Wist je dat...

helma

Re: Wist je dat...

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef: 14 aug 2024, 22:43 De wereld is klein. Haha. Daar kan je soms echt plezier in hebben.
Mooi dat je dit niet onder (kleine) ergernissen plaatst, zoals MGG zou doen. ;)
We zijn blij met de blijden Afbeelding
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?

https://nos.nl/artikel/2545975-pro ... hilversum :bobo

Overigens maak ik mij wel beetje "zorgen" over de demonstratie bijeenkomst op de Dam tegen het antisemitisme... of is dat erg overdreven?
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?

Overigens maak ik mij wel beetje "zorgen" over de demonstratie bijeenkomst op de Dam tegen het antisemitisme... of is dat erg overdreven?
Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeente
Lilian1975

Job schreef: 26 nov 2024, 10:10
Lilian1975 schreef: 26 nov 2024, 09:41 Wist je dat pro Israël klaagt over eenzijdige berichtgeving NOS maar de Pro Palestina ook?

Mij viel in de advertentie in het RD op dat de actie ondersteund wordt door landelijke stichtingen en door één specifieke, kleine gereformeerde gemeente
Ook CGK en HHK toch?

Het gaat mij meer om zouden we zoveel jaar geleden hier als gereformeerde gezindte ook aan meegedaan hebben?
Waar komt die behoefte vandaan om mee toe doen? Met hoe de "wereld " het ook doet?

Waarom "zoeken" we het niet in bidstond en boetedagen? Praktische hulp in ons gedrag. Etc.

Heiligt het doel het middel? Of bereiken we precies het tegenovergestelde?
Ik verwacht dat dit juist mensen aantrekt die het gaan verstoren, zeg maar...

Maar goed... ik ben ook iemand die het meer zoekt in praktische hulp aan mensen dan in demonstraties. Of ze nu ingetogen zijn of niet.

En nee, ik ben niet tegen het uitspreken tegen anti semitisme. Juist niet. Maar het gaat om de "middelen" waar we nu gebruik van maken. Wat gewoner lijkt te worden.
In hoeverre onderscheiden we ons, of gaan we zoveel mogelijk mee?
En is doordacht wat we bereiken met zoveel mogelijk meedoen? Is de uitkomst of reactie tot eer van God? Of roept het geweld, spot etc op?
En ja, we mogen on hoofd boven het maaiveld uitsteken! Maar de vraag is welke middelen zijn werkelijk doeltreffend en christenwaardig?
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 26 nov 2024, 10:17

Ook CGK en HHK toch?

Het gaat mij meer om zouden we zoveel jaar geleden hier als gereformeerde gezindte ook aan meegedaan hebben?
Waar komt die behoefte vandaan om mee toe doen? Met hoe de "wereld " het ook doet?

Waarom "zoeken" we het niet in bidstond en boetedagen? Praktische hulp in ons gedrag. Etc.

Maar goed... ik ben ook iemand die het meer zoekt in praktische hulp aan mensen dan in demonstraties. Of ze nu ingetogen zijn of niet.

En nee, ik ben niet tegen het uitspreken tegen anti semitisme. Juist niet. Maar het gaat om de "middelen" waar we nu gebruik van maken. Wat gewoner lijkt te worden.
En is doordacht wat we bereiken met zoveel mogelijk meedoen? Is de uitkomst of reactie tot eer van God? Of roept het geweld, spot etc op?
En ja, we mogen on hoofd boven het maaiveld uitsteken! Maar de vraag is welke middelen zijn werkelijk doeltreffend en christenwaardig?
Goeie vragen, Lilian. Ik weet er geen antwoorden op. Vraag me sowieso wel af in hoeverre de doorsnee demonstraties effect sorteren. Maar ik begrijp ook dat het een middel is om handen en voeten te geven aan onmachtige gevoelens. We zullen achteraf horen/zien of de signalen ervan zijn overgekomen in positieve zin. Ik heb er (ook) een hard hoofd in. Tegelijk dringt de vraag: ik kan het wel afwijzen, maar wat doe ik dan wel? Want praktische hulp zou het mooist zijn, daar heb je gelijk in, maar ik ken geen Joodse mensen in mijn wijde omgeving bijvoorbeeld. Hoe doe jij dat? Wat zou jij praktisch doen inzake dit probleem?
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat het voor het Joodse volk belangrijk is dat ze zíen dat er mensen zijn die achter hen staan. Juist nu.
Ik moet denken aan vader ten Boom. Jaar in jaar uit was hij een trouwe voorbidder voor het Joodse volk.
In de oorlog ging ook hij een gele ster dragen. Uit solidariteit met hen. Liet hij het ook aan de buitenwereld zien dat hij zich verbonden voelde aan de broederen om der vaderen wil.

