Welke muziek beluister je nu?
Re: Welke muziek beluister je nu?
Ik vind overigens wel dat je geen onbeargumenteerde meningen zou mogen hebben. Bovendien: waarom zou je eigenlijk een zo stevig oordeel hebben over iets van volstrekt ondergeschikt belang.
-
- Verbannen
Vers 8 is totaal verkeerd geregistreerd.Henk J schreef: ↑22 okt 2024, 13:231. Je opmerkingen over tempo kan ik wel plaatsen, de Psalmen kunnen op heel veel verschillende tempo's mooi gezongen worden. Ik vind het tempo bij Psalm 122 wel mooi, maar ik kan ook erg genieten van Klaas Bolt die een stuk rustiger is in de begeleiding.GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 13:02 1. Ik moet iets nemen als basis. En ja, Wekerom zingt te langzaam en Vlissingen te snel.
2. Klopt inderdaad. Maar ik nam ze even samen. Psalm 122 is alles in dezelfde registratie. Erg saai.
3. Eerbiedig, dus bij droevige teksten zacht en bij jubelteksten wat vrolijker. Maar niet hele Psalmen op dezelfde registratie of heel snel. Je moet op tekst spelen. Dus een vers als Psalm 68 vers 1 speel je droevig en vers 2 juist niet. Bij vers 10 ga je aan het einde eerst weer wat terug om de laatste regel weer uitbundig te spelen. Dus niet heel Psalm 68 vers 10 in dezelfde registratie!
2. Nogmaals, luister eens goed en kijk even tussen vers 1 en 2, Donkersloot registreert namelijk wel. Overigens geeft Psalm 122 niet heel veel aanleiding tot forse registratiewisselingen.
3. Een organist heeft veel meer middelen dan alleen de registratie om aan tekstuitbeelding te doen. Sowieso ben ik geen voorstander van al te extreme registratiewisselingen omdat je vaak merkt dat een gemeente dan 'schrikt'. Ik zou op dit gebied ook geen vaste regels willen stellen bij bepaalde Psalmen, bij Psalm 68:10 kun je ook de registratie hetzelfde laten en met andere, wat dunnere, akkoorden aan tekstuitbeelding doen. Ik vind het belangrijker dat het ritme klopt dan dat bij elke regel een register open of dicht gaat.
Maar als jij zo van registratiewisselingen houdt dan vind je dit vast erg mooi: https://www.youtube.com/watch?v=70suIR7GTU8![]()

Idee voor onze preekregelaar: als er in dit tempo in de GG gezongen gaat worden zouden dominees wel zes of zeven preekbeurten op een zondag kunnen doen! Fijn voor classis Kampen, Amsterdam en Middelburg! Vanuit de classis Rijssen kunnen wellicht ds. Visser (nu nog consulent van Doetinchem) en ds. J. Janse in de zesde en zevende diensten wel bijspringen in Kortgene, Lelystad, Emmeloord, Den Helder en Westkapelle lijkt me. Ds. J. Beens reist op zondag ook behoorlijke afstanden, dus die kan ook bijspringen. En ds. Van Nieuw Amerongen ook.GerefGemeente-lid schreef: ↑21 okt 2024, 23:13 Ver - schrik - ke - lijk.
Ik vind het oneerbiedig, veel te snel en te gejaagd. En dat riedeltje tussen de regels door; ik krijg er de kriebels van.
Wat een aanfluiting.![]()
-
- Verbannen
Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
Echt heel kinderlijk flauw gewoon.
Echt heel kinderlijk flauw gewoon.

