We zijn blij met de blijden

Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeenteLilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?
https://nos.nl/artikel/2545975-pro ... hilversum![]()
Overigens maak ik mij wel beetje "zorgen" over de demonstratie bijeenkomst op de Dam tegen het antisemitisme... of is dat erg overdreven?
Ook CGK en HHK toch?Job schreef: ↑26 nov 2024, 10:10Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeenteLilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?
Overigens maak ik mij wel beetje "zorgen" over de demonstratie bijeenkomst op de Dam tegen het antisemitisme... of is dat erg overdreven?
Goeie vragen, Lilian. Ik weet er geen antwoorden op. Vraag me sowieso wel af in hoeverre de doorsnee demonstraties effect sorteren. Maar ik begrijp ook dat het een middel is om handen en voeten te geven aan onmachtige gevoelens. We zullen achteraf horen/zien of de signalen ervan zijn overgekomen in positieve zin. Ik heb er (ook) een hard hoofd in. Tegelijk dringt de vraag: ik kan het wel afwijzen, maar wat doe ik dan wel? Want praktische hulp zou het mooist zijn, daar heb je gelijk in, maar ik ken geen Joodse mensen in mijn wijde omgeving bijvoorbeeld. Hoe doe jij dat? Wat zou jij praktisch doen inzake dit probleem?Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 10:17Ook CGK en HHK toch?Job schreef: ↑26 nov 2024, 10:10Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeenteLilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?
Het gaat mij meer om zouden we zoveel jaar geleden hier als gereformeerde gezindte ook aan meegedaan hebben?
Waar komt die behoefte vandaan om mee toe doen? Met hoe de "wereld " het ook doet?
Waarom "zoeken" we het niet in bidstond en boetedagen? Praktische hulp in ons gedrag. Etc.
Heiligt het doel het middel? Of bereiken we precies het tegenovergestelde?
Ik verwacht dat dit juist mensen aantrekt die het gaan verstoren, zeg maar...
Maar goed... ik ben ook iemand die het meer zoekt in praktische hulp aan mensen dan in demonstraties. Of ze nu ingetogen zijn of niet.
En nee, ik ben niet tegen het uitspreken tegen anti semitisme. Juist niet. Maar het gaat om de "middelen" waar we nu gebruik van maken. Wat gewoner lijkt te worden.
In hoeverre onderscheiden we ons, of gaan we zoveel mogelijk mee?
En is doordacht wat we bereiken met zoveel mogelijk meedoen? Is de uitkomst of reactie tot eer van God? Of roept het geweld, spot etc op?
En ja, we mogen on hoofd boven het maaiveld uitsteken! Maar de vraag is welke middelen zijn werkelijk doeltreffend en christenwaardig?
Hoop jij te gaan, Helma? Als Joden zich er inderdaad gesteund door weten, dan zou het 't overwegen wel waard zijn, dat vind ik ook. Om de één of andere reden heb ik dat gevoel niet zo, mogelijk onterecht hoor. Een snelle inlog op X leert me dat (het verplaatsen van) deze demo inmiddels ook alweer onderwerp is van scherpe polarisatie. Op die manier ben ik bang dat het alleen maar een pijnlijke gebeurtenis voor Joodse mensen wordt.helma schreef: ↑27 nov 2024, 07:30 Ik denk dat het voor het Joodse volk belangrijk is dat ze zíen dat er mensen zijn die achter hen staan. Juist nu.
Ik moet denken aan vader ten Boom. Jaar in jaar uit was hij een trouwe voorbidder voor het Joodse volk.
In de oorlog ging ook hij een gele ster dragen. Uit solidariteit met hen. Liet hij het ook aan de buitenwereld zien dat hij zich verbonden voelde aan de broederen om der vaderen wil.
Ook is het voor bezoekers zelf een bijeenkomst die wellicht verootmoedigt. Maar ook bemoedigt en aanspoort.
