Presidentsverkiezingen USA 2024

TSD

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door TSD »

elbert schreef: 12 okt 2024, 08:38
TSD schreef: 11 okt 2024, 15:57Als Trump wint is dat echt te wijten aan het falen Harris en haar campagneteam, in mijn beleving.
Daar ben ik het mee eens. Het is een feit dat de economie nu beter draait dan 4 jaar geleden. Nou is dat niet zo moeilijk, omdat we toen middenin een recessie zaten die veroorzaakt werd door het coronavirus. Maar Harris zou er wel op kunnen wijzen dat de regering Biden de zaak weer op de rails heeft gekregen. Ook de inflatie ligt inmiddels weer op een normaal niveau. En ondanks wat Trump zegt, is ook de criminaliteit afgenomen.
Volgens Trump zijn de VS economisch en op het gebied van criminaliteit in verval. Maar puur naar de cijfers kijkend, heeft hij ongelijk.
Hij heeft wel een punt als hij naar migratie wijst. Maar Harris zou dat kunnen counteren door te zeggen dat hijzelf tijdens zijn termijn ook niet veel op dat vlak voor elkaar heeft gekregen. Die muur langs de grens met Mexico is niet afgekomen en Mexico heeft er geen cent aan betaald.
Je bent het met mij eens maar begaat nu volgens mij dezelfde fout. Dat bedoel ik met dat de campagne over de inhoud gaat en de democraten daardoor verliezen. Het had over Trump moeten blijven gaan. Want de punten die jij noemt, die worden door de democraten ook gecounterd, maar dat zijn niet de 'winning issues', in tegendeel.

Ja de economie staat draait nu beter dan aan het einde van de Trump termijn. MAAR:
1. Nu, 4 jaar later, vindt de meerderheid van de Amerikanen dat Trump het helemaal niet slecht heeft gedaan op economisch gebied (m.u.v. omgaan met coronacrisis).
2. Veel Amerikanen voelen in hun portemonnee nog steeds de gevolgen van de zeer hoge inflatie, ook al is het cijfer inmiddels tot redelijke proporties gezakt.
3. De immigratiecijfers liegen er niet om, die waren tijdens de jaren van Trump erg laag en zijn onder Biden/Harris torenhoog en Harris was nog wel verantwoordelijk voor de grenzen...dus ja, die muur is wel niet af en Mexico heeft wel niets betaald, maar cijfers liegen niet.

Dan ga je de verkiezingen echt niet winnen met praatjes over de economie, over wat Trump heeft gedaan aan immigratie en het feit dat inflatie nu onder controle is.
Een stevige meerderheid van de Amerikanen vertrouwt Trump/Republikeinen meer op het gebied van economie, inflatie en immigratie dan de Democraten. (komt consistent uit de surveys) Dus als je wilt winnen moet je zorgen dat de campagne ergens anders om draait en het steeds ergens anders over gaat, iets anders belangrijk maken. Dat is de grootste fout die de democraten tot nu toe hebben gemaakt.

Vandaar mijn punt: het had (om succes te hebben als democraten) over de persoon Trump moeten blijven gaan en over zijn (niet acceptabele) acties. Overigens is het ook zeker de Trump-campagne die het voor elkaar heeft gekregen dat het niet meer over hem gaat. Deze verkiezingen zouden de democraten niet mogen verliezen en daar lopen ze nu op zijn minst een serieus risico op, al gebeurt er in oktober vaak nog van alles wat de dynamiek nog kan veranderen.

Ik hoop voor de VS dat de democraten verliezen, vooral ook in de Senaat en Congres, zodat er een keer serieuze stappen gezet kunnen worden zonder dat alles voortdurend geblokkeerd wordt. Dat zou het land zeker verder helpen.
ZWP

Bericht door ZWP »

