Ervaringen met goede DVD's ?

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

The Mission!! Geweldig mooi.

Met hele mooi muziek van Ennio MorriconeAfbeelding
Assie

Bericht door Assie »

zelf vind ik het eigenlijk gewoon een persoonlijke zaak!
ik heb zoiets het licht eraan wat voor film men kijkt!
maar hoe staan jullie dan tegenover 'het bezoeken van een bios?'
groeten
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Assie schreef:........maar hoe staan jullie dan tegenover 'het bezoeken van een bios?'
groeten
Ga nooit zomaar naar de bios voor een avondje uit. "We zien wel welke film er draait".
Als je gaat, ga dan gericht voor een film waarvan je denkt dat die je aanspreekt.

Zo zag ik recent de film "Gladiator" op tv.
Volgens mij is het echt zo geweest in de arena's.
Wat een geweld! De hysterische massa die juicht als er weer een aantal mensen wordt afgeslacht.
Ik moest aan Paulus denken die in die tijd heeft geleefd.........
olfie

Bericht door olfie »

Mag ik ook even een duit in het zakje doen met deze link:

Waarom geen bioscoop?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
bazz

Bericht door bazz »

even een oude boven water halen :)

ik zie hier nl. wel een paar films heen en weer vliegen, en ook of die al dan niet verantwoord zouden zijn, maar er wordt eigenlijk nauwelijks ingegaan op wat voor criteria je kunt stellen voor een goede film. Geen vloeken en geen naakt/seks kun je stellen, maar er zijn hele reeksen moreel verwerpelijke films te noemen zonder vloeken en zonder naakt, terwijl er ook best wel films te noemen zijn waar wel in gevloekt wordt, evt. wel seks voorkomt, maar waar best nog wel lessen uit te trekken zijn (zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Schindlers List).

ik verbaas me er regelmatig over hoe kritiekloos men in de gereformeerde gezindte allerlei films consumeert, zonder na te denken over de achtergronden van een film. een film als American Pie wordt door sommigen (door "geen seks" tot het uiterste op te rekken) nog als verantwoord beschouwd, maar vaak wordt er totaal niet gelet op het wereldbeeld wat een film uitdraagt. bijvoorbeeld American Pie draait alleen om seks, er worden constant grappen over gemaakt, en de moraal is duidelijk: als je voor je 18e geen seks gehad hebt, ben je een loser. nu ben ik niet zo heel bekend met de tegenwoordige populaire films, maar ook in minder extreme gevallen, bijvoorbeeld romantische comedy's, wordt vaak een redelijk irreëel beeld geschetst. op zich niet erg, maar mensen, en vooral jongeren hebben wel snel de neiging zich met films te identificeren, heb ik het idee.

In ieder geval denk ik dat de gereformeerde gezindte er goed aan zou doen zich stevig te bezinnen op het idee films. Ik weet dat men van oudsher tegen is, en daar zijn ook wel argumenten voor aan te halen (bijvoorbeeld het "onwaarachtigheidsargument"), maar een feit is dat zowel jongeren als ouderen steeds vaker films kijken, en dat het er niet op lijkt dat dit snel gaat veranderen. Alle respect voor Limosa en je houding t.o.v. van films, maar ik weet niet of je kinderen hebt? stel dat je ze hebt, of mag krijgen, dan wens ik je wel veel sterkte om ze je standpunt t.z.t. overtuigend uit te leggen.

overigens ben ik zelf niet principieel tegen films, maar ik heb (zoals eerder gezegd) wel problemen met de manier waarop er vaak met films om wordt gegaan. Persoonlijk probeer ik voor mezelf na het kijken van een film een soort recensie te bouwen, in de trant van: wat heb ik ervan geleerd, wat wilde de regisseur vermoedelijk uitdragen, hoe heeft deze film mij beinvloed, enz. Vooral dat laatse is het overdenken waard, je komt nog eens tot conclusies die jezelf verbazen :D een tijd gelede keek ik een film, waarin een getrouwde man en een getrouwde vrouw (beiden een slecht huwelijk) elkaar tegenkwamen, bevriend raakten, verliefd werden, en vervolgens bleef die spanning hangen. het was duidelijk dat ze elkaar ontzettend mochten, en toch gebeurde er verder niets. na afloop van de film merkte ik dat ik op dat moment had zitten hopen dat ze toch wat met elkaar kregen, ondanks dat dit absoluut tegen mijn principes is, maar ik had er op een of andere manier toch begrip voor op kunnen brengen. tja, daar sta je dan met je principes. in ieder geval, het gevaar voor een film-kijkende christen ligt dus op de loer: dat je het gewoon gaat vinden als mensen met een slecht huwelijk een andere relatie aangaan, of scheiden, of in het ergste geval zelf een andere relatie aangaat.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste is om mensen proberen een kritische kijkhouding aan te laten nemen, en na een film te reflecteren, en de film ook heel bewust naast de Bijbel te leggen (en dan niet alleen gericht op de zonden die er eventueel in voor kunnen komen, maar ook op de moraal die er uit spreekt, enz. bijvoorbeeld bij een film waar niet heel aanwijsbare zonden zijn, maar waar impliciet hedonisme wordt gepromoot).

