Gereformeerde Gemeenten

Inwoner

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

Forummer schreef: 12 sep 2024, 14:24
Maanenschijn schreef: 12 sep 2024, 13:57
Forummer schreef:
Maanenschijn schreef: 12 sep 2024, 13:12
Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?
Onderscheid aanbrengen.

Helaas soms op verkeerde criteria.
Waarin? Of waartussen?
Vanaf de kansel, tussen bekeerd en onbekeerd. En tussen de GG en.... (vul maar in: grote boze buitenwereld, of HHK, of juichend christendom, of...) Er wordt wat af gesepareerd. Daarom is men eraan gewend.
Daarom mijn vraag: Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?[
Ik vind separeren vanaf de kansel nog wel iets anders dan het indelen van dominees in eigen gemaakte hokjes. Ik heb met name vragen bij dat laatste. Niet alleen bij het gegeven zelf, maar vooral omdat ook geregeld wordt gezegd dat de GG een eenheid is....
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef: 12 sep 2024, 14:24
Maanenschijn schreef: 12 sep 2024, 13:57
Forummer schreef:
Maanenschijn schreef: 12 sep 2024, 13:12
Wat is het separeren in jullie optiek @Forummer en @Ambtenaar door al die predikanten?
Onderscheid aanbrengen.

Helaas soms op verkeerde criteria.
Waarin? Of waartussen?
Vanaf de kansel, tussen bekeerd en onbekeerd. En tussen de GG en.... (vul maar in: grote boze buitenwereld, of HHK, of juichend christendom, of...) Er wordt wat af gesepareerd. Daarom is men eraan gewend.
Daarom mijn vraag: Mogen we het de 'gewone man' kwalijk nemen als ze leven naar het voorbeeld door hun herders gegeven?[
De Heere Jezus separeerde wel erg scherp. Dwaze en wijze maagden, dwaze en wijze bouwer. Ze leken zo op elkaar maar hun einde was het verschil tussen hemel en hel. Vier uitwerkingen op het zaaien van het zaad enz.
Geloof dat de herders van vandaag de grote Herder getrouw moeten naspreken en daar hoort zeker een separerende prediking bij. Die herders die maar roepen vrede, vrede en geen gevaar spreken iig de Herder niet na.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

@ambtenaar en @Formummer, ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik geen ervaring heb met lijstjes, met afzetten tegen andere kerkverbanden of andere predikanten, met ‘die is goed en die is fout’. Dat klinkt niet van de preekstoelen in de kerken waar ik heb gezeten. Ik herken er dus helemaal niks van.

Ik verkeer wel onder een separerende prediking. Een prediking waar in door klinkt wie in Christus zijn en wie niet. Da’s best een heel gezonde prediking. Ik denk trouwens dat in het reformatorisch kerkelijk leven (wat zeker Forummer kent) het begrip ‘separerende prediking’ deze betekenis heeft. En, om dan ook op Ambtenaar te reageren: veel kerkmensen snappen prima wat er met separeren bedoeld wordt, en dat daarmee heel wat anders wordt verstaan dan afzetten tegen anderen.

Laat ik maar onomwonden zeggen hoe het voor mij voelt: Door de term ‘separeren’ er in te gooien hebben we weer iets om op af te geven, of erger nog, om in ons nest te schijten. Dat zit een beetje in mijn persoonlijke allergie, moet ik bekennen.

Prima om misstanden te benoemen, maar dat kan ook door gewoon te zeggen wat je bedoelt, niet om termen te gebruiken of misbruiken die op zichzelf prima in een gezonde prediking thuis horen en ook die betekenis daarin hebben.

Maar goed, ik had me voorgenomen om voorlopig niet in dit draadje te reageren…. Ik ga het weer proberen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Met gezonde separatie is niets mis. De separatie bekeerd en onbekeerd is bijvoorbeeld een hele goede.

Helaas (en dat constateer je zelf ook al) is separatie een container begrip geworden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef: 12 sep 2024, 15:14 Met gezonde separatie is niets mis. De separatie bekeerd en onbekeerd is bijvoorbeeld een hele goede.

Helaas (en dat constateer je zelf ook al) is separatie een container begrip geworden.
Dat constateert Maanenschijn helemaal niet. Hij constateert dat deze term door jullie (Ambtenaar en Forummer) gebruikt wordt om op af te geven of in je nest te schijten. (Zou het zelf wat anders formuleren maar begrijp hem wel).