Durf je met je grote woorden ook in het flauwe spiegeltje te kijken?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 14:53 Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
Echt heel kinderlijk flauw gewoon.![]()
- Niet meer zo actief -
Nieuwkoop is toch een organist zonder opleiding? Moet dat dan de basis zijn of is dat de voorkeur van @ GG-lid?
Misschien moet je dit soort dingen laten gaan en serieus doorgaan. Zie mijn vragen als opstap voor een verdere discussie..GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 14:53 Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
-
- Verbannen
Ik moet helemaal niets. En verder heb ik naar mijn mening genoeg antwoorden gegeven. Het is bovendien een lastige discussie als ik niet weet wat jouw standplaatsgebondenheid is in een discussie. Dat vind ik niet prettig discussiëren.Inwoner schreef: ↑22 okt 2024, 15:34Misschien moet je dit soort dingen laten gaan en serieus doorgaan. Zie mijn vragen als opstap voor een verdere discussie..GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 14:53 Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
-
Dat valt wel mee toch? Het eerste gedeelte is ingetogen en donker, passend bij de tekst. In het tweede gedeelte worden vijanden beschreven die aanvallen, de wat wrange akkoorden en het gebruik van tongwerken en tertsregisters geven uitdrukking aan het gevaar. Past er zeker net zo goed bij als een zachte klank waarmee je meer nadruk legt op de angst, maar angst mag van mij altijd wel schuren en dat doet Budding wel.
?? Wat is 'standplaatsgebondenheid' ??GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 19:14Ik moet helemaal niets. En verder heb ik naar mijn mening genoeg antwoorden gegeven. Het is bovendien een lastige discussie als ik niet weet wat jouw standplaatsgebondenheid is in een discussie. Dat vind ik niet prettig discussiëren.Inwoner schreef: ↑22 okt 2024, 15:34Misschien moet je dit soort dingen laten gaan en serieus doorgaan. Zie mijn vragen als opstap voor een verdere discussie..GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 14:53 Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
- Maanenschijn
Wiki zegt: Standplaatsgebondenheid of historische empathie is de invloed van de eigen standplaats of gezichtspunt bij de interpretatie van de geschiedenis.Inwoner schreef:?? Wat is 'standplaatsgebondenheid' ??GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 19:14Ik moet helemaal niets. En verder heb ik naar mijn mening genoeg antwoorden gegeven. Het is bovendien een lastige discussie als ik niet weet wat jouw standplaatsgebondenheid is in een discussie. Dat vind ik niet prettig discussiëren.Inwoner schreef: ↑22 okt 2024, 15:34Misschien moet je dit soort dingen laten gaan en serieus doorgaan. Zie mijn vragen als opstap voor een verdere discussie..GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 14:53 Als je denkt dat dit leuk is, heb je het mis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Juist daarom vroeg ik aan GGlid naar de betekenisMaanenschijn schreef: ↑23 okt 2024, 07:42Wiki zegt: Standplaatsgebondenheid of historische empathie is de invloed van de eigen standplaats of gezichtspunt bij de interpretatie van de geschiedenis.Inwoner schreef:?? Wat is 'standplaatsgebondenheid' ??GerefGemeente-lid schreef: ↑22 okt 2024, 19:14Ik moet helemaal niets. En verder heb ik naar mijn mening genoeg antwoorden gegeven. Het is bovendien een lastige discussie als ik niet weet wat jouw standplaatsgebondenheid is in een discussie. Dat vind ik niet prettig discussiëren.

Dat lijkt me een wat eenzijdige definitie Standplaatsgebondenheid is er ook buiten de historische wetenschap. Het standpunt van GG lid is daar een duidelijk voorbeeld van.
www.rd.nl/artikel/1081919-duitse-orgelm ... dam-bouwen
Hier gaat mijn orgelhart sneller van kloppen. Erg benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden.
Verder lees ik dat het hoofdorgel uitgebreid gaat worden met enkele grondstemmen (waarschijnlijk op 8-voets basis). Wellicht een salicionaal, extra fluiten, extra strijker? Ook mooi dat er eindelijk een Hobo 8 op komt. Dan zal de Vox Humana van het Bovenwerk wel naar het Borstwerk gaan.
Tenslotte ook erg benieuwd naar hoe het gaat klinken als zowel het nieuw te bouwen koororgel en het hoofdorgel te bespelen zijn vanaf dezelfde speeltafel. In Duitsland heb je meerdere kerken die eenzelfde constructie kennen: dat klinkt vaak erg mooi als het geluid vanuit meerdere plaatsen in de kerk te horen is.
Hier gaat mijn orgelhart sneller van kloppen. Erg benieuwd wat het uiteindelijke resultaat gaat worden.
Verder lees ik dat het hoofdorgel uitgebreid gaat worden met enkele grondstemmen (waarschijnlijk op 8-voets basis). Wellicht een salicionaal, extra fluiten, extra strijker? Ook mooi dat er eindelijk een Hobo 8 op komt. Dan zal de Vox Humana van het Bovenwerk wel naar het Borstwerk gaan.
Tenslotte ook erg benieuwd naar hoe het gaat klinken als zowel het nieuw te bouwen koororgel en het hoofdorgel te bespelen zijn vanaf dezelfde speeltafel. In Duitsland heb je meerdere kerken die eenzelfde constructie kennen: dat klinkt vaak erg mooi als het geluid vanuit meerdere plaatsen in de kerk te horen is.
Ergens was ik op zoek naar informatie over een 'hybride' orgel, maar het gaat dus gewoon op het bespelen van alle orgels vanaf één speeltafel.
Geen idee of dat een succes wordt. Zijn er meer van die orgels?
Geen idee of dat een succes wordt. Zijn er meer van die orgels?