?

In de uitleg van het negende gebod –gij zult geen vals getuigenis spreken– worden wij geacht de eer en het goed gerucht van onze naaste hoog te houden, zelfs te bevorderen. Dat doende denken we om én vanuit hem of haar. Wat verspreid ik over hen, ook na hun sterven? In 1 Korinthe 13 schrijft Paulus dat de liefde fouten en misstappen van de naaste niet aan de grote klok hangt maar bedekt. Ik heb het nog steeds specifiek over informatie uit oorlogsdossiers.

Wie behoefte heeft om in die archieven te grasduinen, moet dat vooral doen, maar leg de doden niet op de gril van ons morele oordeel. Wie en wat dien ik ermee…? Soms is het beter doofpotten en beerputten dicht te houden en oude koeien in de sloot te laten liggen.
Dat is een interessante discussie, maar die staat los van de levensbeschrijving die we hier bespreken.

Kun je daar niet een ander draadje voor openen? Nu lijkt het net of je bezwaar hebt tegen het bespreken van de levensgeschiedenis van iemand die daar zelf een autobiografie over heeft laten uitgeven.

Ik herken de doofpotmethode niet als typisch bijbels, in ieder geval.
merel
Berichten: 11971
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door merel »

Ik ook niet. David probeerde zijn zonde ook in de doofpot te stoppen en dat is hem zwaar aangerekend. Paulus daarentegen sprak openlijk over zijn zondige verleden en probeerde niets te verhullen.
Inwoner
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 28 jan 2025, 13:51
Inwoner schreef: 28 jan 2025, 13:46
DDD schreef: 28 jan 2025, 13:38 Dat lijkt mij ook.

@Hendrien: Wij weten natuurlijk niet helemaal zeker of hij het zelf ook heeft weggelaten. Er zijn in de familie en bij de uitgever ook stappen gezet. De uitgever heeft in ieder geval reden gezien het boek uit de handel te halen, of althans niet meer aan te bieden.

Wij weten het gewoon niet. Dat is een heel onbevredigende toestand, wat mij betreft, maar goed. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat de doofpot het christelijke antwoord is in zulke gevallen.
In het kader van deze discussie sluit ik me graag aan bij wat ds. Belder hierover schrijft:

https://www.rd.nl/artikel/1093515-heb-i ... e-fout-was

citaat: Is het christelijk om andermans vuile plunje buiten te hangen? Vooral nu verdachten zich niet meer kunnen weren. Bovendien zijn velen van hen –men zegt 80 procent– nooit veroordeeld. Gaat de publieke opinie dat nu alsnog doen…?

In de uitleg van het negende gebod –gij zult geen vals getuigenis spreken– worden wij geacht de eer en het goed gerucht van onze naaste hoog te houden, zelfs te bevorderen. Dat doende denken we om én vanuit hem of haar. Wat verspreid ik over hen, ook na hun sterven? In 1 Korinthe 13 schrijft Paulus dat de liefde fouten en misstappen van de naaste niet aan de grote klok hangt maar bedekt. Ik heb het nog steeds specifiek over informatie uit oorlogsdossiers.

Wie behoefte heeft om in die archieven te grasduinen, moet dat vooral doen, maar leg de doden niet op de gril van ons morele oordeel. Wie en wat dien ik ermee…? Soms is het beter doofpotten en beerputten dicht te houden en oude koeien in de sloot te laten liggen.
Dat is een interessante discussie, maar die staat los van de levensbeschrijving die we hier bespreken.

Kun je daar niet een ander draadje voor openen? Nu lijkt het net of je bezwaar hebt tegen het bespreken van de levensgeschiedenis van iemand die daar zelf een autobiografie over heeft laten uitgeven.

Ik herken de doofpotmethode niet als typisch bijbels, in ieder geval.
Ik heb sterk de indruk dat ds. Belder zijn bijdrage niet los wil koppelen van datgene wat hier besproken wordt.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 687
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 28 jan 2025, 14:03 Ik ook niet. David probeerde zijn zonde ook in de doofpot te stoppen en dat is hem zwaar aangerekend. Paulus daarentegen sprak openlijk over zijn zondige verleden en probeerde niets te verhullen.
Daar heb ik niets meer aan toe te voegen.
Er is nog nooit iets goeds voortgekomen uit dichte doofpotten en beerputten als het gaat/ ging om delicate zaken zoals deze.
Plaats reactie