Ook is het voor bezoekers zelf een bijeenkomst die wellicht verootmoedigt. Maar ook bemoedigt en aanspoort.

Gebed is het allerbelangrijkst maar dat sluit andere dingen zeker niet uit. Dat denken we in heel veel andere situaties ook niet.

Demonsteren om op te komen voor jezelf; dat zou ik werelds noemen. Maar opkomen voor anderen die groot onrecht worden aangedaan vind ik van een heel andere orde.
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 27 nov 2024, 07:30 Ik denk dat het voor het Joodse volk belangrijk is dat ze zíen dat er mensen zijn die achter hen staan. Juist nu.
Ik moet denken aan vader ten Boom. Jaar in jaar uit was hij een trouwe voorbidder voor het Joodse volk.
In de oorlog ging ook hij een gele ster dragen. Uit solidariteit met hen. Liet hij het ook aan de buitenwereld zien dat hij zich verbonden voelde aan de broederen om der vaderen wil.

Ook is het voor bezoekers zelf een bijeenkomst die wellicht verootmoedigt. Maar ook bemoedigt en aanspoort.

Gebed is het allerbelangrijkst maar dat sluit andere dingen zeker niet uit. Dat denken we in heel veel andere situaties ook niet.

Demonsteren om op te komen voor jezelf; dat zou ik werelds noemen. Maar opkomen voor anderen die groot onrecht worden aangedaan vind ik van een heel andere orde.
Hoop jij te gaan, Helma? Als Joden zich er inderdaad gesteund door weten, dan zou het 't overwegen wel waard zijn, dat vind ik ook. Om de één of andere reden heb ik dat gevoel niet zo, mogelijk onterecht hoor. Een snelle inlog op X leert me dat (het verplaatsen van) deze demo inmiddels ook alweer onderwerp is van scherpe polarisatie. Op die manier ben ik bang dat het alleen maar een pijnlijke gebeurtenis voor Joodse mensen wordt.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

De vergelijking van de joden in de oorlog wII en nu is een groot verschil, hoe vreselijk 7oktober ook was, is dat wat er nu gebeurd in Gaza dan gerechtvaardigd? Wij hebben veel Joodse vrienden die zeggen allemaal Nethanjahu is gek geworden en die strijd niet vanwege God, dit heeft niks te maken met Bijbelse waarden of dat het land beloofd is, hij is uit op macht en misbruikt het Joodse geloof om dit te krijgen. Ja de Palestijnen willen joden weg hebben en dat is fout maar diezelfde joden moorden en martelen net zo als je islam strijders, laten we niet doen alsof de joden zo zielig zijn. En is alles Israël wat zich Israël noemt?
merel

Bericht door merel »

Mee eens, Netanyahu wil hiermee vooral verbloemen dat hij de signalen voorafgaand aan 7 oktober gemist en genegeerd heeft.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

We hebben weer twee kandidaten voor de nobelprijs voor de vrede, zie ik. :D
Lilian1975

Job schreef: 27 nov 2024, 00:11
Lilian1975 schreef: 26 nov 2024, 10:17

Ook CGK en HHK toch?

Goeie vragen, Lilian. Ik weet er geen antwoorden op. Vraag me sowieso wel af in hoeverre de doorsnee demonstraties effect sorteren. Maar ik begrijp ook dat het een middel is om handen en voeten te geven aan onmachtige gevoelens. We zullen achteraf horen/zien of de signalen ervan zijn overgekomen in positieve zin. Ik heb er (ook) een hard hoofd in. Tegelijk dringt de vraag: ik kan het wel afwijzen, maar wat doe ik dan wel? Want praktische hulp zou het mooist zijn, daar heb je gelijk in, maar ik ken geen Joodse mensen in mijn wijde omgeving bijvoorbeeld. Hoe doe jij dat? Wat zou jij praktisch doen inzake dit probleem?
Allereerst gebed.
Ja, gewoon ook door het te benoemen, erover te hebben in mijn omgeving (kerkelijk en onkerkelijk).