@Forummer het is best wel irritant dat je elk bericht een draai geeft richting jouw eigen gedachten. Dan doe je je mede-forummers geen recht. Je mag het oneens zijn met mij maar probeer mij niet in je eigen kamp te zetten. Daar pas ik namelijk totaal niet. Ik vertegenwoordig namelijk veel wat jij verafschuwd.

Misschien scherp maar ik hou van eerlijkheid,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef: 12 sep 2024, 15:14 Met gezonde separatie is niets mis. De separatie bekeerd en onbekeerd is bijvoorbeeld een hele goede.

Ongezonde separatie bestaat niet. Er is of wel of geen separatie.

En ook veel van wat jij verafschuwt, valt gewoon onder gezonde separatie. Het Woord is nu eenmaal vlijmscherp.
Maanenschijn

huisman schreef:

Dat constateert Maanenschijn helemaal niet. Hij constateert dat deze term door jullie (Ambtenaar en Forummer) gebruikt wordt om op af te geven of in je nest te schijten. (Zou het zelf wat anders formuleren maar begrijp hem wel).

@Forummer het is best wel irritant dat je elk bericht een draai geeft richting jouw eigen gedachten. Dan doe je je mede-forummers geen recht. Je mag het oneens zijn met mij maar probeer mij niet in je eigen kamp te zetten. Daar pas ik namelijk totaal niet. Ik vertegenwoordig namelijk veel wat jij verafschuwd.

Misschien scherp maar ik hou van eerlijkheid,
Hoho, mij ook niks in de mond leggen: ik heb aangegeven hoe het voor mij voelt, niet dat ik constateer dat @forummer afgeeft op zijn ‘verleden’. Dat zou zijn intentie helemaal niet kunnen zijn, dan is het slechts mijn gevoel, meer niet. Mogelijk alleen een signaal aan hem dat het bij anderen deze gevoelens oproept :) .
HHR

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2024, 15:29 Ongezonde separatie bestaat niet.
Dat zou ik niet durven zeggen.
Als er vooral nadruk is op wat het allemaal niet is, hou je geen Evangelie meer over.
Maanenschijn

GerefGemeente-lid schreef:

En ook veel van wat jij verafschuwt, valt gewoon onder gezonde separatie. Het Woord is nu eenmaal vlijmscherp.
Tuurlijk is er wel ongezonde separatie. In de letterlijke betekenis van het woord. Jij separeert ook tussen SV en HSV en trekt daar conclusies uit, als voorbeeld. Daarom vroeg ik ook door: welke separatie wordt bedoeld?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2024, 15:29

Eens, maar daar ging het niet over. De term 'separatie' werd onterecht gelegd over het niet zinvolle indelen in hokjes van predikanten.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Inwoner schreef: 12 sep 2024, 15:42

Eens, maar daar ging het niet over. De term 'separatie' werd onterecht gelegd over het niet zinvolle indelen in hokjes van predikanten.
Dus door het woord seperatie te gebruiken bij de indeling van predikanten in een schema van links en rechts wordt de term misplaatst gebruikt. Oftewel goed dat er op een gezonde wijze in de prediking wordt gesepereerd en verdrietig dat mensen zich bezig houden met het plaatsen in hokjes. Althans ik vind het treurige en troosteloze bezigheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dodo

Bericht door Dodo »

Er is of wel of geen separatie.
Dit is een leuk zinnetje :)
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 12 sep 2024, 15:42
GerefGemeente-lid schreef: 12 sep 2024, 15:29 Ongezonde separatie bestaat niet.
Dat zou ik niet durven zeggen.
Als er vooral nadruk is op wat het allemaal niet is, hou je geen Evangelie meer over.
Maar de nadruk op wat het niet is, is geen separatie! Dat is nu juist het hele punt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Dodo schreef: 12 sep 2024, 15:52
Er is of wel of geen separatie.
Dit is een leuk zinnetje :)
;)
Inwoner

Bericht door Inwoner »

pierre27 schreef: 12 sep 2024, 15:50
Inwoner schreef: 12 sep 2024, 15:42

Dus door het woord separatie te gebruiken bij de indeling van predikanten in een schema van links en rechts wordt de term misplaatst gebruikt. Oftewel goed dat er op een gezonde wijze in de prediking wordt gesepareerd en verdrietig dat mensen zich bezig houden met het plaatsen in hokjes. Althans ik vind het treurige en troosteloze bezigheid.
Correct geformuleerd!
Plaats reactie