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Je bent het met mij eens maar begaat nu volgens mij dezelfde fout. Dat bedoel ik met dat de campagne over de inhoud gaat en de democraten daardoor verliezen. Het had over Trump moeten blijven gaan. Want de punten die jij noemt, die worden door de democraten ook gecounterd, maar dat zijn niet de 'winning issues', in tegendeel.
Tijdens een campagne heb je punten waarop je in de aanval gaat en punten waarop je je moet verdedigen. Je kunt beide niet verwaarlozen. Dus ik noemde dit als counters.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Ja de economie staat draait nu beter dan aan het einde van de Trump termijn. MAAR:
1. Nu, 4 jaar later, vindt de meerderheid van de Amerikanen dat Trump het helemaal niet slecht heeft gedaan op economisch gebied (m.u.v. omgaan met coronacrisis).
2. Veel Amerikanen voelen in hun portemonnee nog steeds de gevolgen van de zeer hoge inflatie, ook al is het cijfer inmiddels tot redelijke proporties gezakt.
3. De immigratiecijfers liegen er niet om, die waren tijdens de jaren van Trump erg laag en zijn onder Biden/Harris torenhoog en Harris was nog wel verantwoordelijk voor de grenzen...dus ja, die muur is wel niet af en Mexico heeft wel niets betaald, maar cijfers liegen niet.
Ik ben het hier deels mee eens. Qua perceptie heeft Trump het voor elkaar gekregen (mede door zijn eigen opschepperij) om de indruk te wekken dat hij het heel goed heeft gedaan. Feitelijk is dat niet zo, maar dat maakt voor de perceptie nu weinig uit. De inflatie is inderdaad hoog geweest (maar dat was een wereldwijd fenomeen door o.a. de oorlog in Oekraine) en dat wordt inderdaad nog steeds zo gevoeld. Qua immigratie is het beeld een stuk genuanceerder dan je schetst. Het is waar dat er meer illegale immigratie was tijdens de regering Biden, maar er werden dan ook meer illegale immigranten teruggestuurd. Overigens was de immigratie tijdens de Trump jaren nog steeds hoog, waardoor het aantal immigranten als percentage van de bevolking weer naar een piek gaat zoals die eind 19e eeuw bestond. Daarbij wijzen onderzoeken ook steeds uit dat een land economisch sterker groeit met immigratie, al is het ook zo dat dat een sociale keerzijde heeft. En die keerzijde wordt gevoeld, dat begrijp ik en daar speelt Trump op in en dat is electoraal gezien slim.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Dan ga je de verkiezingen echt niet winnen met praatjes over de economie, over wat Trump heeft gedaan aan immigratie en het feit dat inflatie nu onder controle is.
Een stevige meerderheid van de Amerikanen vertrouwt Trump/Republikeinen meer op het gebied van economie, inflatie en immigratie dan de Democraten. (komt consistent uit de surveys) Dus als je wilt winnen moet je zorgen dat de campagne ergens anders om draait en het steeds ergens anders over gaat, iets anders belangrijk maken. Dat is de grootste fout die de democraten tot nu toe hebben gemaakt.

Vandaar mijn punt: het had (om succes te hebben als democraten) over de persoon Trump moeten blijven gaan en over zijn (niet acceptabele) acties. Overigens is het ook zeker de Trump-campagne die het voor elkaar heeft gekregen dat het niet meer over hem gaat. Deze verkiezingen zouden de democraten niet mogen verliezen en daar lopen ze nu op zijn minst een serieus risico op, al gebeurt er in oktober vaak nog van alles wat de dynamiek nog kan veranderen.
Dat ben ik met je eens. Het zou over de persoon Trump moeten gaan, dat hij een gevaar voor de democratie is en hij een veroordeelde crimineel is die nog geen hamburgertent zou mogen runnen, laat staan het Witte Huis.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Ik hoop voor de VS dat de democraten verliezen, vooral ook in de Senaat en Congres, zodat er een keer serieuze stappen gezet kunnen worden zonder dat alles voortdurend geblokkeerd wordt. Dat zou het land zeker verder helpen.
Ik zou maar uitkijken met waarop je hoopt. Een land dat afglijdt naar een bananenrepubliek met een constitutionele crisis die er mogelijk komt als Trump president wordt, is geen hoopvolle voorbode voor vooruitgang. Daarbij wijzen alle opiniepeilingen uit dat de Democraten een klein voordeel hebben als het gaat om de Congresverkiezingen. Dus als Trump president wordt en het Congres wordt door de Democraten beheerst, kun je er in zo'n geval zeker van zijn dat er weer impeachment procedures komen en dat is met name zo als hij de rechtszaken die tegen hem lopen gaat tegenwerken.
Ik vind Harris ook zeker geen politieke hoogvlieger en met een deel van haar beleid ben ik het hartgrondig oneens, maar een constitutionele crisis krijg je met haar aan het roer hoogstwaarschijnlijk niet.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 12 okt 2024, 20:47 https://www.christiancouncilinternation ... 4-2000-uur

