Je bent het met mij eens maar begaat nu volgens mij dezelfde fout. Dat bedoel ik met dat de campagne over de inhoud gaat en de democraten daardoor verliezen. Het had over Trump moeten blijven gaan. Want de punten die jij noemt, die worden door de democraten ook gecounterd, maar dat zijn niet de 'winning issues', in tegendeel.elbert schreef: ↑12 okt 2024, 08:38Daar ben ik het mee eens. Het is een feit dat de economie nu beter draait dan 4 jaar geleden. Nou is dat niet zo moeilijk, omdat we toen middenin een recessie zaten die veroorzaakt werd door het coronavirus. Maar Harris zou er wel op kunnen wijzen dat de regering Biden de zaak weer op de rails heeft gekregen. Ook de inflatie ligt inmiddels weer op een normaal niveau. En ondanks wat Trump zegt, is ook de criminaliteit afgenomen.
Volgens Trump zijn de VS economisch en op het gebied van criminaliteit in verval. Maar puur naar de cijfers kijkend, heeft hij ongelijk.
Hij heeft wel een punt als hij naar migratie wijst. Maar Harris zou dat kunnen counteren door te zeggen dat hijzelf tijdens zijn termijn ook niet veel op dat vlak voor elkaar heeft gekregen. Die muur langs de grens met Mexico is niet afgekomen en Mexico heeft er geen cent aan betaald.
Ja de economie staat draait nu beter dan aan het einde van de Trump termijn. MAAR:
1. Nu, 4 jaar later, vindt de meerderheid van de Amerikanen dat Trump het helemaal niet slecht heeft gedaan op economisch gebied (m.u.v. omgaan met coronacrisis).
2. Veel Amerikanen voelen in hun portemonnee nog steeds de gevolgen van de zeer hoge inflatie, ook al is het cijfer inmiddels tot redelijke proporties gezakt.
3. De immigratiecijfers liegen er niet om, die waren tijdens de jaren van Trump erg laag en zijn onder Biden/Harris torenhoog en Harris was nog wel verantwoordelijk voor de grenzen...dus ja, die muur is wel niet af en Mexico heeft wel niets betaald, maar cijfers liegen niet.
Dan ga je de verkiezingen echt niet winnen met praatjes over de economie, over wat Trump heeft gedaan aan immigratie en het feit dat inflatie nu onder controle is.
Een stevige meerderheid van de Amerikanen vertrouwt Trump/Republikeinen meer op het gebied van economie, inflatie en immigratie dan de Democraten. (komt consistent uit de surveys) Dus als je wilt winnen moet je zorgen dat de campagne ergens anders om draait en het steeds ergens anders over gaat, iets anders belangrijk maken. Dat is de grootste fout die de democraten tot nu toe hebben gemaakt.
Vandaar mijn punt: het had (om succes te hebben als democraten) over de persoon Trump moeten blijven gaan en over zijn (niet acceptabele) acties. Overigens is het ook zeker de Trump-campagne die het voor elkaar heeft gekregen dat het niet meer over hem gaat. Deze verkiezingen zouden de democraten niet mogen verliezen en daar lopen ze nu op zijn minst een serieus risico op, al gebeurt er in oktober vaak nog van alles wat de dynamiek nog kan veranderen.
Ik hoop voor de VS dat de democraten verliezen, vooral ook in de Senaat en Congres, zodat er een keer serieuze stappen gezet kunnen worden zonder dat alles voortdurend geblokkeerd wordt. Dat zou het land zeker verder helpen.