Welke muziek beluister je nu?
Re: Welke muziek beluister je nu?
Ja, plus een aantal digitale stemmen. Gevoelsmatig zou ik denken dat de oplossing in Wijk bij Duurstede en Leiden beter is: een Engels orgel erbij. Maar ik hoop dat het een geweldige keuze zal blijken te zijn.
-
Nog een bericht in de orgelpers, voor iedereen leesbaar ook: https://www.orgelnieuws.nl/hermann-eule ... staureren/
En DDD, dit is wel een heel ander project dan Leiden of Wijk bij Duurstede. Daar zocht men een specifiek Engels orgel voor evensongs. In Rotterdam willen ze een hyperorgel, volgens mij heeft alleen het Orgelpark momenteel een echt hyperorgel in Nederland. Het nieuwe koororgel zal dan mogelijkheden krijgen die een hyperorgel heeft, bijvoorbeeld zelf registers toewijzen aan verschillende klavieren, windtoevoer aanpassen, aanspraak aanpassen, registers tonen of octaven opschuiven etc. Het gaat verder dan alleen verschillende orgels vanaf één speeltafel bespelen. Vanaf die nieuwe speeltafel is straks ook het hoofdorgel met het koororgel te combineren, een constructie die je in het buitenland wel meer ziet.
En DDD, dit is wel een heel ander project dan Leiden of Wijk bij Duurstede. Daar zocht men een specifiek Engels orgel voor evensongs. In Rotterdam willen ze een hyperorgel, volgens mij heeft alleen het Orgelpark momenteel een echt hyperorgel in Nederland. Het nieuwe koororgel zal dan mogelijkheden krijgen die een hyperorgel heeft, bijvoorbeeld zelf registers toewijzen aan verschillende klavieren, windtoevoer aanpassen, aanspraak aanpassen, registers tonen of octaven opschuiven etc. Het gaat verder dan alleen verschillende orgels vanaf één speeltafel bespelen. Vanaf die nieuwe speeltafel is straks ook het hoofdorgel met het koororgel te combineren, een constructie die je in het buitenland wel meer ziet.
-
Het ontbreken van de Hobo 8' mag nog altijd de grootste misser heten aan dit fraaie orgel. Goed dat dat nu rechtgetrokken wordt. En wat meer grond en zweving erbij in de klank, tja, daar hielden ze in de jaren 70 niet zo van.Konijntje schreef: ↑23 okt 2024, 09:39 www.rd.nl/artikel/1081919-duitse-orgelm ... dam-bouwen
Hier gaat mijn orgelhart sneller van kloppen. Erg benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden.
Verder lees ik dat het hoofdorgel uitgebreid gaat worden met enkele grondstemmen (waarschijnlijk op 8-voets basis). Wellicht een salicionaal, extra fluiten, extra strijker? Ook mooi dat er eindelijk een Hobo 8 op komt. Dan zal de Vox Humana van het Bovenwerk wel naar het Borstwerk gaan.
Tenslotte ook erg benieuwd naar hoe het gaat klinken als zowel het nieuw te bouwen koororgel en het hoofdorgel te bespelen zijn vanaf dezelfde speeltafel. In Duitsland heb je meerdere kerken die eenzelfde constructie kennen: dat klinkt vaak erg mooi als het geluid vanuit meerdere plaatsen in de kerk te horen is.
- Maanenschijn
In diverse kerken en in bijv het Orgelpark in Utrecht staan speeltafels waarmee meerdere orgels bespeeld kunnen worden.Herman schreef:Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.
Geen idee of dat een succes wordt. Zijn er meer van die orgels?
Ik dacht dat hybride orgels vooral betekende dat digitale klanken en natuurlijke (pijpen) gemengd klinken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Ik heb gisteren trouwens een concert op Yotube beluisterd waar ook het kabinetorgel in de Jacobikerk (Utrecht) werd bespeeld. Wat een prachtig orgel!
Hier te horen:
https://youtu.be/a1BdlNHlG_U?si=UYuc1tWeEQZotfqY
Hier te horen:
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Een hybride orgel combineert inderdaad orgelpijpen met elektronische stemmen. Dat is wat anders als een hyperorgel, daar ga je de orgelpijpen compleet digitaal aansturen waardoor je ze heel anders kunt gebruiken. Je kunt ook wat digitale stemmen in een hyperorgel zetten of andere digitale klankeffecten maar dat hoeft niet.Maanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:00In diverse kerken en in bijv het Orgelpark in Utrecht staan speeltafels waarmee meerdere orgels bespeeld kunnen worden.Herman schreef:Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.
Ik dacht dat hybride orgels vooral betekende dat digitale klanken en natuurlijke (pijpen) gemengd klinken.
Ik heb een tijdje terug gespeeld op het orgel van de St. Vincentiuskerk in Volendam.Maanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:00In diverse kerken en in bijv het Orgelpark in Utrecht staan speeltafels waarmee meerdere orgels bespeeld kunnen worden.Herman schreef:Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.
https://www.orgelsite.nl/volendam-sint- ... s-a-paulo/
Vanaf het hoofdorgel kon je met het bovenste klavier ook het koororgel beneden bespelen en vanaf het koororgel kon je ook het hoofdorgel bespelen met een crescendo-pedaal.
Ik vond het trouwens prachtig door de grote hoeveelheid strijkers, ook nog gecombineerd met het koororgel en ook de tongwerken.
Hybride is inderdaad wat anders dan hyper, maar als je gewoon in het wilde weg wat aan het lezen slaat zonder op te letten dan krijg je de verkeerde associatie in je hoofd.Maanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:00In diverse kerken en in bijv het Orgelpark in Utrecht staan speeltafels waarmee meerdere orgels bespeeld kunnen worden.Herman schreef:Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.
