Wim Anker schreef: ↑28 jan 2025, 07:24
Job schreef: ↑28 jan 2025, 00:31
Ambtenaar schreef: ↑27 jan 2025, 22:18
Herman schreef: ↑27 jan 2025, 20:31
Ik vind de redenering zeer mager. Het hoofdonderzoek is rechtsherstel en gaat dus primair over hoe na de oorlog over ontstaan onrecht in de oorlog is gehandeld. Je moet dan wel heel veel creativiteit toepassen om een relatie te kunnen leggen.
Precies. Als je het wil weten duik je het archief in, in plaats van mogelijke scenarios te schetsen.
Op al die feiten kunnen we gewoon rustig op wachten. Reken maar dat dit nog allemaal tot in detail zal worden uitgezocht; is het niet door historici dan wel door mensen die het liefst zouden zien dat het verhaal ontkracht wordt. Ik vind het ook wel noodzakelijk; met het RD-artikel is (gefundeerd) A gezegd; laat een genuanceerd B dan ook maar volgen. Dan heb ik het niet over eventuele wandaden tot in de finesses, maar wel over de grote vraag die boven de markt is blijven hangen en die heel schadelijk is: in hoeverre is de zaak netjes afgehandeld? Is er iets van schuldbelijden geweest waar dat eventueel op zijn plaats was geweest?
Toch blijf ik zoeken waarom dit weten nu zo nodig is. Wat levert het op?
Kan iemand mij uitleggen wat een "ja, het is correct afgehandeld" of een "nee, het is niet correct afgehandeld" oplevert als antwoord op de "grote" vraag?
(En nee, ik heb het niet over zuiver historisch, wetenschappelijk onderzoek. Daarom is deze case niet zo in de belangstelling).
Waarom verdiept men zich in dingen die gebeurd zijn? (Geschiedenis?) Those who fail to learn from history are condemned to repeat it. (Churchill)
En ja, er zijn ook argumenten, Pierre27 noemde al iets in die geest:
1. Dit wordt aangegrepen om iets te vinden van de leer van die predikant.
2. Pure vijandschap.
Dus dat zou ook kunnen, misschien?
En misschien is wel de grootste les: de grootste dominees zijn ook de grootste zondaars. (niet in eigen oog, dat is dikwijls vroomheid) maar echte deugnieten in de ogen van anderen. Misschien is dat wel nodig om te leren. De Heere geeft de eer niet aan een ander. Tot onderwijs voor hen die zich verlekkeren aan een (auto)biografie bijvoorbeeld.