Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ondertussen ben ik nog op zoek naar de intentie achter het plaatsen van predikanten en gemeenten in hokjes.
We kunnen elkaar de hand geven. Ik ook niet. Sterker nog, het verbaast mij ten zeerste, behalve dan de zinsnede over andere kerkverbanden. Je kunt best kritisch zijn, wellicht relativeert dat wat. Mensen nemen zichzelf zo serieus.Maanenschijn schreef: ↑12 sep 2024, 14:36 Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik geen ervaring heb met lijstjes, met afzetten tegen andere kerkverbanden of andere predikanten, met ‘die is goed en die is fout’. Dat klinkt niet van de preekstoelen in de kerken waar ik heb gezeten. Ik herken er dus helemaal niks van.
Zeker, maar ik vond het woordspel wel aardig. Separeren heeft in verschillende contexten een verschillende betekenis.En, om dan ook op Ambtenaar te reageren: veel kerkmensen snappen prima wat er met separeren bedoeld wordt, en dat daarmee heel wat anders wordt verstaan dan afzetten tegen anderen.
Een beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad. Ook op dit forum zijn hele pagina's volgeschreven over de noodzaak tot separerende prediking en dat een preek die niet separeert geen goede preek zou kunnen zijn. Nou, ik zit even anders in de wedstrijd. En als het altijd gaat of moet gaan over het perspectief van 'behouden' of 'niet behouden', door sommigen wellicht geïnterpreteerd als 'goed' of 'niet goed', dan vind ik het niet vreemd dat mensen dit in een bredere context ook toepassen.Laat ik maar onomwonden zeggen hoe het voor mij voelt: Door de term ‘separeren’ er in te gooien hebben we weer iets om op af te geven, of erger nog, om in ons nest te schijten. Dat zit een beetje in mijn persoonlijke allergie, moet ik bekennen.
Ik deel je opvatting over het gezonde van een altijd separerende prediking niet.Prima om misstanden te benoemen, maar dat kan ook door gewoon te zeggen wat je bedoelt, niet om termen te gebruiken of misbruiken die op zichzelf prima in een gezonde prediking thuis horen en ook die betekenis daarin hebben.
-
Als je weet wie er voorgaat en als je weet hoe die preekt dan kan je daar ook op voorbereiden of je weet dat je niet heel erg moet letten op bepaalde trekken van een predikant.
Als je verkondigd dat mensen naar de HHK of PKN gaan om makkelijker bekeerd te worden en dat in het eigen kerkverband de zuivere leer wordt verkondigd, is dat verkeerde separatie.
Of dat de HSV duivelswerk is en de SV zuiver, ook.
Of dat een bekeerde vrouw geen broek zal aandoen maar alleen een rok of jurk, ook.
Of dat een bekeerd mens z'n kussen nat heeft gemaakt met tranen en dat het anders niet echt is, ook.
Als het gaat om een ieder die de Heere liefheeft of niet, is dat een goede separatie.
-
Ik kreeg het verzoek of ik de onderstaande informatie met je wil delen.-DIA- schreef: ↑11 sep 2024, 11:53Bedankt! Bezwaar is dat ik die voor tweedehands nog behoorlijk duur vind.Tiberius schreef: ↑11 sep 2024, 11:48Alleen tweedehands, zo te zien: https://www.bol.com/nl/nl/p/heidelbergs ... 666860656/
Op naam van ds. Breevaart zijn 2 verklaringen van de Catechismus uitgegeven.
1 De Heidelbergse Catechismus; deze verklaring van de Heidelbergse Catechismus is geredigeerd uit de schetsen van Ds. G. van de Breevaart.
2 Uw vrije gunst; deze verklaring van de Heidelbergse Catechismus bestaat uit 67 predikaties, voorafgegaan door een inleidingspredikatie, die zeer geschikt zijn om in der kerkdiensten te lezen. Deze zijn overgenomen van de Band.
Bij het overnemen van de Band is men redelijk vrij te werk gegaan om aansluiting te vinden op een meer hedendaags taalgebruik.
De voorgelezen preek komt inderdaad uit het boek 'Uw vrije gunst alleen'. Dit boek is zowel nieuw als 2e hands nog verkrijgbaar.
Een vrouw behoort geen broek te dragen ongeacht of ze wel of niet bekeerd is.ejvl schreef: ↑12 sep 2024, 19:00Als je verkondigd dat mensen naar de HHK of PKN gaan om makkelijker bekeerd te worden en dat in het eigen kerkverband de zuivere leer wordt verkondigd, is dat verkeerde separatie.
Of dat een bekeerde vrouw geen broek zal aandoen maar alleen een rok of jurk, ook.
Of dat een bekeerd mens z'n kussen nat heeft gemaakt met tranen en dat het anders niet echt is, ook.
Als het gaat om een ieder die de Heere liefheeft of niet, is dat een goede separatie.
Ik mag hopen dat je dit niet meent.GGotK schreef: ↑12 sep 2024, 19:52Een vrouw behoort geen broek te dragen ongeacht of ze wel of niet bekeerd is.ejvl schreef: ↑12 sep 2024, 19:00Als je verkondigd dat mensen naar de HHK of PKN gaan om makkelijker bekeerd te worden en dat in het eigen kerkverband de zuivere leer wordt verkondigd, is dat verkeerde separatie.
An sich is een stevige stellingname niet verkeerd, maar ik ben benieuwd wat de achtergrond van deze stellingname is.Mister schreef: ↑12 sep 2024, 20:30Ik mag hopen dat je dit niet meent.GGotK schreef: ↑12 sep 2024, 19:52Een vrouw behoort geen broek te dragen ongeacht of ze wel of niet bekeerd is.ejvl schreef: ↑12 sep 2024, 19:00Als je verkondigd dat mensen naar de HHK of PKN gaan om makkelijker bekeerd te worden en dat in het eigen kerkverband de zuivere leer wordt verkondigd, is dat verkeerde separatie.GerefGemeente-lid schreef:Maar de nadruk op wat het niet is, is geen separatie! Dat is nu juist het hele punt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
En ze mag zeker geen kussens nat maken.
O is het geen grap?
kijkt naar haar groene pantalon
kijkt naar haar groene pantalon
Laatst gewijzigd door merel op 12 sep 2024, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat zegt GgotK verkeerd? Dat is toch nog wel een gangbare gedachte in refoland?
Of voor die gedachte kunnen we tenminste toch nog wel begrip opbrengen?
Of voor die gedachte kunnen we tenminste toch nog wel begrip opbrengen?
Het komt op mij in elk geval over als geveinsde verbazing.
Je mag het best een stevige stellingname noemen. En dat op dit vlak binnen refoland de panelen aardig aan het schuiven zijn is ook duidelijk, maar opeens net doen alsof dit een in de refowereld een vreemd of raar standpunt is getuigt ofwel van heel weinig kennis van (een deel van) die wereld, ofwel is geveinsd.
Ontopic, aub!
Over kleding zijn er genoeg andere topics te vinden.
Over kleding zijn er genoeg andere topics te vinden.
---knip----
-
Kan een predikant te veel separeren? Als het mis gaat is het geen separeren meer. Daar wil ik toch graag wat over door bomen. Kan je bijvoorbeeld Gods werk verkeerd separeren? Zowel rechts als links kan dat zeker. Ware godsvrucht kan door een vrijzinnige predikant afgedaan worden als wettisch. Een rechtzinnige dominee kan onderscheid maken terwijl er geen onderscheid ligt. Ik denk dus dat het wel kan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com