Gebed is het allerbelangrijkst maar dat sluit andere dingen zeker niet uit. Dat denken we in heel veel andere situaties ook niet.
Demonsteren om op te komen voor jezelf; dat zou ik werelds noemen. Maar opkomen voor anderen die groot onrecht worden aangedaan vind ik van een heel andere orde.
Allereerst gebed.Job schreef: ↑27 nov 2024, 00:11Goeie vragen, Lilian. Ik weet er geen antwoorden op. Vraag me sowieso wel af in hoeverre de doorsnee demonstraties effect sorteren. Maar ik begrijp ook dat het een middel is om handen en voeten te geven aan onmachtige gevoelens. We zullen achteraf horen/zien of de signalen ervan zijn overgekomen in positieve zin. Ik heb er (ook) een hard hoofd in. Tegelijk dringt de vraag: ik kan het wel afwijzen, maar wat doe ik dan wel? Want praktische hulp zou het mooist zijn, daar heb je gelijk in, maar ik ken geen Joodse mensen in mijn wijde omgeving bijvoorbeeld. Hoe doe jij dat? Wat zou jij praktisch doen inzake dit probleem?Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 10:17Ook CGK en HHK toch?Job schreef: ↑26 nov 2024, 10:10Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeenteLilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?
Het gaat mij meer om zouden we zoveel jaar geleden hier als gereformeerde gezindte ook aan meegedaan hebben?
Waar komt die behoefte vandaan om mee toe doen? Met hoe de "wereld " het ook doet?
Waarom "zoeken" we het niet in bidstond en boetedagen? Praktische hulp in ons gedrag. Etc.
Heiligt het doel het middel? Of bereiken we precies het tegenovergestelde?
Ik verwacht dat dit juist mensen aantrekt die het gaan verstoren, zeg maar...
Maar goed... ik ben ook iemand die het meer zoekt in praktische hulp aan mensen dan in demonstraties. Of ze nu ingetogen zijn of niet.
En nee, ik ben niet tegen het uitspreken tegen anti semitisme. Juist niet. Maar het gaat om de "middelen" waar we nu gebruik van maken. Wat gewoner lijkt te worden.
In hoeverre onderscheiden we ons, of gaan we zoveel mogelijk mee?
En is doordacht wat we bereiken met zoveel mogelijk meedoen? Is de uitkomst of reactie tot eer van God? Of roept het geweld, spot etc op?
En ja, we mogen on hoofd boven het maaiveld uitsteken! Maar de vraag is welke middelen zijn werkelijk doeltreffend en christenwaardig?
Ik begrijp je deels.helma schreef: ↑27 nov 2024, 07:30 Ik denk dat het voor het Joodse volk belangrijk is dat ze zíen dat er mensen zijn die achter hen staan. Juist nu.
Ik moet denken aan vader ten Boom. Jaar in jaar uit was hij een trouwe voorbidder voor het Joodse volk.
In de oorlog ging ook hij een gele ster dragen. Uit solidariteit met hen. Liet hij het ook aan de buitenwereld zien dat hij zich verbonden voelde aan de broederen om der vaderen wil.
Ook is het voor bezoekers zelf een bijeenkomst die wellicht verootmoedigt. Maar ook bemoedigt en aanspoort.
Gebed is het allerbelangrijkst maar dat sluit andere dingen zeker niet uit. Dat denken we in heel veel andere situaties ook niet.
Demonsteren om op te komen voor jezelf; dat zou ik werelds noemen. Maar opkomen voor anderen die groot onrecht worden aangedaan vind ik van een heel andere orde.
Ik mis hem sowieso... maar ja...FlyingEagle schreef: ↑27 nov 2024, 15:49 ... ik nu best de ongezouten mening van Gergem-lid op het nieuwe logo mis![]()
Ik ook welMannetje schreef:Ik mis hem sowieso... maar ja...FlyingEagle schreef: ↑27 nov 2024, 15:49 ... ik nu best de ongezouten mening van Gergem-lid op het nieuwe logo mis![]()