En als er nu iets in petitie vorm was georganiseerd, gezamenlijk zou ik daaraan meedoen. Dan is het signaal ook krachtig! Je kan niet zomaar zoveel duizenden handtekeningen negeren. Uiteindelijk misschien nog wel krachtiger dan beperkt aantal mensen op de Dam.

En mocht je concreet dingen kunnen ondersteunen regen anti semitisme of mensen zelf als dat op je pad komt.

Mijn twijfel ontstaat o.a. ook, door opmerkingen die ik hoorde en las als een demonstratie niet door mag gaan. Welke reacties klonken als eerste: boosheid, ons wordt onrecht aangedaan, verbod negeren! Opmerkingen als lijden om Christus versterken dat gevoel bij mij nog meer. Want dit is niet lijden om Christus' gerechtigheid! Het feit dat je je uitspreekt tegen anti semitisme als feit op zich maakt je geen christen. Het feit dat je aangesproken wordt of tegen gehouden wordt om je uit te spreken tegen anti semitisme is dat de wereld je aanspreekt op iets wat ook als een politiek idee of maatschappelijk geduid kan worden. Nu hoorde of las ik dat mensen het al duiden als lijden om Christus wil.. . Dat maakt mij dus wat voorzichtig !🤔. Op uitspreken tegen anti semitisme of een ander onderwerp bv abortus kan ook een niet christen of naamchristen op aangesproken kan worden. Uitgejouwd worden... . . Maar dat zijn niet gelijk de mensen die vervolgd worden om Christus' gerechtigheid! Een Jood die vervolgt wordt omdat hij of zij joods is, is ook niet lijden om Christus wil. Hoe erg en hoe verwerpelijk het ook is. Lijden om Christus gerechtigheid is ook de vijandschap tegen God die openbaar komt. Duisternis dat het Licht niet verdraagt. Maar verwerpelijke feiten als abortus en anti semitisme zijn geen bewijzen dat je christen bent! En feiten die op zich bestreden worden. Los van het " christelijke". Jezus zegt effect van een christen is de werking van zout en licht. Ik lees nergens dat dat met kracht moet... of op dezelfde manier als de wereld om hun ideeën te uiten. Lastige vragen?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 27 nov 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

helma schreef: 27 nov 2024, 07:30 Ik denk dat het voor het Joodse volk belangrijk is dat ze zíen dat er mensen zijn die achter hen staan. Juist nu.

Ik begrijp je deels.
Demonstreren voor een ander kan en doet de wereld ook! Aan deze demonstratie werken ook joodse instanties mee, in feite ( en nogmaals ik vind terecht dat je en zij zich er tegen uitspreken) ook voor henzelf!

Ik kan me herinneren demonstraties voor het milieu , voor ons nageslacht.
Een demonstratie voor bijv genderonderwerpen kan ook gedaan worden voor hen die zich gediscrimineerd voelen... .

En hoe gingen eerste christenen om met het feit dat ze uitgesloten, vervolgd werden?
Bogen zij zich onder het oordeel van God? Of gingen ze demonstreren in Rome!
Vertrouwen we op God Zelf? Of vertrouwen we op onze gezamenlijke kracht/krachtig geluid? Ik vind dat gewoon wel vragen die we onszelf mogen stellen. Onszelf in de spiegel mogen bekijken... . Wat is het doel en waarom op deze wijze en wat werkt het? Ook bij christenen onderling!
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

... ik nu best de ongezouten mening van Gergem-lid op het nieuwe logo mis ;)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

FlyingEagle schreef: 27 nov 2024, 15:49 ... ik nu best de ongezouten mening van Gergem-lid op het nieuwe logo mis ;)
Ik mis hem sowieso... maar ja...
- Niet meer zo actief -
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Mannetje schreef:
FlyingEagle schreef: 27 nov 2024, 15:49 ... ik nu best de ongezouten mening van Gergem-lid op het nieuwe logo mis ;)
Ik mis hem sowieso... maar ja...
Ik ook wel Afbeelding
Plaats reactie