Volgens mij heb ik een vrij warrig verhaal geschreven, maar ik hoop dat de strekking wel duidelijk wordt :)
memento

Bericht door memento »

Pas nog een leuke familiefilm gezien. Vloek- en scheldloos (zelfs in de meest pijnlijke situaties zijn de scheldwoorden superbeschaafd). Titel: Baby's day out.

Gaat over een baby die ontvoerd wordt, en vervolgens op stap gaat in de stad.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mijn tip, kijk ook eens op:
http://christiananswers.net/spotlight/home.html
http://www.decentfilms.com/
http://www.christianitytoday.com/movies/

Waarbij opgemerkt moet worden dat vooral de laatste niet over de ammusementswaarde spreekt in zijn beoordeling, maar meer over hoe het aan het denken zet, vandaar dat een film als "Silence of the lambs" op Christianity today over het algemeen in een positieve zin wordt genoemd, terwijl deze bij ChristianAnswers heel negatief wordt beoordeeld.
Beide hebben gelijk. De confrontatie met het kwade in deze film is heel aangrijpend getoond, Maar ik zou deze film niet nog eens willen zien en had hem ook niet moeten kijken 10 jaar terug, al ben ik nu wel weer blij dat ik hem gezien heb.

Ik heb vast mijn absolute aanraders al genoemd, maar hier nog eens:
Chariots of Fire http://www.decentfilms.com/sections/rev ... ffire.html
en
Sophie Scholl
http://www.decentfilms.com/sections/rev ... choll.html

de laatste moet je alleen kijken als je daarna een tijdje hebt om bij te komen en te verwerken.
Petrus

Bericht door Petrus »

Moet je aan Kliksafe vragen wat goede en verantwoorde DVD's zijn: álles wat Kliksafe doorlaat is superverantwoord!!!!!!! :mrgreen:
droppie86

Bericht door droppie86 »

Ik heb niet alle 9 pagina's gelezen ( :oops: ) dus sorry als mijn goede dvd er al bij staat!

- Ik vind Bijbelse verhalen erg mooi om te kijken
- Verder vind ik "Joshua" een supermooie film om te zien. Het is echt een mooi voorbeeld hoe wij als mensen zijn en kunnen reageren. Aanrader!!!!
memento

Bericht door memento »

De volgende tv-series kan ik ook erg aanraden:

Mind your language
Studenten uit verschillende landen krijgen les in engels. Leuke serie, zowel vanwege de taalgrappen, als vanwege de stereotypen...

Dad's army
In WO2 richten een aantal mannen de home guard op, zij gaan hun dorp verdedigen tegen de Duitsers. Omdat er in het begin geen wapens zijn moet er veel geimproviseerd worden. Erg grappig
bazz

Bericht door bazz »

een film die ik erg goed vind is Dogville.

Een jonge vrouw is op de vlucht voor gangsters, en wordt opgevangen in het dorpje Dogville.

lees als je hem wil kijken wel eerst even deze recensie of het wat voor je is, want de film kan er aardig inhakken. kijk hem ook bij voorkeur in het begin van de avond, zodat je genoeg tijd hebt om achteraf na te denken :)
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Dad's army
In WO2 richten een aantal mannen de home guard op, zij gaan hun dorp verdedigen tegen de Duitsers. Omdat er in het begin geen wapens zijn moet er veel geimproviseerd worden. Erg grappig
En die vind ik nou wel zóóó vreselijk flauw dat ik er kromme tenen bij krijg................

Don Camillo contre Peppone vind ik weer heel erg leuk.........de overige films in die Don Camilloserie trouwens ook.

Maar de mooiste film die Fernandel (Don Camillo) heeft gemaakt is wel "De gevangene en de koe", en die speelt ten tijde van de bezetting van Frankrijk door de Duitse troepen. Héél ontroerend, je hebt er op een gegeven moment (zélfs als geharde vent) écht wel even een zakdoek bij nodig!!!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gratis oude films te bekijken via Internet!!!

Zie hier voor deze films.
memento

Bericht door memento »

jakobmarin schreef:Gratis oude films te bekijken via Internet!!!

Kan ook via http://www.archive.org (heeft een grotere collectie, en je kan de films ook downloaden)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:Gratis oude films te bekijken via Internet!!!

Daar is ook een oude Jezus-film (uit 1979) te zien:

http://www.jonhs.net/freemovies/jesus.htm

't Zal voor de één een waarschuwing zijn, voor de ander wellicht een aanbeveling. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Plaats reactie