Wie gaat hierheen? Mini meeting!? 🙂
Mogelijk ga ik hierheen, weet het nog niet zeker ;)
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 14 okt 2024, 10:34
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Je bent het met mij eens maar begaat nu volgens mij dezelfde fout. Dat bedoel ik met dat de campagne over de inhoud gaat en de democraten daardoor verliezen. Het had over Trump moeten blijven gaan. Want de punten die jij noemt, die worden door de democraten ook gecounterd, maar dat zijn niet de 'winning issues', in tegendeel.
Tijdens een campagne heb je punten waarop je in de aanval gaat en punten waarop je je moet verdedigen. Je kunt beide niet verwaarlozen. Dus ik noemde dit als counters.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Ja de economie staat draait nu beter dan aan het einde van de Trump termijn. MAAR:
Ik ben het hier deels mee eens. Qua perceptie heeft Trump het voor elkaar gekregen (mede door zijn eigen opschepperij) om de indruk te wekken dat hij het heel goed heeft gedaan. Feitelijk is dat niet zo, maar dat maakt voor de perceptie nu weinig uit. De inflatie is inderdaad hoog geweest (maar dat was een wereldwijd fenomeen door o.a. de oorlog in Oekraine) en dat wordt inderdaad nog steeds zo gevoeld. Qua immigratie is het beeld een stuk genuanceerder dan je schetst. Het is waar dat er meer illegale immigratie was tijdens de regering Biden, maar er werden dan ook meer illegale immigranten teruggestuurd. Overigens was de immigratie tijdens de Trump jaren nog steeds hoog, waardoor het aantal immigranten als percentage van de bevolking weer naar een piek gaat zoals die eind 19e eeuw bestond. Daarbij wijzen onderzoeken ook steeds uit dat een land economisch sterker groeit met immigratie, al is het ook zo dat dat een sociale keerzijde heeft. En die keerzijde wordt gevoeld, dat begrijp ik en daar speelt Trump op in en dat is electoraal gezien slim.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Dan ga je de verkiezingen echt niet winnen met praatjes over de economie, over wat Trump heeft gedaan aan immigratie en het feit dat inflatie nu onder controle is.

Dat ben ik met je eens. Het zou over de persoon Trump moeten gaan, dat hij een gevaar voor de democratie is en hij een veroordeelde crimineel is die nog geen hamburgertent zou mogen runnen, laat staan het Witte Huis.
TSD schreef: 12 okt 2024, 17:10Ik hoop voor de VS dat de democraten verliezen, vooral ook in de Senaat en Congres, zodat er een keer serieuze stappen gezet kunnen worden zonder dat alles voortdurend geblokkeerd wordt. Dat zou het land zeker verder helpen.
Ik zou maar uitkijken met waarop je hoopt. Een land dat afglijdt naar een bananenrepubliek met een constitutionele crisis die er mogelijk komt als Trump president wordt, is geen hoopvolle voorbode voor vooruitgang. Daarbij wijzen alle opiniepeilingen uit dat de Democraten een klein voordeel hebben als het gaat om de Congresverkiezingen. Dus als Trump president wordt en het Congres wordt door de Democraten beheerst, kun je er in zo'n geval zeker van zijn dat er weer impeachment procedures komen en dat is met name zo als hij de rechtszaken die tegen hem lopen gaat tegenwerken.
Ik vind Harris ook zeker geen politieke hoogvlieger en met een deel van haar beleid ben ik het hartgrondig oneens, maar een constitutionele crisis krijg je met haar aan het roer hoogstwaarschijnlijk niet.
Uiteindelijk draait het om perceptie, campagnevoeren gaat niet over wie er echt gelijk heeft, maar hoe je zorgt dat je een meerderheid achter je krijgt.

Overigens, de sociale impact in de VS t.a.v. immigratie is echt enorm groot. Verloedering in de steden is enorm, mensen zien dus wat Trump roept. Het is niet voor niets dat zelfs een deel van de minderheden hartgrondig eens is met wat Trump zegt. Uiteindelijk werkt deze verloedering de polarisatie in de hand.