- Johann Gottfried Walther
Dat kabinetorgel is zeker erg fraai, maar veel vinden zo'n orgel minderwaardig.Maanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:03 Ik heb gisteren trouwens een concert op Yotube beluisterd waar ook het kabinetorgel in de Jacobikerk (Utrecht) werd bespeeld. Wat een prachtig orgel!
Hier te horen:
En zoals je al eerder kunt lezen, zijn veel mensen/organisten/muziekliefhebbers met een orgel van 85 registers nog niet eens tevreden.
En hebben ze wensen over een register zus en een register zo en nog groter en nog meer....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Kijk, daar staan gelijk de registers genoemd die mogelijk worden toegevoegd.Henk J schreef: ↑23 okt 2024, 11:28 Nog een bericht in de orgelpers, voor iedereen leesbaar ook: https://www.orgelnieuws.nl/hermann-eule ... staureren/
Salicionaal is handig voor Duits romantische muziek. De Flute Harmonique wordt ook gemist op dit orgel. Dat zou een welkome aanvulling zijn voor de Frans romantische muziek.
Overigens eens met jouw bericht.
Voor een kerkorgel wat enkel voor gemeentezang is bestemd, is een instrument van beperkte omvang vaak al toereikend.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 okt 2024, 13:48Dat kabinetorgel is zeker erg fraai, maar veel vinden zo'n orgel minderwaardig.Maanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:03 Ik heb gisteren trouwens een concert op Yotube beluisterd waar ook het kabinetorgel in de Jacobikerk (Utrecht) werd bespeeld. Wat een prachtig orgel!
Hier te horen:
En zoals je al eerder kunt lezen, zijn veel mensen/organisten/muziekliefhebbers met een orgel van 85 registers nog niet eens tevreden.
En hebben ze wensen over een register zus en een register zo en nog groter en nog meer....
Dit is niet alleen een instrument wat voor gemeentezang is bedoeld. Het is ook als concertinstrument bedoeld. Om meerdere stijlperiodes goed te kunnen spelen. Voor Frans romantische muziek zijn registers zoals een Hobo 8 en een Flute Harmonique 8 bijna onmisbaar.
Wellicht moet je orgelliefhebber zijn om dit te begrijpen...
-
Nou JGW kun je rustig een liefhebber noemen volgens mij. Ik snap zijn punt ook wel, juist bij een wat kleiner orgel kan het weer een leuke uitdaging zijn om toch passende klanken eruit te halen. En Hayo Boerema heeft alle orgelsymfonieën van Vierne op overtuigende wijze op cd gezet dus dat ging blijkbaar ook prima zonder Hobo of wat strijkers. Desalniettemin is het een mooie toevoeging.Konijntje schreef: ↑23 okt 2024, 15:03 Voor een kerkorgel wat enkel voor gemeentezang is bestemd, is een instrument van beperkte omvang vaak al toereikend.
Dit is niet alleen een instrument wat voor gemeentezang is bedoeld. Het is ook als concertinstrument bedoeld. Om meerdere stijlperiodes goed te kunnen spelen. Voor Frans romantische muziek zijn registers zoals een Hobo 8 en een Flute Harmonique 8 bijna onmisbaar.
Ik vond het ietwat zuur geformuleerd in de zin van "het is onnodig om extra registers bij te voegen". Ik vind de genoemde registers van meerwaarde voor het Laurensorgel: juist omdat een breder repertoire beter uitgevoerd kan worden. Ik vind het prachtig dat we in Nederland in zo'n grote kerk zo'n instrument krijgen.Henk J schreef: ↑23 okt 2024, 15:20Nou JGW kun je rustig een liefhebber noemen volgens mij. Ik snap zijn punt ook wel, juist bij een wat kleiner orgel kan het weer een leuke uitdaging zijn om toch passende klanken eruit te halen. En Hayo Boerema heeft alle orgelsymfonieën van Vierne op overtuigende wijze op cd gezet dus dat ging blijkbaar ook prima zonder Hobo of wat strijkers. Desalniettemin is het een mooie toevoeging.Konijntje schreef: ↑23 okt 2024, 15:03 Voor een kerkorgel wat enkel voor gemeentezang is bestemd, is een instrument van beperkte omvang vaak al toereikend.
Dat wil niet zeggen dat andere, kleine orgels minder gewaardeerd worden. Ik vind het project in de Laurenskerk juist een mooie toevoeging aan de orgelpracht die we in ons land hebben.
Het Orgelpark is in Amsterdam, bij de wegMaanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 12:00In diverse kerken en in bijv het Orgelpark in Utrecht staan speeltafels waarmee meerdere orgels bespeeld kunnen worden.Herman schreef:Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.

In de kerk van Geelkerken nog wel, de dominee die vond dat de pratende slang in Genesis 3 niet letterlijk moest worden opgevat.
Er is daar maar één speeltafel waarop meerdere orgels kunnen worden bespeeld, verder heeft elk orgel daar z'n eigen klaviatuur.
En hybride betekent in dit geval niet dat er digitale klanken worden toegevoegd, maar dat de pijpklanken kunnen worden gemanipuleerd. Het digitale zit 'm in de verbindingen, niet in de geluidsbron.
@Herman: onlangs nog een in Helsinki in gebruik genomen https://urutsoimaan.fi/en/musiikkitalos-organ/
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 23 okt 2024, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat laatste had ik inderdaad niet goed begrepen, maar dat is dan duidelijk iets anders. Op welke manier maken deze digitale aanstuurfoefjes het orgel geschikter voor het begeleiden van Engelse koormuziek?