Trouwens, aardig X-draadje om te lezen in dit kader (ik weet het, dit is slecht anekdotisch bewijs, maar als typisch voorbeeld):
https://x.com/NathanLands/status/1844754874107584518

Wat je laatste punt betreft: we zijn het hierover blijkbaar oneens. Eens dat de kans op een acute constitutionele crisis bij een Trump-win groter is. Maar verder vind ik dat Trump alleen maar een fenomeen is wat uiting geeft aan iets wat al heel lang gaande is. De VS is als echt werkende samenleving/democratie al decennia aan het wegglijden. Een win van de Democraten gaat dat niet tegenhouden, integendeel (er gebeurt niets om polarisatie tegen te gaan, ook niet vanuit de D hoek). Geef mij dan in elk geval maar mensen aan het roer die nog beleid willen voeren waar je als christen meer achter kan staan. Waarom denk je dat zoveel conservatieve christenen in de VS zo massaal op Trump stemmen? Dat is echt niet alleen te verklaren met het feit dat ze niet in staat zijn om het van een afstandje te bekijken.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef:Overigens, de sociale impact in de VS t.a.v. immigratie is echt enorm groot. Verloedering in de steden is enorm, mensen zien dus wat Trump roept. Het is niet voor niets dat zelfs een deel van de minderheden hartgrondig eens is met wat Trump zegt. Uiteindelijk werkt deze verloedering de polarisatie in de hand.
Er was een compromis tussen Democraten en Republikeinen in de Senaat begin dit jaar over een steviger aanpak van immigratie. Uiteindelijk heeft Trump dit wetsvoorstel door intens lobbyen onder de Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden tegengehouden, want hij wilde van dit thema een campagneissue maken. Over polarisatie gesproken. Het geeft maar aan hoe cynisch hij er in zit.
TSD schreef: 14 okt 2024, 12:01Waarom denk je dat zoveel conservatieve christenen in de VS zo massaal op Trump stemmen? Dat is echt niet alleen te verklaren met het feit dat ze niet in staat zijn om het van een afstandje te bekijken.
Omdat Trump deze groep kiezers als deel van zijn achterban heeft gekozen en die achterban dus bedient, met name als het gaat om benoemingen voor het constitutioneel hof. Overigens zijn er ook conservatieve christenen (zijn ex-vicepresident Mike Pence is zo iemand) die absoluut niet meer op Trump gaan stemmen. Sterker nog: er is een "evangelicals for Harris" filmpje dat rond gaat, waarin Trump eigenlijk toegeeft dat hij God nog nooit om vergeving heeft gevraagd.
Zo zwart-wit ziet men de keuze ook daar niet meer.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

https://opiniez.com/2024/10/14/trump-is ... ncharante/

Omdat ook RF een soort NPO wordt in het eenzijdige Trump bashen.

En deze
https://x.com/lale_gul89/status/1845795 ... TNGKA&s=19
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 14 okt 2024, 16:43 (...)
En deze
Ik volg de verkiezingen in de VS deze keer totaal niet, maar ik kreeg recent een interview met Harris toegestuurd omdat zo ongeveer al mijn Nederlandse collega's haar fantastisch vinden.
Het valt mij op dat zij zeer sterk is in word salad: veel herhalingen, veel lege termen en geen onderbouwingen. Natuurlijk is het zo dat hoe breder het taalgebruik is, hoe meer mensen je er mee aan kunt spreken, maar toch. Ik vond het erg cringe om haar te horen spreken, maar ik haakte definitief af toen ze begon over 'the people came organically to the studio', maar dat heeft meer met mijn allergie voor termen als 'authentic' en 'organic' te maken en is dus vooral persoonlijk. Ik vond het vooral erg leeg en had, gezien de aanbevelingen en ook de juichtoon waarmee over haar gesproken wordt, beter verwacht.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 14 okt 2024, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 14 okt 2024, 13:57
TSD schreef:Overigens, de sociale impact in de VS t.a.v. immigratie is echt enorm groot. Verloedering in de steden is enorm, mensen zien dus wat Trump roept. Het is niet voor niets dat zelfs een deel van de minderheden hartgrondig eens is met wat Trump zegt. Uiteindelijk werkt deze verloedering de polarisatie in de hand.
Er was een compromis tussen Democraten en Republikeinen in de Senaat begin dit jaar over een steviger aanpak van immigratie. Uiteindelijk heeft Trump dit wetsvoorstel door intens lobbyen onder de Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden tegengehouden, want hij wilde van dit thema een campagneissue maken. Over polarisatie gesproken. Het geeft maar aan hoe cynisch hij er in zit.
TSD schreef: 14 okt 2024, 12:01Waarom denk je dat zoveel conservatieve christenen in de VS zo massaal op Trump stemmen? Dat is echt niet alleen te verklaren met het feit dat ze niet in staat zijn om het van een afstandje te bekijken.
Omdat Trump deze groep kiezers als deel van zijn achterban heeft gekozen en die achterban dus bedient, met name als het gaat om benoemingen voor het constitutioneel hof. Overigens zijn er ook conservatieve christenen (zijn ex-vicepresident Mike Pence is zo iemand) die absoluut niet meer op Trump gaan stemmen. Sterker nog: er is een "evangelicals for Harris" filmpje dat rond gaat, waarin Trump eigenlijk toegeeft dat hij God nog nooit om vergeving heeft gevraagd.
Zo zwart-wit ziet men de keuze ook daar niet meer.
Ik zou als christen niet op Harris durven stemmen. Dat andere christenen niet op Trump durven stemmen kan ik begrijpen. Gelukkig heb je dan altijd nog de optie om niet te stemmen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Edelweiss schreef: 14 okt 2024, 17:48
En deze
Ik volg de verkiezingen in de VS deze keer totaal niet, maar ik kreeg recent een interview met Harris toegestuurd omdat zo ongeveer al mijn Nederlandse collega's haar fantastisch vinden.
Het valt mij op dat zij zeer sterk is in word salad: veel herhalingen, veel lege termen en geen onderbouwingen. Natuurlijk is het zo dat hoe breder het taalgebruik is, hoe meer mensen je er mee aan kunt spreken, maar toch. Ik vond het erg cringe om haar te horen spreken, maar ik haakte definitief af toen ze begon over 'the people came organically to the studio', maar dat heeft meer met mijn allergie voor termen als 'authentic' en 'organic' te maken en is dus vooral persoonlijk. Ik vond het vooral erg leeg en had, gezien de aanbevelingen en ook de juichtoon waarmee over haar gesproken wordt, beter verwacht.
Er zwerft ook ergens een video waarin de teleprompter er mee stopt halverwege de presentatie. Dat is ook een eye opener.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 14 okt 2024, 18:08 Ik zou als christen niet op Harris durven stemmen. Dat andere christenen niet op Trump durven stemmen kan ik begrijpen. Gelukkig heb je dan altijd nog de optie om niet te stemmen.
Mij kritiek op Trump betekent niet perse een voorkeur voor Harris. Ik wil wel graag wijzen op het gevaar van de ontwikkeling in de VS die Trump zal versnellen.

Hij is gewoon niet de juiste man hiervoor. Want als je feitelijk kijkt, staat Trump volledig tegenover de traditionele Amerikaanse waarden:

Is anti democratisch met zijn autocratische agenda.
Flirt openlijk met de de vijand, de Russen.
Heeft geen christelijke waarden. Overspel, liegen/niet eerlijk en integer, is respectloos, geen compassie, kan niet vergeven.
Is antidiversiteit, terwijl de VS juist van oorsprong een diverse smeltkroes is.
Heeft geen respect voor de rechterlijke macht en rechtstaat.
Is anti vooruitgang en innovatie.

Dat past toch totaal niet bij Amerika?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 14 okt 2024, 16:43 https://opiniez.com/2024/10/14/trump-is ... ncharante/

Omdat ook RF een soort NPO wordt in het eenzijdige Trump bashen.
Ik heb twee artikelen gelezen en het lijkt vooral een site die alle negatieve dingen verkleind, alle onware dingen benadrukt en wat mij betreft dus ook een gekleurd verhaal biedt.

Zoals ik al eerder stel, kan ik prima zelf een oordeel vormen over de morele laakbaarheid van de capitoolbestorming en de rol van mijnheer Trump in deze zonder me te laten meeslepen in een schijndiscussie over of het al dan niet strafbaar is. Ik zal dus om die reden, als ik Amerikaan zou zijn, niet op hem stemmen. Mogelijk evenmin op mevrouw Harris, naar daar heb ik minder een mening over.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 14 okt 2024, 18:43
En deze
Er zwerft ook ergens een video waarin de teleprompter er mee stopt halverwege de presentatie. Dat is ook een eye opener.
Als dat een criterium is, wint Obama met afstand. Die man kan echt speechen!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 14 okt 2024, 18:48
Wim Anker schreef: 14 okt 2024, 18:43
En deze
Als dat een criterium is, wint Obama met afstand. Die man kan echt speechen!
Doet'ie ook mee dan?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

ZWP schreef: 12 okt 2024, 20:47 https://www.christiancouncilinternation ... 4-2000-uur

Wie gaat hierheen? Mini meeting!? 🙂
Ik zou best willen, maar op die datum ben ik toevallig net in de andere hoek van Nederland. Anders was ik waarschijnlijk wel gegaan. Echt superleuk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie